Author Topic: Vi(i)lauta varpaankyntesi  (Read 64132 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

O.K.

• Jäsen
Re:Vi(i)lauta varpaankyntesi
« Reply #60 on: 28.03.2004 klo 23:14:51 »
Joo! Näistähän voikin kehittyä hyvä ketjupari, ja toimittavat samalla sitä galleria/tutoriaalivirkaa. Enemmän vaan näitä "making-ofeja"!

Hanna

• Jäsen
« Reply #61 on: 28.03.2004 klo 23:56:49 »
Enemmän vaan näitä "making-ofeja"!

Kannatetaan!
-----------------------------
Olen viime aikoina hieman harjoitellut vesiväreillä värittämistä, kun niin kovasti pidän näistä ei-tietokoneavusteisista työmenetelmistä. Tässä pari treenikuvaa. Korostan siis, että harjoittelun alussa vasta ollaan :)  Suurin ongelmani tällä hetkellä on saada suurista pinnoista tasaisen värisiä, meinaa aina jäädä joitakin tummempia värikohtia sinne tänne...

http://gamma.nic.fi/~ilmonen/tatu_saunassa.jpg
Erään sarjakuvani hahmo saunan jälkeen parilla olusella. Vasta kuvan oltua jo tussattu tajusin mokanneeni tuon vesilätäkön heijastusviivat - nehän menevät ihan väärin. Kaverin nilkatkin taitavat olla vähän eri paria, heh heh.

http://gamma.nic.fi/~ilmonen/supersankarit.jpg
Samainen hahmo vaimonsa kera minun makuuni olevina supersankareina ;)

Antakeehan kommenttia erityisesti tuosta värityspuolesta!
« Last Edit: 28.03.2004 klo 23:58:32 by Hanna »
Klik klik --> Sarjisblogini

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #62 on: 29.03.2004 klo 00:06:35 »
Hanna.

Jännä, että noi ei näytä kovin vesivärisiltä. Et taida käyttää kovin vetistä pensseliä.

En mie näistä osaa sen kummempaa sanoa. Ehkä kannattaisi tutustua johonkin vesiväriohjekirjaan ja hahmottaa perusasiat. Siitä on sitten hyvä rakentaa...

Diggaan avataristasi (polkupyörä)

8)
« Last Edit: 29.03.2004 klo 00:06:55 by Hazart »

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Reply #63 on: 29.03.2004 klo 09:18:32 »
Suurin ongelmani tällä hetkellä on saada suurista pinnoista tasaisen värisiä, meinaa aina jäädä joitakin tummempia värikohtia sinne tänne...
Erään sarjakuvani hahmo saunan jälkeen parilla olusella. Vasta kuvan oltua jo tussattu tajusin mokanneeni tuon vesilätäkön heijastusviivat - nehän menevät ihan väärin. Kaverin nilkatkin taitavat olla vähän eri paria, heh heh.

Kyllä tuossa minun mielestäni on väritys kertaluokkaa paremman näköistä kuin aiemmissa kuvissasi. Ilman muuta kannattaa jatkaa tällä linjalla, tekniikka paranee kun enemmän tekee.

Tuo heijastus on tosiaan aika outo.  :)

Esa

• Jäsen
« Reply #64 on: 29.03.2004 klo 17:39:16 »

http://gamma.nic.fi/~ilmonen/supersankarit.jpg

Antakeehan kommenttia erityisesti tuosta värityspuolesta!

Näissä sun piirtämissä jo pelkissä kuvissa tulee oma tarinansa, kun käyttää vähän mielikuvitusta. Tulee hyvälle mielelle!  :D

Ei varsinkaan tuo ensimmäinen kuva vaikuttanut  vesiväritykseltä, mutta kaipa se sitä sitten on. Tosi siistiä, mutta muistuttaa enemmän jotakin muuta väritystyyliä. Olet tosi taitava värittämään ja noissa sun väreissäkin hehkuu lämminhenkisyyttä! Tämä "ihmisenväri" on myös oikein hyvää.

