Kirjoittaja Aihe: Tyttöjen juttuja  (Luettu 32083 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

thepanu

• Jäsen
Re:Tyttöjen juttuja
« Vastaus #60 : 24.10.2003 klo 13:37:50 »
Argh, trollaamista epäilevä trollaantuu trollista.
huuto.net kohteeni

d-g-u-d-g-u

• Vieras
« Vastaus #61 : 24.10.2003 klo 13:41:48 »
Miton trollaaminen?

thepanu

• Jäsen
« Vastaus #62 : 24.10.2003 klo 13:47:30 »
Tahallinen, todennäköisesti vielä räikeä provokaatio. Eli juuri sellainen miksi epäilit niitä lainauksia mun viestissä.

Ja mitä Koivusaaren Naamiositaatti oli lievänä.

Ja siihen lähdit kommentoimaan, eli trollaannuit.

Huh, onhan taas hyvää suomea.

EDIT: Ts. Trolli on joko viesti joka provosoi tai henkilö joka kirjoittaa provosoivia viestejä

Esimerkkinä tämä mitä todennäköisimmin on trolli, tai ainakin tämän tyylinen on varsin yleistä. Mikä on aika valitettavaa, sillä vakavasta asiastahan tässä puhutaan:
http://www.demi.fi/keskustelu.php?m=2&f=2&id=576693
« Viimeksi muokattu: 24.10.2003 klo 14:15:47 kirjoittanut thepanu »
huuto.net kohteeni

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #63 : 24.10.2003 klo 14:31:22 »
kaverilla on Judge Dredd avatarina mutta seuraa jotain Demin keskustelupalstoja... ryhdistäydy, ole mies
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

mia2

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #64 : 24.10.2003 klo 14:49:15 »
Lainaus
Vielä pari pikakommenttia, eikä millään pahalla:
Lainaus:
ensimmäinen naiskommentti:
Itse olen anti-feministi  

Hmm? Olin kuvitellut feminismin ajavan tasa-arvoa (eikä esim naisvaltaa, saati tasapäisyyttä)

Pieni huomio: feminismi ei ole sama asia kuin tasa-arvo. Itse olen tasa-arvon kannattaja, mutta mielestäni feminismi (siinä muodossa missä minä tunnen) lähtee siitä perusolettamuksesta, että nainen on parempi kuin mies, mikä ei ole minun mielestä tasa-arvoa. Kuitenkin feministit vaativat tasa-arvoa, joten tässä on pieni paradoksi... Feministit käsittävät naiseuden hyvin moninaisena, mutta mieheys käsitetään aina samanlaisena (mies=alistaja) problematisoimatta tätä käsitystä ollenkaan. Tähän sanovat feministit syyksi sen, että muuten naiseus menettäisi "erityisyytensä". Halutaan siis lakaista maton alle mieheyden hyvät puolet, eli feministisen diskurssin kilpailevat diskurssit jotta sanoma ei kärsisi - Siis se, että nainen olisi parempi kiun mies. Kukaan feministi ei tosin uskalla sanoa niin ääneen, mutta tällainen viesti on minun mielestä luettavissa rivien välistä. Eli valitaan hypoteesi jota vahvistetaan vain naisille suotuisin argumentein. Tällaisen kuvan minä olen feminismistä saanut (mm. erehdyttyäni kerran menemään 'feministisiä taidehistorian teorioita' -nimiselle kurssille...). En kylläkään ole tutustunut kaikkiin feminismin eri suuntauksiin.

Tämän takia olen siis anti-feministi...

thepanu

• Jäsen
« Vastaus #65 : 24.10.2003 klo 15:00:00 »
kaverilla on Judge Dredd avatarina mutta seuraa jotain Demin keskustelupalstoja... ryhdistäydy, ole mies

Uskottavuus meni. Ei ihan muuta kautta sain tuonkin linkin. Sinisalo ja Kalmisto voivat todistaa, näytin tuon samaisen heille eilen ircissä.

Tiedä sitten uskooko kukaan..
huuto.net kohteeni

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #66 : 24.10.2003 klo 15:16:51 »
Ilmeisesti niin Rojola & muutkin (anteeksi unohgdin taas nimet/nimimerkit) kaipaisivat tänne nk. rakentavaa keskustelua sarjakuvista - siis niistä sarjakuvista/aiheista sarjakuvien tiimoilla joista ITSE haluavat keskustella?

