Kirjoittaja Aihe: Voiko suomalainen piirtää mangaa?  (Luettu 175434 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mihis

• Vieras
Re: Jos et ole Japanilainen, se ei ole mangaa!
« Vastaus #105 : 08.09.2005 klo 19:16:04 »
Pseudomanga-sanan on keksinyt muistaakseni Adam Warren tai kukas sitä Dirty Pairia piirsikään. Kuten sanottua, oikeaoppisten sanojen käytössä ei ole mitään väärää ja minä en ainakaan mitään Elfquestiä sanoisi mangaksi vaikka siellä kotisivulla sitä mangaksi sanotaan. Muutenkin siellä lähinnä sanotaan sen olevan mangatyylinen.

Mangatyyli, tai pseudomanga on se miksi luettelisin kaikki meidän piirtämät mangamaiset teokset, voihan niistä sanoa että "minä piirrän mangaa" mutta kyllä se on aika virallista että manga tarkoittaa nimenomaan japanilaista sarjakuvaa eikä mitään muuta. Mangatyyliseksi yleensä sitten luetellaan vaikka jotain isoja silmiä, mustavalkoisia teoksia ja sellaista, mutta se ei kuitenkaan ole ihan "virallista" mangaa vaan jotain sen tyylistä :/

JackOf<3's

• -
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #106 : 08.09.2005 klo 19:29:19 »
No... Totuutta ei ole, koska sanakirjat sanovat mitä sanovat ja ihmisiltä kysyessä saa vastaukseksi pakosta vain subjektiivisen totuuden.

Tämä mielestäni edustaa omaa näkemystäni asiasta loppupeleissä.

Mangalla yleisesti tarkoitetaan Jaappanilaista sarjakuvaa, mutta siinä ei ole kuitenkaan kaikki. Ei siis voi rajoittuneesti väittää, että ainoastaan Japanin kansalaisen tekemän Japanin perimän omaava kansailainen on ainoa kriteeri tehdä mangaa, ja muu ei ole mangaa. Kyseessä on minun näkemykseni mukaan ennemminkin perinteet, ja tyyppilajien seuraaminen.

Pinin editoitu Elfquest on mangaformaattiin survottu, ja on mangaa (vaikkei ehkä sanan yleisessä merkityksessä): Sarjakuvaa, joka noudattaa mangan "sääntöjä" tyylilajillisesti, perimästä tai kansallisuudesta riippumatta. Vaikka sarja on monta kymmentä vuotta vanha LÄNSIMAALAINEN sarjakuva. Ugh!
« Viimeksi muokattu: 08.09.2005 klo 19:37:44 kirjoittanut PaavoGold »
-

Mihis

• Vieras
« Vastaus #107 : 08.09.2005 klo 19:37:07 »
Miksi ei voi rajoittuneesti väittää etteikö manga olisi vain japanilaista? Eikä tuolla wikipedian artikkelissa mainittu että ulkomaalaisten piirtämät mangatyyliset sarjakuvat olisivat mangaa. Ne vain on sen tyylisiä.

Marsumestari

• Jäsen
« Vastaus #108 : 08.09.2005 klo 19:37:19 »
Pinin editoitu Elfquest on mangaformaattiin survottu, ja on mangaa: Sarjakuvaa, joka noudattaa japanilaisen sarjakuvan (mangan) "sääntöjä" tyylilajillisesti, vaikkei tekijä ole japanilainen tai asu Japanissa, ja vaikka sarja on monta kymmentä vuotta vanha LÄNSIMAALAISESSA muodossaan.

Olen lukenut vain kolme Jalavan kustantamaa albumia mutta ainakaan niissä ei ollut mitään mangalle tyypillistä. Esim. selityslaatikkoja käytettiin kohdissa joissa mangassa ei yleensä käytetä, kasvot piirretty täysin eri lailla kuin japanilaisilla on suurimmaksi osaksi tapana ja liikkeen kuvauskin oli muistaakseni erilaista kuin mangassa tyypillisesti. Miksei kukaan intä koskaan Sin Cityä mangaksi vaikka Frank Miller on ottanut ainakin jonkin verran näkyviä vaikutteita mangasta?

JackOf<3's

• -
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #109 : 08.09.2005 klo 19:39:29 »
Miksi ei voi rajoittuneesti väittää etteikö manga olisi vain japanilaista?

