Kirjoittaja Aihe: DC-spesiaalit  (Luettu 129405 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.M:salo

• Jäsen
Vs: DC-spesiaalit
« Vastaus #525 : 13.01.2008 klo 11:16:20 »
Hep, yksi ääni täältä.
Byrnen ja myöhemmin eritoten Ruckan Ihmenainen tarinat sietäisivät tulla julkaistuiksi, mieluiten kovissa kansissa.
Haha, Byrnen Ihmenainen alkoi samoin kun kaksi edellistäkin pidempää juoksua; tappamalla puolet Amazoneista. Ihmettelen että niitä oli Kriisiin mennessä elossa edes 30.
Ruckan Ihmenainen olisi kiva julkaista, tai WWv3:n "Who is Wonder Woman?" tarinan ja siitä hypätä (todennäköisesti erinomaisiin) Gail Simonen tarinoihin.

Jooeituletapahtumaan.
Lainaus
myönnän että WW olisi varmasti ajatuksena taloudellinen itsemurha: lehteä lukemattomat päättelisivät että kyse on jostain naisia alentavasta tissifantasiasta(mistä ei ole itseasiassa ole kyse) ja moni muu päättelisi ettei itselle vieraan hahmon lehteä kannata hankkia, vasta sitten kun seuraavassa lehdessä on jotain tuttua ja turvallista, eli Batman ja Teräsmies.
On olemassa juuri sopivasti satasivuinen tarina jossa Ihmenainen antaa poliittisen turvapaikan Batmanin jahtaamalle naiselle. Se oli mielestäni hyvin piirretty ja kirjoitettu. Muistaisi vain nimen..

Lainaus
hyvä että DCn julkaisuja pyörii edes tällä tiheydellä. HC-fanit pysyvät mutta uusia faneja tarvitaan myös ja monelle heistä on Ihmenainen on aivan yhtä tuttu kuin Planetary, Haukkamies, Ihmismetsästäjä, Oikeuden puolustajat, Ulkopuoliset tai Tähtimies.
Mulla on kaveri joka ei normaalisti lue koskaan amerikkalaista sarjakuvaa. Sen mielestä se on liikaa ekspositiota ilman tarinakaarta. Olen lnäyttänyt hänelle Transmetropolitania ja Mooren Liigaa, joista hän on digannut ihan hirveästi (varsinkin volume 2 iski kuin miljoona volttia - lähdettiin muun porukan kanssa ulos hakee ruokaa (sen avokki mukaanlukien) ja se jäi yksin mun sohvalle lukemaan Liigaa).
Mikään muu ei ole oikein iskenyt, tosin piti Batman/Planetariota oikein hyvänä (senkin voisi saada suomeksi).
En itse lähtisi julkaisemaan Blackhawkia, Shadowia, Manhunteria  tai JLA'ta. Tähtimiehessä olisi sopivan trendikäs "ei kalsareita" linja, feikkihistorian tuntu ja vielä cameoita tähdillä joita Suomessakin on näkynyt.

Mutta varmaan paras tapa tehdä hahmoja Suomessa tunnetuksi on löytää tarinoita joita voi myydä ennen muuta Batman- tai Teräsmies-tarinoina, mutta jossa esim. Tähtimies tai Ihmenainen olisi isossa roolissa. Ja sitten katsoa tuleeko toimitukseen pyyntöjä jatkosta.

Anteeksi jos tämä on sekavaa, en ole kovin hyvässä kunnossa tähän aikaan päivästä ja teksti on todennäköisesti hieman sekavaa.

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #526 : 13.01.2008 klo 11:40:25 »
... Ostaisitteko itse julkaisun nimeltä "Tähtimies" kiparilta jos ette tietäisi mikä se on?

Siinä on eittämättä samanlainen sointi kuin Paavo Pesusienessä.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
« Vastaus #527 : 13.01.2008 klo 14:04:50 »
Starmanissa vilisee sitäpaitsi laumoittain 40-luvun hahmoja joita ei ole ikinä suomeksi nähty, eikä tulla ikinä näkemäänkään. Ja näille pitäisi suomentaa stydit nimet?

