Kirjoittaja Aihe: Tuleeko sarjiksilla toimeen?  (Luettu 177388 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Timo Kähkönen

• Vieras
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #210 : 13.02.2007 klo 16:09:57 »
Jos ostaa tietokoneen, alvivelvollinen saa siitä alvin verran alennusta eli 22 %. Sama painossa jos tekee omakustanteen.

Jos on runsaasti alvitonta myyntiäkin, ei saa kokonaan vähentää ostojen alveja vaan jonkin mystisen kaavan mukaan laskettuna tietyn osuuden ostojen alveista. En tiedä kuitenkaan kuinka tehokkaasti ne tätä valvovat...

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #211 : 13.02.2007 klo 16:17:24 »
Jos on runsaasti alvitonta myyntiäkin, ei saa kokonaan vähentää ostojen alveja vaan jonkin mystisen kaavan mukaan laskettuna tietyn osuuden ostojen alveista. En tiedä kuitenkaan kuinka tehokkaasti ne tätä valvovat...
Ahaa. Oon suunnitellut alvivelvolliseksi ryhtymistä, varsinkin kun pitäis hankkia uus tietokone, mutta enhän mä siitä mitään hyödy kun kaikki ansiot on alvitonta palkkiota!

Tästä kehkeytyi yllättäen varsin elävä ja suosittu ketju...

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #212 : 13.02.2007 klo 16:21:36 »
Ville, JanneT ja Sebastian puhuvat erittäin asiaa. Itse olen enemmän "sarjakuvataiteilija" kuin "sarjakuva", öööh, vaikka "graafikko". Teen rahasta pääosin muita töitä (kuvitukset, opetukset) ja sarjakuvia just niinkun tykkään. Olen halunnut pitää sen itseilmaisun alueena. Onnekasta on, jos käy niin kuin Ville kuvaili, että sille omalle jutulle löytyy lopulta maksajia. Olen tehnyt työni freelance-verokortilla valmistimisesta saakka, YELiä maksoin muutaman vuoden ja jouduin siihen kamalaan velkaan, ja soittaessani Ilmariseen taas kerran sopiakseni maksueristä, osaava asiakasneuvoja siellä laski, että maksoin eläkettä liikaa, ns. liikevaihdostani enkä käteenjäävästä palkasta. Siispä JanneT:n ja Villen neuvoja noudattaen: kannattaa aloittaa fr-kortilla, katsoa miten tulot nousevat (jos nousevat), ja sitten perustaa yritys vasta kun se on tulopuolen kannalta kannattavaa.

Osuuskunnassa on alussa liittymismaksu, jonka suuruus vaihtelee. Sen päälle maksetaan ok:n kautta tilitettävästä tulosta % osuuskunnalle, ja senkin suuruus vaihtelee. Ja se mitä rahalla saa. En tarkoittanut että perustaisit oman osuuskunnan. Se on ihan mahdoton homma. Itse kuuluun osuuskuntaa jotta voin tarvittaessa laskuttaa y-tunnuksella joitain palkkioita ja saan kirjanpidon kimppahintaan yms. yritysetuja.

Ei pidä unohtaa että koulussa ne opettaa vaan tuota yrittäjyyden autuutta. Jos on oikeasti graafikko/taittaja, se voi vielä lyödä leivillekin kunhan keikkaa riittää itselle, sillä alalla itsessään on töitä. Sarjakuva-alalla ei ole. Sarjakuva-alaa ei Suomessa ole, busineksenä. Siispä noilta osin kannattaa nappikaupan oppi ottaa taidepuolelta, kunnes oma tili toisin todistaa. Mutta kyllä minun TaiKista (!) valmistuneista graafikkokavereista otti moni lentävän lähdön konkurssiin uskoessaan tuota yritysjargonia ja perustaessaan heti valmistuttua oman firman...

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tässä taiteilijoiden ajamisessa yrittäjiksi, ja sitä kautta työttömyysturvan ulkopuolelle, on kyse vain hallituksen halusta siivota työttömyystilastoja.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #213 : 13.02.2007 klo 16:29:20 »
Kysyin myös eläkkeestä ja tulin siihen tulokseen ettei koske minua vielä. Osasta palkkioista on mennyt eläkettä, mutta muuten velvoitetaan maksamaan kaikki itse. Tuloni eivät kuitenkaan riitä tarvittavien maksujen maksamiseen ja tuskin ne piakkoin nousevat siihen pisteeseen että YEL-maksut pitäisi maksaa. Teen siis useita vuosia töitä niin että eläkettä ei kerry?

Juuri näin  :P Itse olen harkinnut pyytää ennakkoperintöä, ottaa lainaa ja siirtyä kiinteistöjalostuksen puolelle... pitänee käydä joku remonttikurssi ensin. Timolla ja Lomapäivällähän oli tuolla aiemmin sijoitusvinkkejä myös...