Koska se on rajoittunutta. ;D

Olen lukenut vain kolme Jalavan kustantamaa albumia mutta ainakaan niissä ei ollut mitään mangalle tyypillistä.

Totta, et olekaan hakenut R-kipsalta manga-Elfquestia, vaan luet erittäin perinteistä länsimaalaiseen sarjakuva-perinteeseen kuuluvaa (Euranga  :D ) kuuluvaa autenttista sarjaa, jota ei ole muokattu MANGA muotoon mangan "säännösten" puitteissa.

Kandee tosin hakea tuo manga versuunikin pois! :)
« Viimeksi muokattu: 08.09.2005 klo 19:44:01 kirjoittanut PaavoGold »
-

Mihis

• Vieras
« Vastaus #110 : 08.09.2005 klo 19:40:28 »
Aivan, ja kuka on kehittänyt säännöt joiden mukaan mangaa tehdään? Helpoiten ja yksinkertaisimmin mangan voi määritellä japanilaiseksi sarjakuvaksi, ei miksikään muuksi. Wikipediassa puhutaan mangaformaatista, mutta ei tätä varmasti kaikki japanilaiset sarjakuvataitelijiat käytä. He tekevät sarjakuvia oman näkemyksensä mukaan. Ehkä olisi kaikkein helpointa jos koko manga-sana jätettäisiin pois ja puhuttaisiin ympäri maailman vain sarjakuvista :)

peikko

• Vieras
Re: Voiko suomalainen piirtää mangaa?
« Vastaus #111 : 08.09.2005 klo 19:45:10 »
Tästä oli kerran mielenkiintoinen keskustelu kaveripiirissä ja muutaman tunnin kinastelun jälkeen tultiin siihen tulokseen et suomalainen tai kuka tahansa muu kuin aasialaisen kulttuurin yms omaksunut voi piirtää mangaa, mutta todennäköisyydet siihen että saa siihen itse *mangan sielua* on epätodennäköistä.
Aasialaiset itse ja japanilaiset eritoten kuulemma katsovat nenänvarttaan pitkin muualat tulleita mangoja (katsovat kuulemma samalla tavalla ulkomaalaisia ihmisiäkin), mutta ovat ihme kyllä tunnustaneet jo yhden länsimaalaisen piirtäjän ihan oikeaksi manga piirtäjäksi eikä vain piirtäjäksi joka yrittää piirtää mangaa. Olikos se nyt joku hollantilainen vai tanskalainen se onnenpekka (taisi olla tyttö btw). Itse näin noin vuosi sitten hänen ensi teoksensa kannen jossain nettisivulla ja olin ymmärtävinäni että hän oli tosiaan saanut sen juuri oikean kosketuksen tähän aasialaisten hallitsemaan sarjakuvatyyliin, ei vain kuvallisesti vaan myös sielullisesti.
Mutta tuo ei ole tärkeätä, tärkeätä on se mitä itse haluaa tehdä. Jos haluaa piirtää mangaa, senkuin piirtää.

JackOf<3's

• -
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #112 : 08.09.2005 klo 19:46:50 »
Aivan, ja kuka on kehittänyt säännöt joiden mukaan mangaa tehdään? Helpoiten ja yksinkertaisimmin mangan voi määritellä japanilaiseksi sarjakuvaksi, ei miksikään muuksi.

Totta, Mihis. Se juuri onkin pointtinani: se on helpointa ja fiksuinta, muttei tarkoita etteikö termistö pätisi laajemmassa merkityksessä muuhunkin kuin ainoastaankuin kansallisuus-sidonnaiseen sarjakuvaan.

Tuo on ollut pointini alusta asti. Ja näyttäisin olevan ihan kohtuullisesti oikeassakin. Vaikken moisilla leijukkaan! ;D

Uusin Elfquest on manga formaatissa toteutettu klassikko; sarjakuva toteutettuna MANGA muodossa perinteitä vaalien, vaikkei piirtäjä olekaan japanilainen. Ja kukaan epävirallinen "pseudo-manga" elitisti ei voi muuta väittää, sillä koko termi sotii itse taidelajia vastaan kansallisuuden puitteissa, vaikka kuinka olisi helpompaa käyttää mangaa vain suppeassa merkityksessä.