Eikös tuo nyt ole vähän sama asia kuin mitä me muutkin mm. Conania(kin) lukevat haluamme. Ovatko sarjakuvat ja niiden harrastajat jaettu kahteen kastiin? Miksei voi lukea ja arvostaa niin taiteellisempaa(mitä se sitten ikinä onkin? tässäkin termissä termin merkitys vaihtelee aina "puhujan" mukaan) kuin nk. valtavirran "conaniakin"? Tai miksei voida niistä molemmista keskustella? Pitääkö joka paikassa nykyisin olla tämä "me" ja "ne" jako? Jopa suhteellisen viattomalla internetin keskustelupalstalla? Ja ottakaa nyt huomioon että osa tännekin kirjoittavista kirjoittaa SAMALLA kun lukee näitä, aikakin saattaa rajoittaa kirjoitusten "järkevyyttä". Tämähän ei kuitenkaan ole sama asia kuin Parnasso-lehti tämä palsta. Internet EI vastaa EIKÄ korvaa painettuja lehtiä jonne voidaan lähettää mm. näidenkin keskustelujen innoittamina ajatellumpia ja hiotumpia tekstejä - joihin puolestaan voidaan vastata ajatellummin ja hiotummin. Harva käyttäjä tänne varmaankaan ENSIN huolellisesti lukien aiemmat tekstit sitten kirjoittaa vastineensa suurinpiirtein lähdeteoksia pläräillen ja viitteitä tarkistellen (kärjistys)...

Ymmärtänettekö tarkoitukseni?

Ja mikäs siinä, niin Rojolan kuin muidenkin tekstit varmasti herättävät keskustelua - ja sehän on käsittääkseni koko tämän homman idea?

tertsi

• Vieras
« Vastaus #67 : 24.10.2003 klo 15:56:14 »
Ilmeisesti niin Rojola & muutkin (anteeksi unohgdin taas nimet/nimimerkit) kaipaisivat tänne nk. rakentavaa keskustelua sarjakuvista - siis niistä sarjakuvista/aiheista sarjakuvien tiimoilla joista ITSE haluavat keskustella?

Ei kai kukaan ole estänytkään Rojolaa keskustelemasta niistä sarjakuvista/aiheista mistä pitää? Mutta ensimmäisessä kirjoituksessaan, jonka ainakin itse näin täällä Kvaakissa, hän syyttää meitä natseiksi (vai oliko se fasisti).

Hohhoijaa

KH

• Vieras
« Vastaus #68 : 24.10.2003 klo 16:10:14 »
mia2, vielä pienempi huomio:
feminismin yleisin perusmääritelmä näyttää kuuluvan "the theory of the political, economic, and social equality of the sexes"...
eli sääli, jos olet joskus antanut joidenkin ilmeisen vääristyneiden ylilyöntien vieraannuttaa "aidosta asiasta"?  ;)

KH

• Vieras
« Vastaus #69 : 24.10.2003 klo 16:55:14 »
Roju syyttää meitä natseiksi (vai oliko se fasisti).
En haluaisi toistaa itseäni, mutta... juuri tällaisten kommenttien takia änkesin väliin jo topicin sivulla 2. Ole  ystävällinen ja lue sieltä ennen lisälietsontaa.

ja oikeastaan samaan syssyyn:
Lainaus
Millä tavalla keski-ikäisen naisen katkera, muita syyllistävä tilitys on jotenkin parempaa kuin varhaismurrosikäisten pikkupoikien tekstimuotoiset tuotokset.
No, lievistä yleistyksistään huolimatta esim sillä tavalla, että niihin syyllistyksiin oli hitusen verran aihettakin (kuten osoitin) -- päinvastoin kuin henkisten pikkupoikien tännekin väsäämillä muka-trollihumoristisilla "tyttöparoitteluilla" ja itsestään liikoja luulevilla "torpedoiskuilla", jotka viimeistään osoittavat melkein kaikki alkuperäiset syyllistykset aiheellisiksi   ::)

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #70 : 24.10.2003 klo 17:26:48 »
Ensin haluaisin sanoa herra Nissenille, että jos tämä viesti olisi ollut teidän ensimmäisenne tälle keskustelualueelle, arvostaisin teitä huomattavasti enemmän kuin nyt teen. Jatkakaa samalla linjalla, niin uskon varsin monen meistä pyrkivän kohti samaa keskustelun tasoa.

