Kirjoittaja Aihe: Mangan piirtäminen/ palkat  (Luettu 19235 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Korro

  • Ja kumppanit.
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 381
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #15 : 12.05.2009 klo 14:23:18 »
Kiitos vastauksista! Olen kuullut tämän ennenkin että 'oikealla' työllä tienaa varmemmin ja pitäisi se 'oikea' työ hankkia ekana ja sitten perehtyä Tauidekouluihin yms.Myös tälläistä olen kuullut että jotkut 'proot' opettavat eri kouluissa/linjoilla taidetta ja elävät sillä.Opetus puoli ei kiinnosta minua,halusin vain piirtää sarjakuvia ja elää elämäni suhkot tavallisissa hommissa.Tällä sajakuva(duunari) systeemillä tuskin kukaan ole mitään miljardia ikinä tienannut?
Kello- viiden- tee.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #16 : 12.05.2009 klo 14:55:01 »
Äläpä höpötä. Mediatalot ei halua ilmaseks mitää, ne on takuulla valmiita maksamaan kunnon duunista kunnon hinnan.
Tarkoitan mediataloilla tässä sanomalehtien omistajia ja viittaan siihen että lähes kaikki Suomen suurimmat kustantajat ovat todistettavasti hamuamassa piirtäjiltä sopimuksia joissa ei todellakaan puhuta kunnon hinnoista.  Mediatalot ovat valmiita maksamaan duunista sellaisen hinnan minkä ne uskovat saavansa vähintään 10%:n koron kera takaisin. Ja ne todella haluavat ilmaiseksi muun muassa alan opiskelijoiden työpanoksen.

Sikäli kun/jos netti tappaa printtisanomalehdet, muuttuvat myös syndikoidun sarjakuvan tekemisen lainalaisuudet.

Warettajatkaa ei vie sun julkasuoikeuksia vaan saattavat jopa lisätä sun myyntiä levittämällä kopioita sun duunista, puskamarkkinoimalla, ihan ilmaiseksi.

Eikä tietenkään ole mikään pakko pyrkiä kustantamoille. Se vain mahdollistaa taiteelliseen työhön keskittymisen kustantamon hoitaessa kaiken muun. Oletin että nuorta taiteilijaa kiinnostaa ensisijaisesti tämä.
Menemättä sen enempää piraattikeskustelun puolelle... Pointtini oli se että kun kauppatavaran (julkaisuoikeus) hinta aletaan mieltää riittävän alhaiseksi (tässä tapauksessa ilmaiseksi) niin kaupanteko muuttuu myyjälle vaikeaksi. ...siitäkin huolimatta että kirjankustantajat kyllä tiedostavat netin arvon markkinoijana ja maineen luojana.

Äkkiä laskien tulee mieleen vain 3 omakustantajaa (nettijulkaisijat mukaan lukien) joiden voi kuvitella saavan työstään jonkin verran taloudellistakin hyötyä. Siis sellaista suomalaista jotka voisi laskea ammattimaisiksi tai puoliammattimaisiksi sarjakuvantekijäksi. Eikä se tilanne sen parempi ole kustantajien leivissä olevillakaan, siis muilla kuin strippisarjoja väsäävillä. Sarjakuvakirjan julkaisemisesta maksettava palkkio kattaa vain murto osan sen tekemiseen kuluvan ajan "palkasta". Puskaradio on aina hyvä mutta maineesta ei tule maha täyteen.

suomessa tienaa edelleen hyvin harva sarjakuvilla elantonsa eikä määrä tule mitenkään dramaattisesti nousemaan vaikka jonkin verran lisääntyisikin.
Tästä ketjun aiheesta olemme kuitenkin yhtä mieltä.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

JJ Naas

  • Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 522
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #17 : 12.05.2009 klo 15:20:19 »
Voisin väittää tämän hetken suosituista ja menestyvistä sarjakuvapiirtäjistä kautta maailman, että mikäli tekee omaa sarjakuvaprojektia eikä ole säännöllisellä vakiopalkalla jonkun kustantamon leivissä, pelkästään ahkera piirtäminen ja oleminen hyvä siinä ei usein välttämättä riitä, vaan pitää osata markkinoida tekelettään, verkostoitua, rampata festivaaleilla edustamassa, tyrkyttää sarjakuvaansa arvosteltavaksi medioissa, antaa haastatteluja.. ja sen jälkeen kun on lyönyt itsensä läpi, niin silloin sitäkin enemmän.

