Mutta miksi Teris ei tunnista tätä henkilöä sydämenlyönneistä ja muilla superaisteilllaan?
Samasta syystä kuin Lex ei tunnista epä-Clarkmaisesti käyttäytyvää, silmälasitonta Clarkia Teräsmieheksi: Koska hänen ei ole tarkoitus. Morrisonin tarinat eivät perustu sisäiseen logiikkaan -- se vain ei onnistu mieheltä, joka tapaa Katmandussa muukalaisia ulkoulottuvuuksista.
En ymmärrä, mitä sivun 49 ruuduissa on.
En minäkään. Vertaillaan muistiinpanoja. Ruuduissa 1 ja 4 leijuu avaruudessa joku tyyppi, jonka paidan läpi on puskenut iso piikki. Kehon ympärillä näyttää olevan samasta aineesta koostuvia palikoita. Raajat ovat vääntyneet pahasti taaksepäin. Quintumin apulainen sanoo: "Kadonneesta Bizarro-teknikosta ei ole jälkeäkään, herra Quintum"
Olisiko se avaruudessa leijuva tyyppi kadonnut Bizarro-teknikko? Ovatko hänen paitansa läpi puskenut piikki ja häntä ympäröivät palikat peräisin hänen kehostaan? Ehkä hän koki jonkinlaisen muodonmuutoksen Bizarro-planeetan läheisyydessä. Yli-innokkasta spekulointia: Viittaus PROJEKTIn Bizarrojen ja aliversumin Bizarrojen yhteiseen alkuperään? (Kts.
Teräsmies elää)
Sivulla 53 ärsyttää, kun maailma on niin pieni paikka, että juuri Clark Kentin työkaverit joutuvat pulaan. Bizarrojen uhan globaalius ei välity ollenkaan, ja erittäin häiritsevästi Teris on vain läheistensä seurassa samalla kun viattomat kuolevat muualla.
Ja kukaan muu ei tee asialle mitään paitsi Teräsmies, parhaan kaverinsa antaman vinkin pohjalta. En tiedä, pitäisikö tästä syyttää hopeakautta vai Katmandua.
Sivu 66 on minulle jälleen käsittämätön.
Johtuisikohan huonosta painojäljestä? Teräsmies lentää kohti Bizarrojen kuutiomaista planeettaa. Hän on se punasininen viiva. Hän ohittaa matkalla Bizarro-Teräsmiehen. Bizarro-planeetasta kurkottaa kohti Maata "lonkeroita", jotka lähempää katsottuna osoittautuvat eläviksi Bizarro-torneiksi: Bizarrot kiipeävät toisiaan pitkin päästäkseen Maahan. Sitten Teräsmies törmää Bizarro-planeetan nurkalla sijaitsevaan vuoreen saadakseen planeetan kääntymään Jimmyn idean mukaisesti.
Miksi ihmeessä samassa tarinassa pitää olla sekä auringonsyöjä että planeetansyöjä ja edellisessä ajansyöjä?
Morrisonilla on ilmeisesti jotain painavaa sanottavaa heterotrofiasta.
Kuitenkin minua on aina häirinnyt kaikissa bizarro-tarinoissa bizarrojen mielivaltaisuus ja niin tekee tässäkin. Bizarrot eivät ole riittävän ja loogisen ”päinvastaisia”, liioiteltuja meihin nähden.
Kuolleet hautaisivat eläviä. Elävät olisivat kuolleita. Joten elävät hautaisivat kuolleita. Kaikkea ei voi kääntää, mutta mihin vetää rajan? Käänteisyys siinä mielessä kuin Bizarrojen yhteydessä ajatellaan on väistämättä epäloogista. Todellisuus ei tunne muita täydellisiä vastakkaisuuksia kuin materian ja antimaterian. Teräsmiehen ja Bizarro-Teräsmiehen yhteenotto olisi lievästi sanottuna räjähtävä...