Ei kai sitä nimeä tarvitsisi välttämättä suomentaa, eihän Batmaniakaan ole käännetty Lepakkomieheksi sitten 80-luvun puolivälin. Mielestäni nimet tuppaavat kuulostamaan paremmilta alkukielisinä, ei vähiten siksi, että suomenkielisissä käännöksissä on vaikea säilyttää niitä iskeviä alliteraatioita (alkusointuja), joita lehdissä toistellaan: "Flash - the Scarlet Speedster", "Wonder Woman - the Amazing Amazon", "Green Lantern - the Ringed Ranger" jne.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #528 : 13.01.2008 klo 21:04:10 »
Planetary pesee niin mennen tullen Byrnen Wonder Womanit.

Ei niin että WW:t olisivat olleet totaalista kuraa Byrnen käsittelyssä vaan enempikin niin että ei ne nyt niin kummosia olleet, sellaista aika lailla perinteistä supersankarijuttua. Kilttiä pullamössöä kivasti kuvitettuna.

Planetaryä voisi sanoa enempi aikuisille suunnatuksi sarjaksi vaikka supersankareitahan siinäkin ollaan.

Kumpi sitten möisi meillä paremmin?
Jaa-a. Tuskin on merkittävää eroa siinä myykö vähän tai jonnin verran vähemmän.

Jaakko Pehkonen

• Jäsen
  • Kvaak *hik*
« Vastaus #529 : 13.01.2008 klo 21:57:24 »
Ei niin että WW:t olisivat olleet totaalista kuraa Byrnen käsittelyssä vaan enempikin niin että ei ne nyt niin kummosia olleet, sellaista aika lailla perinteistä supersankarijuttua. Kilttiä pullamössöä kivasti kuvitettuna.

Planetaryä voisi sanoa enempi aikuisille suunnatuksi sarjaksi vaikka supersankareitahan siinäkin ollaan.

Eikö näitä lehtiä pitäisi yrittää tehdä kaikenikäisille ? "Aika lailla perinteinen supersankarijuttu, kivasti kuvitettu pullamössö" tuntuu paremmin myyvältä kuin Planetaryn kaltaiset "aikuisten" sarjakuvat. Näitä aikuisviihdelehtiä on kokeiltu Suomessa 20 vuotta, eikö ole jo tullut selväksi etteivät ne myy ?

Himofanit ostavat kuitenkin suurimmaksi osaksi älykkösarjat jo alkuperäisinä tai viimeistään tradeina, harva viitsii enää suomennettua sitten hankkia. En ihan ymmärrä miksi DC:ltä ei ole kokeiltu juuri Byrnen Ihmenaisen tai vaikka Mark Waidin Salaman kaltaisia sarjoja, vaan miksi aina yritetään tunkea Vertigoa ja vastaavia markkinoille.

Väriä ja vauhtia, houkuttelevia ja ehkä jopa "lapsellisen" näköisiä kansia tarvitaan kauppojen hyllyihin. Lehden pitää näyttää hienolta ensisilmäyksellä. Kun itse penskana selasin Byrnen Ihmenelosia, olin heti myyty. Sen sijaan Breyfoglen Batmanit jäi hyllyyn.

Planetary on jäykän ja tylsän näköinen (kun selailet sen pikaiseen), Preacher-osastoa. Ei kioskitavaraa vaan vanhojen fanien vanhoille faneille tekemiä älykkö-sarjiksia.
Jahka saan ne pikku skorpionit käsiini, niin koivumäen herra pääsee tanssimaan saksanpolkkaa heidän pieksämäellään!

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #530 : 13.01.2008 klo 23:30:04 »
Jaakko, kiinnitäpä huomiota edellisen viestini viimeiseen lauseeseen.

Ja sitten jatketaan:
Jos aikuisviihdelehtiä on kokeiltu 20 vuotta niin kaikenikäisille suunnattuja supersankarisarjakuvia on koetettu 40+ vuotta ja, viitaten toiseen keskusteluun, näyttäisi siltä etteivät enää juuri myy. Taitaa olla aika ajanut ohi ja vaan me vanhat pierut viilataan noiden tiimoilta pilkkua kun ketään muuta (lue:ostavia massoja) ei voisi vähempää kiinnostaa.