Hanna

• Jäsen
« Reply #65 on: 29.03.2004 klo 18:13:32 »
Kiitokset kommenteista, Hazart & Jarmo & Eppu! Lisää rakentavaa palautetta otetaan mielellään vastaan >vink vink<

Kuten Hazart tossa jo epäilikin, en käytä kovinkaan märkää sivellintä. Tai kyllähän se ihan kunnolla märkä on, mutta väriä otan aika reippaasti, kun haluan niistä yleensä tuollaisia varsin vahvoja. Ja kyllä, on se vesiväriä, vaikka Hazart & Eppukin sitä vähän kummeksuivat ;)  Maalaushommat ei tosiaankaan ole oikein ikinä olleet hanskassa, vaikka öljyväreilläkin olen joskus kauan sitten jotakin tehnyt. Ehkäpä ennen muinoin peruskoulussa pakkosyötetty yletön vesivärilotraus (ja eritoten laveeraus) nostivat niskavillani vähän turhankin pystyyn kaikenlaista maalausta kohtaan, mutta viimeinkin on aika aikuistua ja tarttua uudelleen pensseliin. Joten vesiväriharjoitukset jatkukoon!

• Jäsen
« Reply #66 on: 29.03.2004 klo 19:22:39 »
No voinhan mäkin viilauttaa... Tä tein tunnilla, kun oli tylsää open selittäessä jotain historiasta...

http://www.angelfire.com/comics/sarjakuvatville/joogaaja.jpg
Mitäsh minä shanoin... Vettähän she vain on...

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #67 on: 29.03.2004 klo 19:24:49 »
haluan niistä yleensä tuollaisia varsin vahvoja. Ja kyllä, on se vesiväriä... Maalaushommat ei tosiaankaan ole oikein ikinä olleet hanskassa, vaikka öljyväreilläkin olen joskus kauan sitten jotakin tehnyt. Ehkäpä ennen muinoin peruskoulussa pakkosyötetty yletön vesivärilotraus (ja eritoten laveeraus) nostivat niskavillani vähän turhankin pystyyn kaikenlaista maalausta kohtaan, mutta viimeinkin on aika aikuistua ja tarttua uudelleen pensseliin. Joten vesiväriharjoitukset jatkukoon!

Jos haluat Hanna vahvoja, voimakkaita ja täyteläisiä värejä, suosittelen myös kokeilemaan öljy- tai akryylivärejä. Öljyvärien yhdet huonot puolet ovat ohenteiden ja värin aiheuttama katku työhuoneessa ja toisaalta myös se, että värit kuivuvat todella hitaasti. joskin jälkimmäistä pystyy nopeuttamaan huomattavasti ohentamalla maalia reilulla kädellä. Öljy- tai akryyliväreillä pääset myös helpommin tuohon tasaiseen väritystulokseen, jota nähdäkseni töittesi värityksen suhteen tavoittelet.

Akvarellit ovat kuitenkin aivan kuningasvälineet, jos niillä vain jaksaa harjoitella. Mielestäni maamme peruskoulutuksen ja lukion kuvistunneilta saa hakemalla etsiä opettajaa, joka ymmärtäisi akvarellien päälle ylipäätään yhtään mitään. Kuinka moni lupaava lahjakkuus onkin aikojen saatossa tuhottu väärän ohjauksen seurauksena. Nämä koulujen kuvistunnit tekivät minullekin aluksi suoranaisen karhunpalveluksen, mutta jo muutaman vuoden kuluttua löysin tämän fantastisen työkalun uudelleen... ja rakastuin... Jatka vain värittämistä. Sitä oppii vain tekemällä...