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #18 : 12.05.2009 klo 15:45:43 »
Tarkoitan mediataloilla tässä sanomalehtien omistajia ja viittaan siihen että lähes kaikki Suomen suurimmat kustantajat ovat todistettavasti hamuamassa piirtäjiltä sopimuksia joissa ei todellakaan puhuta kunnon hinnoista.  Mediatalot ovat valmiita maksamaan duunista sellaisen hinnan minkä ne uskovat saavansa vähintään 10%:n koron kera takaisin. Ja ne todella haluavat ilmaiseksi muun muassa alan opiskelijoiden työpanoksen.

Suomen suurimpien kustantajien soppareissa ei itse asiassa puhuta mitään hinnoista tai opiskelijoiden hyväksi käyttämisestä. Todistettavasti ei hamuta mitään muuta kuin kattavampia oikeuksia tilattuihin duuneihin. Loput on kaikki sun omia outoja johtopäätöksiä ja oletuksia.

Voisin periaatteessa kirjoittaa aiheesta oikeaan ketjuun lisääkin mut tällä hetkellä artikulaationi olisi valitettavasti tasoa "menkää raksahommiin säälittävät runkkarit". Yritän osallistua kyseiseen ketjuun kun osaan olla rakentavampi.

Sikäli kun/jos netti tappaa printtisanomalehdet, muuttuvat myös syndikoidun sarjakuvan tekemisen lainalaisuudet.

Näinhän siinä tulee käymään. Sikäli mukavaa että sarjakuvien rajattu julkaisumuoto (strippi) tulee toivottavasti myös kokemaan vapautumisen.

Olemme useista asioista samaa mieltä mutta sulla pohjavire näissä asioissa on äärettömän negatiivinen. Itse näen asiat niin että ihmiset tulevat aina halajamaan viihdettä ja taidetta elämäänsä sulostuttamaan ja ovat siitä aina valmiita maksamaan, tavalla tai toisella. Tai kolmannella. Vaikka kaikki nykyiset ansaintametodit kuihtuisivat, ihmiset keksivät uusia tapoja varmistamaan että viihteen ja taiteen virta pysyy vuolaana. Käytännössä siis varmistamaan että taiteilijat saavat palkkion siitä että tätä virtaa ruokkivat.

Voi olla, että muutama friikku tai muutama taiteilija matkan varrella siirtyy muihin hommiin tai kuolee köyhyyteen piirtopöytänsä äärelle mutta ei siinä oikeastaan ole mitään uutta. Kaikki ei voi pärjätä. Ei asiat tässä viime aikoina ole menneet yhtään huonompaan suuntaan vaikka kuinka teoriatasolla spekuloit että kaikki tuhoutuu warettamisen tai taloudellisen taantuman tai suurien kustantajien kohtuuttomien vaatimusten ja muiden pirskatin  pahojen asioiden vuoksi.

Tällä sajakuva(duunari) systeemillä tuskin kukaan ole mitään miljardia ikinä tienannut?

Jos teet sarjakuvan joka saa suurta suosiota myös maamme rajojen ulkopuolella, sarjakuvan josta tehdään elokuvia ja lasten leluja, saatat tienata miljardejakin. On tätä tapahtunut isossa maailmassa, mikseipä jollekin suomalaisellekin.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2009 klo 15:47:14 kirjoittanut kaltsu »

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #19 : 12.05.2009 klo 15:55:22 »
Jos teet sarjakuvan joka saa suurta suosiota myös maamme rajojen ulkopuolella, sarjakuvan josta tehdään elokuvia ja lasten leluja, saatat tienata miljardejakin. On tätä tapahtunut isossa maailmassa, mikseipä jollekin suomalaisellekin.

Paitsi jos on allekirjoittanut sopparin, jossa luovuttaa jälleenkehittely- uusintajulkaisu- yms. oikeudet julkaisuyhtiölle, niin et saa kuin se rahan siitä nimenomaisen sarjan jaksosta, jonka joka päivä tai viikko piirrät. Kertakorvauksen stripistä tms. Ja semmosen sopparinhan ne haluu.

