Ville, JanneT ja Sebastian puhuvat erittäin asiaa. Itse olen enemmän "sarjakuvataiteilija" kuin "sarjakuva", öööh, vaikka "graafikko". Teen rahasta pääosin muita töitä (kuvitukset, opetukset) ja sarjakuvia just niinkun tykkään. Olen halunnut pitää sen itseilmaisun alueena. Onnekasta on, jos käy niin kuin Ville kuvaili, että sille omalle jutulle löytyy lopulta maksajia. Olen tehnyt työni freelance-verokortilla valmistimisesta saakka, YELiä maksoin muutaman vuoden ja jouduin siihen kamalaan velkaan, ja soittaessani Ilmariseen taas kerran sopiakseni maksueristä, osaava asiakasneuvoja siellä laski, että maksoin eläkettä liikaa, ns. liikevaihdostani enkä käteenjäävästä palkasta. Siispä JanneT:n ja Villen neuvoja noudattaen: kannattaa aloittaa fr-kortilla, katsoa miten tulot nousevat (jos nousevat), ja sitten perustaa yritys vasta kun se on tulopuolen kannalta kannattavaa.
Osuuskunnassa on alussa liittymismaksu, jonka suuruus vaihtelee. Sen päälle maksetaan ok:n kautta tilitettävästä tulosta % osuuskunnalle, ja senkin suuruus vaihtelee. Ja se mitä rahalla saa. En tarkoittanut että perustaisit oman osuuskunnan. Se on ihan mahdoton homma. Itse kuuluun osuuskuntaa jotta voin tarvittaessa laskuttaa y-tunnuksella joitain palkkioita ja saan kirjanpidon kimppahintaan yms. yritysetuja.
Ei pidä unohtaa että koulussa ne opettaa vaan tuota yrittäjyyden autuutta. Jos on oikeasti graafikko/taittaja, se voi vielä lyödä leivillekin kunhan keikkaa riittää itselle, sillä alalla itsessään on töitä. Sarjakuva-alalla ei ole. Sarjakuva-alaa ei Suomessa ole, busineksenä. Siispä noilta osin kannattaa nappikaupan oppi ottaa taidepuolelta, kunnes oma tili toisin todistaa. Mutta kyllä minun TaiKista (!) valmistuneista graafikkokavereista otti moni lentävän lähdön konkurssiin uskoessaan tuota yritysjargonia ja perustaessaan heti valmistuttua oman firman...
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tässä taiteilijoiden ajamisessa yrittäjiksi, ja sitä kautta työttömyysturvan ulkopuolelle, on kyse vain hallituksen halusta siivota työttömyystilastoja.