11
Nettisarjakuvat / Vs: Tekoälytaide
« Uusin viesti kirjoittanut Reima Mäkinen 27.06.2026 klo 18:36:03 »Turun Taiteiden Yö päätti mainostaa itseään....tekoäly sarjakuvalla..Blueskyssa oli juttua että Oulussa ilmeisesti sama tilanne. Ai-kuraa ei pääse enää pakoon vaikka en edes käytä Metan somea. Parhaillaan pyörii esim. Veikkauksen mainos telkkarissa... Futiksen MM-animaatiotauhka...
Just näin.
Edellisellä sivulla valitin Ajatushautomon ajautumista alhaisimpaan alhoon. Mutta myös Wallu on enemmän tai vähemmän innostunut tekoälykuvista. Bitti-lehden Mikrokivikausi-stripin (5/2026) idea oli kuulemma niin hyvä, että kannatti sitä sloppikuvitusta käyttää. No, ko. lehden lukijat eivät varmaankaan pane pahakseen. Sattumalta huomasin myös hänen tekemässään Hessu-Kissan sarjakuvapiirustusoppaassa tekoälypätkän. Sarjassa kerrotaan miten sitä voi kokeilla ja sitten miedosti varoitellaan että kyllä kynällä tulee parempia kuvia.
Edelleen olen sitä mieltä että niin hyvää tekosyytä ei olekaan, että se oikeuttaisi riistomeininkiin osallistumisen. Wallukin oli takavuosina sarjakuvantekijöiden oikeuksien tulisieluinen puolustaja, mutta nyt ilmeisesti häntä ei haitta se että ohjelmistot on koulutettu piraattimatskulla ja lupia tekijöiltä kyselemättä!
Selkeästi tämä vuosi jää historiaan siinä että se jakoi tekijäkunnan niihin jotka itsekkäästi tai laiskuuttaan hyväksyvät AI:n "työkalupakkiinsa", esitellen tuloksia ylpeästi... ja niihin jotka vielä nillittävät vastaan. AI:ta ei valitettavasti voi käyttää vain vähän ja sillee eettisesti. Se on joko tai.

Tuoreimmat viestit


Ja käsitääkseni tämä Mefisto tarina sijoittuu Santa Fen Tuhon ja Luurankoylänkön väliin, samalla antaen selkoa miten Mefistosta tuli mustan magian mestari.