Timo

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #20 : 12.05.2009 klo 15:56:55 »
Paitsi jos on allekirjoittanut sopparin, jossa luovuttaa jälleenkehittely- uusintajulkaisu- yms. oikeudet julkaisuyhtiölle, niin et saa kuin se rahan siitä nimenomaisen sarjan jaksosta, jonka joka päivä tai viikko piirrät. Kertakorvauksen stripistä tms. Ja semmosen sopparinhan ne haluu.

Timo

ÄLÄ ALLEKIRJOITA! PÄLLI!

EDIT: Tarkennetaan sen verran että itse voisin ihan hyvin myydä tusinakuvituksia Sanomien tarjoamilla ehdoilla jos saan niistä vaikkapa Grafian suositusten mukaisen korvauksen. Eikä tuntuisi missään, nauraisin matkalla pankkiin. Sarjakuvia samalla sopparilla? En ikinä.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2009 klo 16:02:35 kirjoittanut kaltsu »

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #21 : 12.05.2009 klo 16:09:15 »
ÄLÄ ALLEKIRJOITA! PÄLLI!

No en tietenkään.
Toi avatar käy tuohon sun lauseeseen pirun hyvin.  ;D
Se on kyllä ollu pitkään alan standardi ainakin jossain USA:ssa, josta ollaan itse asiassa pääsemässä hitaasti eroon. Miten lie Japanissa, tai Ranskassa?
Tusinakuvituksista aika pitkälti samaa mieltä, varsinkin jos ne on semmosia, että niitä on vaikee käyttää uudestaan missään, eli ovat sen verran spesifisiä. Ei niillä semmosilla itsekään tee mitään, mutta sais ne silti omaan portvöljyyn laittaa netissä tms.

Timo

PTJ Uusitalo

  • Mediaholisti
  • Jäsen
  • Viestejä: 910
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #22 : 12.05.2009 klo 16:20:07 »
Ihmisiä saattaisi varmaan kiinnostaa, että mangaka Satou Shuuhou on viime aikoina kirjoittanut blogissaan paljon Japanin kustannusalan melskeistä. Kahden ensimmäisen rantin käännökset löytyvät täältä ja täältä, mutta muistakaa lukea myös millaisia vastauksia hänen mielipiteensä ovat saaneet...

Lyhyt versio: kustantamot ovat pahoja ja maksavat sivukohtaisesti liian vähän kolmen avustajan pitämiseen, joten lehtijulkaisusta tulee pelkkää persnettoa ja rahat saa takaisin vasta kokoomapokkarijulkaisusta, mutta niidenkin suhteen kustantamot ovat pahiksia ja maksavat vain 10% jokaisen myydyn kappaleen myyntihinnasta, vaikka kyse olisi kustantajalle täysin tuotantokustannuksettomista uusintapainoksista. Tämän takia Shuuhou meinasi aluksi pistää pystyyn oman kustantamon, mutta se idea kaatui koska hänellä ei sitten olisi enää aikaa tehdä sarjakuvaa. Niinpä hän aikoo nyt levittää mangaansa kotisivuillaan hintaan 30 jeniä (23 senttiä) luku, vaikka tietääkin että kaikki kustantamot todennäköisesti laittavat hänet mustalle listalleen sen jälkeen.

Kuulostaa minusta aika pahasti samalta kuin Scott McCloudin micropayments-hourailut aikoinaan... Ja lisäksi monet muut japanilaiset tekijät ovat tosiaan kommentoineet, että jos täysipäiväisesti sarjakuvaa tekevä mies ei saa kuuden (kolmen? käännöksessä puhutaan molemmista...) avustajankaan kanssa kasaan kuin 450 sivua vuodessa olisi ehkä aika vaihtaa alaa tai vähentää laiskottelua ja valitusta.

Jälkimmäisessä kirjoituksessa sivutaan kännykkämangankin levitystä. Olisivat maksaneet paremmin kuin paperilehtien kustantajat, kuulemma.

Palkka-asioihin liittyen... Death Noten tekijöiden uusin sarja Bakuman sattuu kertomaan kahdesta aloittelevasta mangantekijästä. Jos sitä on uskominen (ja miksei olisi, kun se selvästikin on vähän niin kuin "tee näin jos haluat mangasi meille julkaistavaksi" -opas..) maksetaan aloittelijoillekin 9000-12000 jeniä eli 70-90 euroa sivulta, mistä voi helposti laskea paljonko parikymmentäsivuisen jokaviikkoisen tai -kuukausittaisen luvun kokonaissummaksi veroineenkin tulee. Mutta se on tietysti vain Shonen Jumpin hinta, ja vaikka hittisarjojen tekivät voivat varmasti saada kaksikin kertaa suurempaa palkkaa muut lehdet tuskin maksavat puoltakaan tuosta... Ja työmäärähän sitten toki on vastaava, eittämättä.

