Kirjoittaja Aihe: Professori Anni Isotalon tutkimuksia  (Luettu 135045 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
Re: Marian koodi
« Vastaus #75 : 03.03.2006 klo 09:53:01 »
Saattaahan Marian koodi hävitä Don Rosan kertomuksille mutta kummallakohan on isommat resurssit markkinoida sarjakuviaan.

Mitenkä markkinointi liittyy asiaan? Kahden maailman välissä on silkkaa parhautta, vaikka se taitaa olla täysin epäkaupallinen...

- - -

On toki makuasia, että onko Marian koodi hillittömän hyvä, vaika vain ihan jees (huonoksi haukkumiseen tarvitaan jo aika kovat perustelut).

Kyllähän tämä pieksee itsekeskeiset valitusvirret, mutta ei tämä seikkailumeiningistä huolimatta temmannut minua mukaansa. Don Rosan parhaat kiskaisevat minut ankkojen seikkailuun. Saa minut ihan oikeasti jännittämään, että millainen löytö tms. odottaa.

Tässä tuli jännitettyä vain sitä, että kuinka läheltä loppuratkaisu liippaa sitä toista koodia.
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Irene

• Jäsen
« Vastaus #76 : 03.03.2006 klo 10:44:14 »
Eläköön arvostelukappaleet, sain albumin ja Lappeenrannan aina laadukkaaseen Teekkarilehti Aalefiin pitäisi juttu kirjoittaa. Saanen siteerata joitakin Kvaakin lausuntoja vai lieneekö asiaan juridisia esteitä.

Käsikirjoituksesta tuli sellainen olo, että taitaa olla ensikertalainen asialla, mutkia oiottiin vähän turhankin suoraksi. Pohjalaisjörriköiden astuessa kuvaan juonesta katosi uskottavuuden rippeetkin, toisaalta ne korvasi mainio komiikka joka syntyi pohjalaismurteen ja -maisemin yhdistämisestä ryppyotsaiseen uskonnolliseen salaseurateoriaan. Eli juuri oikea tapa käsitellä davinci-kiihkoilijoiden paatosta Jeesuksen ja Marian oletettujen jälkeläisten suhteen. :)

Kumminkin vanhana historioitsijana pidän peukkuja käsikirjoittajalle ja toivon vilpittömästi lisää tavaraa kehiin, harjoitushan se mestarin tekee. Piirroksista taas - kaunista kaunista, ja Anni Isotalo vaikutti oikein sympaattiselta. Jatkon kannalta toivoisin että yliopistoympäristöstä revittäisiin enemmän huumoria irti - onhan se mitä absurdein ympäristö taloudellisine ja hallinnollisine paineineen, omituisine professoreineen ja kirjavan opiskelijakunnan ansiosta. :)
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Brutus

• Valloittaja
  • Jäsen
« Vastaus #77 : 03.03.2006 klo 13:58:24 »
Nyt on Marian koodi luettu.

Kirjan tarina oli erittäin hyvä mutta kuvat eivät mielestäni olleet parasta mahdollista

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #78 : 06.03.2006 klo 09:04:45 »
Nyt on Marian koodi luettu.
Kirjan tarina oli erittäin hyvä mutta kuvat eivät mielestäni olleet parasta mahdollista
Anteeksi kuinka? Toki jokainen on oikeutettu mielipiteeseen, mutta Rauhala on yksi tämän maan eturivin piirtäjiä.
Tyylihän ei kaikkia miellytä, mutta minusta tilanne tässä on toisin päin. Heikompi lahjaisen kuvittajan käsissä teos olisi saanut huomattavasti vähemmän pisteitä.
Ilman tasokasta kuvakerrontaa juonelliset kompastelut ja pohjalaiset olisivat aikaansaaneet lähinnä migreenin. Nyt tulos vankasti plussalla ja jatko-osilta lupa odottaa riman nostamista.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #79 : 06.03.2006 klo 10:25:23 »
Mielestäni on hassua, että geneerisen eurooppalaistyylisen kuvituksen haukkuminen on kvaakissa syntiä. Itse pidin Koodin kuvitusta ihan tasokkaana, mutta mikä siinä eurooppalaisessa piirroksessa on niin pyhää? Kaikki Yoko Tsunot, Pikot ja Fantasiot ja Lucky Lukethan on kuitenkin niin lähellä toisiaan, että voisivat olla melkein samasta kynästä. Mangakin on ilmaisultaan melkein rikasta, kun vertaa suosittuihin eurooppalaisiin sarjakuviin joiden piirrostyyli, kuvarajaukset ja ruutujen sommittelut ovat toistensa kopioita.

