Selailin
toista ketjua. Kaikkea sitä julkaistaankin:
Vaikka Jyrki Linnankivi on piirtänyt goottipunk-henkisiä kulttisarjakuviaan aina 80-luvun puolivälistä alkaen, hänet tunnetaan parhaiten The 69 Eyes -yhtyeen laulajana ja keulahahmona. Zombie Love tarjoaa harvinaisen katsauksen myös Helsingin vampyyri-idoleiden tuntemattomampaan puoleen, mutta ennen kaikkea se on kauan kaivattu kunnianosoitus Jyrkin kauhu- ja scifi-elokuvista ammentaville, graafisuudessaan omaa luokkaansa oleville sarjakuville, joiden pääosassa esiintyvät gootit, rock'n'roll-vampyyrit, fetissifriikit ja mustat muovityrkyt - koko 80-luvun maanalainen Lepakko-skene.Kiinnostaa ihan kympillä -
not. En kuitenkaan katsonut tarpeelliseksi mennä kertomaan tuota kyseiseen ketjuun, vai olisiko Teidän mielestänne Kvaak yhtä mukavaa seurattavaa jos se olisi täynnä viestejä tyyliin "en oo ikinä tuota lukenu enkä lue, kumminkin täyttä skeidaa." *
Mutta sitten mieleen välähti ajatus: "Mikähän oikein voisi olla sellainen sarjakuva, joka kuulostaisi vielä vähemmän kiinnostavalta?"
Hmm, siinäpä vasta kysymys. Ehkä jonkinlainen hiphop-sarjis, jos sellaisia edes on. Muistelen nähneeni joskus Anttilassa Eminemistä kertovan albumin, mutta ehkä se oli vain pahaa unta.
Koska en keksinyt oikeita hakusanoja, en löytänyt aiheesta vanhaa keskustelua. On täällä ainakin
Vihaamasi sarjakuva -ketju, mutta siinä käsitellään vain olemassaolevia sarjoja. Joten, mikä voisi olla niin vastenmieliseltä kuulostava sarjakuva, ettet haluaisi koskea siihen edes palavalla soihdulla?
Koeta käyttää mielikuvitustasi ja yritä kehitellä niin huono ja heikkotasoinen sarja kuin pystyt. Ehkä joku sarjakuvantekijä saa tästä hyviä vinkkejä ja pian ilmestyy mm. hiphopin ja rocin kliseitä sekä goottiromantiikkaa ja horroria yhdistävä albumi, joka sitten kerää kansalta ja kriitikoilta pelkkää kiitosta ja ylistystä.
Tai ehkä mä rupean toteuttamaan kvaakkilaisten tyhmimpiä visioita ja saan bannit galleria-osastolle.
* = Tietysti on vähän lapsellista tuomita teos ilman että on siihen edes tutustunut, mutta mä en olekaan ammattikriitikko ja tämä on vapaa maa, mulla on oikeus lukea ja jättää lukematta mitä lystään. Normaalisti luen kaikkea mahdollista, mutta kuusysi-vampyyrit saavat jäädä kirjastonkin hyllylle.