Kirjoittaja Aihe: Tyttöjen juttuja  (Luettu 32111 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

iso laimee

• Vieras
Re:Tyttöjen juttuja
« Vastaus #15 : 23.10.2003 klo 10:48:13 »
Emmä tiedä, eikös tää naissarjakuvasta vaahtoominen ole vähän niinkui tosi yhekskytlukua. Tosi passe. Jokaisella suomalaisella sarjakuva-aktiivilla tuntuu olevan joku osa tässä maailmassa ja Rojolalla on omansa.

Kun naisia sorretaan ja testosteroni virtaa, silloin kuvioon ilmestyy aina näitä akkoja. Miehet on miehiä ja naiset naisia, lakkaa akka jauhamasta!

Nimetkää edes viisi naisen tekemää sarjakuvaa jotka ovat olleet lukuelämyksiä, ei siis mitään pikkukivaa omaelämäkerrallista, vaan tarinoita.

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Vastaus #16 : 23.10.2003 klo 10:58:19 »
lakkaa akka jauhamasta!

Leikkikää nätisti, ihmiset.
« Viimeksi muokattu: 23.10.2003 klo 10:59:34 kirjoittanut Otto Sinisalo »

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #17 : 23.10.2003 klo 11:00:08 »
Mutta jos lukee muun viestin tuon "tahra hameessa" kohdan ympäriltä, eikä erota sieltä yhtä lausetta erilleen huomaa, mikä on OIKEA mielipiteeni.

Tahra hameessa on sitäpaitsi ihan yhtä hyvä sarjakuvan aihe, kuin mies, joka muuttuu suuttuessaa vihreäksi jättiläiseksi ja ryhtyy rikkomaan taloja. Toinen tykkää toisesta, toinen toisesta.

Minäkö olenkin nyt se paha mies? Hä? Kaikki muut ovat asiallisia ja minä häiriköin huumorillani   8 (<- selvyyden vuoksi)?

Ei sillekään sitten mitään voi, mutta minusta sarjakuvat ovat sellainen aihe, mihin kannattaa suhtautua huumorilla. Minäkin olen pienen tehnyt sarjakuvan katon maalaamisesta. Wilpuri (sarjakuva hahmoni) maalasi kattoa, liukastui maaliin ja liukui persmäkeä alas. huikea spektaakkeli eikö totta. Toisaalta olen tehnyt sarjakuva, jossa kuljetus palvelu hakee toisesta ulottuvuudesta kadonnutta Mikki-rannekelloa. Kumpi on parempi? En minä tiedä. Jälkimmäinen on tuoreempi, mutta yhtä kajahtaneita sarjakuvia ne ovat molemmat, aikoinani olin niistä kovinkin ylpeä.

Mielestäni siis jokaisen kannattaa tehdä sitä, mistä pitää eikä miettiä on ko se suosittua. Jokaisen kannattaa myös lukea juuri sitä mistä pitää. Makuansa kannattaa koko ajan toki avartaa ja keinotekoisista rajoituksista kannattaa hankkiutua eroon.

Ja väittäisin, että monet naisten sarjakuvat joita olen nähnyt kertovat naiselle, mitä on olla nainen tässä maailmassa. Meille miehille se oitäisi vääntää rautalangasta. Emme me (ainakaan minä) sitä välttämättä tajua, jos asia kuorrutetaan "taiteella" ja vertauskuvilla. Joskus voisi koittaa tehdä asiasta ihan suorasanainenkin teos. Ehkä sellaisia jo onkin. En ole vain nähnyt.

Ja sitä, paitsi en minä lue sellaisiakaan sarjakuvia, jotka kertovat siitä, mitä on olla mies tässä maailmassa. En etsi syvällistä filosofiaa tai elämän totuuksia sarjakuvista tai elokuvista. Ne ovat minulle viihdykettä. Mielihyvän tuottajia.
« Viimeksi muokattu: 23.10.2003 klo 11:01:57 kirjoittanut Wilpuri »
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #18 : 23.10.2003 klo 11:10:54 »
Leikkikää nätisti, ihmiset.