Tuosta kuvasta... Siinä todella on värit jo aivan eri maata kuin aiemmissa töissäsi ja olet mielestäni onnistunut ihastuttavalla tavalla siinä, mitä olet värittäessäsi tavoitellutkin, eli aiempaa täyteläisempiä ja voimakkaampia värejä. Tuon vesilätälön heijastus voi toki olla oikein, mutta se edellyttää silloin sitä, että valonlähteen (näyttää loisteputken heijastukselta) täytyy olla aika lailla vinossa siellä katossa. Jos kuitenkin valonlähde on symmetriassa muiden perspektiivisten osien kanssa, tulisi heijastuksenkin noudattaa tätä perspektiivisuuntaa... Nilkat ovat tosiaan vähän eri paria. Hauska juttu sinänsä...  ;D

Hanna

• Jäsen
« Reply #68 on: 29.03.2004 klo 21:50:11 »
Ville: Eikös siellä koulussa pitäisi opiskella eikä piirrellä? ;) No enpä ole itsekään mikään paras esimerkki, sen verran täynnä piirroksia muinaisten kouluvihkojeni marginaalit ja kannet ovat… Tuosta sun kuvasta: ihan hauska idea, väritys vaan voisi olla monipuolisempaa. Siitä se lähtee!

Jos haluat Hanna vahvoja, voimakkaita ja täyteläisiä värejä, suosittelen myös kokeilemaan öljy- tai akryylivärejä.

Nyt nolottaa kun en tiedä, että millaiset nämä paljon puhutut akryylivärit oikein ovat. Onko niillä jotakin tekemistä akvarellien kanssa? Tässä uskossa olen tähän asti ollut, mutta mikä onkaan totuus?

Mielestäni maamme peruskoulutuksen ja lukion kuvistunneilta saa hakemalla etsiä opettajaa, joka ymmärtäisi akvarellien päälle ylipäätään yhtään mitään. Kuinka moni lupaava lahjakkuus onkin aikojen saatossa tuhottu väärän ohjauksen seurauksena.

Ei taida olla ainoa asia, jonka peruskoulu on onnistunut ”tuhoamaan”… Nimimerkki ”Inhoan vieläkin kanaviillokkia, vaikka se olisi kuinka hyvin tahansa valmistettu” :)

Tuosta kuvasta... Siinä todella on värit jo aivan eri maata kuin aiemmissa töissäsi ja olet mielestäni onnistunut ihastuttavalla tavalla siinä, mitä olet värittäessäsi tavoitellutkin, eli aiempaa täyteläisempiä ja voimakkaampia värejä.

Grrreat!! Nyt vaan entistä innokkaammin harjoittelemaan, ehkäpä se sieltä tulee kun vähän potkii.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #69 on: 29.03.2004 klo 23:31:05 »
Hanna: Akryylivärit ovat (minun simppelillä kielellä) kuin öljyvärit, mutta vesiliukoiset. Ne kuivuu nopeasti ja ja ne ovat peittäviä, mutta vedellä ohennettaessa ne saa myös läpinäkyviksi. Olen käyttänyt vähän ja on kyllä mukavat värit, kunhan suihkuttelee kukkakastelupullosta paletin päälle vähän väliä vettä kuivumisen estämiseksi.

Ja Axuz! Kuvia kehiin... En usko enää yhtään tekosyytä, miksi et saa mitään esille. :)

8)

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #70 on: 30.03.2004 klo 00:55:27 »
Hanna: Akryylivärit ovat verraten uusi keksintö. Vasta vähän päälle viiskytvuotta vanha. Suurin ero öljyväreihin on se, että öljyväreissä sideaineena käytetään tärpättiliukoista öljyä, kun taas akryyleissä sideaineena on vesiliukoinen akryylihartsi. Ohentamattomina akryylivärit toimivat samaan tapaan kuin öljyvärit. Ohennettuna puolestaan käyttäytyvät akvarellien tavoin. Yksi parhaimpia puolia taiteilijan kannalta on se, että akryyliväreillä voi maalata lähes mille hyvänsä alustalle. Toisaalta haittapuolena on se, että kun se kerran on kuivunut, jälkeä ei voi muuttaa muutoin kuin maalaamalla päälle, sillä se kuivuttuaan muodostaa kovan muovisen pinnan. Joskus näkee akryylimaaleilla maalattuja tauluja, joiden maalikerros saattaa olla 5 jopa 10 milliä paksua. Siinä on taiteilija erehtynyt kerran jos toisenkin...

