Jihuu! Tästähän saadaan pitkästä aikaa taas avattua koko taidetöhertely vs trikoopellet -matopurkki

Onkos se sarjakuva taiteenlajina edelleen populaarikulttuuria vai olemmeko todellakin jo siirtyneet vaiheeseen "sarjakuvaa sarjakuvan vuoksi" eikä "sarjakuvaa lukijoille". Sen käsityksen aina välillä olen saanut.
Tämä taitaa mennä niin päin, että osa porukasta tekee sarjakuvaa koska tykkää töherrellä jotain. Vähääkään välittämättä siitä, onko lopputuloksessa mitään järkeä.
Entäpä se osa porukasta, joka ei itse edes töhertele mitään, vaan vilpittömästi saa suurempia
lukukokemuksia silleen hieman haasteellisemmasta tavarasta? Ja osaa vieläpä erottaa jyvät/järjen akanoista?
Itse asiassa luin eilen vanhaa 80- ja 90-luvun suomalaista omakustannesarjakuvaa ja totesin että se on keskimäärin paremmin kerrottua ja selkeämpää kuin nykypäivän suomalainen omakustannesarjakuva.
Ethän kuitenkaan yleistä tuota niin, että "selkeämpi" on aina automaattisesti "paremmin kerrottu" kuin sellainen, jossa (parhaissa tapauksissa) vaivannäkö palkitaan? Kuten edellä vihjasin, on meitä lukijoitakin monia, jotka saamme vielä enemmän irti 2000-luvun markoturusista, katirapioista ja katjatukiaisista kuin 80-luvun selkeistä ja ihankivoista tarinankertojista. Ainakin mikäli tarkoitit sellaista Kupla- ja Ruuvari-lehtien tyyppistä tavaraa?
Mutta keskustelunaloitukseen palatakseni:
minua miellyttivät kovasti 80- ja 90-lukujen scifi-, fantasia- ja supersankariaiheiset sarjakuvat, joiden osuus on nykysarjakuvassa pienentynyt.
Hmm, voisiko se olla jopa merkki siitä, että tekijät <-- kustantajat <-- lukijat ovat älynneet sen saran tulleen jo melkein loppuunkalutuksi? Kyl maar määki intoilin aikoinaan Sienkiewiczin Elektrasta ja Millerin Dark Knightista, mutta vastaavia kehitysloikkia ei tunnu tulevan nykyään vastaan sillä saralla. Tai no, en kyl väitä olevani nykyskenen asiantuntijakaan.
Mistä tulikin mieleeni: Haluaisin kuulla kaikkien supersankarieksperttien mielipiteet Daniel Clowesin uusimman Eightball-lehden (#23?) pitkästä "supersankaritarinasta"! Kai Goodfellowsistakin vielä moisia saa? Fennicaankin voi ainakin pyytää tilaamaan lisää? Itse käytin pitkamies.comin palveluita.