Nice save, Otto dude.  ;)

Ja sitä, paitsi en minä lue sellaisiakaan sarjakuvia, jotka kertovat siitä, mitä on olla mies tässä maailmassa.

Niinhän sinä luulet. Antaa rojun palatessaan esittää teoriansa kaiken luovan toiminnan omaelämäkerrallisuudesta, mutta pidän aika ilmeisenä sitä, että miehille suunnattu viihde on miehisen maailmankatsomuksen, miehisten kokemusten ja miehisten toivekuvien läpitunkemaa. Mistä lukemasi sarjakuvat sitten kertovat, marsilaisten hermafrodiittien elämästäkö? (Tuo oli huumorilla höystetty kärjistys.)
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Vastaus #19 : 23.10.2003 klo 11:21:59 »
Minäkö olenkin nyt se paha mies? Hä? Kaikki muut ovat asiallisia ja minä häiriköin huumorillani   8 (<- selvyyden vuoksi)?

En nyt kuitenkaan sanoisi, että häiriköit. Eivätkä kaikki muut ole aina tosiaankaan asiallisia. Katso vaikka "iso laimeeta".

Tapasi kärjistää ja yleistää, oli se sitten huumorilla tehty tai ei, saattaa ärsyttää ihmisiä. Millä tavalla yleistää, kysyt? No vaikka näin:

Lainaus
Meille miehille se oitäisi vääntää rautalangasta. Emme me (ainakaan minä) sitä välttämättä tajua, jos asia kuorrutetaan "taiteella" ja vertauskuvilla. Joskus voisi koittaa tehdä asiasta ihan suorasanainenkin teos. Ehkä sellaisia jo onkin. En ole vain nähnyt.

Huomaatko, miten tuo lausunto saattaa näyttää ennakkoluuloiselta?

Joka tapauksessa et ole toisiaan ainoa, etkä varmaankaan tarkoita pahaa. Älä nyt loukkaannu, mutta ymmärtänet, miten joku foorumin lukija, joka on käyttänyt merkittävän osan elämästään sarjakuvien tekemiseen voisi vaikka tuosta kommentista vetää herneen nenään?

Niin, ja yhdyn Rautkorven kommenttiin Rojolan natsiheitosta. Aika pahaa tekstiä. Mutta tervetuloa foorumille, roju! Ollaan ihmisiksi, jooko?

EDIT: Typo
« Viimeksi muokattu: 23.10.2003 klo 11:32:55 kirjoittanut Otto Sinisalo »

Izzy

• Jäsen
  • iip
« Vastaus #20 : 23.10.2003 klo 11:37:34 »
Huh, taas kerran sukupuoliasiaa...

Laitan minäkin lusikkani kevyesti soppaan
- sen verran, että pääsen toteamaan, että sukupuoli on
minulle sarjakuvissa yhdentekevä. Jos en pidä, en pidä
eikä muulla ole väliä. En ole ottanut selville, miten
mies/nainen -jako minun makuni kohdallani menee.
Molempia löytyy.

Täytyy silti myöntää, että suomalainen sarjakuva taitaa
olla vähemmistönä minun hyllyssä...  :-\

Työelämässä ja elämässä muutenkin löytyy tietysti
kaikenlaisia tapauksia. Mutta sarjakuvastahan tässä ja
täällä on kysymys. Professionaalisesta näkökulmasta en
voi alkaa analysoimaan, tiedot ja kokemus eivät riitä.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #21 : 23.10.2003 klo 11:37:47 »
miehille suunnattu viihde on miehisen maailmankatsomuksen, miehisten kokemusten ja miehisten toivekuvien läpitunkemaa. Mistä lukemasi sarjakuvat sitten kertovat, marsilaisten hermafrodiittien elämästäkö? (Tuo oli huumorilla höystetty kärjistys.)

