Tässä Johanna Rojolan aloittamassa keskustelussa toimii moderni yhteiskunta pienoiskoossa. Rojola on kyseenalaistanut viestissään monia asioita ja keskusteluun osallistuneet ovat tavalla tai toisella osoittaneet lähestulkoon jokaisen siinä esitetyn väittämän todeksi. Tämä on kuitenkin merkityksetöntä sillä Rojolan argumentit hukkuvat tässä keskustelussa vastapuolen silkan viestimäärän alle ja näinhän se toimii muuallakin. Kovaääniset idiootit mekkaloivat kunnes toisinajattelijat on lannistettu tai hiljennetty.
Tiedän itseni lisäksi useita jotka ovat turhaan etsineet Kvaak.fistä älykästä keskustelua sarjakuvasta ja luovuttaneet.
Auttaako koukeroisesti kirjoitettu potaskan pulputus tätä palstaa parantumaan? Kovaääniset idiootit? löytyyhän niitäkin. itse en lue itseäni tähän joukkoon, en tiedä luetko sinäkään. Rojola syytti meitä naisvastaisiksi. Me sanoimme, että "huitukukkua. Emme ole". Tämä joidenkin mielestä siis todistaa rojun puheet todeksi? Anteeksi vain, mutta putosin vankkureista. Onko se naisvastaisuutta, jos luen enemmän miesten piirtämiä sarjakuva? EI TODELLAKAAN OLE!
Miesten piirtämiä sarjakuvia on tarjolla enemmän ja X-Menit, Daredevilit, Akirat ja muut sattuvat olemaan hyvin pitkälti miesten piirtämiä. Olenko siis sovinistipaskiainen siihen asti, kunnes minulla on yhtä monta naissarjakuvataiteilija sarjakuvaa, kuin miestaitelilijankin tekemää? Kuinka monta kertaa pitää sanoa, että SUKUPUOLELLA ei ole merkitystä, vaan teoksella itsellään. Ostan sarjakuvia, joita luen. Jos näen vaikkapa akateemisessa hyvän oloisen sarjakuva, niin jos lompakko se suo, niin ostan sen. Jos tekijä on nainen, niin se ei vaikuta ostopäätökseen laisinkaan... mutta ettehän te minua kuitenkaan usko. Kuka nyt sovinistinatsisikaa uskoisi.
Ja mielestäni Kvaakissa on juuri niin älykästä keskustelua, kuin sen käyttäjät. Osa suhtautuu sarjakuviin vakavasti, osa ei. Minä olen siinä välissä. Älykäs keskustelu on kovin suhteellista. Jonkun mielestä keskustelu tulee älykkääksi vasta sitten, kun puhutaan asioista, joistä HÄN on kiinnostunut. Kvaakissa on kuitenkin paljon fiksumpi, kannustavampi ja huomaavaisempi meininki, kuin esim. pelit-lehden foorumissa. Täällä on minusta harvinaisen hyvä henki, ja jopa viholliset (Heh, Otto

) ovat kavereita ja auttavat...