Akryylivärejä käytetään (käytettiin) paljon mainosteollisuudessa ja kuvittamisessa. Erityisesti monet vanhemmat eläintieteelliset lähes fotorealistiset värilliset kuvitukset on tehty akryyleillä. Tuolloin tosin tehtiin runsaasti luonnontieteellisiä kuvituksia myös akvarelleilla ja öljyväreillä. Eniten niitä on kuitenkin käytetty juuri mainoskuvituksessa graafisella alalla.

Itse henkilökohtaisesti en hirveästi tykkää akryyliväreistä, mutta niidenkin puolestapuhujia on yllin kyllin. Ne tuntuvat äkkiseltään ajatellen akvarellin ja öljyvärin välimuodolta, eräänlaiselta kompromissilta ja monet kuvittelevat niiden käytöllä saavan molempien tekniikoiden ominaisuudet käyttöönsä, mutta omasta mielestäni akvarellit ja öljyvärit ovat kuitenkin aivan toinen juttu. Ainahan niitä voi lähteä vertailemaan keskenään, mutta kyllä minä itse tykkään käyttää akvarelleja sen sijaan, että ohentaisin akryyliä ja toisaalta ennemmin öljyvärejä kuin ohentamatonta akryyliä. Akryyli sitä paitsi kuivuu älyttömän nopeasti, vaikkakin sen kuivumisaikaa voidaan tietyillä litkuilla hieman pidentää. Jotenkin mä en vain ole koskaan tykänny akryyleistä. Ne on muovipohjaisia värejä ja tuntuvat jotenkin mun kategoriassa enemmän keinotekoisilta ja minun tyyliini sopimattomammilta kuin nämä vanhemmat tekniikat. Akryylien suosio on ilmeisesti laskemassa osin ilmeisesti sen vuoksi, että mainosala on siirtymässä kovaa vauhtia täysin tietokoneistettuun väruttämiseen. Näitä värejä saakin juuri nyt melkoisilla alennuksilla vähän kaikkialta ja melkoisen isoinakin tuubeina. Ehkä ostan ihan koemielessä. Jos vaikka tulisi käyttöä joskus. Ja suosittelen kyllä sinuakin kokeilemaan. Ei sitä tiedä, vaikka löytäisit juuri niistä sen oikean menetelmän...

Hazart: Et keksi syytä?!! Keksin heti yhden... Yksi syy on auttamaton taipumukseni nauttia suorastaan taidetta lähentelevästä joutilaisuudestani. Laskin juuri äskettäin, että minun on tänä vuonna elättääkseni perheeni ja turvatakseni lähinnä perustarpeet, "pakko" tehdä ansiotyötä arviolta noin 120 päivää. Tältä ajanjaksolta kertyvä raha riittää laskujeni mukaan aivan hyvin koko vuoden peruselämiseen ja yhteen kunnon matkaan ulkomaille. Joten minulle jää nyt sitten n. 245 vuorokautta aikaa tehdä jotain kehittävämpää ja antoisampaa hommaa kuin työtä. Vaikkapa vetelehtiä ja leikkiä kissojeni kanssa superpalloilla ja miettiä vaikka sitä, miten niin pieni otus kuin sammakko voi selvitä liki kahdeksan kuukauden horroksesta hengissä...  ;D

Ei ku ihan oikeasti. 245 vuorokautta tänä vuonna aikaa tehdä sitä, mitä minä tässä maailmassa oikeasti haluan tehdä! Kuvitelkaa... Tämä on todellista vapautta. Älkää hyvät ihmiset tehkö ikinä enempää töitä kuin on aivan pakko. Työnteko on ehkä yksi tuhoisampia keksintöjä maailmassa,  joka on osallisena ihmiskunnan nykyiseen rappeutuneeseen ja onnettomaan tilaan, heti rahan ja ehkä television jälkeen. Tiedättekö... kaikkein ihaninta on jättää tekemättä jotakin juuri silloin, kun se pitäisi ehdottomasti tehdä. Sellaisessa on eniten makua. Ja elämässä on oltava makua. Jos kaikki tekisivät asiat silloin kun ne ehdottomasti pitää tehdä ja jättäisivät asiat tekemättä silloin, kun ei ole mitään tehtävää.... maailma olisi aika tylsä paikka toteuttaa itseään. Koko elämä olisi aika tyhjää ja vailla jännitystä...

