Kirjoittaja Aihe: Limingan sarjakuvalinjalle?  (Luettu 33007 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
Limingan sarjakuvalinjalle?
« : 28.03.2005 klo 10:14:45 »
Limingan taidekoulun sarjakuvalinja on Suomen ainut kokovuotinen, opintotukeen oikeuttava sarjakuvan opiskelupaikka, jonne pääsee ilman karsintaa, ilmoittautumisjärjestyksessä.

Ensin pyritään opettelemaan perussarjakuvan tekeminen ja sitten kehitetään omaa tyyliä. Linjan vetäjäopettaja opastaa alkeet. Vierailevia opettajia kutsutaan vetämään 2 – 4 viikon erityiskursseja, kuten käsikirjoittaminen, anatomia, tietokonetekniikat ja värioppi. Vuoden aikana tutustutaan yleensä myös animaatioon ja kuvittamiseen – linjan kulku on joka vuosi erilainen. Ensi vuodelle meille tulee sivariksi yksi valtakunnan parhaista sarjakuvaopettajista, Ville Ranta. Opiskelijat asuvat taidekoululla, mikä mahdollistaa ympärivuorokautisen työskentelyn: taidot kehittyvät kun piirretään koko ajan vuorovaikutuksessa muitten tekijöitten kanssa. Samassa koulussa toimii myös käsikirjoittajalinja ja animaatiolinja.

Limingan sarjakuvalinjalaisista yleensä noin kolmannes piirtää mangatyylillä. Joku ei ole koskaan piirtänyt ensimmäistäkään sarjakuvaa ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Osa on kiinnostunut kokeilevasta sarjakuvailmaisusta, muutamalla on suosikki jonka tyyliä pyrkii myötäämään.

Epävirallista vaikutelmaa linjan elämästä:
http://www.limingantaidekoulu.com/blogiarkisto/

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
Re: Limingan sarjakuvalinjalle?
« Vastaus #1 : 29.04.2005 klo 18:26:33 »
Samassa koulussa toimii myös käsikirjoittajalinja ja animaatiolinja.

Käsikirjoittajalinja korjaantui kirjoittajalinjaksi.

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #2 : 08.05.2005 klo 10:51:45 »
Tämän ketjun jatkeeksi sopinee kysyä, onko Kvaakista tulossa ihmisiä (tai mitä nyt olettekaan) seuraavalle opiskeluvuodelle. Itse ainakin olen tulossa.

Kananjalka

• Jäsen
  • Shhh, hiljaa, kiitos.
« Vastaus #3 : 08.05.2005 klo 16:59:13 »
Nytten minua kiinnostaa. Minähän voisin tulla. Pitääne miettiä asiaa.
Koska alkaa sitten tämä opiskelu?
"Haluaisin keksiä sellaisen aineen tai koneen, jonka tuhovoima olisi niin hirvittävä, että ihmiseltä menisi ainiaaksi kaikki sotimishalut."

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #4 : 08.05.2005 klo 17:35:47 »
Koska alkaa sitten tämä opiskelu?

Opiskeluvuosi alkaa 15.8.2005. Tämä tieto ja paljon muuta löytyy osoitteesta http://www.limingantaidekoulu.com/sarjakuvalinja.htm.

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
« Vastaus #5 : 27.06.2005 klo 14:16:58 »
Tääl ois yks tulija. Miten muuten meinasitta hoitaa opintomaksut?
On se vaan niin perkeleen kallis tuo koulu... 400 egee kuussa. no on sitä ennenki imeskelty varpaita halvan humalan saamiseksi  ;)

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #6 : 11.07.2005 klo 15:06:15 »
Miten muuten meinasitta hoitaa opintomaksut?

Jatketaan samaa toimivaksi todettua linjaa; isi maksaa ;)

Arska

• Klabautermann
  • Jäsen
  • Smells like baked Alaska.
« Vastaus #7 : 16.07.2005 klo 03:18:13 »
Limingalle meno on kiinnostanut minua jo 14-vuotiaasta kun Liskolehden satuin löytämään mutta ei minua vielä näin nuorena päästetä emon helmoista ja kouluakin pitää käydä :P Mutta lukion jälkeen taidan tulla sinne jos vanhemmat maksaa.
Ja minä en tämän ikäisenä sinne edes uskaltaisi menä vieraiden ihmisten keskelle, saisin paniikkihäiriön. @_@
Near a tree by a river there's a hole in the ground
Where an old man of Aran goes around and around
And his mind is a beacon in the veil of the night
For a strange kind of fashion there's a wrong and a right

Noe Trauman

• Uusi jäsen
« Vastaus #8 : 24.07.2005 klo 15:16:46 »
Tämän ketjun jatkeeksi sopinee kysyä, onko Kvaakista tulossa ihmisiä (tai mitä nyt olettekaan) seuraavalle opiskeluvuodelle. Itse ainakin olen tulossa.

