1
Eurooppalaiset sarjakuvat / Vs: Yoko Tsuno
« Uusin viesti kirjoittanut hdc tänään kello 01:45:46 »Ok, tuo selventääkin paljon.
Nuori Leloup on ollut apurina nimekkäillä tekijöillä (ja suunnitteli myösjatkavansa tekemällä yhteistyötä Waltheryn kanssa Benjaminissa), mutta Dupuis ja Peyo kannustivat tekemään omaa sarjaa, ja samalla oli Dupuisiin tullut yhteistyötarjous saksalaisen Eltern-lehden kanssa että julkaistaisiin jotain sarjaa yhdessä Spiroun kanssa.
Harkinnassa oli Jacky & Celestinin jatkaminen, ja Leloup oli suunnitellun siihen jakson jossa oli mukana Yokon esiaste ja mekaaninen hämähäkki (mutta ilmeisesti tämä oli vasta suunnitteilla, eli ei ollut julkaistu missään), mutta vaikuttaa että saksalaiset voisivat olla kiinnostuneempia uusista hahmoista. Joten Leloup luo Vicin ja Polin (jotka tosiaan näyttää paljon Jackylta ja Celestinilta, vähän aikuisempina) ja tekee ekat kymmenkunta sivua Matkaa maan uumeniin ja joitain lisäluonnoksia esiteltäviksi saksalaisille.
Mutta kun vastaus viipyy, niin Peyo kehoittaa ottamaan kolmikon vähiten tärkeä hahmo ja tehdä jotain lyhäreitä hänestä (myös että on jotain oikeasti uralla eteenpäin vievää tekemistä ennemmin kuin pelkkää assarointia) ja Tillieux auttaa kässärien ja hahmon kanssa. Ja Leloup tykkääkin tehdä Yokoa ja yleisökin on hyvin suosiollinen, joten Dupuis antaa vihreää valoa toteuttaa Matka maan uumeniin saksalaisista riippumatta (eikä käy ilmi että julkaistaanko Yokoa ikinä Elternissä).
Eli joo, tuolla kehityshistorialla on ihan ymmärrettävää että hahmo on vielä muokkautumassa noiden lyhärien ja ekan albumien aikana. Varsinkin kun niissä ekoissa lyhäreissä näkynee vielä Tillieux'n vaikutteita ja tämä on kuitenkin erilainen kirjoittaja kuin mihin Leloup päätyy sarjaa viemään.
Jännä että olen ajatellut Leloupia enemmän suhteessa Hergéen kun näidenpiirrostyyli ja tietty vakavuus on enemmän samassa linjassa, mutta tuossa nouseekin esiin Peyon ja Tillieux'n (ja Waltheryn) merkittävä taustarooli.
Nuori Leloup on ollut apurina nimekkäillä tekijöillä (ja suunnitteli myösjatkavansa tekemällä yhteistyötä Waltheryn kanssa Benjaminissa), mutta Dupuis ja Peyo kannustivat tekemään omaa sarjaa, ja samalla oli Dupuisiin tullut yhteistyötarjous saksalaisen Eltern-lehden kanssa että julkaistaisiin jotain sarjaa yhdessä Spiroun kanssa.
Harkinnassa oli Jacky & Celestinin jatkaminen, ja Leloup oli suunnitellun siihen jakson jossa oli mukana Yokon esiaste ja mekaaninen hämähäkki (mutta ilmeisesti tämä oli vasta suunnitteilla, eli ei ollut julkaistu missään), mutta vaikuttaa että saksalaiset voisivat olla kiinnostuneempia uusista hahmoista. Joten Leloup luo Vicin ja Polin (jotka tosiaan näyttää paljon Jackylta ja Celestinilta, vähän aikuisempina) ja tekee ekat kymmenkunta sivua Matkaa maan uumeniin ja joitain lisäluonnoksia esiteltäviksi saksalaisille.
Mutta kun vastaus viipyy, niin Peyo kehoittaa ottamaan kolmikon vähiten tärkeä hahmo ja tehdä jotain lyhäreitä hänestä (myös että on jotain oikeasti uralla eteenpäin vievää tekemistä ennemmin kuin pelkkää assarointia) ja Tillieux auttaa kässärien ja hahmon kanssa. Ja Leloup tykkääkin tehdä Yokoa ja yleisökin on hyvin suosiollinen, joten Dupuis antaa vihreää valoa toteuttaa Matka maan uumeniin saksalaisista riippumatta (eikä käy ilmi että julkaistaanko Yokoa ikinä Elternissä).
Eli joo, tuolla kehityshistorialla on ihan ymmärrettävää että hahmo on vielä muokkautumassa noiden lyhärien ja ekan albumien aikana. Varsinkin kun niissä ekoissa lyhäreissä näkynee vielä Tillieux'n vaikutteita ja tämä on kuitenkin erilainen kirjoittaja kuin mihin Leloup päätyy sarjaa viemään.
Jännä että olen ajatellut Leloupia enemmän suhteessa Hergéen kun näidenpiirrostyyli ja tietty vakavuus on enemmän samassa linjassa, mutta tuossa nouseekin esiin Peyon ja Tillieux'n (ja Waltheryn) merkittävä taustarooli.

Tuoreimmat viestit