Kirjoittaja Aihe: Limingan sarjakuvalinjalle?  (Luettu 33119 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
Vs: Limingan sarjakuvalinjalle?
« Vastaus #60 : 01.08.2009 klo 14:56:07 »
Näin etukäteen kun en itse ollut ajatellut ottavani muuta kuin viikon vaatteet ja läppärin, lakanat, pyyhkeet ja hygieniavälineet + lompakon. Ilmeisesti täysi penaalikin olisi tarpeen?
Kyllä noilla pärjää. Siellä on pyykkitupa, pesujauheen voi ostaa kaupasta. Kylällä on kauppoja.

Koska asuntolan tiskimoraali on usein kehno, kannattaa ottaa semmoiset henk. koht. ruokailuvälineet joita voi säilyttää huoneessa. Yhteiset välineet on todennäköisesti likaisena.

Muisti/luonnoskirja on paikallaan jo tullessa. Ota semmoisetkin vaatteet, joilla viitsii harrastaa "kokemuksellista anatomiaa", joka toteutuu hyvän sään vallitessa nurmikolla.

Circle

• Uusi jäsen
« Vastaus #61 : 01.08.2009 klo 15:33:38 »
 ::)

Kiitos tuosta, eipä tässä enää sitten muuta kuin odottamaan lukukauden alkamista.

nowatar

• Jäsen
« Vastaus #62 : 31.12.2009 klo 13:59:15 »
Olen tässä mietiskellyt hakemista limingaan jos ei jatko-opiskelupaikka aukea ensimmäisellä yrittämällä. Olen erittäin kiinnostunut sarjakuvalinjasta mutta samaan aikaan mietin linjan hyödyllisyyttä ajatellen jatko-haaveitani graafisen suunnittelun parissa. Onko sarjakuvalinjasta hyötyä esimerkiksi Taideteolliseen korkeakouluun haettaessa? Jostakin pitää näitäkin kysellä, kun on niin epävarma olo :')

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #63 : 31.12.2009 klo 16:27:17 »
Onko sarjakuvalinjasta hyötyä esimerkiksi Taideteolliseen korkeakouluun haettaessa?
Pari ihmistä on lähtenyt Taikiin sarjakuvalinjalta.

Ennakkotehtävien tekoon saa neuvoja opettajilta ja pääsykoetilanteessa on apua harjoituksista joita syksyn aikana tehdään.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #64 : 22.04.2010 klo 23:45:49 »
Limingassa toimii vakituiseen pari opea (ensi kaudella minä ja Jylhän Mikko, ja varmaan Kostetin Jukka) ja vierailevia opettajia erityiskursseja vetämässä. Useimmin käy Petteri Tikkanen ja viime aikoina Tiitu Takalo ja Jyrki Nissinen. Opettajien näkemykset voivat olla keskenään perin erilaisia, mikä on hyvä.

Opetus kehittyy koko ajan, kun opettajat oppivat. Itse olen ollut tämän talven opintovapaalla ja tutustunut mm. käsikirjoittamiseen sekä itse piirtämiseen, muovailuun ja maalaamiseen.

Pidän itse sarjakuvaa luontevimmillaan nopeana ja vivahteikkaana ilmaisukeinona, en niinkään siistinä ja viimeisteltynä spektaakkeli-ilmaisuna. Viimeksimainittu vaatii paljon harjaannusta, joten sitä ei parissa kouluvuodessa ehdi kovin täydelliseksi hioa, se jää opiskelijan oman harrastuksen varaan. Monipuolista keinoarsenaalia tarjotaan tueksi. Mutta Jylhä arvostaa erilaista tyyliä ja Tikkanen (Sarjakuva-Finlandian voittaja  ;D) on perfektionisti.

Mallikuvia hyödynnetään väistämättä, mutta sitä varten ei tarvita koulua. Havainnosta piirtäminen kehittää piirustusvarmuutta, ja siihen on taidekouluympäristö omiaan. Kysymyshän on myös silmän (tai mielen) harjaannuttamisesta suhteiden vertaamiseen, valoisuuserojen havaitsemiseen, muotojen ja rakenteen tarkkuuteen.