Ehkä vanha aihe mutta kun kerran kysyttiin niin olen tulossa ja ensimmäiselle vuodelleni. Muutkin tulijat voisi tosiaan huikata itsestään ja suosikkisarjoistaan vaikka. Onko näistä "vierailevista opettajista" tietoa?

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
« Vastaus #9 : 24.07.2005 klo 16:14:27 »
Ehkä vanha aihe mutta kun kerran kysyttiin niin olen tulossa ja ensimmäiselle vuodelleni. Muutkin tulijat voisi tosiaan huikata itsestään ja suosikkisarjoistaan vaikka. Onko näistä "vierailevista opettajista" tietoa?

Niinku sanottu, mie olisin tulossa. Olen itsekkin kiinnostunut tälle vuodelle tulijoiden tasosta eli jos mahdollista niin laittakaa vähä taidonnäytteitänne esille.
Enää kolme viikkoa koulun alkuun ja sarjis kuume vain kasvaa.
Onkos tänä vuonna tulossa paljonkin osallistujia?
Niin ja jos joku osaisi kertoa että mitä opintomateriaalia tarvii ostaa vuoden aikana?
Voisin katsoa niitä kirjoja täältä etelän divareista.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #10 : 25.07.2005 klo 09:41:37 »
Onko näistä "vierailevista opettajista" tietoa?
Vierailevat opet päätetään sitä mukaa kun tarvitaan. Nyt tilanne on uusi kun Ville Ranta on toisena opettajana huhtikuuhun asti. Hän on aktiivinen, julkaiseva, kokopäiväpäätoiminen sarjakuvapiirtäjä, toiminut myös toimittajana ja tuntee alan läpikotaisin joten mitäs tässä muita...

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #11 : 25.07.2005 klo 09:48:43 »
Onkos tänä vuonna tulossa paljonkin osallistujia?
Niin ja jos joku osaisi kertoa että mitä opintomateriaalia tarvii ostaa vuoden aikana?
Voisin katsoa niitä kirjoja täältä etelän divareista.
Tulossa on enemmän kuin koskaan. Hui.

Lempparisarjakuvia kantsii ottaa pari (kunhan matkatavarat ei paisu sietämättömän painaviksi). Tietokoneensa moni raahaa mukaan ja sillehän on kämpillä käyttöä. Oulu ja koulun materiaalitarvikemyymälä eivät pysty tarjoamaan kovin monipuolisesti sarjakuvantekovälineitä joten kaikkea erikoisempaa mihin on tottunut, kannattais tuoda mukana. Voimme toki tilata tarvikkeita netistä myöhemmin tarpeen mukaan.

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
« Vastaus #12 : 25.07.2005 klo 16:55:35 »
Lempparisarjakuvia kantsii ottaa pari (kunhan matkatavarat ei paisu sietämättömän painaviksi). Tietokoneensa moni raahaa mukaan ja sillehän on kämpillä käyttöä.

Eli siis mitään piirrustusoppaita ei tarvi ostella?
Entäs onko koulun puolesta mahdollista käyttää konetta ja nettiä?

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #13 : 29.07.2005 klo 16:19:13 »
Entäs onko koulun puolesta mahdollista käyttää konetta ja nettiä?

Koulussa on yleisessä käytössä muutama nettikone ja sarjakuvalinjan tiloihinkin olis tarkoitus asentaa laajakaista.

Leo

• Jäsen
« Vastaus #14 : 10.08.2005 klo 20:13:23 »
Jalkapallovalmentajani, Matias Karjalainen on tulossa tälle lukukaudelle opiskelemaan kirjoittajalinjalle. Samplaa soos terveisiä minulta jos satutte sellaista isokokoista nuorta miestä näkemään. Ja minuahan ei niissä piireissä Fubblena tunneta että ihan "Leolta" saa niitä terveisiä pistää menemään.