Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi  (Luettu 249314 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KP21121

• Jäsen
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #480 : 14.03.2011 klo 17:38:32 »
Niskajumitus ja -säryt ja varsinkin niiden aiheuttama päänsärky. Elämä olisi varmaankin aivan liian maistuvaa ja piirtäminen helppoa ilman niitä  >:(

No, tulehduskipulääkkeet, fysioterapia ja kallistettava pöytä ovat tehneet vaivasta huomattavasti pienemmän  8] Kuntoilu on tärkeää ja tuottaa tulosta, mutta kyllä nuo silti piirrustustyötä haittaavat.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #481 : 28.03.2011 klo 17:30:50 »
Ei taas suju mikään. Missähän vaiheessa sitä pitäisi uskoa että sarjakuvat ei vaan ole meikäläisen ura.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #482 : 28.03.2011 klo 17:39:40 »
Missähän vaiheessa sitä pitäisi uskoa että sarjakuvat ei vaan ole meikäläisen ura.

olen lukenut sarjakuviasi. Jos ei sarjakuva ole sinun urasi niin voivat kaikki muutkin lyödä hanskat tiskiin ja mennä vaikka mäkkärin kassoiksi.
Enkä nyt rajaa vain Suomeen.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #483 : 28.03.2011 klo 18:10:28 »
olen lukenut sarjakuviasi. Jos ei sarjakuva ole sinun urasi niin voivat kaikki muutkin lyödä hanskat tiskiin ja mennä vaikka mäkkärin kassoiksi.
Enkä nyt rajaa vain Suomeen.

Plussaa :)

Muistakaa hakea apurahoja. Valtion taiteilija-apurahat on taas kuun lopussa, eli hakemus pitää tehdä nyt! Aura kans.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #484 : 28.03.2011 klo 19:10:09 »
Sarjakuvantekijän uraan kuuluu niin paljon kaikkea, osa niistäkin jotka muuten osaisivat kulkeutuu pois sarjakuva-alalta muista syistä.

Mä en ole ainakaan tietääkseni onnistunut vielä tekemään mitään sellaista, mikä kiinnostaisi ketään laajemmalti. Ja viimeksi ehdin tehdä sarjakuvaa kunnolla joskus viime vuonna. >:(

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #485 : 28.03.2011 klo 19:32:29 »
Sarjakuvantekijän uraan kuuluu niin paljon kaikkea, osa niistäkin jotka muuten osaisivat kulkeutuu pois sarjakuva-alalta muista syistä.

Mä en ole ainakaan tietääkseni onnistunut vielä tekemään mitään sellaista, mikä kiinnostaisi ketään laajemmalti. Ja viimeksi ehdin tehdä sarjakuvaa kunnolla joskus viime vuonna. >:(
Hae nyt valtion työskentelyapuraha. Nyt. Hae. Joka kolmas hakemus hyväksytään.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #486 : 28.03.2011 klo 19:43:56 »
Tota hakemusta ei näköjään voi tehdä sähköisesti? edit: Joo siis mulla on portfolio netissä, mutta ei siitä paljoa iloa ole jos sen pitäisi olla paperilla.
« Viimeksi muokattu: 28.03.2011 klo 20:00:27 kirjoittanut Aura »

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #487 : 28.03.2011 klo 21:55:53 »
Tota hakemusta ei näköjään voi tehdä sähköisesti? edit: Joo siis mulla on portfolio netissä, mutta ei siitä paljoa iloa ole jos sen pitäisi olla paperilla.

Printtaat sieltä sen 6 sivua vai montako niitä sai olla. Sitten linkki mukaan että "netissä on lisää".

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #488 : 30.03.2011 klo 00:01:41 »
Sit pitää kai taikoa jostain printteri jossa on toimiva mustekasetti. Tosin ehkä puolivillainen tulostekin käy hätätilassa, eikös se ole pääasia että hakee vaikka ei rahaa saisikaan... vaikka ei olisi mitään suunnitelmaa mitä varten rahaa hakee.

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #489 : 30.03.2011 klo 08:45:04 »
... Nyt. Hae. Joka kolmas hakemus hyväksytään.

JOKA KOLMAS??? Jeskamandeera! Tiesin olevani marginaalissa, mutta että niitä menee läpi noin paljon? Olen sitten huonompi ja halveksuttavampi kuin arvasinkaan. Alan kohta uskoa Nisseniä, kun hän neuvoo minua pysymään poissa parempieni tonteilta, missä ne sitten ikinä lienevätkään.

EDIT: Ja v***t alan.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2011 klo 08:55:09 kirjoittanut Anssi Rauhala »
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #490 : 30.03.2011 klo 12:58:57 »
Mun on tosi vaikea uskoa että mikään keskinkertainen wannabemanga saisi rahaa, kun vakavasti otettavia hakijoita on varmasti paljon. Mutta kannattaahan sitä hakea jos se hyödyttää kaikkia, jos rahaa on vastaisuudessa sitten enemmän hakijoiden määrän takia...

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #491 : 30.03.2011 klo 13:05:08 »
JOKA KOLMAS??? Jeskamandeera! Tiesin olevani marginaalissa, mutta että niitä menee läpi noin paljon? Olen sitten huonompi ja halveksuttavampi kuin arvasinkaan.

Anssi! Ei noin!

