Kirjoittaja Aihe: Kunnollisista kuvankäsittelyohjelmista?  (Luettu 10594 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Evangelium

• Uusi jäsen
Kunnollisista kuvankäsittelyohjelmista?
« : 05.11.2006 klo 18:39:03 »
Tutkiskelin hetki sitten "kynähiiriä" ja huomattuani yli puolen sisältävän Corel Painter Essentials 2-piirrosohjelman, ajattelin kysyä osaavammilta.. joten: Mikä piirto-ohjelma on koettu loistavaksi, mikä surkeaksi ja mikä neutraaliksi? tai siltä väliltä?  ???

Hieman tarkennusta: kaipaan lähinnä varjostusten tekoon sekä viivojen selkeyttämiseen sitä ohjelmaa.. ja eniten haen ilmaisohjelmia.. mutta kyllähän tuota rahaa sen verran taskusta löytyy että voin jotain ostaakin.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2006 klo 19:28:01 kirjoittanut Evangelium »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re: Kunnollisista kuvankäsittelyohjelmista?
« Vastaus #1 : 05.11.2006 klo 18:45:41 »
Mikä piirto-ohjelma on koettu loistavaksi, mikä surkeaksi ja mikä neutraaliksi? tai siltä väliltä?
Ymmärrettävästi tästä on jo melkoinen määrä keskusteluja. Niihin linkkejä on koottu tuonne Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ -ketjuun tämän alueen alussa. Kehoitankin sinua menemään sinne ja vilkaisemaan otsikon Ohjelmat alta löytyviä keskusteluja. Niistä saat varmasti vastauksen kysymykseesi.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Vastaus #2 : 06.11.2006 klo 12:11:35 »
Kysymys on muutenkin aika mahdoton vastata.

Täysi Painter (nyt IX.5? Tuo Essentiaali on karsittu versio) on varmaan se maalaamisen kuningasohjelma.

Täysi Photoshop (nyt CS2?) on yleisen kuvankäsittelyn ja painotaiton kuningasohjelma.

Jos hinta otetaan mukaan arviointiin, homma menee mahdottomaksi.

Ja sitten on kaikenlaisia ominaisuuksia, jotka löytyvät vain jostain ohjelmasta, mutta ei muista. Lopulta aika moni käyttää useampaa kuin yhtä ohjelmaa.

Tämä ei kai helpottanut valintaasi yhtään...  ;D
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #3 : 06.11.2006 klo 12:14:57 »
Olen kuullut, että CS2 on älyttömän raskas ohjelma, eli koneesta vaaditaan ilmeisesti melkoisesti tehoa tuon kanssa?
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #4 : 06.11.2006 klo 12:48:24 »
Olen kuullut, että CS2 on älyttömän raskas ohjelma, eli koneesta vaaditaan ilmeisesti melkoisesti tehoa tuon kanssa?
CS paketin minimitehona on 512 megaa keskusmuistia. Mulla on just se läppärillä ja silti pyörii hyvin Photari ja InDesign/Illustrator samaan aikaan + vielä nettiselain. Tosin siinä vaiheessa alkaa jo vähän hidastelemaan, kun Photarissa on muutaman kymmenen megan tiedosto. Yksinään Photari alkaa nikottelemaan tässä vasta 100 megan kohdalla ja yli 200 megaista kuvaakin olen pyörittänyt, mutta se on jo enempi odottelua.
Eli ei se niin kovin raskas ole...

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #5 : 06.11.2006 klo 12:50:09 »
Miten lienee. XP on raskas ja edellyttää sinänäs tehoa. Kuvat leijjereineen on raskaita ja edellyttää muistia tuon gigan. En ole havainnut että CS2 itsessään jotenkin vinkuisi lisää.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #6 : 06.11.2006 klo 21:16:02 »
Koneessa on tehoa 800mhz ja muistia 640 megaa. CS:ssä strippien väriversiot vievät 38,4 megaa ja kaikki on julmetun hidasta. Toisaalta resoluutio on järjettömät 1440 kun on muutettu suoraan Grayscale-kuvasta. Jos resamplaisin heti, muutettaessa CMYK:ksi tulisi mustan ääriviivan ympärille harmaata, joka jäisi sitten irvistämään ikävästi värin ja ääriviivan väliin. Enpä ole keksinyt tähän mitään ratkaisua, joten kärvistelen hyvin hitaiden tiedostojen parissa. Vaan eipä uskalla lähteä upottamaan rahaa päivityksiin, jos CS2 on yhtään edeltäjäänsä raskaampi. Ainakaan ennenkuin konetta on päivitetty.