Minä olen ikuinen ja vannoutunut hajamielinen laiskuri, joutilaisuuden mukanaan tuomasta onnellisuuden ja täyttymyksen tunteesta ylenpalttisesti nauttiva narsisti, joka paskat nakkaa yhteiskunnan painostukselle olla jotenkin "kunniallinen", "tunnollinen", "tuottava" ja "hyödyllinen" osa koneistoa, joka on olemassa vain siksi, että koneisto toimisi moitteettomasti. Sori kaikille niille, jotka pitävät joutilaisuutta syntinä. Minä rakastan sitä! Ja miksi ihmeessä tekisin sen enempää, kuin mitä minun tarvitsee elääkseni? Enkä tunne tippaakaan syyllisyyttä siitä...

Äh... meni vähän sivuraiteelle. Innostun aina niin tästä elämänfilosofiastani. Mutta joo... kyllä minä niitä kuvia Hazart laitan. Itse asiassa ajattelin tuossa kysyä yhdeltä kollegalta, jonka tapaan tuossa ensi viikolla, että josko hänen kauttaan voisi skannailla jotakin tänne kvaakkiin. Katsotaan, minä lupaan yrittää tehdä kaikkeni, mutta minä en lupaa onnistuvani missään mitä lopulta teen. Jos tuulet ovat suotuisat, lipukoon laivani oikeaan satamaan...  ;D
« Last Edit: 30.03.2004 klo 00:57:31 by Axuz »

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #71 on: 30.03.2004 klo 01:23:54 »
Hahahaha! Taiteilijan elämää... dadadaa! Jos et saa niitä kuvia muuten esille niin voin ainakin väliaikaisesti pistää niitä vaikka omalle serverilleni. Mut se vaatii sen, että lähetät ne mulle sähköpostilla. Mahtaakohan sekin olla liian vaativaa sinulle senkin laiskimus ;).

Hehehe... pilkettä silmäkulmassa...

Öitä  8)
« Last Edit: 30.03.2004 klo 01:24:11 by Hazart »

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #72 on: 30.03.2004 klo 02:10:09 »
Heh... Hazart... ajattelin juuri, että tuon minun laiskuriviestin voi käsittää monella tapaa väärin, mutta etpäs käsittänytkään! Pilke silmäkulmassa kuuluukin olla. Kaikessa tekemisessä. Kaikessa elämässä. Enkä minä nyt mikään patalaiska ole, enkä aina hajamielinenkään. Minä vain yksinkertaisesti inhoan tehdä työtä, jonka ideana on myydä osa ajastansa ja elämästänsä jollekin toiselle, jonkun toisen käyttöön. Olenkin yrittänyt minimoida sen mahdollisimman vähiin turvautumatta kuitenkaan Suomen sosiaalisiin tukijärjestelmiin, koska enhän minä nyt mikään pummi ja siivelläeläjä sentään halua olla. Ylitsepääsemätön paradoksi on katsokaas siinä, että aikaansa voi myydä, mutta myytyä aikaa ei voi ostaa enää mistään takaisin. Olkaa siis tarkkana siitä, mitä myytte pois... Kyllä minä tällä nykyisellä työnteon määrällä toimeen tulen, mutta senhän pitäisi riittää. Kaikkien mielestä se ei kuitenkaan tunnu olevan hyväksyttävää ja sellaistahan minä en taas ymmärrä. Miksi niin monet suhtautuvat joutilaisiin paheksuen, jos kerran joutilaalla on varaa olla joutilas?

No... omaa ennenaikaista hautaansahan ne sillä stressinkeräämisellään lopulta itselleen kaivavat ja niin kauan kuin kykenen elättämään lähinnä itseni ja täyttämään velvollisuuteni itseäni ja kumppaniani kohtaan, en suostu tuntemaan siitä syyllisyyttä. Tappakoon muut itsensä työnteolla, mutta minä nautin ennemmin elämisen riemusta! Joutilaisuus ja vapaa-aika on ylellisyyttä, jota jokaisen ihmisen tulisi janota. Se on hassua, että ihmiset tekevät niska limassa töitä täsmälleen saman lopputavoitteen takia. He raatavat, jotta tulisi aika, jolloin ei tarvitsisi enää raataa ja voisi korjailla raatamisensa hedelmiä. Hullua...