Siitä saa kehuja, kun osaa piirtää kuin, joku André Franquin, mutta jos piirrät kuin Masamune Shirow, niin kuuluu kommentteja, että "hei, kokeile jotain omaa".

Tämä nyt poikkesi kyllä vähän aiheesta...... sori.
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #80 : 06.03.2006 klo 11:47:06 »
Ei enää oikein jaksais näitä joka paikasta tursuavia omaelämänkerrallisia valitusvirsiä lukea. Ei se 20-30 kymppisen sarjakuvapiirtäjän elämä nyt niin mielenkiintoista ole, varsinkaan kun nää tyypit viettää kaiken "peliaikansa" himassa surkutellen ja uusia masentavia sarjakuvia suunnitellen...

Ei, kyllä ne on Sirdiessä tai Maatuskassa istumassa mun mielestä ennemminkin. ;D

Mutta vakavasti puhuen, sehän on selvää että ei ne samat tyypit osaa/halua tehdä seikkailusarjiksia. En tiedä missä ne seikkailu- tms. mainstreamimman stuffin tekijät sit luuraa, täällä niitä näkyy, mutta eivätkö tohdi tarjota töitään kustantajille vai eikö tule valmista? Nuo omalämäkertailijathan kustantaa hommansa itse. Kyllähän jotkut Napalmit tekee sitää Suomessakin. Eli ei kai se, että Suomessa ei ole enemmän seikkailu/huumori/scifi/ (lisää itse lajityyppi tähän)-sarjakuvaa ole niiden vika jotka tekevät jotain muunlaista sarjakuvaa vaan niiden jotka eivät tee niitä omiaan. Eikä niitä omaelämäkerrallisia tartte lukea.

Mutta mä nyt en muutenkaan jaksa lukea sarjakuvia enää. Niin harvoin tulee enää mitään silleen uutta vastaan, mistä jaksais innostua. Se on kai vähän eri juttu kun niitä itse tekee työkseen.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #81 : 06.03.2006 klo 12:04:11 »
Tavallaan aika outo ajatus, että sarjakuvan tekijä ei lue sarjakuvia. Mistä sitä tietää vaikka pakertaisi jotain mikä on tehyt jo 300 kertaa, kun ei itse lue?  :)

Aikanaan Tomb Raideritkin (pelit) olivat ihan hanurista (eka oli aika innovatiivinen), kun tekijät eivät pelanneet mitään muuta, kuin omia Tomb Raidereitaan...

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #82 : 06.03.2006 klo 12:06:21 »
Niin, tässä välissä mainostaisin omaa Jaanan matkassa -trilogiaani, jos se vain olisi saatavilla. Ajatus on tarinoissa ehkä hiukan sama kuin tässä Marian koodissa (siinäkin on päähenkilönä suomalainen akateemisesti koulutettu nainen elikkäs arkeologi) vaikka Da Vinci koodimaista salaliittoilua tms. niissä ei olekaan (silloin kymmenen vuotta sitten, kun nuo tehtiin, ei siitä oltu vielä kuultu ja me haluttiin tehdä tavallista perinteistä seikkailusarjakuvaa)...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #83 : 06.03.2006 klo 12:18:52 »
Mielestäni on hassua, että geneerisen eurooppalaistyylisen kuvituksen haukkuminen on kvaakissa syntiä. Itse pidin Koodin kuvitusta ihan tasokkaana, mutta mikä siinä eurooppalaisessa piirroksessa on niin pyhää?

Siitä saa kehuja, kun osaa piirtää kuin, joku André Franquin, mutta jos piirrät kuin Masamune Shirow, niin kuuluu kommentteja, että "hei, kokeile jotain omaa".

Tämä nyt poikkesi kyllä vähän aiheesta...... sori.