« Viimeksi muokattu: 08.09.2005 klo 19:54:10 kirjoittanut PaavoGold »
-

Mihis

• Vieras
« Vastaus #113 : 08.09.2005 klo 19:52:40 »
Kuka väittää että olet oikeassa? Ei kukaan paitsi sinä itse :) Olet ainoa joka väittää että manga tarkoittaa jonkinlaista tyyliä jolla sarjakuvia piirretään, vaikka sanan oikea merkitys on nimenomaan japanilainen sarjakuva. Jokainen olkoon omaa mieltä näistä asioista mutta et sinä ole ainakaan sen enempää oikeassa kuin minäkään.

JackOf<3's

• -
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #114 : 08.09.2005 klo 19:55:19 »
Kuka väittää että olet oikeassa?

http://en.wikipedia.org/wiki/Manga  ;)

Tiedän ettei Wiki ole mikään Jeesus Aaamen, mutta muistaakseni esim. sinä Mihis olit 100% "oikeassa" siinä väitteessä, että minä olen täysin väärässä.

Kaikki tämä on pilkunnussintaa, mutta pilkussa on monta pientä reikää!  ;D

« Viimeksi muokattu: 08.09.2005 klo 19:58:11 kirjoittanut PaavoGold »
-

Mihis

• Vieras
« Vastaus #115 : 08.09.2005 klo 19:57:56 »
Joko olen sokea tai sitten en huomannut siellä missään olevan mainintaa yhdestäkään ei-japanilaisesta mangasta tai mangan tekijästä. Siellä nimenomaan sanotaan että manga on japanilaista sarjakuvaa.

Mutta ymmärrän kyllä että sinua kismittää "elitistien" käyttö sanasta suppeassa merkityksessä, itsekin Mac-käyttäjänä ja täten siis vähemmistöön kuuluvana harmittaa kun PC:stä puhuttaessa ihmiset tarkoittavat Windowsia, vaikka oikeastihan PC tarkoittaa personal computer, eli periaatteessa Commodore 64kin on PC. Se vain on yksinkertaista ja helpointa sanoa että PC on windows (tai vaikka Linux)-kone ja Mac on sitten Applen tekemä tietokone.

JackOf<3's

• -
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #116 : 08.09.2005 klo 19:59:30 »
No joo, juuri tuo "tämä on vain oikeata koska---> bullshit" ärsyttääkin.

:|

Tässä tapaukesessa eniten, että "Jos et ole Japanilainen, se ei ole mangaa!", kuten otsakkeessakin näkyy.

Koska se nyt ei ole pelkästään kansallisuudesta riippuvaa, kuten tässä on jo moneen otteeseen muutkin (tosin sarkastisesti) todenneet.
« Viimeksi muokattu: 08.09.2005 klo 20:03:21 kirjoittanut PaavoGold »
-

Mihis

• Vieras
« Vastaus #117 : 08.09.2005 klo 20:06:46 »
Eikä ole ;) Kaikki muutkin ovat sitä mieltä että manga on japanilaista sarjakuvaa, tai sitten eivät ota kantaa koska se on turhaa jaarittelua, vähän kuin kumpi tuli ensin muna vai kana? Ja Mac on PC.

devilis6

• Mr.Devilish
  • Jäsen
  • To Live Is To Die...
« Vastaus #118 : 08.09.2005 klo 20:12:01 »
Hei Paavo!
Tätä juttua on jo käsitelty.  :(

JackOf<3's

• -
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #119 : 08.09.2005 klo 20:12:25 »
Eikä ole ;) Kaikki muutkin ovat sitä mieltä että manga on japanilaista sarjakuvaa, tai sitten eivät ota kantaa koska se on turhaa jaarittelua, vähän kuin kumpi tuli ensin muna vai kana? Ja Mac on PC.

Porukka ei todellakaan ollut sitä mieltä, että manga on vain Japanin kansalaisuuden ja idän genomin omaavien yksinoikeus, Mihi! Eli  kana nyt ei välttämättä todellakaan ollut ennen munaa ja Vica Versa. Ja se tässä nyt onkin pointtina.

Hei Paavo!
Tätä juttua on jo käsitelty.  :(

Anteex. :|

Eikö paras kolmesta olisi ihan bueno? ;D

:-*
« Viimeksi muokattu: 08.09.2005 klo 20:54:59 kirjoittanut PaavoGold »
-