Minä tekisin kaikkein mieluummin koko elämäni juuri sitä, mitä kaikkein eniten haluan elämässäni tehdä ja siihen olen jatkuvasti nyt pyrkinytkin. Juuri tälläkin hetkellä... kvaakkiin kirjoittelun lisäksi olen koko illan vain piirrellyt. Mulla oli tuossa illalla pari tuntia, että vain toljotin paperia kynä kädessä ja mulla oli selkeä idea kuvatekstistä yhden ruudun osalta, mutta ei mitään käsitystä, millaisen kuvan siihen teen. Luovuin tehtävästä hetkeksi, kun ei ottanut tulta alleen. Kattelin tossa sitten joutessani illan hollywood-pläjäyksen (joku nuorisoleffa, jossa ajetaan ajan kanssa kilpaa koulubussilla hakemaan jotakin vahingossa tyttöystävälle lähetettyä arkaluontoista materiaalia sisältävää videokasettia...) ja koko leffan ajan, en ajatellu koko sarjakuvaa. Sit leffan jälkeen lähin käymään kävelyllä ja aloin kelailla tätä sivua, jota nyt tänään olin yrittäny tehdä ja sitten se idea tuli mieleen yhtä nopeasti ja arvaamatta kuin nuoret tupakanpummijakakarat stadin rautatieaseman sisäkatoksen alla! Keksin sen... ja palasin heti kotiin piirtelemään... Ja tuli hyvä kuva. Ja juuri tätä minä tarkoitan. Vapautta tehdä silloin, kun homma toimii ja vapautta olla tekemättä silloin, kun ei toimi. Ja vapautta tehdä silloin jotain muuta, kun ei toimi... ja vapautta olla yksinkertaisesti tekemättä yhtään mitään silloin, kun mikään ei tunnu tähdellisemmältä kuin pelkkä joutenolo...

Kässäättekste...? Se on vapautta. Janotkaa sitä...  ;)  
« Last Edit: 30.03.2004 klo 02:20:45 by Axuz »

Hanna

• Jäsen
« Reply #73 on: 30.03.2004 klo 19:01:04 »
Rankasti off-topic:
Axuzin elämänfilosofia on kuin suoraan mun haaveistani. Ja valitettavasti on painotettava sanaa "haaveistani"... Tällä hetkellä ei ole minkäänlaisia taloudellisia realiteetteja elää juuri niinkuin itse lystäisin. Jostakin on se pelkkiin elämän perustarpeisiinkin tarvittava raha saatava ja opiskeltava, jotta joskus voisi elää juuri sillä itse valitsemallaan tavalla. Jos se minusta olisi kiinni eikä raha olisi esteenä, niin...
- matkustelisin ympäri maailmaa kaikissa niissä kohteissa joista olen aina haaveillut
- maistelisin erikoisoluita vailla minkäänlaisia omantunnontuskia seuraavasta työpäivästä
- piirtäisin, piirtäisin ja vielä kerran piirtäisin
- luukuttaisin musaa aamusta iltaan
- ahmisin kirjoja ja sarjiksia yli sallitun määrän sekä myös ostaisin niitä
- nysväisin

Oma tahto ja luova joutilaisuus ovat todellakin ala-arvostettuja taiteenlajeja.

Esa

• Jäsen
« Reply #74 on: 30.03.2004 klo 20:42:08 »
Tollanen on kadehdittavaa Axuz! Tuollaisesta elämästä voi haaveilla, mutta totta se on,  että kerran vain eletään ja miksei siitä voisi sitten samalla nauttiakin? Eli tehdä sitä mistä pitää. (ammattijalkapalloilija, sarjakuvapiirtäjä, divarinpitäjä..)

En ymmärrä miten Axu voi kirjoittaa niin pitkiä viestejä, jotka ovat täynnä asiaa ja niitä jaksaa vain lukea ja lukea..  :)