Ja mahtaako siinä CS2:ssa olla mitään merkittäviä kuvittajan/sarjakuvantekijän elämää helpottavia uudistuksia?
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #7 : 06.11.2006 klo 21:28:47 »
Koneessa on tehoa 800mhz ja muistia 640 megaa.
Nii juu. Mulla taitaa olla 1800 mhz, mikä vaikuttanee kanssa.

Lainaus
CS:ssä strippien väriversiot vievät 38,4 megaa ja kaikki on julmetun hidasta.
Tää on aika jännä juttu. Onko sulla XP, se vaikuttaa, kun vie resursseja? Pöytäkoneella oon Photoshop viitosella pyörittänyt sadan megan kuvia suht vaivatta ja se on vain 400mhz ja reilu 350 megaa muistia ja Windows ME.

Lainaus
Toisaalta resoluutio on järjettömät 1440 kun on muutettu suoraan Grayscale-kuvasta.
Toi resoluutio tuskin vaikuttaa. Tiedostokokohan se on, mikä sitä muistia vie ja hidastaa. Mutta ihmettelen kuitenkin, että miten sulla voi olla 1440 resoluutio ja kuitenkin vain vajaan 40 megan tiedosto? Aika pieniä kuvia työstät...

Lainaus
Jos resamplaisin heti, muutettaessa CMYK:ksi tulisi mustan ääriviivan ympärille harmaata, joka jäisi sitten irvistämään ikävästi värin ja ääriviivan väliin.
Miten sä ton värittämisen teet? Mulla ei ainakaan käy noin.

Lainaus
Enpä ole keksinyt tähän mitään ratkaisua, joten kärvistelen hyvin hitaiden tiedostojen parissa.
Teetkö layereilla? Viivapiirroslayerin suodatus Multiply ja sitten väritys alle. Siitä kun sitten tasot yhdistää, ei ainakaan mulla tuu mitään ongelmia.

Lainaus
Ja mahtaako siinä CS2:ssa olla mitään merkittäviä kuvittajan/sarjakuvantekijän elämää helpottavia uudistuksia?
Eipä välttämättä. Tosin CS ykköstä en pahemmin ole käyttänyt, joten en osaa edes kunnolla vertailla. Ei sitä eroa hirveästi tuntunut edes seiskaversiosta hypätessä CS:ään.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #8 : 07.11.2006 klo 09:20:08 »
Tää on aika jännä juttu. Onko sulla XP, se vaikuttaa, kun vie resursseja? Pöytäkoneella oon Photoshop viitosella pyörittänyt sadan megan kuvia suht vaivatta ja se on vain 400mhz ja reilu 350 megaa muistia ja Windows ME.

XP, kyllä. Jaa-a, alkaa kuulostamaan siltä, ettei XP ole ollut paras mahdollinen valinta  :P

Lainaus
Toi resoluutio tuskin vaikuttaa. Tiedostokokohan se on, mikä sitä muistia vie ja hidastaa. Mutta ihmettelen kuitenkin, että miten sulla voi olla 1440 resoluutio ja kuitenkin vain vajaan 40 megan tiedosto? Aika pieniä kuvia työstät...

Joo tarkoitinkin että resoluution on 1440 pienimmässä julkaisukoossa, jolloin kuvan leveyden ollessa 16,51cm ja korkeuden 5,08cm pikselien määräksi tulee hulppeat 9360x2880, kun vastaava resoluutiolla 300 olisi tuossa koossa  1950x600.
Tarkemmin katsottuani tiedostokooissa näyttää olevan aika suuria eroja: pienimmät ovat tosissaan tuon alle 40 megaa, mutta suurimmat ovatkin jo yli 80 megaa. Syytä tälle en tiedä, layereiden määrässäkään ei ole suurta eroa. Ehkä se johtuu erilaisista värimaailmoista sitten...

Lainaus
Miten sä ton värittämisen teet? Mulla ei ainakaan käy noin.
Teetkö layereilla? Viivapiirroslayerin suodatus Multiply ja sitten väritys alle. Siitä kun sitten tasot yhdistää, ei ainakaan mulla tuu mitään ongelmia.