Luupäät ja Nausicaä ovat eräitä aivan lemppari sarjakuviani. Ne eivät kerro miehestä tässä maailmasta, vaan naisesta/tytöstä, joka yrittää kantaa taakkaansa miesvaltaisessa maailmassa. Minusta naishahmoista pitäisi tehdä enemmänkin vastaavia tarinoita. Ne ovat usein hyviä ja tulevassa sarjakuvassanikin päähenkilö on nainen. Kohtaamistani naispiirtäjien vastineista vain on usein (EI AINA!!!!) puuttunut ympäriltä mukaansa tempaava tarina/seikkailu.

Daredevil/Hämis kertovat kyllä nykymiehestä, mutta mukana on kuitenkin mukaansa tempaavaa seikkailua ja jännitystä. Minä pakenen sarjakuviin, elokuviin ja kirjoihin tylsää arkea. Siksi pidän sarjakuvista, joissa vaeltavat suuret samuirait, supersankarit lyövät pahiksia, sci-fi mömmöt hyökkäävät ja hulvattomat örkkimörkit tanssahtelevat nuotion äärellä ja soittavat nokkahuilua... Arkirealismi sarjakuvassa uppoaa minuun vain silloin tällöin (Linnut ja Meret on hyvä ja Kivisyli pitänee ostaa myös).

Ja Otolle vielä (mitenkäs me taas olemme eri leireissä  ;D), että en minä loukkaannu. Siksi ehkä olenkin varomaton sanoissani, koska en ota enää kritiikkiä tai huumoria itseeni kovin helposti. Joskus otin, ja siitä oli vain harmia. Nykyään viljelen ns. huumoria ehkä vähän arkaluontoisissakin asioissa. Yritän parantaa tapani.

Nyt kerron teille salaisuuden. Harrastan elokuvien tekoa. Unelmani on tehdä joskus elokuva, jossa nuori tyttö suljetaan mielisairaalaan siksi, että hän on erilainen, eikä halua elää nyky-yhteiskunnan standardien ohjaamana. Päähenkilönä voisi olla miespuolinenkin henkilö, mutta sitten se ei olisi enää niin koskettava ja vetoava. Minuun ainakin naisen kärsimys on paljon liikuttavampaa, kuin miehen. Sovinismia kai sekin.

"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #22 : 23.10.2003 klo 13:51:26 »
Hei hei hei...onhan täällä mm. (minun aloittamani! Hiii!) Nemi-threadi vaimikäsetaasonkaan...?

Tekijähän ON nainen ja sarjis kertoo naisesta. Hmmm??? Ja aika monet tykkää Nemistä...täälläkin...

KH

• Vieras
« Vastaus #23 : 23.10.2003 klo 14:43:12 »
Ehheh, aivan varmasti Roju pystyy palattuaan tarkentamaan tehokkaammin itsekin - mutta jottei sillä välin enää useampien tarvitsisi lietsoa itseään vallan yltiönärkästykseen, niin käykääpä vilkaisemassa tarkemmin: ei siellä syytetty sinänsä ketään natsiksi, vaan taivasteltiin vain sitä, miten täällä joidenkin "naiskäsitys on vaikuttanut olevan melkein samalla tasolla kuin esim konsanaan uusnatseilla" (oma rautalanka-parafraasini)...  Vieno ero? Etenkin kun sen jälkeen aihe tarkennettiin siihen naissarjakuvavihamielisyyteen?

Ja käsi sydämelle: olisiko moiseen annettu ihan pikkuisen syytäkin, enemmän tai vähemmän "huumorilla":
Lainaus
Älkää antako hyvät ihmiset naissarjakuvan hämätä itseänne. Se että siinä kerrotaan rehellisesti omista asioista, ei vielä tarkoita että se on taidetta. Akat vaan tykkää ruikuttaa asioista.
Lainaus
Asia ei johdu siitä, että olisin naisvihaaja... päin vastoin minä pidän naisista oikein kovasti ( ), mutta jostain syystä useimmat omituiset tuherrukset joissa ei edes tekstistä meinaa saada selvää ovat osoittautuneet naispiirtäjien tekemiksi.
Lainaus
myöskään minä en ole naisvihaaja. Itseasiassa pidän naissarjakuvasta samoista syistä kuin pidän kehitysvammaisten taiteesta.

