Tässä vielä esimerkki, josta käy selvemmin ilmi tavallisen 100% mustan ja mustan päälle painettujen värien eron. Ilotulitus taivaalla koostuu kirkkaista väreistä, jotka on painettu mustan päälle.
Painettu kuva:
[img ]http://www.paikallisuutisia.com/kuvia/ve_15_ruutu9_painettu_300dpi_500px.JPG[/img]
Painettu kuva isossa koossa:
http://www.paikallisuutisia.com/kuvia/ve_15_ruutu9_painettu_300dpi.JPG (n. 400 kt)
Sama grayscalena:
Grayscale-versiosta käy ilmi, että punaisella ympäröity kohta on tummin. Sen CMYK on 47 42 0 100 eli ei ollenkaan keltaista.

Isossa koossa:
ve_15_ruutu9_painettu_300dpi_gray.JPG
(n. 300 kt)
Eli näyttäisi siltä, kuten JanneT kirjoitti, että keltaista ei kannata käyttää vaan pelkkää Cyania ja ehkä magentaa lisäksi. Keltainen näyttäisi vaalentavan painojälkeä.
Jos tekee värityksen RGB:nä, silloin pitää haarukoida sopiva arvo. Tähän taas vaikuttaa CMM (color management module eli värilaskin), jota käytetään RGB-CMYK-konversioon. Esim. Photoshopin Adobe (ACE) -värilaskin tekee
- Apple RGB -profiilin RGB 125 114 174 -väristä Europe ISO Coated FOGRA27 -profiilin CMYK 50 49 0 0 -värin ja
- samasta RGB-väristä ISOnewspaper26v4 -profiilin CMYK 33 34 1 15 -värin
Luulisin, että riippumatta painotavasta rich blackiin kannattaa käyttää mustan lisäksi vähintään 40% Cyania ja 40% Magentaa. Tai sitten pelkkää Cyania esim. 70-100%. Isommat määrät saattavat tehdä tuhrua sanomalehtirotaatiossa.