Kyllä juuri noin yritin. Vaihe vaiheelta yritykseni tehdä värityksiä resamplattuna:
1. Avaan Grayscale-muodossa olevan tiedoston ja poistan siitä rasteri-layerin.

2. Muutan kuvan resoluutioksi 300.

3. Teen viivapiirroksesta kopion, valitsen Multiply.

4. Lisään väriä alempaan layeriin. Tässä tulos:

Huomasin kyllä juuri pystyväni kiertämään ongelmaa lisäämällä tolarancea 1:stä 100:aan:
, vaikka tässä onkin tietysti riski, että uusi väri maalaa vahingossa viereisen värin yli. Mutta näinkö sinä teet, tolerancella 100? Muuten en keksi, kuinka tuosta harmaasta jäljestä päästä eroon.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Vastaus #9 : 07.11.2006 klo 09:33:36 »

Älä tee kopiota. Ota uusi Multiply Layer ja väritä vain -- viivapiirros näkyy alemmalta layerilta. Voit surutta vedellä mustan päälle, mustana se pysyy.

Valinnat voit tehdä alemmalla viivalayerillä, sitten siirryt Multiply-layerille ja fillaat tms.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #10 : 07.11.2006 klo 09:34:01 »
Mikäs tolerance sulla oli alunperin? 100 on tosi paljon, itse olen käyttänyt arvoa 44 (helpompi näpytellä kaksi nelosta kuin neloi ja nolla...).
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Vastaus #11 : 07.11.2006 klo 09:40:00 »
Pitäisiköhän jonkun tehdä kunnon väritysopas tai sitten etsiä webistä joku olemassa oleva?

Itsekin voisin, mutta kun ei työltä oikein ehdi. Ja jos ehtisikin, pitäisi piirtää maziwappin ja kumppaneiden lehdykkää, jolla on jo kiire.

Jos jollakulla on loistava tutoriaalilinkki lisätkää se tähän, ok?

JanneT: tarkennuksena vielä edelliseen, väritä Multiply-layeriä sen ollessa viivapiirroksen päällä. Silloin se Multiply toimii oikein.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #12 : 07.11.2006 klo 09:42:55 »
XP, kyllä. Jaa-a, alkaa kuulostamaan siltä, ettei XP ole ollut paras mahdollinen valinta  :P
Ei XP:ssä muuta vikaa ole kuin se, että se on aika raskas. Tossa CS2-paketissa XP on jo minimivaatimuskin.

Lainaus
Syytä tälle en tiedä, layereiden määrässäkään ei ole suurta eroa. Ehkä se johtuu erilaisista värimaailmoista sitten...
Layerien määrä ja väritilat vaikuttavat tiedostokokoon samoin kuin väripinnat (= tasainen väripinta vie vähemmän muistia kuin epätasainen/useampi väri).

Lainaus
Kyllä juuri noin yritin. Vaihe vaiheelta yritykseni tehdä värityksiä resamplattuna:
Mitä tää tarkoittaa? Mikä on se rasteri-layer?

Lainaus
Kopiointivaiheen voi hypätä yli. Minä teen yksinkertaisesti tyhjän layerin viivalayerin alle ja viivalayeriin Multiply-suodatus.

Lainaus
Syy voi ollakin siinä. Väri ei siis mene viivan alle vaan vain viereen, jolloin värin ja viivan väliin jää valkoisia raitoja.
Yksi mahdollisuus on sekin, että teet värityksen sitten poistat viivalayerin eli jäljelle jää vain värit. Sitten yhdistät kuvan ja muutat CMYKiksi. Viivapiirros sulla on tietenkin 600-resoluutioisena 1-bittikuvana. Sen ja väritiedoston yhdistät sitten taitto-ohjelmassa (InDesign/Illustrator) ja tuloksesta teet PDF:n. Viiva on terävää.

Voisin koittaa päivemmällä tehdä omasta tyylistäni jonkinlaisen mallin....

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #13 : 07.11.2006 klo 11:53:33 »
Mikäs tolerance sulla oli alunperin? 100 on tosi paljon, itse olen käyttänyt arvoa 44 (helpompi näpytellä kaksi nelosta kuin neloi ja nolla...).

No tolerance nyt on vaihdellut aina tilanteen mukaan. Tuossa nyt kokeilin 100:aa vain, jotta se söisi sen harmaan hötön ääriviivan ympäriltä pois. Mutta se nyt oli typerä kokeilu, josta seurasi paljon ongelmia.