Käännösten tekeminen meillä tuskin on kiinni maksimissaan jokusesta sadasta himofanista ja näiden osteluista vaikka eipä varmasti noidenkaan rahoista haittaakaan olisi.

Itsekin ihastuin teininä kovasti Byrnen Ihmenelosiin ja diggailen niitä vieläkin aika lailla kybällä (ja itseasiassa noiden vuoksi kaapista löytyy about miehen koko tuotanto). Se ei valitettavasti tarkoita edes sitä että miehen kaikki Ihmeneloset saatikka koko muukin tuotanto olisi Ehkä Parasta Maailmassa Ja Putooa Aina Kaikille TM.

Molemmat sarjat (Byrnen WW:t ja Planetary) kokonaisuudessaan lukeneena uskoisin että Planetaryllä olisi noista kahdesta ollut paremmat saumat pärjätä Suomessa. Eipä vaan tainnut mennä läpi.

Jos itse haluat noita Byrnen WW:ta lukea niin irtonumeroina löytyy jenkkilästä ja muistaakseni enin osa aika halvalla; loppupää taisi olla kalliinpaa mikä voisi ehkä johtua siitä että olisiko perinteiseen tapaan alkupäästä isot painokset ja loppua kohti lukijoiden kaikoittua painosmäärätkin pienentyneet. Noita ei muistaakseni edes rapakon takana ole julkaistu alpparina mikä kertoo jotain niiden suosiosta ja laadustakin sekä antaa osviittaa kuinka hyvin voisi ehkä toimia täällä.

Hienoahan olisi että kokeltaisiin ja menisi läpi! Vielä hienompaa olisi että sen lisäksi Planetarykin julkaistaisiin suomeksi loppuun, eihän nuo ole toistensa poissulkevia juttuja?

Mutta Erinomaisten Ideoiden Hautausmaalla on vielä tilaa Jysäysten ja Uusiruutujen jne vieressä. Valitettavasti.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #531 : 13.01.2008 klo 23:39:43 »
Taitaa olla aika ajanut ohi ja vaan me vanhat pierut viilataan noiden tiimoilta pilkkua kun ketään muuta (lue:ostavia massoja) ei voisi vähempää kiinnostaa.
Itse asiassa, ei välttämättä. Spider-man seikkailee -lehti taisi olla kuitenkin parhaiten myyvä supersankarilehti Suomessa. Suunnattu lapsille. Eli todennäköisesti kysyntää olisi "perusmätkeelle" vissiin enemmän kuin aikuisille suunnatulle. Syynä ehkä se, että "me" ostetaan meidän sarjakuvat ulkomailta, kun taas muksut ostaa ne kaupan hyllyltä (tai siis isit ja äidit ostaa).

Lainaus
voisi ehkä johtua siitä että olisiko perinteiseen tapaan alkupäästä isot painokset ja loppua kohti lukijoiden kaikoittua painosmäärätkin pienentyneet.
Juuri noihin aikoihin Jenkkilän sarjakuvamarkkinat romahtivat (Byrnen aloittaessa alkoi samoihin aikoihin romahduskin), joten painosten pieneminen oli mahdollisesti osa sitä oireilua.

Lainaus
Noita ei muistaakseni edes rapakon takana ole julkaistu alpparina mikä kertoo jotain niiden suosiosta ja laadustakin sekä antaa osviittaa kuinka hyvin voisi ehkä toimia täällä.
Kaksi kokoomaa tuli. Mutta eipä Ihmenaisen kokoomia muutenkaan mitenkään valtavasti ole tullut.