Mutta missä käydä sellaisia keskusteluja, joilla mahdollisesti olisi alaa ja ajattelua kehittävää merkitystä? Sarjainfossa? Puhekuplan listalla? Edellämainitusta puuttuu välittömyys ja jälkimmäisen ymmärrän etupäässä informaatiokanavaksi. Eli toiveikas sormi harhailee päivittäin näppäilemään näiden sivujen osoitteen.

Tämä keskustelualue on luonteeltaan sellainen, kuin sille kirjoittavat innoissaan ovat siitä tehneet -- ainakin osittain. Alueen kategoriajako tietysti on jonkin verran antanut ennakkovaikutelmia siitä, minkälaista kommunikaatiota täällä on tarkoitus harrastaa. Mutta se on vain lähtökohta. Jokainen kirjoittaja ja jokainen viesti vaikuttaa keskustelualueen sisältöön ja sen luonteeseen.

On mahdotonta käydä keskusteluja älyllisesti tällaisessa foorumissa jossa vallitsee näennäinen sananvapaus. Kenellä tahansa on mahdollisuus kirjoittaa mitä tahansa mutta enemmistön demokratia vesittää JOKAISEN haastavan ajatuksen.

Sananvapaus ei ole näennäistä tällä keskustelualueella. Jos mielipidettäsi ei huomioida, se ei ole sananvapauden puutetta. Sananvapaus tarkoittaa oikeutta ilmaista vapaasti oma mielipide -- se ei tarkoita takuuta, että sitä mielipidettä myös kuunnellaan.

On totta, että jokaista tarkkaan pohdittua ja asiallista viestiä kohden on huomattava määrä sellaisia, joilla ei tunnu olevan muuta tarkoitusta kuin ilmaista kirjoittajansa olemassaolo. Tarkkaamaton vilkuilija ei välttämättä huomaa ensimmäisiä, kun sivu täyttyy jälkimmäisistä. Ratkaisu on tietenkin siinä, että jos pyrkii merkitykselliseen ajatustenvaihtoon tällä keskustelualueella, tarkkaamaton vilkuilu ei riitä. Viikon seurattuaan näitä päättömiä ja hännättömiä "keskusteluja" huomaa kyllä, ketkä kirjoittavat ajatuksella, ja ketkä eivät. Tämän jälkeen on jo varsin helppoa tunnistaa lukemisen arvoiset viestit. (Killfile olisi tietysti loistava juttu, mutta sellaisia kehittyneempiä kohinanpoistojärjestelmiä arvostavat ovat tietenkin jo uutisryhmissä...)

Hups. Eivät välttämättä ole. Herra Nissen, hankkikaa kunnon newsreader ja menkää uutisryhmään sfnet.harrastus.kulttuuri.sarjakuvat. Siellä on niin vähän trafiikkia, että oikea ajatus on kuin majakka yössä siellä. Tosin laivojakin taitaa seilata aika harvakseen...

Mutta uskon kuitenkin, että myös tästä keskustelualueesta saa vielä kunniallisen. Ja se ei myöskään tarkoita sitä, että sosiaalisten kirjoittelijoiden pitäisi häipyä. Se jo auttaisi paljon, että threadien aihetta kunnioitetaan. Tässä threadissa alkuperäinen viesti käsitteli muun muassa alueella käytävien keskustelujen sisältöä ja sävyä, joten tämä viesti pysyy vielä aiheen sisällä.

Tämä taas ei:

Lainaus
Eikö teidän mielestänne Hergen studioilta ponnistaneet Tintti, Blake & Mortimer ja Alix oo homosarjakuvia paljon selvemmin kuin Muumit?

Vitsi vitsinä, mutta se, että tähän vielä mentiin vastaamaan...  >:(

ADDENDUM:
Itselläni ainakin on varsin vähän sietokykyä hälinälle enkä jaksa odottaa josko punainen lanka jälleen löytyisi.

Ei ole olemassa ilmaista lounasta, herra Nissen. Jos haluatte 100% varmuudella älykästä keskustelua, teidän on tyydyttävä puhumaan itseksenne.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2003 klo 17:31:59 kirjoittanut Rami Rautkorpi »
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #71 : 24.10.2003 klo 18:35:13 »
Hm. Tintti, Blake&Mortimer ja Alix -heitollani viittasin tähän (Blake&Mortimer -sarjan se pyramidijaksohan on ehkä pisimpiä seikkailusarjakuvia jossa ei ole yhtään naista edes vilaukselta, Alixin homoeroottisesta maailmasta tuskin on kahta puhetta):

..Ensimmäinen on suomenruotsalainen nainen ja toinen homoseksuaali ..

