Eli hiivatisti antialiasea. Pois.... Väännä kuvasi ensin bitmapiksi ja siitä takaisin grayscaleen ja edelleen rgb- tai cmyk -tilaan. Älä enää sen jälkeen resamplaa eli muuta kokoa. Nyt toleranssiksi riittää vaikka 1. (pikseli toisen pikselin vieressä ei ole muuta kuin joko musta tai valk). Ei jää rypyläreunaa vaan väri täyttää siististi.
Timo
Joo, noin mä olen yleensä tehnytkin. Itse asiassa yleensä skannaan bitmappina julkaisukokoon, siitä grayscaleksi ja suoraan cmyk:ksi. Tiedostot ovat kuvituksissa tavallisesti niin pieniä, ettei niitä ole tarvinnut rgb:nä käsitellä. Muuta merkitystä en ole rgb:lle painokuvituksissa keksinyt, vai elänkö taas tiedon puutteessa?
Mutta nyt ongelma on se, että kuvat ovat viivapiirroksina valmiiksi grayscale-muodossa valtavalla resoluutiolla. Aamupäivän kokeiluni tehdä värit 300 resoluutiolla, viivat suuremmalla ja yhdistää pdf:ksi illustratorissa ovat olleet sen verran hitaita, etten taida tuohon pystyä, eli käytännössä minun taitaa olla pakko pystyä hoitamaan homma varmaan kokonaan Photoshopilla.
Mustavalkokuvani ovat grayscalena 1440dpi:llä, skannattu bitmappina ja muutettu grayscaleksi kuvien muokkaamisen helpottamiseksi, mutta siis tässä vaiheessa vielä puhtaasti mustaa ja valkoista. Tästä pitäisi saada PS:n avulla kelvollista värijälkeä 300dpi:llä. Koska viivan säilyttäminen samalla Photoshopissa 600:na taitaa olla mahdotonta, keksin kolme vaihtoehtoa, kuinka toimia:
1. Muutan Timpan neuvojen perusteella grayscale-muodossa olevat viivani ensin bitmapiksi, jonka jälkeen resamplaan ne 1440:stä 300:een dpi:hin. Muutan kuvan grayscaleksi, mistä edelleen CMYK:ksi ja aloitan värittämisen Loposen tai Myllymäen ohjeiden mukaisesti multiply-layerillä.
2. Muuten sama, mutta resamplaan grayscale-kuvan ensin 300:een, muutan bitmapiksi ja edelleen CMYK:ksi.
Löytyykö keneltäkään kokemusta onko tällainen 300dpi-viiva enää kelvollista vai onko se selvästi karkeampaa kuin suoraan 300 dpi:hin tehty työ? Mikäli jälki on tällä tavalla edelleen liian karkeaa (sana, joka ei Jarlan stripin jälkeen ole ollut enää entisensä) ainoa keino, jonka keksin on:
3. Väritän kuvan valmiiksi 1440:llä ja resamplaan sen 300:een kokonaisuudessaan.
tai vastaavasti:
4. Muutan kuvan suoraan 300:een ja väritän sen sitten.
Näissä tulee tietenkin jonkin verran sitä anti-aliasointia, mutta toisaalta mikäli strippi on useammassa lehdessä, joissa se painetaan eri kooissa ei anti-aliasointia taida lopulta voida kokonaan välttää?