Mun mielestä Egmont saisi kokeilla vähän enemmän parin vuoden takaista Batman-pokkarin formaattia. Siis pelkästään formaattia, sisältö voisi olla muutakin kuin Johnny-DC -kamaa. Perus-Teristä ja muita tollasina aina sillon tällön olis oikein kiva juttu. Tietenkin nyky-DC on kriisien takia sellaisessa jamassa, että voi olla vaikea pilkkoa eheitä kokonaisuuksia, jotka toimivat täällä, mutta jos niiden sijaan vaikka vanhempia tarinoita (=90-luvun loppu 2000-luvun alku).
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #532 : 14.01.2008 klo 08:26:58 »
Minä ainakin kuulun siihen kastiin, joka ostaa kaikki kiinnostavat suomenkieliset sarjakuvat, vaikka ne löytyisivät jo englanniksi omasta hyllystä. Pitäähän suomenkielistä sarjakuvaa sen verran tukea. Minulta löytyy kaikki Preacherit englanniksi, mutta kuitenkin harmitti, kun Egmont lopetti niiden kääntämisen kahden albumin jälkeen. Mielelläni olisin sen suomeksikin lukenut.

Viikonlopun divarikierroksella tein myös sellaisen huomion, ettei käytettyjä sarjakuvia enää liiku samalla tavalla kuin esim. 80-90-luvulla. Divareiden sarjakuvalaareissa pöyrivät samat läpyskät eikä uusia tule juuri ollenkaan. Suht uusia nimikkeitä löytyy todella vähän, joten olen päätellyt, että suurin osa uusista lehdistä päätyy keräilijöiden kammioihin, joista ne lähtevät liikenteeseen vasta vuosien päästä, jos silloinkaan. Vaikuttaa myös siltä, ettei divareiden lehtiä käydä edes paljoa pläräämässä, sillä löydän lehdet samassa järjestyksessä, kuin mihin olen ne jätin paria viikkoa aiemmin. Myyjät sitten vahvistivat epäilyni; sarjakuvat eivät enää kiinnosta nuorempaa väkeä.

Meni nyt vähän ohi aiheen, mutta minulle on jäänyt sellainen mielikuva sarjakuvan kiinnostavuudesta, etten uskalla povata millekään julkaisulle pitkää ikää. Paitsi Aku Ankalle. Olen Lönkän kanssa samoilla linjoilla: (supersankari)sarjakuvat ovat vanhojen pierujen juttuja. Ehkä sarjakuva ei enää pärjää kilpailussa sähköisen median kanssa, kun lehdet näyttävät niin tylsiltä liikkuvaan kuvaan verrattuna, eikä niissä pääse leikkimään sankaria kuten peleissä.

Tämä vuodatus menee maanantai-aamun väsymyksen piikkiin. Ei se tilanne ihan näin toivoton ole, osoittaahan sen jo Kvaakin nuoret jäsenetkin. 

Sitten ketjun aiheeseen: Tähän asti DC-spesiaali on ollut erinomaisen laadukas julkaisu ja ilolla olen kaikki numerot lukenut, vaikkei painojälki ole aina ollutkaan parhaasta päästä. Minulle ei ole ollut väliä kenen sankarin toilailuja seurataan, kunhan tarinat ovat vain olleet hyvin tehtyjä. Batmanin seikkailut kiinnostavat eniten, joten innolla odotan Morrisonin tarinoita.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Jaakko Pehkonen

• Jäsen
  • Kvaak *hik*
« Vastaus #533 : 14.01.2008 klo 18:22:39 »
Jaa-a. Tuskin on merkittävää eroa siinä myykö vähän tai jonnin verran vähemmän.

Mutta jos vähän on juuri sen verran että lehti pysyy pinnalla... Jep, menee jo Mustanaamion painoksesta puhumiseen.

Vuodatukseni pointti taisi olla että minua harmittaa kun Suomessa ei ennätetty sen kummemmin koskaan kokeilla DC:n peruskauraa, ja nykyään se on tosiaan kovin myöhäistä. Olisiko aikanaan Ihmenainen, Legion of Superheroes ym. myyneet paremmin kuin vaikka Thriller ? En minä tiedä.

Itse en ole koskaan pitänyt Ihmenaisesta mutta käytin Byrnen tekemää pätkää esimerkkinä, se tuntuu myyvältä. Tai olisi kenties myynyt. Joskus.