Itseasiassa taisi olla se ensimmäinenkin.

Ja siihen, että parikin kertaa threadissa on mainittu Tintti esimerkkinä poikien sarjakuvasta, mitä se ei tietenkään ole, se on _vain_ sarjakuvaa. Myöskin Marvel-sarjakuvissa on yhtä paljon nais- kuin miespuolisia lukijoita, olen antanut kertoa itselleni, tosin mahtavat kohdistua enemmän Ryhmä-X:ään kuin vaikka Aaveajajaan.

No mutta, samapa tämä. Täytyy tosiaan ottaa Napparin neuvosta vaari, ja alustaa keskustelu jostain todella syvällisestä
:-)
« Viimeksi muokattu: 24.10.2003 klo 18:36:25 kirjoittanut [kivi] »

Foxtrot

• Jäsen
« Vastaus #72 : 24.10.2003 klo 18:38:09 »
Mä tiedän että mun ei pitäis, mutta...
Miksei olisi pitänyt?

Joten näiden sivujen nais- ja naissarjakuvavihamieliset kommentit on tulleet kuin se kuuluisa nyrkki sinne hellan paikkeille.
Olisiko esimerkkikommenttia? (tätä ei lasketa :D)

Kieltämättä toi valkosen länsimaisen miehen näkökulma alkaa olla sen verran tuttu kaikesta kulttuurista että... siihen ei enää edes kiinnitä huomiota!
Käsittääkseni jälkiteollisella aikakaudella tuohon näkökulmaan on nimenomaan alettu kiinnittää huomiota ja sitä on kyseenalaistettu. Asiat eivät ole sen koommin välttämättä muuttuneet suuntaan tai toiseen, mutta ne on ehkä tehty näkyvimmiksi. Olen valkoinen länsimainen mies, enkä koe omaavani kummoistakaan valtaasemaa yhteisöllisesti, yksityisesti, sukupuolisesti tai muutenkaan. Kuulostaako tämä nyt siltä näkökulmalta, jota yllä olevassa lainauksessa tarkoitetaan.

Yksi klisee, vaan ei aina niinkuin ent. Naarassarjojen päätoimittajana voin kertoa, on että naisille merkkaa enemmän ne tarinat. Ja aika usein kerronta on helppoa aloittaa siitä minkä tuntee, eli omasta elämästään. (Kaikki luova toiminta eli taidehan on omaelämäkerrallista, mutta se olisi toisen threadin aihe. Voin argumentoida väittämän puolesta.) Omaelämäkerrallisuus taisi tehdä läpimurtonsa Crumbin, Pekarin, Spiegelmanin jutuilla, eikö? Miehiä siis, niinkuin sarjakuvan tekijät yleensäkin ;)
Omaelämänkerralliset taideteokset tuppaavat olemaan usein kovin raskaita lähestyä, mikäli ne ovat päiväkirjamaisia. Omaan elämään liittyvä aineisto sen sijaan on parasta ja omaperäisintä lähdemateriaalia, mutta kannattaako sitä välttämättä esittää suoraan sellaisenaan? Asioita voi hieman etäännyttää itsestään ja silti kertoa itselleen tärkeistä asioista. Ja itselleen tärkeät asiat tulevat näkyviin vaikkei niitä miettisikään tehdessä.

Hyvä aihe, herättänyt paljon keskustelua, joskin keskustelun paikoittainen provokatiivisuus on yllättävää. Toivottavasti tänne ei synny kuitenkaan ihan Taistelupalsta Kvaakkia.

nissen

• Vieras
« Vastaus #73 : 24.10.2003 klo 19:05:44 »
"Ensin haluaisin sanoa herra Nissenille, että jos tämä viesti olisi ollut teidän ensimmäisenne tälle keskustelualueelle, arvostaisin teitä huomattavasti enemmän kuin nyt teen. Jatkakaa samalla linjalla, niin uskon varsin monen meistä pyrkivän kohti samaa keskustelun tasoa."

