Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6 7 ... 10
11
Lännensarjakuvat / Vs: Hopeanuoli -lehti (Hopparilandia)
« Uusin viesti kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi 26.06.2026 klo 09:44:47 »
Laitoin tuon vastauksen spoilerin taakse että sitä saisi itse arvuutella.

Nyt et ajatellut tuota Pekan nimeä. Tarinahan, ainakin suomalaisten toimituksellisten sivujen mukaan, menee niin, että Pekka syntyi jo Suomessa ja sai täällä nimekseen Pekka Kentän. Kun Kentän perhe muutti Amerikkaan, Pekan virallinen nimi muutettiin siellä Bob Kentiksi. Siksi kerhon yhdessä kysymyssarjassa kysyttiin: "Bob Kentin alkuperäinen nimi?". Mutta joo, sarjakuvassa häntä nimitetään aina Pekka Kentäksi.
12
Lännensarjakuvat / Vs: Hopeanuoli -lehti (Hopparilandia)
« Uusin viesti kirjoittanut Oiyahe 26.06.2026 klo 08:41:35 »
Muistin Harrin Ja Tedin lisänimet oikein.

En kyllä muista, millä nimellä Pekka Kenttää alettiin myöhemmin kutsua, ellei sitten vain Pekaksi?

Muuten, jossain seikkailussa, jossa Tedin ja jonkun etsintäkuulutetun kuvat vaihtuivat vahingossa etsintäkuulutusilmoituksessa, Tedin kuvan alla oli pituudeksi ilmoitettu 194 cm.

Edit: Harri&Ted
13
Sarjakuvaelokuvat, televisiosarjat ja animaatiot / Vs: Supergirl (2026)
« Uusin viesti kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi 26.06.2026 klo 08:25:24 »
Veli: Kirjoititpas myönteisesti Supergirl-leffasta! Monet lukemani englanninkieliset ja suomenkieliset arvostelut ovat valitettavasti teilanneet sen lyttyyn – niin varmaan teki otsikon perusteella myös Jamozin äsken antama videolinkki, johon en tutustu sen tarkemmin spoilerivaaran takia. Esimerkiksi Aki Lehti Muropaketissa kirjoittaa, että elokuvalla ei ole juuri mitään yhteistä Woman of Tomorrow -sarjakuvan kanssa. Hän pitää elokuvaa pahasti epäonnistuneena. Myös Lobo ja CGI-Krypto haukutaan tuolla. Ihan kuin olisitte katsoneet eri teoksen.

Myös pikkuisen positiivisia arvosteluja löytyy netistä englanniksi, mutta en ole nähnyt yhtäkään, joka antaisi edes ”hyvä miinuksen” eli esimerkiksi kolme ja puoli tähteä viiden tähden skaalalla. Tuntuu siltä, että keskimäärin Masters of the Universe on selvästi tykätympi filmi: vaikka tietenkin jotkut kriitikot haukkuvat senkin, siitä kuitenkin monet fanit pitävät. Menen katsomaan MotUn tänä viikonloppuna. Olen harmissani, sillä toivoin Supergirl-leffan olevan hyvä.

Kirjoitit kyllä kiinnostavasti Karan traumasta. Luulisi tosiaan, että tytöllä, joka tempaistiin pois Kryptonilta 12-vuotiaana, on vaikeuksia sopeutua elämään Maassa. Käsittääkseni tätä asiaa ei pohdittu lainkaan vuosikymmenten takaisissa Terästyttö-sarjakuvissa. Heikkouksien takia Terästyttö on samaistuttavampi kuin Teräsmies.