Ihmisvartalon piirtämisessä on Mikko kehitellyt "kokemuksellisen anatomian" kurssia, jossa porukalla vuoroon itse koetaan asentoja ja liikkeitä, vuoroon piirretään niitä. Ja perjantaisin piirretään elävää alastonta tai puettua mallia (joskus, jos on tarjolla, eläimiä).

Opettajien painavin osuus on olojen järjestäminen, oman kokemuksensa ynnä tiedon välittäminen ja hoksaava palaute.

Mutta koko sarjakuvalinjan vahvuus on motivoitunut opiskelijajoukko, joka pystyy opettamaan toisilleen valtavasti. Olot innostavat työskentelemään jatkuvasti. Sarjakuvailmaisuun tulee intohimo. Siinä ei voi olla kehittymättä. Mutta sosiaalisuutta se puoli kysyy - yleensä vetäytyvämmätkin ihmiset löytävät hengenheimolaisia viimeistään kevätkaudeksi.

Huvittava piirre Limingassa on lomien vieroksuminen, opiskeluympäristössä viihdytään.

Heini Turpeinen

• Jäsen
  • Tussattu naamani
Vs: Limingan sarjakuvalinjalle? Kysytkin vielä!
« Vastaus #65 : 04.05.2010 klo 22:38:55 »
Tämä vuosi on ollut mahtava, ja Keijo, unohdit kehua Tiitun, Tiitulta sai paljon hyviä vinkkejä ja näkemystä ihan tekemisestä ja asenteesta, kun hoksasi kysyä. Liminka on ollut minulle ennen kaikkea itseluottamuskoulu. Jos Liminkaan tullessa ihan tosissaan mietti että onkohan tää nyt vähän höhlää, vaikka unelma onkin, tehdä sarjakuvaa ja voinko minä tehdä tai onko minulla edes oikeutta -ajatelkaa!!!?. Nyt ihan ihmettelee sitä itsensä mitätöinnin määrää, joka vielä viime syksynä oli päässäni valloillaan. Vuosi on tehnyt ihmeitä ja korjannut ainakin kymmenen vuoden aikana kerättyjä mielenvaurioita. Limingan taidekoulun yhteisö henkilökuntineen ja opiskelijoineen on luovuutta ja luomisen vapautta ruokkiva ja rohkaiseva yhteisö. Kiitos Liminka. Kumarran syvään.
Haluan tehdä sitä mitä haluan enkä välttämättä sitä, mitä sinä haluat. Tehdään molemmat sitä mitä halutaan.

Teräskäsine

• Jäsen
  • Punk's not dead
« Vastaus #66 : 06.06.2010 klo 00:18:10 »
Tässä kevään aikana hain muutamalle kuvataidelinjalle huonolla menestyksellä. :( Mutta en jäänyt laakereilleni lepäämään, vaan aloin tutkia tätä limingan sarjakuvalinjaa ja olen kiinnostunut tulemaan kouluun. Siellä varmastikin minunlaiseni piirrustuspuoleen keskittynyt olisi enemmän kotonaan kuin muissa kuvataidelinjoilla, joissa olisi oletettavasti enemmän maalaamiseen keskittyvää taidetta.

Kiinnostaisi kysyä opetetaanko koulussa mitään kuvankäsittelyohjelmien käyttöä?

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #67 : 06.06.2010 klo 00:28:52 »
Tässä kevään aikana hain muutamalle kuvataidelinjalle huonolla menestyksellä. :( Mutta en jäänyt laakereilleni lepäämään, vaan aloin tutkia tätä limingan sarjakuvalinjaa ja olen kiinnostunut tulemaan kouluun. Siellä varmastikin minunlaiseni piirrustuspuoleen keskittynyt olisi enemmän kotonaan kuin muissa kuvataidelinjoilla, joissa olisi oletettavasti enemmän maalaamiseen keskittyvää taidetta.

Kiinnostaisi kysyä opetetaanko koulussa mitään kuvankäsittelyohjelmien käyttöä?

Alkeita, jotta pystyy yleensä käsittelemään sarjakuvat mm. paino- tai nettikelpoiseksi, ja värittämään.