Ja oikeuskysymyksiin... Japanin viihteenkulutuskulttuuri on ainakin siinä määrin terve, että jos sarja pääsee sille tasolle että sen uudelleenkehittely-, lisensointi ja julkaisuoikeuksilla olisi mitään arvoa, niin kyllä sitä rahaa tulee muutenkin joka tuutista pelkistä paperijulkaisuistakin.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2009 klo 16:25:03 kirjoittanut PTJ Uusitalo »

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #23 : 12.05.2009 klo 16:24:36 »
Loput on kaikki sun omia outoja johtopäätöksiä ja oletuksia.
En kuvittele tulevaisuutta ennustaessani esittävänikään mitään sen kummempaa.

Näinhän siinä tulee käymään. Sikäli mukavaa että sarjakuvien rajattu julkaisumuoto (strippi) tulee toivottavasti myös kokemaan vapautumisen.
???

Olemme useista asioista samaa mieltä mutta sulla pohjavire näissä asioissa on äärettömän negatiivinen.
Aivan, lyhyellä tähtäimellä pohjavire on negatiivinen. Pitkällä (yli 5 vuotta) kehitys voi olla äärettömän negatiivinen tai positiivisempaa. Tilanne voi toki muuttua positiiviseksi äkkiäkin jos tekijänoikeusasiat ratkeavat jollain myönteisellä tavalla, jos tulee jokin uusi tukijärjestelmä tai keksitään uusia hyviä tuotteita tai rahoitusmalleja. Näiden varaan en kuitenkaan laske omia tulevaisuudensuunnitelmiani. Varmaa on vain muutos.

Itse näen asiat niin että ihmiset tulevat aina halajamaan viihdettä ja taidetta elämäänsä sulostuttamaan ja ovat siitä aina valmiita maksamaan, tavalla tai toisella. Tai kolmannella. Vaikka kaikki nykyiset ansaintametodit kuihtuisivat, ihmiset keksivät uusia tapoja varmistamaan että viihteen ja taiteen virta pysyy vuolaana. Käytännössä siis varmistamaan että taiteilijat saavat palkkion siitä että tätä virtaa ruokkivat.
Uusia ansaintalogiikoita on digitaalisuuteen siirtymisen myötä etsitty pian 15 vuotta. Ehkä olen vain kyllästynyt odottamaan. Nyt jo Britanniassa puuhataan jotain ihme tukea digitaalisille sisällöille koska "online- palvelut eivät vieläkään riitä kattamaan laadukkaan sisällöntuotannon kustannuksia." Käsityksesi viihteen ja taiteen taloudellisesta arvostuksesta on kyllä ihailtava.

Ei asiat tässä viime aikoina ole menneet yhtään huonompaan suuntaan vaikka kuinka teoriatasolla spekuloit että kaikki tuhoutuu warettamisen tai taloudellisen taantuman tai suurien kustantajien kohtuuttomien vaatimusten ja muiden pirskatin  pahojen asioiden vuoksi.
Voihan sen noinkin nähdä. Minä yritin väittää että nämä ovat merkkejä siitä että lyhyen kantaman tulevaisuudennäkymät ovat nyt heikommat kuin pari vuotta sitten.
Huomiotta jäi vielä yksi yleinen kehitystrendi: tehostuminen. Yrityksille (siis meidän palkanmaksajille) toiminnan tehostaminen on avainsana. Sarjakuvassa kaiken "tehostuminen" näkyy mm. siinä että hitaasti ja huolella piirrettyä sarjakuvaa tehdään vähemmän kuin ennen. En sano että hitaasti tekeminen olisi mikään itseisarvo, vaan ongelma on siinä että sarjakuvapiirtäjä ei ole kone joka voi nopeuttaa työskentelyään joka vuosi samaan tahtiin kuin koneista tulee nopeampia versioita. Koska rahaa ei tule vastaisuudessa työtä monistamalla (jakamalla samaa työtä useampaan lehteen) eikä tekemistä nopeuttamalla, tehostuminen lähtee ainoastaan piirtäjän selkänahasta. Selkeä käytännönesimerkki tästä on se että viimevuosina sarjakuvantekijöiltä on haluttu värisarjakuvaa mustavalkoisen hinnalla.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2009 klo 16:28:49 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #24 : 12.05.2009 klo 18:05:20 »
Ei niillä semmosilla itsekään tee mitään, mutta sais ne silti omaan portvöljyyn laittaa netissä tms.