Ei nyt jaksa alkaa enempiä kaivelemaan, mutta mieleen muistuu myös jotkut erilliset hehkuttelut joidenkin naispiirtäjien ulkonäöllä. Nämä olivat epäilemättä syntyneet hyvinkin viattomissa/syyntakeettomissa(;)) fiiliksissä, mutta heti edellä mainittujen perään luettuina niiden sävy saattoi korostua epäilyttävästi? Ja pursusihan tässäkin säikeessä heti lisää Isoja Laimeita seinän raoista.

Sitä paitsi Rojun alleviivaama varsinainen Pointtihan täällä ehdittiin jo allekirjoittaakin: jotkut myöntävät oikeasti erottelevansa tytöille ja pojille sopivat aiheetkin toisistaan, ja vieläpä tykkäävänsä naispiirtäjistä enimmäkseen vain silloin kun jälki on lähellä miesten vastaavaa. Eikä siinä sinänsä mitään, makuasiathan ovat sitä ihteään - mutta hivenen kyllä sääliksi kävisi jos maku rajoittuisi niin yksipuoliseksi. (hei: Sienkiewiczin Elektra Assassin on yhtä hieno kuin Åsakin... ja tietty täysin eri tavoilla)

Vielä pari pikakommenttia, eikä millään pahalla:
Lainaus
ensimmäinen naiskommentti:
Itse olen anti-feministi

Hmm? Olin kuvitellut feminismin ajavan tasa-arvoa (eikä esim naisvaltaa, saati tasapäisyyttä)

Lainaus
Olenhan vain sovinistinen natsisika ja naisvihaaja... minkä minä sille voin.

;D  Älä toki heitä kirvestä kaivoon, vaikka muka olisitkin; ainahan sitä voi yrittää kehittää itseään. Liittyä vaikka johonkin opintopiiriin ja alkaa tarkkailla asenteitaan ja käytöstään ja

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #24 : 23.10.2003 klo 14:52:14 »
Ei nyt jaksa alkaa enempiä kaivelemaan, mutta mieleen muistuu myös jotkut erilliset hehkuttelut joidenkin naispiirtäjien ulkonäöllä. Nämä olivat epäilemättä syntyneet hyvinkin viattomissa/syyntakeettomissa(;)) fiiliksissä, mutta heti edellä mainittujen perään luettuina niiden sävy saattoi korostua epäilyttävästi? Ja pursusihan tässäkin säikeessä heti lisää Isoja Laimeita seinän raoista.

Ilmeisesti huumori on unohdettava, kun puhutaan sarjakuvista. Heitin kerran muistaakseni Åsasta, että eihän nyt kukaan nätin tytön sarjakuvia rupea mollaamaan. Se oli herja. Herja siitä faktasta, että naiset, jotka ovat viehättäviä saavat useilta miehiltä parempaa kohtelua (minultakin), kuin vaatimattomamman näköiset neidot. Kauniile naisille pienet virheet annetaan helpommin anteeksi. Näin se on. Se ei ole reilua, mutta se on totta. Se oli kommentti, joka ei halventanut naista, vaan miestä.

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Vastaus #25 : 23.10.2003 klo 15:01:26 »
Vieno ero?

Totta, mutta Rojola teki suht' monoliittisen yleistyksen koko foorumin mielentilasta, implisiittisesti tuomiten esimerkiksi sinut ja minut. Tällaiselle olen allerginen.

Mutta kyllä, halveeraavia juttuja on heitetty. Tosiasiassa uskon, että näitä ärsyttäviä kommentteja laukoo pieni mutta äänekäs vähemmistö. Suurin osa käyttäjistä vaikuttaa enimmäkseen tolkun ihmisiltä.

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #26 : 23.10.2003 klo 15:02:41 »

..Ensimmäinen on suomenruotsalainen nainen ja toinen homoseksuaali ..