Mutta koska sarjislaiset pystyy vaikuttamaan opetusohjelmaan, on mahdollista ehdottaa kurssia edistyneemmille. Silloin voisi kutsua alan osaajan opeksi. Koulussa on lisenssejä lähinnä fotarille ja pari myös illulle.

Koulussa toimii valokuvauslinja jonka ohjelmaan kuuluu valokuvankäsittely fotarilla.

Teräskäsine

• Jäsen
  • Punk's not dead
« Vastaus #68 : 06.06.2010 klo 10:45:26 »

Mutta koska sarjislaiset pystyy vaikuttamaan opetusohjelmaan, on mahdollista ehdottaa kurssia edistyneemmille. Silloin voisi kutsua alan osaajan opeksi. Koulussa on lisenssejä lähinnä fotarille ja pari myös illulle.

Tuon opetuksen hyödyllisyyttä osittain mietin, kun onhan sitä omaa tyyliä jo kehitelty pidemmän aikaa. Mutta varmaan koulussa on hyvin eri tasoisia piirtäjiä, joista osa tulee pelkästään kuulakseen alan ammattilaisia ja saadakseen näiltä vinkkejä.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #69 : 06.06.2010 klo 12:05:59 »
Mutta varmaan koulussa on hyvin eri tasoisia piirtäjiä
Kyllä, kun ei ole karsintaa, kirjo on laaja.

Vuodessa / kahdessa vuodessa opetus ei juuri puutu fiilailuun vaan keskittyy suurempiin linjoihin. Opiskelijat hiovat tyyliään omin päin ja käyttäen kavereiden palautetta kompassinaan.

Heini Turpeinen

• Jäsen
  • Tussattu naamani
« Vastaus #70 : 08.06.2010 klo 14:08:45 »
Kyllä, kun ei ole karsintaa, kirjo on laaja.

Vuodessa / kahdessa vuodessa opetus ei juuri puutu fiilailuun vaan keskittyy suurempiin linjoihin. Opiskelijat hiovat tyyliään omin päin ja käyttäen kavereiden palautetta kompassinaan.

Juu sarjakuvan tekemisen prosessista ja lähtökohdista sai aika hyvän kokonaiskuvan, josta on hyvä jatkaa ominpäin. Syventää oppimaansa ja kehitellä eteenpäin. Tyylin fiilailuun kampitusviikot oli aika tehokasta. Itse olisin kyllä vaihtanut vaikka animaation paikalle lisää kampitusta. Animaatio ei ollut miun juttu.  Syksyn alkuun viikko improa ja syksyn loppuun kaksi viikkoa kampitusta, sama homma keväälle.
Haluan tehdä sitä mitä haluan enkä välttämättä sitä, mitä sinä haluat. Tehdään molemmat sitä mitä halutaan.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #71 : 08.06.2010 klo 14:14:38 »
Tyylin fiilailuun kampitusviikot oli aika tehokasta.
Sivusta seuranneena, siltä näytti. Otetaan huomioon.

Teräskäsine

• Jäsen
  • Punk's not dead
« Vastaus #72 : 04.07.2010 klo 18:43:52 »
Jeah, meikä tulee syksyllä sarjakuvalinjalle. ;D

Kunnostaan huolta pitävänä ihmisenä haluaisin tietää, onko koulussa kuntosalia?

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #73 : 04.07.2010 klo 23:47:28 »
Jeah, meikä tulee syksyllä sarjakuvalinjalle. ;D

Kunnostaan huolta pitävänä ihmisenä haluaisin tietää, onko koulussa kuntosalia?
Ei. Limingan keskustassa on. Opistolla pitäisi olla ovikortteja sinne.

Viime kaudella Jylhän Mikko veti capoeiraa päärakennuksen aulassa. Toivottavasti se jatkuu.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #74 : 06.07.2010 klo 22:27:34 »
Tänään monet on saaneet tiedon opiskelupaikasta.

Kaikki ei ole päässeet haluamaansa kouluun. Limingan taidekouluun ei ole pääsykokeita.
« Viimeksi muokattu: 16.06.2014 klo 10:24:09 kirjoittanut keijoahlqvist »