Olen suhteellisen tyytyväinen DC-spesiaaliin ollut, Teräsbrittiä ja All-Star Batmania lukuunottamatta. Planetary vaikutti lupaavalta, ihan en päässyt touhuun täysillä sisälle, mutta aavistin sen jäävän kesken koska niin monet sarjat ovat jo ikävästi sen tempun tehneet 2000-luvulla.

Joulupukki, vieläkö kuulet ? Antaisitko vielä yhden Vihreä Lyhty/Vihreä Nuoli-spesiaalin ?
Jahka saan ne pikku skorpionit käsiini, niin koivumäen herra pääsee tanssimaan saksanpolkkaa heidän pieksämäellään!

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #534 : 14.01.2008 klo 18:51:37 »
Vuodatukseni pointti taisi olla että minua harmittaa kun Suomessa ei ennätetty sen kummemmin koskaan kokeilla DC:n peruskauraa, ja nykyään se on tosiaan kovin myöhäistä. Olisiko aikanaan Ihmenainen, Legion of Superheroes ym. myyneet paremmin kuin vaikka Thriller ? En minä tiedä.
Kyllähän sitä DC-peruskauraa on Suomessa julkaistu jo 60-luvulta lähtien aika säännöllisesti. Vaikka tokihan Teriksen lopettaminen 1991 oli aika isku. Niin ja Teriksessä nähtiin mm. Avaruuslegioonaa (siis uudempaa, eikä vain sitä 60-luvun Teräspoika-juttua) ja Vihreää Nuoltakin.
Mutta tollasia ois kiva saada lisää.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #535 : 14.01.2008 klo 18:57:53 »
Haluaa JÄTIN sen IHME-sarjan rinnalle!

Saisin samalla nuoruuteni takaisin... maksan ihan mitä tahansa.

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
« Vastaus #536 : 15.01.2008 klo 09:34:15 »
Niin ja Teriksessä nähtiin mm. Avaruuslegioonaa (siis uudempaa, eikä vain sitä 60-luvun Teräspoika-juttua) ja Vihreää Nuoltakin

Ollien esiintymisistä Suomessa ennen Thrilleriä en ollut tietoinen...pitänee yrittää penkoa divareita, kun käveli onnensa ohi 90-luvun alkuvuosina, jolloin noita 70-luvun lopun Teriksiä myytiin lähidivarissa 3 mk/kpl. Ja nyt Sarjakuvarockia selatessani huomaan, että noissa karsaasti katsomissani 70- ja 80-lukujen vaihteen Teriksissä on nähty sellaisiakin Suomessa aika tuntemattomia suuruuksia kuin Adam Strange, Vesimies ja Haukkamies.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2008 klo 09:45:47 kirjoittanut Darzee »

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #537 : 17.01.2008 klo 20:08:49 »
Rami ilmoittaa Teräsmies eläässä, että Teräsmies-juhlaspessua ei sitten nähdä Suomessa. Ja jopa All-Star Teräsmiehen jatkuminen suomeksi on epävarmaa. :(

http://koti.mbnet.fi/ramir/terasmies

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #538 : 17.01.2008 klo 20:11:41 »
Niin All-star Teriksen jatkuminen riippuu luultavasti USA:n ilmestymistahdista (=loput nähdään mahdollisesti vasta ensi vuonna). Mutta tosi harmi, että tota Teristä ei tulekaan. Mutta mitäs sitten tulee DC spesiaaliin? Kaksi Lepistä, Vihreä Lyhty/Nuoli ja mikä neljäntenä? Vai tuleeko spessuja vain kolme?

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #539 : 17.01.2008 klo 20:29:58 »
Niin All-star Teriksen jatkuminen riippuu luultavasti USA:n ilmestymistahdista (=loput nähdään mahdollisesti vasta ensi vuonna). Mutta tosi harmi, että tota Teristä ei tulekaan. Mutta mitäs sitten tulee DC spesiaaliin? Kaksi Lepistä, Vihreä Lyhty/Nuoli ja mikä neljäntenä? Vai tuleeko spessuja vain kolme?

Uutta tai vanhaa JLA:ta (hiukka tuntematon kylläkin täälläpäin ja ei leffaa pönkittämässä) tai sitten joku kokeilu kuten Vihreät Veikot oli.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.