No ei se paljoa poikennut. minusta eurooppalaistakin tyyliä saa haukkua, ei siinä mitään. Jos joku piirtää yhtä hyvin kuin Franquin tai Shirow niin lisää sen kaverin töitä julkaistuna kiitos. Ei oma tyylikään ole mikään pyhä asia. Kunhan ei suoraan kopioita muuta kuin tyylin.
Se sopiiko tyyli tarinaan on toinen asia.
Miettikääpä millainen Marian koodi olisi a) Juban piirtämänä b) Petri hiltusen piirtämänä c) Tapani Rytöhongan piirtämänä tai d) Rojun piirtämänä.
Marian koodissa vain minusta on vahvempi piirros kuin käsikirjoitus. Tiedän, kirjoita itse parempi... Miksei, vaikka se ei varmasti kaikkien mielestä olisi parempi.
« Viimeksi muokattu: 06.03.2006 klo 13:02:39 kirjoittanut Curtvile »

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #84 : 06.03.2006 klo 12:20:27 »
Tavallaan aika outo ajatus, että sarjakuvan tekijä ei lue sarjakuvia. Mistä sitä tietää vaikka pakertaisi jotain mikä on tehyt jo 300 kertaa, kun ei itse lue?  :)

Hei beibi, mä oon varmaan 15 vuotta vanhempi kuin sinä, opiskellut alaa ja lukenut luultavasti helvetin laajemmalla skaalalla sarjakuvia kuin sinä tulet ikinä lukemaankaan johtuen mm. siitä että kuului opintoihin, kielitaidosta, alan kansainvälisten tapahtumien vuosittaisesta rundaamisesta yli kymmenen vuoden ajan sekä ulkomailla asumisesta. Ei tarvitse loukkaantua, koska tämä on fakta. Tunnen siis alani ja en sanonut ettenkö seuraisi sitä, mutta kyllä minä kirjaa selatessani aika nopeasti osaan sanoa mitä lajia se edustaa. Ja jos ja kun jotain merkittävän ihmeellistä ilmestyy, saan siitä tiedon joko alan viestimistä, joita seuraan aktiivisesti, tai kollegoiltani.

Tekeminen taas vaikuttaa sillä tavalla, että aika pian pelkästä sarjakuvasta saatavat vaikutteet on ammennettu loppuun ja sitä uutta omaa tekemistä ruokkimaan löytyy esim. kirjoista, elokuvista ja todellisuudesta.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #85 : 06.03.2006 klo 12:30:38 »
Marian koodissa vain minusta on vahvempi piirros kuin käsikirjoitus.

Tästä olen samaa mieltä.

Ja Rojulle. Olet vanhempi juu... MUTTA mistä tiedät kuinka laajalla skaalalla olen lukenut tai TULEN LUKEMAAN.Oikeastaan pointtini olikin juuri se, että kun luulee tietävänsä kauheasti tai tekevänsä jotain tosi hyvää, niin menee metsään. Vaikka olisi kuinka vankka ammattilainen, niin siinä on turha paistatella, että mulla on nääs kokemusta.

Vaikka olisi vuosikymmenet tankannut kaiken tiedon autoista mitä maailmaan on ahdettu, mutta viimeisen kymmenen vuoden ajan tarkastellut niitä vain pintapuolisesti, niin menee sormi suuhun, kun avaa konepellin.  ;)

Enkä minäkään rupea väittämään, että tiedän ihan älyttömästi enemmän honkkarileffoista, kuin sihnä, koska et ole niiden tuntemuksella täällä retostellut.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #86 : 06.03.2006 klo 13:03:00 »

En tiedä missä ne seikkailu- tms. mainstreamimman stuffin tekijät sit luuraa, täällä niitä näkyy, mutta eivätkö tohdi tarjota töitään kustantajille vai eikö tule valmista?

Kyllä täällä koko ajan pakerretaan. Ja syksyksi pitäisi jotain valmistuakin.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #87 : 06.03.2006 klo 13:05:43 »
Ei kuitenkaan Joosefin salasana, eihän Tertsi ;)
Sopiiko kysyä miltä lafkalta tulee syksyllä ulos?

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #88 : 06.03.2006 klo 13:08:11 »
Kyllä täällä koko ajan pakerretaan. Ja syksyksi pitäisi jotain valmistuakin.

Et voisi tarkentaa hieman?
*puhkeaa uteliaisuuteensa*
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

tertsi

• Vieras
« Vastaus #89 : 06.03.2006 klo 13:08:56 »
Omakustanne on tarkoitus pukata ulos. Eikä sarjakuva ole kovin pitkä. Eli siis mitään albumia ei ole tulossa.

Tarkoitus olisi osoittaa itselleni, että osaan kertoa jonkinlaisen tarinan.

Syksyllä annan enemmän tietoa hankkeesta.
« Viimeksi muokattu: 06.03.2006 klo 13:11:52 kirjoittanut tertsi »