En tiennytkään, että manga on genre. 
Eikös se nyt ole niin että "manga" on japaninkielinen sana ja se tarkoittaa suomenkielisellä sanalla sanottuna "sarjakuvaa"?
Meillä (länsimaissa) nyt vaan otettu tähän se oletus että se tarkoittaa yksinomaan japanilaista sarjakuvaa. "Manga" on espanjaksi "tebeos", englanniksi "comics", ranskaksi "bande dessins", italiaksi "fumetti", jne... Vai?
Kyllä. Japanilaiselle "manga" on sarjakuva ihan yleisesti, mutta Japanin ulkopuolella sanaa käytetään yleensä Japanilaisesta sarjakuvasta. Oletus tai ei.
Mangaformaatti ja
mangatyyli ovat Japanilaista sarjakuvaperinnettä tarkastellessamme myöskin käteviä termejä. Ja koska taiteenlajeista, kuten esim. musiikista ja kuvataiteesta puhuttaessa, genre yleensä määritellään juuri formaatin ja tyylin perusteella, niin Mangaa voidaan tosiaan pitää omana genrenään. Mangan sisälläkin on selkeitä genrejä, kuten tiedämme.
Minä siis näen mangan tarkoittavan länsimaalaisille nykypäivänä enemmänkin genreä, kuin vain ja ainoastaan maantieteellisesti sidottua, pyhästä taidekeskittymästä suollettua materiaalia. Japanilaiselle manga on edelleenkin sarjakuva. Koska Japanilainen on fiksu.

Referensseinä mainitsen Wikipedian hakusanoilla "genre" ja "manga".

Ja kun PaavoGold nyt inttää, että manga on tyylisuunta, niin voisi ystävällisesti luetella muutamia länsimaisia mangoja sekä japanilaisia ei-mangoja, sekä seikat jotka tekevät näistä mitä ne ovat.
Käsittääkseni olen tässä puhunut sarjakuvaperinteestä, johon luonnollisesti kuuluu myös kyseisen perinteen sisällä kehittynyt tyyli, josta länsimaalainen tässä tapauksessa käyttää nimeä
mangatyyli.
Koko ajan olen kuljettanut esimerkkeinäni juuri esim. tuota Pinin länkkäristä mangaksi väännettyä Elfquestia, ja japanilaisesta "ei-mangasta" vaikkapa Uncanny X-Meniä, kun sitä oli piirtämässä eräs manga-ka, jonka nimeä en nyt valitettavasti muista. Joku voi helppiä, jos tulee mieleen. Pinin Elfquest on nyt julkaistu
mangaformaatissa ja piirrostyylistä voimme olla erimieltä, vaikka Pini itsekin myöntää ottaneensa vaikutteita
mangatyylistä. Rajatapaus siis, mutta miksei muka voisi olla mangaa? Uncannyn Japanilaispiirtäjä taas teki mangatyylisen tekeleensä jenkkiformaatissa. Silloin se ei kai voi olla mangaa, ne?
DotC voisi nyt sitten puolestaan perustella, miksi mangaa ei missään nimessä voida pitää myös genrenä?