Mulla meni vuosikausia niin että kirjoitin kaikki mahdolliset hakemukset joka vuosi ja mitään ei tullut. Yhdeksän hyvää, kymmenen kaunista ja 2000 julkaistua sivua ja ei mitään. :( Sitten kypsyin ja yhtenä vuonna lähetin liitteinä en työnäytteitä vaan kaikki mahdolliset leikkeet mitä musta oli lehdissä kirjoitettu. Sitten tuli apurahaa. Sitten kusin omiin muroihini saamalla Kulttuurirahaston ison apurahan ja sairastumalla masennukseen - en saanut työtä tehtyä enkä pystynyt selittämään, en näkemään ihmisiä enkä puhumaan kenellekään. Meni taas monta vuotta ettei tullut edes kirjastokorvauksia. 2010 kirjoitin varmaan 60 apurahahakemusta, ei tullut penniäkään. Nyt oon lähettänyt Päällystakin kritiikit hakemusten mukana, ja vihdoin tänä vuonna (2011) yksi matka-apuraha ja yksi työvälineapuraha on tulleet - vielä ei oo elämiseen avustusta mutta toivossa eletään. Nyt haen ihan jokaista apurahaa jonka vain keksin, mukaan luettuna Prince's Trust naapurustoni työllistämiseen.

Sisulla ja sapella. Joskus vika voi olla hakijassa, mutta ei sinussa kyllä. Rouva Fortunaa pitää yrittää monella eri syötillä, ei tiedä mihin se nappaa.

Kivi

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #492 : 30.03.2011 klo 13:11:40 »
Kiitti kiitti. Yritän uskoa.

On mulla kyllä toinenkin murhe: nyt, kun työt ovat siirtymävaiheessa, ei mulla tosiaan ole minkäänlaista saumaa lähteä Tampere Kuplittamaan. Toisaalta, festivaali-ihminen en ole ollut ikinä oikeasti ja tosissani. Juhlikaat te, kutka kerkeätte.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #493 : 30.03.2011 klo 13:30:55 »
Mun on tosi vaikea uskoa että mikään keskinkertainen wannabemanga saisi rahaa, kun vakavasti otettavia hakijoita on varmasti paljon.

Sitä kutsutaan sarjakuvaksi, ja se kertoo ihmisistä, näiden ajatuksista, tunteista ja teoista. Se että formaatti on omaksunut paljon, joillain tekijöillä enemmän ja joillain vähemmän, japanilaisesta piirroskulttuurista ei tarkoita etteikö sarjakuvalla itsellään olisi omaa arvoa ihan teoksen ja lukijan vuorovaikutuksena. Sanana Manga tarkoittaa mun nähdäkseni sitä, että tekijä on ottanut osaksi kerrontaa ilmeiden ja tunnetilojen ikonit ja tietyn formaatin jonka puitteissa lukija tunnistaa tarinan ominaislaadun ja pystyy samaistumaan siihen, se ei mun nähdäkseni tarkoita sitä että tekijä yrittäisi mahdotonta, muuttaa historiaansa ja muuttua japanilaiseksi.

Tällä hetkellä Manga on muotia. Sen kautta se on myös iso yhteinen nimittäjä monelle sarjakuvalle jotka eivät suinkaan ole "mangaa" muuten kuin sitä kautta että ne ovat sarjakuvaa. Osamu Tezukan Adolf, Baru'n Auringon Valtatie ovat japanilaisten konventioiden pohjalta kerrottua sarjakuvaa mutta niillä ei ole mitään yhteistä esimerkiksi Akiran tai tämän hetken suosituimpien kioskimangojen kanssa.

Sanon tämän koska musta tuntuu että tässä tarvitaan nyt ulkopuolisen, ei-mangaharrastajan kantaa.

Kivi

PS. Anssi, kyllä sä tiedät, ensin ollaan lahjakkaita ku fan mutta sittenkin pitää vain treenata treenata treenata, eikä mikään tuu ilmaiseksi. Mä olen sitä mieltä että meidän ikäpolvessa on kaksi kaikki muut ylittävää luonnonlahjakkuutta sarjakuvapiirtäjinä, joista toinen olet sinä ja toinen en ole minä (mutten kerro kuka se on), ja iso ongelma on sekin, että pystyt tuottamaan niin monipuolista jälkeä - on paljon helpompaa kun taitojen rajallisuus sulkee osan asiakkaista jo kättelyssä pois eikä tarvi erikseen miettiä miten niistä pääsee eroon... eikä valmiiksi lahjakas aina osaa suhtautuakaan siihen, mitä osaa ja miten oppii, turhautuu ihan eri tavalla kuin sellainen joka saa kaiken vasta satakertaisen treenauksen kautta.

K

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #494 : 30.03.2011 klo 13:38:04 »
Mulla on vaan ollut olo ettei "kaupallinen" sarjakuva oikein pärjää kilpailuissa, joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta. Ja manga on kaupallista, se kaikkien tunnistama perustyyli on suorastaan kaupallisuuden ruumiillistuma. "Manga" saa palkintoja mangakilpailuissa, mutta jos mangafani lähettää sarjakuvansa johonkin muuhun kilpailuun, saattavat mahkut vähän tippua. Jos apurahoissa on samat kriteerit, mahdollisuudet lienevät pienet. Mutta lähetän sen hakemuksen silti, jos printteri vaan jaksaa.