Käsittääkseni Japanissa maksetaan tekijälle sivuhintoja. Eri lehdet maksaa varmaan eri summia ja toiset piirtäjät saa enemmän kuin toiset. Ainakit Rumiko Takahashista tiedetään että se on saanut kustantajalta myös bonuksia koska se tuo taloon niin järjettömät määrät rahaa.
Sivuhinnoilla elää aika nihkeästi. Jos mangaka tekee vain 30 sivua kuussa, niin voi olla vaikea ylläpitää työtilaa ja hankkia tarvittavia vermeitä. Jos taas piirtää esim. viikottain ilmestyvää sarjaa (n. 80 sivua kk) on jo pakko palkata avustajakaarti. Ja tosiaan... avustajien palkkoihin se kustantajan maksama palkkio sitten hupeneekin. Toimeentulo on niukkaa. Mutta kun aika kuluu piirtäessä, ei ole aikaa myöskään aikaa tuhlata/shopata.
Kokoelmat (tankoubonit) alkavat sitten tuoda jotain näkyvää rahapuolelle, mutta keskipalkoille mangaka pääsee vasta oheistuotteiden ja animaatioiden kautta. Sitten jos nämä menee tosi hyvin kansaan niin piirtäjäkin tulee rikkaaksi.
Suurin piirtein sama kuvio kuin Suomessa siis. Japanissahan lehdet myydään puoli-ilmaiseksi, mikä selittää osaltaan piirtäjän kurjaa asemaa. Lisäksi piirtäjä on siellä aika pitkälle kustantajan/agentin armoilla (vertaa meikäläinen strppisyndikaattimeininki). Apurahasysteemiä ei Japanissa tunneta ja originaalimyyntikin on harvojen sarjakuvataiteilijoiden herkkua.
Omakustannepuolella (doujinshit) tilanne on ehkä hieman parempi siellä kuin Suomessa. Eli siis fanitöillä ja sen sellaisella on jotenkin mahdollista tulla toimeen, täällä taas omakustantajat voivat saada apurahoja mikä tasoittaa eroa huomattavasti.
Pidemmälle meneviä vertailuja on hankala tehdä sillä käsittääkseni ei ole olemassa mitään lukuja (edes arvioita, menneestä tai nykyisyydestä) Suomen sarjakuvamarkkinoiden koosta. Tarkoitan alalla liikkuvia rahamääriä. Tai jos jollakin tietoa on, se ei kerro. Japani on väkimäärältään yli 20 kertaa Suomen kokoinen joten ihan 1:1 ei kannata verrata.
Toki Japanissa oma tuotanto kattaa markkinoista suurimman osan (n. 98%?) siinä missä meillä kotimaisen sarjakuvan osuus jää karkeasti arvioiden jonnekin 10%-15% :iin myynnistä. Tässä mielessä siellä on asiat paremmin.
Älkäämme kuitenkaan vaipuko murheen alhoon! Suomen tilanne kehittyy koko ajan parempaan suuntaan, siinä missä Japanin markkina kuihtuu.
