11
Toimintasarjakuvat / Vs: Mustanaamio
« Uusin viesti kirjoittanut TOSA 23.06.2026 klo 00:33:04 »Kuten itsekin tuossa toteat ne on skannattu jostain lehdistä. Siksi kirjoitin "jonkin sortin näköispainos".Käsittääkseni Egmontin kaikki uusintajulkaisut skannataan aiemmista julkaisuista. Ainakin näin kuulin pari viikkoa sitten kun satuin olemaan paikalla Lännentie kronikan materiaalia noudettaessa. Sitä en sitten tiedä paljonko aikaa käytetään ja millä menetelmillä mahdollisesti muokataan skannauksia.
En ole nyt muutamaan vuoteen ostanut mitään mustanaamioita kun jotenkin niistä sai tarpeekseen luettuani kaikki ilmestyneet alusta lähtien uusimpaan kokoelmaan asti. Muutenkin kakkostarinat ollut enemmän ne suosikit vaikka paljon on hyviä mustiksenkin tarinoja olemassa. Fantomen tulee silloin tällöin kaupassa selattua mutta lähinnä kakkostarinoiden osalta.
Jaime Vallve ehkä jäänyt eniten mieleen kuvituksen ja tarinoiden puolesta. Toisena Lee Falk. Sitten uudempia kuvittajia joiden nimet eivät ole jääneet mieleen. Leppänen oli alkupään tarinoiden perusteella suosikkini joskus 80-luvun lopussa/90-luvun alussa mutta kun sain kaikki julkaistut luettua niin aika monta kuvittajaa meni lopulta hänen ohitseen. Ehkä jos uudelleen keräisin Mustanaamiota ostaisin vain 90-luvun lopulta viimeiseen saakka ja niiden jälkeen tulleet spesiaalit.
Mustiksessa oli kyllä kaikenlaisia omituisia ilmestyviä asioita kuten Heron selässä satulalaukut vain juuri siinä ruudussa jossa sieltä laukusta piti ottaa jotain. Mustis säilytti alushousuissaan lippaita yms ja puku on tehty leijonankarvoista. Valekuollut Mustis eräässä tarinassa selvisi muistaakseni hämmästyttävän pitkään hengissä ilman mitään ravintoa kun poikakin ehti jo toimia jatkajana jonkin aikaa.

Tuoreimmat viestit