E: Typo.
14
Sarjakuvaelokuvat, televisiosarjat ja animaatiot / Vs: Supergirl (2026)
« Uusin viesti kirjoittanut Jamoz 25.06.2026 klo 23:38:00 »
Jätän vain tämän tähän niille joita kiinnostaa kyseinen leffa. Huom! spoilaa leffaa!!

https://www.youtube.com/watch?v=Qk9cuYz4sLc
15
Sarjakuvailmaisu, sarjakuvan estetiikka ja historia / Vs: Kielletyt kuva-aiheet
« Uusin viesti kirjoittanut Veli Loponen 25.06.2026 klo 21:57:22 »
Mulle tuli just tänään viesti, että ei tarvitse mennä työtapaamiseen Yhdysvaltoihin lokakuussa. Jo viime vuonna samassa tilanteessa mietin, että miten käy, että pääseekö maahan, joutuuko säilöön vai mitä. Matka meni silloin kyllä ihan hyvin. Toisaalta työnantaja on aktiivisesti kritisoinut Trumpin hallintoa, joten on mahdollisuuksien rajoissa, että ottaisivat tällaisen ulkomaalaishipin hampaisiinsa.

Että on tää maailmanmeno mennyt ihan hulluksi.
16
Sarjakuvailmaisu, sarjakuvan estetiikka ja historia / Vs: Kielletyt kuva-aiheet
« Uusin viesti kirjoittanut Curtvile 25.06.2026 klo 21:06:07 »
Mietin että mihin ketjuun, mutta sopiihan tämä tännekin. USA:lla on tunnetusti synkkä menneisyys sananvapausasioissa, mutta tämä lienee kovin sarjakuvantekijälle rapsahtanut tuomio. Daniel Sanchez-Estrada sai 30 vuotta kakkua siitä että häneltä löytyi Trumpia kritisoiva sarjakuvalehti.

The Guardianin artikkeli.

Nyt on järjetön meno.
Toivottavasti Yhdysvaltain valta vaihtuu ja saa armahduksen ja valtaisan korvauksen, mutta silti. Suhteutettuna: ne jotka trumpukka armahti väkivaltaisesta vallankumous yrityksestä jossa kuoli väkeä saivat keskimäärin 20 vuoden tuomioita.

Eli lyhyesti yritätte kapinaa ja poliiseja kuolee ~ 20 vuotta,
Mutta teepä sarjakuva ja napsahtaa 30 vuotta?
17
Sarjakuvailmaisu, sarjakuvan estetiikka ja historia / Vs: Kielletyt kuva-aiheet
« Uusin viesti kirjoittanut Reima Mäkinen 25.06.2026 klo 20:20:24 »
Mietin että mihin ketjuun, mutta sopiihan tämä tännekin. USA:lla on tunnetusti synkkä menneisyys sananvapausasioissa, mutta tämä lienee kovin sarjakuvantekijälle rapsahtanut tuomio. Daniel Sanchez-Estrada sai 30 vuotta kakkua siitä että häneltä löytyi Trumpia kritisoiva sarjakuvalehti.