Miinusta on sekin, että iso planeetta on tässä Star Wars –tyyliin yksi paikka, tietysti kuninkaan luona ollaan heti.
Zibarro sanoi Teräsmiehelle: "Kotimme pelkää, että lyöt sitä uudestaan. Se muodostaa uusia Bizarroja muististasi rauhoittaakseen sinua." Eli Le-Roj oli siellä, missä Teräsmies oli, koska Teräsmies oli siellä. Ihmisenmuotoiset Bizarro-kloonitkin olivat kehittyneet vain sen vuoksi, että Bizarro-koti oli lähestymässä Maata. Jos Bizarro-metsässä kaatuu puu, eikä kukaan ole sitä kuulemassa, siitä ei lähde ääntä.
Sivu 91 saa lukijan taas pähkäilemään, pitäisikö hänen tunnistaa laitteen hahmoista jotakin.
Kyllä, ja lukija olisi silloin eri mieltä Velin kanssa ihan viimeisestä ruudusta. Lukija tietää sivujen 71 ja 76 perusteella, että laite kuvaa Bizarro-kotia ja sen kuuta. Lukija tunnistaa sivun 91 ensimmäisessä ruudussa Bizarro-kodin ja kuun, mutta huomaa niiden muotojen vääristyvän niiden siirtyessä suppilossa alaspäin. Viimeisessä ruudussa lukija siis näkee Bizarro-kodin ja sen kuun voimakkaasti venyneet ja kiertyneet muodot.
Morrisonin idea siitä, että syövästä kärsivä Teräsmies altistuu punaiselle auringolle on melko läpinäkyvä. Ellei tätä kuviota hoideta jotenkin yllättävämmin, olen jokseenkin pettynyt.
Teräsmies ei kärsi syövästä. Quintum sanoi Teräsmiehelle, että auringon säteilyn yliannostus käynnisti hänen soluissaan apoptoosin, eli ohjelmoidun solukuoleman. Syöpä on -- karkeasti ottaen -- sen vastakohta: Kasvaimen soluissa ei tapahdu normaalia apoptoosia. Sen takia ne pitää tappaa, esimerkiksi säteilyllä.
Mutta jos yritän katsoa pedantiikan ohi, niin olet tietenkin oikeassa, että olisi aikamoinen pettymys, jos Teräsmies paranisi tässä ihan ohimennen. Jos Teräsmiehen sairaus johtuu siitä, että hänen solunsa ovat täynnä keltaisen auringon säteilyä, niin se ongelma on nyt ratkaistu, kun punasiirtynyt säteily syrjäytti sen. Mutta uskoisin, että Morrison mainitsi apoptoosin tietoisesti: Säteily ei tapa Teräsmiehen soluja suoraan -- se olisi nekroosia -- säteily vain käynnisti solujen kuoleman aiheuttavan prosessin. Apoptoosi on keskeytettävä jollain muulla tavalla.
Aina ei edes muinoin käytetty Htrae-nimeä, ilmeisesti se oli liian hankala. Bizarro World oli silloinkin usemmin käytössä
Nyt se oli siis Bizarro-koti, Bizarro-home.
Sarjakuvaa lukemattomalle nuo kysymykset jäävät kyllä poikimaan, eli hieman sisäänpäin lämpiävää.
DC One Millionin lukeminen ei millään tavalla auta ymmärtämään tuon tarinan juonta. Kaikki informaatio, mitä lukija tarvitsee tarinan ymmärtämiseksi -- jopa se, että Klyzyzk Klzntplkz on viidennen ulottuvuuden Teräsmies, joka polveutuu kuningatar Gzntplzkistä ja eräästä Teräsmiehen jälkeläisestä -- löytyy tarinasta itsestään. Viittaukset DC One Millioniin (lisää
Teräsmies eläässä) ovat palkintoja pitkän linjan fanille, eivät rangaistuksia uudelle lukijalle.