Vois olla huonoa mainosta firmalle estää tekijää laittamasta duuneja portfolioonsa vaikka niillä oikeudet oliski moiseen ...ja viimestään siinä vaiheessa itse kukin varmaan tajuaa olla tekemättä kyseiselle firmalle lisää duunia.

Uskotko että tästä seuraava kehityskaari on millekään firmalle millään tavalla myönteinen? Hmm? :)

Huomiotta jäi vielä yksi yleinen kehitystrendi: tehostuminen. Yrityksille (siis meidän palkanmaksajille) toiminnan tehostaminen on avainsana. Sarjakuvassa kaiken "tehostuminen" näkyy mm. siinä että hitaasti ja huolella piirrettyä sarjakuvaa tehdään vähemmän kuin ennen. En sano että hitaasti tekeminen olisi mikään itseisarvo, vaan ongelma on siinä että sarjakuvapiirtäjä ei ole kone joka voi nopeuttaa työskentelyään joka vuosi samaan tahtiin kuin koneista tulee nopeampia versioita. Koska rahaa ei tule vastaisuudessa työtä monistamalla (jakamalla samaa työtä useampaan lehteen) eikä tekemistä nopeuttamalla, tehostuminen lähtee ainoastaan piirtäjän selkänahasta. Selkeä käytännönesimerkki tästä on se että viimevuosina sarjakuvantekijöiltä on haluttu värisarjakuvaa mustavalkoisen hinnalla.

Eiköhän hitaasti ja huolella tehty sarjakuva ole tällä hetkellä vain epämuodikkaampaa kuin ekspressiivisempi jälki. On vähän vaikea kuvitella että esim viime vuosien suosituimmat kotimaiset tekijät (Juba, Milla ja Jarla) tekisivät kustannustehokasta ja rentoa jälkeään nimenomaan työnantajiensa painostuksesta.

Miksi herran tähden kukaan möisi värisarjakuvaa mustavalkoisen hinnalla vaikka kiltti kustantaja kuinka haluaisi tai vaatisi? Satutko tietämään selkeätä käytännön esimerkkiä kenestäkään joka olisi näin joutunut tekemään?

Kun lehdillä menee huonommin, niillä on varaa maksaa avustajilleenkin huonommin. Yksinkertaista matematiikkaa enkä mä nää tässä mitään hälyttävää. Kun et saa mielestäsi riittävää korvausta tekemästäsi työstä, vaihda laivaa ja jää kattelemaan kumpi uppoaa aikaisemmin.

Näiden varaan en kuitenkaan laske omia tulevaisuudensuunnitelmiani. Varmaa on vain muutos.

En minäkään pysty minkään varaa laskemaan omia tulevaisuuden suunnitelmiani. Saatan milloin vain olla työttömänä enkä usko että pelkkiä sarjakuviakaan piirtämällä kykenisin elättämään itseäni vaikka se jonain päivinä haavekuvissani välkkyykin. Sen kuitenkin tiedän että aina tulen keksimään jotain tapoja tienaamaan elantoni ja tulen siinä sivussa sarjakuviakin piirtämään. Ei muutos aina pahasta ole.

Uusia ansaintalogiikoita on digitaalisuuteen siirtymisen myötä etsitty pian 15 vuotta. Ehkä olen vain kyllästynyt odottamaan.

Juu ei tullu McCloudin micropaymentseista mitään. Ei tullu wapista eikä maksullisesta mobiilisisällöstä mitään. Ei oo tullu monesta muustakaan asiasta mitään. Vaikka ihmiset mielellään uutta mediaa käyttääkin, ei ne oo siitä ollu valmiita maksamaan. Tästäkin huolimatta mulla on monia kavereita jotka tienaa elantonsa pelkkää nettisisältöä tekemällä eikä tää ois ollu aiemmin mahdollista. Itsekin kuulun tähän joukkoon. Hämmentävää.