The Guardianin artikkeli.
18
Sarjakuvaelokuvat, televisiosarjat ja animaatiot / Vs: Supergirl (2026)
« Uusin viesti kirjoittanut Veli Loponen 25.06.2026 klo 17:43:01 »
Pääsin eilen katsomaan elokuvan ennakkoon ja olihan se hyvä. Kivasti noudateltiin alkuperäisteosta eli Woman of Tomorrow -sarjakuvaa. Verrattuna viimevuotiseen Teräsmieheen tämä on ehdottomasti synkempi elokuva. Voisi sanoa, että jonkinlainen kasvutarina. Yhtenä kantavana teemana on Karan kotimaailman menetys ja siitä johtuva irrallisuus, koti puuttuu. Läheisin elävä olento on Krypto-koira, mikä on se toimintaan ohjaava voima tarinassa.
Tunnustan, että en ole kovin paljoa Terästyttö-sarjakuvia lukenut, joten en tiedä, miten paljon niissä on käsitelty Karan menneisyyden aiheuttamaa traumaa, ja miten se vaikuttaa hänen suhtatumiseensa esimerkiksi Maapalloa kohtaan. Kal-Elillähän tämä on ollut helppoa, kun hän saapui maahan vauvana, eikä hänellä ole muistikuvia Kryptonilta. Karalla on. Toisaalta olen aina pitänyt hyvänä sitä, että menneisyydestään huolimatta Terästyttö on ollut positiivinen. Tässä elokuvassa hahmoon on onnistuttu luomaan sävyjä ja tavallaan seurataan niitä hetkiä, kun hän käsittelee menetystään ja sitä kautta paikkaansa maailmassa. Tätä voisi siis hyvällä syyllä sanoa Terästytön origin-kertomukseksi, vaikka hän tarinassa onkin jo toiminut Terästyttönä. Samalla tässä myös ovelasti kerrotaan Teräsmiehen alkuperä ja vahvistetaan eräs Teräsmies-elokuvassa esitetty väite.
Kuten viime vuoden Teräsmiehessä, tässäkin ollaan aika uskollisia alkuperäisaineistolle. Eli (mun mielestä) Marvel-elokuvien tapaan ei yritetä tehdä hahmoista jotenkin realistisempia tai katu-uskottavampia. Elokuvassa jopa kysytään ääneen sitä, mitä ihmiset vuosikymmenet ovat pohtineet, eli että miksi Teräsmies kulkee kalsarit puettuna päällimmäiseksi. Ja tästä tullaan Loboon. Ensinnäkin Jason Momoa Lobona on todella oivallinen. Toiseksi Lobokin on hyvin uskollinen alkuperäissarjakuville. Momoan esittämänä Lobo on jopa vähän bissettemäisen pullisteleva ja sotkuinen.
Ja edelleen Krypto oli huima. Vaikka se on selkeästi digianimoitu, niin se on kuitenkin elävä, samaistuttava ja todellinen. Kaipaisi kouluttamista, etenkin kun on kryptonilaisena koirana niin vahvakin ja voisi riehuessaan tehdä pahaakin vahinkoa, mutta tämähän on satua, joten ei kaiken tarvitse olla niin realistista.

Kaiken kaikkiaan siis elokuva oli hyvä ja onnistunut. Tykkäsin siitäkin, mikä voi joillekin realistisuutta näissä elokuvissa kaipaaville olla ärsytyksen aihe, että kaukana avaruudessa olevalla planeetalla rähjäisessä kapakassa live-esiintyjäavaruusolio laulaa Girl from Ipanemaa. Englanniksi.
19
Sarjakuvaelokuvat, televisiosarjat ja animaatiot / Vs: Conan Barbaari
« Uusin viesti kirjoittanut Curtvile 25.06.2026 klo 17:38:57 »
Tiedän. Tiedän.
Nyt puhutaan live action elokuvasta, mutta silti itse ilahdun enemmän uutisesta että Genndy Tartakovsky on tekemässä Conan Barbaari animaatiota.
Pohjaten Mustan Rannikon Kuningattaren.

Syystä tunnetuimpia Howardin tarinoita ja oikeuksien haltijan hymyyn on syytä kun Tartakovskyn muita meriittejä katsoo. Täälläkin jotenkin tiedätään Samurai Jack mutta varsinkin Primal on selkeä osoitus siitä että ymmärtää genren alalajin, Miekka ja Magia, toiminnan.

Ja tietenkin, Primalin päähenkilöt, Fang ja Spear, ovat itsessään viittaus Robert E Howardin 18-vuotiaana kirjoittamaan ensimmäisenä julkaistuun novelliin  Spear and Fang.

Amazonin Primelle tätä vääntävät.
Laitetaan linkki Varietyyn
20
Strippi- ja sanomalehtisarjakuvat / Vs: Apu-lehden stripit
« Uusin viesti kirjoittanut Veli Loponen 25.06.2026 klo 17:28:38 »
Nyt kun mainitsit, niin huomasin, että muistan noi Avun Tron-sarjat hämärästi.
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6 7 ... 10