Mitä tää tarkoittaa? Mikä on se rasteri-layer?

No se nyt oli oikeastaan täysin epäolennainen juttu, en tiedä miksi sitä edes tuossa mainitsin. Harmaasävykuviin olen lisännyt rastereita omalle layerilleen. Tehdessäni samoista kuvista CMYK-versiot olen sitten poistanut tuon rasteri-layerin.

Lainaus
Kopiointivaiheen voi hypätä yli. Minä teen yksinkertaisesti tyhjän layerin viivalayerin alle ja viivalayeriin Multiply-suodatus.
Syy voi ollakin siinä. Väri ei siis mene viivan alle vaan vain viereen, jolloin värin ja viivan väliin jää valkoisia raitoja.
Yksi mahdollisuus on sekin, että teet värityksen sitten poistat viivalayerin eli jäljelle jää vain värit.

Olen käyttänyt viivalayeriä värien pohjalla, jotta ei tarvitsisi turvautua magic wandiin. Ongelmia tuottaa sekin että tehtäessä kuutta strippiä viikossa kahdella kielellä sekä mustavalkoisena että värillisenä (siis yhteensä neljän eri tiedoston pyörittämistä) aikaa yhden stripin värittämiseen jää melko vähän. Siksi värittämisessä on pakko turvautua pintojen nopeaan täyttämiseen. Tarkoitatko että valitsen siis alueen magic wandilla ja sitten kasvatan valintaa pari pikseliä select->modify->expand-komennolla, jotta värit menevät ääriviivan alle?

Lainaus
Sitten yhdistät kuvan ja muutat CMYKiksi. Viivapiirros sulla on tietenkin 600-resoluutioisena 1-bittikuvana. Sen ja väritiedoston yhdistät sitten taitto-ohjelmassa (InDesign/Illustrator) ja tuloksesta teet PDF:n. Viiva on terävää.

Onko kenelläkään tietoa, kuinka lehdet suhtautuvat pdf-muodossa lähetettyihin sarjakuvastrippeihin? Lehdissähän strippien lopullinen julkaisukoko kuitenkin vaihtelee vähän... Mitenkäs Pertti sinun Carl Barksisi? Lähetitkö ne Ilta-Sanomille pdf-muodossa?

Ei kai viivasta tule Veli Loponen liian karkeaa, jos ne ovat ensin olleet 1440 resoluutiossa grayscalena, sitten resamplattu 600:een ja jälleen muutettu bitmapiksi? Eli tekeekö photoshop tuon nätisti vai oknko lopputulos huomattavasti karkeampaa kuin jos olisi suoraan skannattu 600:een? Niin ja... onko se musta tarpeeksi mustaa tuolla tavalla? Eikö se ole silloin pelkkää mustaa, ei CMYK:ta?

Lainaus
Voisin koittaa päivemmällä tehdä omasta tyylistäni jonkinlaisen mallin....

Se olisi kyllä mahtava juttu.

Pitäisiköhän jonkun tehdä kunnon väritysopas tai sitten etsiä webistä joku olemassa oleva?

Jos jollakulla on loistava tutoriaalilinkki lisätkää se tähän, ok?

Kannatetaan! Ja laitetaan, jos vastaan tulee. Ongelma noissakin tutoriaaleissa tietysti voi olla, että käytännössä aika sanelee aina jonkin verran keinot. En tiedä, onko minulla ajallisesti mahdollisuutta tehdä viivoista erillisiä tiedostoja ja viedä kuvia vielä illustratoriin ja te, mutta kokeillaan  :)
« Viimeksi muokattu: 07.11.2006 klo 12:01:46 kirjoittanut JanneT »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #14 : 07.11.2006 klo 12:47:53 »

2. Muutan kuvan resoluutioksi 300.

Eli hiivatisti antialiasea. Pois.... Väännä kuvasi ensin bitmapiksi ja siitä takaisin grayscaleen ja edelleen rgb- tai cmyk -tilaan. Älä enää sen jälkeen resamplaa eli muuta kokoa. Nyt toleranssiksi riittää vaikka 1. (pikseli toisen pikselin vieressä ei ole muuta kuin joko musta tai valk). Ei jää rypyläreunaa vaan väri täyttää siististi.

Timo