Samaan aikaan yksikään perinteinen media ei ole kuollut, vaikka moista on ennusteltu vähintäänki tuon 15 vuoden ajan. Suurten sanomalehtien tilaajaluvut ovat ehkä pienentyneet mut silti meillä on  paljon enemmän kotimaisia sanomalehtisarjakuvia kuin koskaan aiemmin. Silti Aku Ankkaa tilataan entiseen malliin ja silti suomalainen sarjakuva on päässyt myyvimmän kaunokirjallisuudenkin joukkoon.

Miksi kaikki ei olekaan päin helvettiä? Milloin se internetti oikeasti tappaa kaiken muun median ja varsinkin meille rakkaan sarjakuvan ilmaisuudellaan? Miksi viimeiset vuodet on täynnä esimerkkejä lähinnä päinvastaisesta kehityksestä? Milloin me elämme niitä aikoja jolloin kukaan ei viitsi tehdä taidetta kerta siitä ei makseta mitään?

Ei tule kultapuppelit meidän elinaikanamme tapahtumaan, olkaa huoleti. Suunnitelkaa rauhassa sarjakuvapiirtäjän uraa. Jos olette hyviä, tulette pärjäämään.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2009 klo 18:09:48 kirjoittanut kaltsu »

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #25 : 12.05.2009 klo 18:17:24 »
Tusinakuvituksista aika pitkälti samaa mieltä, varsinkin jos ne on semmosia, että niitä on vaikee käyttää uudestaan missään, eli ovat sen verran spesifisiä. Ei niillä semmosilla itsekään tee mitään, mutta sais ne silti omaan portvöljyyn laittaa netissä tms.

Vois olla huonoa mainosta firmalle estää tekijää laittamasta duuneja portfolioonsa vaikka niillä oikeudet oliski moiseen ...ja viimestään siinä vaiheessa itse kukin varmaan tajuaa olla tekemättä kyseiselle firmalle lisää duunia.

Tästähän oli jossain vaiheessa keskustelu Kvaakissa. Porfolioon, myös nettiportfolioon saa laittaa matskua vaikka olisi myynyt ihmisoikeutensakin.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

PetriT

  • Jäsen
  • Viestejä: 68
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #26 : 12.05.2009 klo 21:35:05 »
Huomiotta jäi vielä yksi yleinen kehitystrendi: tehostuminen. Yrityksille (siis meidän palkanmaksajille) toiminnan tehostaminen on avainsana. Sarjakuvassa kaiken "tehostuminen" näkyy mm. siinä että hitaasti ja huolella piirrettyä sarjakuvaa tehdään vähemmän kuin ennen. En sano että hitaasti tekeminen olisi mikään itseisarvo, vaan ongelma on siinä että sarjakuvapiirtäjä ei ole kone joka voi nopeuttaa työskentelyään joka vuosi samaan tahtiin kuin koneista tulee nopeampia versioita. Koska rahaa ei tule vastaisuudessa työtä monistamalla (jakamalla samaa työtä useampaan lehteen) eikä tekemistä nopeuttamalla, tehostuminen lähtee ainoastaan piirtäjän selkänahasta.

Yleistäen voisi minusta ajatella että talouskasvu syntyy teknologian kehittymisen seurauksena, joko niin että työnteko tehostuu tai syntyy kokonaan uusia liiketoiminnan alueita. Ensin mainitusta esimerkkinä vaikka taitto-ohjelmat ja jälkimmäisestä Habbo.

Olet Reima oikeassa siinä että sarjakuvan tekemistä ei voi loputtomiin tehostaa, joten jos sarjakuvan halutaan olevan hyvää liiketoimintaa täytyy kasvu hakea muualta. Ja kyllähän firmat sitä yrittääkin monin keinoin. Syndikoimalla sarjakuvaa, lisensoimalla oheistuotteisiin jne... tai tekijöiden palkkioita pienentämällä.

Sama haaste on kaikenlaisella sisällöllä, noin kylmän liiketoiminnan näkökulmasta. Musiikin tallenteiden myynnin rapautumiseen on tarjottu ratkaisuksi ainakin keikkailua ja oheistuotteita. Lehdet taas kierrättävät samaa uutismateriaalia koko ajan enemmän. On kuitenkin ihan selvää, että samat ratkaisut eivät toimi kaikelle sisällölle. Tuskin kukaan on valmis maksamaan siitä että sarjakuvataiteilija esiintyy  ???