Jos tällä kommentilla viitataan niihin kouralliseen ajatusharjoituksia joita olen tehnyt erinäisillä mukamas uskottavilla salanimillä, niin kyse on ollut pitkälti keskustelun ylläpitämisestä ja/tai provosoinnista. Eräänlaisesta käyttäytymistieteellisestä kokeesta joka on viihdyttänyt minua mitä suurimmissa määrin ja tämän lisäksi ajanut piiloistaan muutamia pseudoälykköjä ja -taiteilijoita ennalta-arvattavine mielipiteineen. Mielenkintoisesti puuha muuttui siinä vaiheessa kun minua syytettiin jo viesteistä joihin minulla ei ollut mitään osaa.

Nimimerkki tekee kirjoittamisen vähemmän henkilökohtaiseksi, napanuoran omiin ajatuksiin voi katkaista sammutamalla tietokoneen ja korkkaamalla pullon olutta. Valitettavasti moinen ei ole nyt mahdollista.

"Ja mikä tärkeintä: eikö kannattaisi itse aloittaa jokin keskustelunaihe, jos kerran haluaa muutosta, sillä sehän olisi kaikkein suorin ja helpoin vaikutuskeino."

Tällä foorumilla aloitusten taso on vaihtelevaa ja avauksesta yleensä odotettavissa pelkkää alamäkeä. Ymmärrän täysin aloittelijoiden tarpeen kysyä muilta mitä mieltä samanmieliset ovat hänen tuotoksestaan. Tai intoilla yhdestä jos toisesta uudesta karamellivärisestä albumista. Nämä ovat keskusteluja joista osaan jo pelkän otsikon perusteella pysyä kaukana. Ajoittain kuitenkin tulee otsikoita tai ketjuja joissa sivutaan asioita jotka minua kiinnostavat ja olen jopa muutamia sellaisia aloittanut nimimerkeillä, mutta kuten ensimmäisessä ja toisessa viestissäni kirjoitin: Keskustelun taso laskee kuin lehmän häntä ja lopulta alkuperäinen ajatus on hävinnyt jonnekin hälinään.

On siis selvää että tällä foorumilla on monenlaista yrittäjää ja heillä kaikilla on vapaus. Eräs viestiini vastannut totesi että ei ole sananvapauden tai sen puuttumisen syytä jos kirjoituksiani ei lueta tai sanojani kuunnella. Tämä henkilö ei ilmeisesti ymmärtänyt sanottavaani. Omassa viestissäni mainitsin että käsite todellisesta sananvapaudesta on jotakin hieman moniulotteisempaa.

Minua henkilökohtaisesti sanomattoman paljon ahdistaa nähdä kun omasta sanottavastaan ylettömästi innostuneet nuorukaiset osallistuvat keskusteluihin joissa pyritään yhteisvoimin ymmärtämään (yleensä taide)sarjakuvaan liittyviä ilmiöitä käsittämättä että NYT EMME KESKUSTELE VIIHDESARJAKUVASTA! Itse ainakin pystyn erottamaan keskusteluista kaksi ryhmittymää jotka puhuvat saman ketjun sisäisesti kahdesta aivan eri asiasta.

Olen samaa mieltä Rautkorven kanssa siitä että Kiven kommentti Muumeista oli hauska, mutta siihen kommentoineiden ihmisten jutut eivät. Tässä jälleen konkreettinen esimerkki siitä mistä olen tänään kirjoittanut: Kyvyttömyys tajuta mikä on sopivaa ja mikä ei.

Parahin epäkypsä nuori, vältä elämöintiä ketjuissa joista näet itsekin että niissä yritetään keskustella.

t. Herra Poliisivaltion herra.

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #74 : 24.10.2003 klo 19:53:17 »
Jos tällä kommentilla viitataan niihin kouralliseen ajatusharjoituksia joita olen tehnyt erinäisillä mukamas uskottavilla salanimillä, niin kyse on ollut pitkälti keskustelun ylläpitämisestä ja/tai provosoinnista. Eräänlaisesta käyttäytymistieteellisestä kokeesta joka on viihdyttänyt minua mitä suurimmissa määrin ja tämän lisäksi ajanut piiloistaan muutamia pseudoälykköjä ja -taiteilijoita ennalta-arvattavine mielipiteineen. Mielenkintoisesti puuha muuttui siinä vaiheessa kun minua syytettiin jo viesteistä joihin minulla ei ollut mitään osaa.

Hassua, tuo ei näytä anteeksipyynnöltä.

Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan, herra Nissen. Miten kehtaatte vaatia asiallista käyttäytymistä muilta?
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)