Tässä nyt olen seurannut läheltä tyhjätaskua luovan alan yrittäjää, jolla on kolme autoa ja tuore 3h&k Helsingin lähiössä... lainaa kysyessä pankkiin ilmoitti tuloksi 1700 €/kk, Kelalle asumistukea hakiessa 400 €/kk. Totuus lienee tuossa välissä. Kämppä oli ostettaessa ns. "alkuperäiskunnossa", joten remonttia siellä sai tehdä. Autot ja työvälineet on yrityksen nimissä, elämä sujuu muovikortilla ja autot yms. releet on vuokralla tuon tuostakin tuottaen tasaista pikkutuloa... käy se niinkin mutta töitä saa tehdä ihan perkeleesti ja rikastumaan ei pääse. Luulen että sarjakuva-alalla ei töitä olisi tarjolla tuonkaan vertaa. Itse olen yrittäjäperheestä kotoisin ja arvostan vähän vähemmän työkeskeistä elämää. Sosiaalitukia ei ole tarvinnut nostaa vuosikausiin, mutta perhettä ei kyllä ole varaa perustaa. Tai siis ainakaan ilman niitä sos. tukia.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #214 : 13.02.2007 klo 16:41:02 »
Tässä sarjishommassa on mahdollista katsoa, saako työn tuottamaan ennen kuin perustelee mitään yrityksiä tai ottaa toiminimiä. Se on valtavaa!!! Toista se on Kebab-kioskin alkuun laittaminen... Taidan toistaa itseäni ja vähän muitakin, mutta siitä viis.

8]

J.Vehnä

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #215 : 13.02.2007 klo 16:46:32 »
Minäkin oon jo tehny vuosia freekortilla ja maksanut kiltisti YEL-maksua. Yritystä en ole viitsinyt laiskuuttani perustaa. Tämä free-kortin kanssa puljaaminen on niin kovin helppoa.
Ja kuitit tietty säilytän arvoisaa verottajaa varten. Ja ohan toi YEL-maksukin vähennyskelpoinen.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2007 klo 16:48:04 kirjoittanut J.Vehnä »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #216 : 13.02.2007 klo 16:49:51 »
Korostan erittäin voimakkaasti tuota jos oikein muistan. Tsekkaan guuglesta.
Mahdollisesti olet oikeassa, koska jossain vaiheessa koitin tähän saada selvyyttä ja jostain (olikohan verotoimiston sivuilta) löysin sellaisen, missä sanottiin, että vajaan 500 euron kuukausituloista ei tarvitse tota maksaa. Se sopisi tuohon viiteen tonniin vuodessa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #217 : 13.02.2007 klo 17:01:57 »
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tässä taiteilijoiden ajamisessa yrittäjiksi, ja sitä kautta työttömyysturvan ulkopuolelle, on kyse vain hallituksen halusta siivota työttömyystilastoja.
Samaa mieltä. Erittäin keinotekoista.

Mutta uskon kuitenkin, että sarjakuva-alallakin on töitä kun kysyntä ja tarjonta saadaan kohtaamaan. Se on haaste, mutta uskon, että osittain kyse on vain siitä, etteivät julkaisevat tahot (lehdet) tiedä, millaisia taitureita on piilossa eivätkä nämä taiturit ole saaneet mahdollisuutta näyttää kykyjään. Itsekin opiskelin luokanopettajaksi ja melkein valmistuin, koska en uskonut että sarjakuvapiirtäjänä voi elättää itseään.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #218 : 13.02.2007 klo 17:05:41 »
Firmassa on se etu, että menot saa vähentää suoraan tuloista. Ja tosiaan tuo YEL ja kirjanpitokulut ovat vähennettäviä menoja. Yksilön (free lancerin) verotuksessa taas käytetään laskukaavaa, jossa vähennykset suhteutetaan tuloihin. Potuttaa kun itselläkin on vähennyksiä yli tonnilla ja kaikki on menneet läpi, mutta tuon alkemistin laskukaavan jälkeen saan käteen vain satasen.

Eläke kannattaa säästää itse tai toivoa että taiteilijaeläke pelastaa. Eikä niin kauas kannata muutenkaan suunnitella, nälkäkuolema on todennäköisempi kuin eläkeiän saavuttaminen. Seuraavan kerran kun mulla nousee seinä pystyyn ja hommat loppuu, ajattelin päästää ratista irti ja ottaa kossun kuskiksi. Antaa pohjoismaalaisen hyvinvointivaltion kuljettaa kun itse en jaksa.

Kamalan pessimististä. Just kuuntelin radiosta Aila Meriluotoa, miten se muori jaksaa nauraa? Eikö moisesta tule leuat kipeäksi?

Monitor

• Jäsen
« Vastaus #219 : 13.02.2007 klo 17:16:24 »
Mutta uskon kuitenkin, että sarjakuva-alallakin on töitä kun kysyntä ja tarjonta saadaan kohtaamaan. Se on haaste, mutta uskon, että osittain kyse on vain siitä, etteivät julkaisevat tahot (lehdet) tiedä, millaisia taitureita on piilossa eivätkä nämä taiturit ole saaneet mahdollisuutta näyttää kykyjään.