Minusta tekijöillä on kuitenkin mahdollisuuksia. Omia oikeuksia pitää puolustaa, mutta tarvitaan myös ennakkoluulottomuutta ja liiketoiminnan luovuutta. Perinteinen kirjakauppojen kautta kuluttajille myytävä albumi on taloudellisesti vaikea paketti. Sarjakuva voi mennä uusille alueille, kuten kännyköihin. Rahoitus voi tulla useasta eri palasta, jos saman sisällön voi julkaista eri medioissa. Yritykset ovat valmiita maksamaan kaikesta sisällöstä paljon paremmin silloin kun se on suunnattu toisille yrityksille.

Huonona puolena on tosin se, että tällainen sarjakuva ei ole enää välttämättä entisensä.  :'(

Talouskasvusta muuten seuraa myös se, että ihmisille jää enemmän rahaa välttämättömien menojen jälkeen, jolla voi sitten ostaa vaikka sarjakuvia.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #27 : 12.05.2009 klo 21:52:44 »
Perinteinen kirjakauppojen kautta kuluttajille myytävä albumi on taloudellisesti vaikea paketti. Sarjakuva voi mennä uusille alueille, kuten kännyköihin.

Sarjakuvat vain ovat parhaimmillaan paperilla, sillä näytöltä ei ole kovin mukava lukea. Ehkäpä tämä on syynä siihen että mangaa ostetaan kohtalaisen paljon alppareina siitä huolimatta, että manga leviää fanikäännöksinä netissä siinä missä animekin. On monia jotka eivät jaksa lukea näytöltä mitään, ja sitten on vielä se digitaalisen julkaisun hankaluus jos rahaa ajattelee. Jos tiedostona saisikin ladattua sarjakuvaa suoraan omaan kännykkään tai tietokoneelle, olisi se pian kopioitu ja levitetty ladattavaksi vertaisverkkoihin.

Hankala tilanne.

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #28 : 12.05.2009 klo 22:00:27 »
Sarjakuva voi mennä uusille alueille, kuten kännyköihin.

Näitä kännykkäkokeiluja on tainnut olla jo useampiakin, niin ruudunvieritystä kuin kuvanvaihtoa napinpainalluksellakin, mutta vielä eivät ole tuntuneet oikein iskevän läpi. Ehkä sarjakuvan on vaikea kilpailla kännykässä muun vähän multimediaalisemman tarjonnan kanssa.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

PTJ Uusitalo

  • Mediaholisti
  • Jäsen
  • Viestejä: 910
Vs: Mangan piirtäminen/ palkat
« Vastaus #29 : 12.05.2009 klo 22:14:15 »
Niinpä ne vain ovat Japanissa iskeneet läpi ja vuosia sitten, ja ovat japanilaisten työ- ja koulumatkalaiskulttuurissa suuresti vaikuttaneet mangalehtien myyntilukujen laskuun.

Japanissa kännyköiden internetsovellukset ovat muutenkin vähän toisella tasolla kuin täällä; kännykkäsähköposti on korvannut tekstarit jo aikapäiviä sitten, ja joka toisesta saitista on olemassa mobiiliversio, kun kännykät ovat yleisempiä netinsurffausvälineitä kuin tietokoneet. Ja sitä mangaa sitten löytyykin niin perinteistä laatua kuin ihan nimenomaan kännykkäjulkaisua varten tarkoitettua. Mm. tässä Production I.G:n kiertokävelyvideossa vilahtaa kännykkäjulkaistavaksi tarkoitettua mangaa tekevä nainen (kohdassa 13:45). Ja niinhän tuolla taisinkin jo mainita, että Shuuhoulle olisi mobiilifirma maksanut julkaisuoikeuksista enemmänkin kuin perinteinen kustantamo, joten ilmeisesti ne käyvät myös kaupaksi. Kuin soittoäänet ja minipelit...

Sivumennen sanoen Japanissa kännykkäromaanitkin ovat nostaneet päätään viime vuosina, etenkin nuorten naisten parissa, ja niin kuin tuolla lukee niin niistä on tehty jo elokuviakin. Harlekiinikirjojen tappajia...?
« Viimeksi muokattu: 12.05.2009 klo 22:29:04 kirjoittanut PTJ Uusitalo »