Itseasiassa taisi olla se ensimmäinenkin.
 Täti oli vaan sen verran sivistynyt lepakko, että ei viitsinyt asialla repostella.
(hattivattien muotoilu kyllä vähän epäilyttää ja niissä on sähkötkin ::) )

Naisista puheenollen Kauppalehdessä on ihan mukiinmenevää tätinaisen piirtämää sarjaa.
Ja Juulia Vuori on ehdoton.
« Viimeksi muokattu: 23.10.2003 klo 15:03:43 kirjoittanut Jukka Koivusaari »
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #27 : 23.10.2003 klo 15:04:24 »
Tosiasiassa uskon, että näitä ärsyttäviä kommentteja laukoo pieni mutta äänekäs vähemmistö.

Au. ;)

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #28 : 23.10.2003 klo 15:20:42 »
Mä tiedän että mun ei pitäis, mutta...

on kyllä aika järkyttävää lukea usean alueen viestejä täällä..... Ja yleinen suvaitsevaisuus on samaa luokkaa.

Niin teille  muka vapaamielisille feministeille "suvaitsevaisuus" tarkoittaa sitä, että keskustelu on hymistelyä teidän ehdoillanne.

Täällä ei varmaan paljon oo naislukijoita, mutta...

Lukijoista en tiedä, mutta ahkerista kirjoittajista taitaa olla likemmäs puolet.
Teille  muka vapaamielisille feministeille vaan on mieluisampaa heilutella ennakkoluuloisena leimakirvestä, kuin ottaa asioista selvää.

Pakko sanoa että paljon on vettä virrannut Vantaassa sen jälkeen kun itse aloitin sarjakuvaskenessä pyörimisen 80-luvun lopulla. Paatuneena lukiolaistelaketjufeministinä (ah! teini-ikään kuuluvat ylilyönnit!) ennakko-oletukseni oli että miesvaltaisessa sarjakuvaskenessä vastaanotto olisi nuiva tai parhaimmillaan välinpitämätön.

Niin tuommoinen perusteeton masokismi oli suosittua sen ajan kulttuuripiirejä hallinneessa yltiövasemmistohumanistisessa ilmapiirissä.

Vaan toisin kävi!

Minua ei yllätä yhtään . Ammatinvalinnalllisesti herkkä ikäni osui Ars83:n ja Kari Leppäsen puupäähatusta kieltäytymisen väliin.
Siihen aikaan kun Mauri Kunnas kielsi kutsumasta itseään taiteilijaksi.
Eihän silloin muuta tehtykään kuin tekotaiteellista roskaa . Siksi hainkin matemaattis-luonnotieteelliseen.

VAAN nythän on tilanne Ranskassakin muuttunut ja yksi menestysalbumeita on ollut esim. Marjane Satrapin KÖMPELÖSTI PIIRRETTY Persepolis,

öööööh   öhöhö höhö öhöh (persepolis ) öhöh höhö höhöhö
   - kömpelösti piirretyistä menestyssarjoista puheen ollen .. se kahden nuorukaisen seksuaalista heräämistä kuvaava kivulias kasvutarina on ihan kähee . :D :D
 öhöhöhöhö.
 Ja southparkissa tule kömpelöitä tahroja mekkoon. Toihan on ihan miehistä mainstreamea.

Kieltämättä toi valkosen länsimaisen miehen näkökulma alkaa olla sen verran tuttu kaikesta kulttuurista että... siihen ei enää edes kiinnitä huomiota! Klups! Edes se toinen 95% puoli maapallon väestöstä!

Tismalleen ! Kaipaamme enemmän itämaisen keltaisen miehen naisnäkökulmaa - karvat pois ja lonkeroa kehiin !
;D

Tiesittekö muuten että tutkimusten mukaan naislukijat lukevat 50/50 miesten ja naisten kirjoittamia kirjoja, miehet lähes pelkästään miesten? Se siitä uteliaisuudesta...

Jos naiset tekis enemmän Korkkareita ... :D

----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Vastaus #29 : 23.10.2003 klo 15:36:26 »
Jukka, rauhoitu.