Tuli mieleen että meinasitko tästä http://kahkonen.com/kaikkitekijat/ listasta semmoisen että mahdolliset sarjiksia mahdollisesti julkaisevat tahot saisivat sen helposti tietoisuuteensa ja silmiensä eteen tarkasteltavaksi?

Hieno homma tuo lista  :). Ainakin siitä näkyy asiaan tarkemmin perehtymättömille melkoisen konkreettisesti kuinka moni niitä sarjakuvia täällä väsäileekään... Ja jos tuon avulla vielä saisi eri lehtien sun muiden toimitusväkeä perehtymään sarjakuvantekijöiden aikaansaannoksiin ja tarjontaan niin mahtava juttu jo ihan itsessään.

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #220 : 13.02.2007 klo 17:43:56 »
Tuli mieleen että meinasitko tästä http://kahkonen.com/kaikkitekijat/ listasta semmoisen että mahdolliset sarjiksia mahdollisesti julkaisevat tahot saisivat sen helposti tietoisuuteensa ja silmiensä eteen tarkasteltavaksi?
Vähän tällaista ajatusta oli tai on. Mutta nyt se on lähinnä pelkkä linkkilista. Siihen pitäisi saada luokkia lisää, jotta siitä jotain järkevää voisi löytää. Vähän samaan tyyliin kuin sarjakuvaseuran matrikkelissa, mutta silloin tullaan taas tekijänoikeuskysymyksiin ja miksi tehdä uusi matrikkeli kun sellainen jo on. En voi omin luvin laittaa näytteitä, enkä juuri mitään muitakaan tietoja tekijöistä. Markkinointi sinänsä olisi helppoa (kun minulla on järjestelmät tätä varten valmiina), mutta sitten tullaan taas ansaintalogiikkaan. Mitä se minua hyödyttää, että tekijöille tulee töitä? Tätä olen miettinyt ja toistaiseksi vain tyytynyt täydentämään listaa mahdollisimman kattavaksi.

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #221 : 13.02.2007 klo 20:23:58 »
Luulisin, että yksi hyvä tapa varmistaa, että saa toimeentulonsa sarjakuvasta on lopettaa sarjakuvien teko omasta (köyhästä) taiteilijanelämästään. Se ei varmasti kiinnosta kuin taiteilijan omaa lähipiiriä ja sarjassa täytyy olla aika paljon muitakin ansioita menestyäkseen tai persoonan täytyy olla kiistattoman mielenkiintoinen (jokainenhan omasta mielestään on).

Toinen tapa on lopettaa metasarjakuvallisten elementtien käyttö. Ne ovat lähes aina mukahauskoja, ja kertovat sisäänpäinlämpiävyydestä ja siitä että nyt on taiteilijalla ideat loppuneet.

Jos näistä kahdesta pystyy luopumaan, voi kassaan alkaa kilahdella muutakin kuin hikisiä hiluja.

Olen unelmoinut aina että saisin tehdä hyvää tienestiä realistisella piirrostyylillä, mutta toistaiseksi olen joutunut tyytymään pottuneniin ja hyvin pelkistettyyn, nopeaan tyyliin. Kylmä totuus on, että pelkistäminen myy, realismi ei.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #222 : 13.02.2007 klo 20:36:10 »
Kylmä totuus on, että pelkistäminen myy, realismi ei.

Scott McCloud oli selventänyt aika hyvin miksi näin on. Onneksi voi kuitenkin yhdistää realistiset ja pelkistetyt elementit, eikä tuloksena edes tarvitse olla pelkkää "mangaa".

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #223 : 13.02.2007 klo 20:47:15 »
Scott McCloud oli selventänyt aika hyvin miksi näin on.
On toki poikkeuksiakin. Mustanaamiota julkaisee vielä noin 15 lehteä. Norjassa 30 lehteä. Vielä pari vuotta sitten Norjassa 40 lehteä. Tex Willer myy 10 000 kpl (Asko onko oikein?).

Joka tapauksessa aika harvinaisia nykyään ovat menestyneet realistisen tyylin sarjat. Cloudin samaistettavuus on vain yksi osatekijä. Minulle ei ole vielä selvinnyt lopullisesti, miksi realistinen tyyli ei myy.

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #224 : 13.02.2007 klo 20:52:57 »
Toinen juttu on taas, miksi suomalaiset sarjakuvat eivät ole menestyneet maailmalla Muumia lukuunottamatta.

Miksi VW tai B.Virtanen eivät tunnu menevän kaupaksi ulkomailla?

Ulkomailla on kuitenkin markkinat, ei Suomessa. Sinne pitää päästä, jos mielii suurista yleisöistä ja toimeentulosta.