Kirjoittaja Aihe: Mahdollisimman huono sarjakuva?  (Luettu 18521 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Re: Mahdollisimman huono sarjakuva?
« Vastaus #60 : 30.09.2006 klo 23:55:40 »
Mitä nuo ovat? Ei minun käsiini ainakaan ole koskaan sattunut ranskalaista supersankarijuttua.

minun on.
Ei, ei vain  parodisia.
enkä tarkoita Benjaminia tai Asterixia nyt.
Ja italialaista(mm. H.Prattin) ja saksalaista.
Mutta minä nyt luenkin melkein kaiken mitä käsiini saan.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #61 : 01.10.2006 klo 09:31:31 »
Katsoin, että jaahas, taas yksi turha tappeluketju, mutta tämähän olikin ihan parasta luettavaa!

Tuo Syklon Zen cafe mietelmä muuten kuulostaa perverssillä tavalla kiinnostavalta. Lukisin.

Komppaan Jukkaa! Ja niin varmaan myös kaikki Päätaloa lukeneet. Joskaan en ole lukenut Päätaloa. Luulisin että tuohon kuukausittaiseen sivumäärään päästäkseen Putro-sarjiksen pitäisi olla aika kuvapainotteinen eli mangamainen eli nopeasti luettavissa. Kuulostaa ihan hauskalta, elokuvamaista kerrontaa lukee kuin telkkaria kattelis. Ja vielä s-marketti, sarjakuvaa minun elämästäni, siellähän mäkin käyn! Ihmisten tarkkailu on sitäpaitsi ihan parasta ajanvietettä.

Aiheilla tai piirrostyylillä ei periaatteessa ole mitään merkitystä. Käytännössä mistä tahansa elementeistä saa kasattua kasaan äärimmäisen kiinnostavan tai vastaavasti totaalisen epäonnistuneen sarjakuvan. Myös talvisota-manga voisi olla kumpaa tahansa näistä.

Jos tässä täytyy kuitenkin nostaa jotain esille, niin voisin jatkossa elää ilman murrosikäisessä provosoinnissa pitäytyviä omakustanteita ja sarjakuvapiirtäjän oluenhuuruiseen angstiin keskittyviä tekeleitä. Luonnossarjakuvan ja omaelämäkerrallisuuden kanssa täytyy olla myös varovainen, ellei tekijällä sitten ole jotakin kunnollista ja mielenkiintosta sanottavaa.

En voisi olla enempää samaa mieltä. Lisäisin listaan vielä päämäärättömän "graafikkosarjakuvan", siis en kaikkia graafikkosarjakuvia, vaan muotokokeilut, joilla on enemmän annettavaa tekijälle kuin lukijalle. Mikä on tietysti subjektiivista ja ehkä graafikkoja kiinnostaakin.

Jarmo Mäkilän läpipiirtämä ja liukuvärittämä, angstinen ja mahdollisimman taiteellinen tarina sarjakuvapiirtäjästä, joka ei keksi aihetta sarjakuvalleen. Paino on tietenkin sössinyt, ja sivut ovat 72 pikselin tarkkuudella olevaa palikkaa. Sivuja on 24, myydään normaalihintaan, ja äärimmäisten sivujen liimaus pettää jo ensimmäisellä lukukerralla.

Sarjakuva alkaa taiteilijan itsemurhalla: lähikuva pistoolista, johon osoittaa puhekupla, jossa lukee comic sans -fontilla "BANG!" Jatkossa sekavaa horinaa, kopioituja ruutuja, rankistelua. Puolivälissä tekijä sekoittaa "ironisesti" itsensä mukaan tarinaan. Tekstaus on täynnä kirjoitusvirheitä, ruutuja vierivieren täynnä olevat sivut eivät hengitä yhtään. Viimeiset kymmenen sivua on tehty suunnattomalla kiireellä ja ovat kuin toisesta albumista. Selkämyksen teksti on tietenkin väärin päin, "ranskalaisittain". Päähenkilön nimi on paasilinnamaisen tai tervomaisen hah-hah-hauska, vaikkapa Pulisonki Wahlroos tai Armadillo Hepinpoika Runqvist.

And we have a winner! Janne kuvaili sen, mitä en itse onnekseni ole rohjennut hahmottamaan. Yllättävää että tämä meni kirjoissani kaiken aiemmin ketjussa mainitun yli ja ohitse. Huh huh. Sarjakuva, jota ei onneksi ikinä piirretty... eihän? 

Oooh... taidanpa lukea uudelleen Valitut Sarjat-kokoelmani.

Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #62 : 03.10.2006 klo 11:03:41 »
Tuntematon sotilas mangana! Vähänku ois vänkä!

Kerpule kun olis muutama tunti joutoaikaa. Tekisin tähän suohautajaiskohtauksesta teräväleukaisen poikarakkausällötyksen ihan silkkaa pahuuttani.
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Syklo

• Jäsen
  • Joo moi
« Vastaus #63 : 03.10.2006 klo 13:03:04 »
poikarakkausällötyksen
:o
Pystyn jo kuvittelemaan foorumin "Tuntemattoman Sotilaan shõnen ai-paritukset"-topicin (menikö termi oikein otakut?)
Vesa Vitikainen: Kyllä Syklo on kipee!
Q-mies: Totta se on. Syklon ajatusmaailma on pelottava paikka.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #64 : 03.10.2006 klo 13:13:46 »
Ei minun käsiini ainakaan ole koskaan sattunut ranskalaista supersankarijuttua.
Sehän todistaakin asian. Täällä kuitenkin jokunen esimerkki ranskalaisista supersankareista ällistyttämään ja murskaamaan maailmankuvaasi. Eikä siinä vielä kaikki, sillä pistän tähän vielä malliksi yhden kuvankin:

Sitä paitsi supersankarisarjakuvalla taitaa mennä USA:n ulkopuolella paljon paremmin kuin sisäpuolella. Pitääkin koittaa etsiskellä vaikka Euroopassa julkaistujen supersankarijuttujen myyntilukuja...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #65 : 03.10.2006 klo 16:23:43 »
Mitä nuo ovat? Ei minun käsiini ainakaan ole koskaan sattunut ranskalaista supersankarijuttua.

No vot on, kuten Veli jo valisti. Ja onpa suomennettukin jo 1962:
http://www.kvaak.fi/naytajuttu.php?articleID=112

Timo

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
« Vastaus #66 : 04.10.2006 klo 12:50:29 »
Toisin sanoen et ole lukenut muuta kuin mangaa.
Sinä näköjään et sitäkään vähää.

Tarkoitukseni ei ollut kuitenkaan ollut väittää, etteikö länsimaissa piirrettäisi muuta kuin trikoopellejä, mutta eipä Japanissakaan/Aasiassa piirretä pelkkiä mulkosilmiä (tosin tässä vertailussa menee nyt hieman genret ja tyylit ristiin). Enivei, hakipa mistä tahansa, niin aina löytyy kuraa ja paskaa, mutta myös jotain normisilsasta poikkeavaa matskua.

Olen aika valikoiva sarjakuvieni suhteen ja siitä syystä vain harva sarjakuva pääsee hyllyyn asti, vaikka tälläkin hetkellä hyllyssä taitaa olla liki tuhannen sarjakuvaa ja antologiaa - mikä suhteessa kaikkeen maailmassa tehtyyn sarjakuvaan on paljon vähemmän kuin helvetin vähän. Ja yli puolet muuten länsimaista (toisin sanoen Aku Ankkoja, joista niistäkään ei tule muuta luettua kuin Rosaa - mutta kenties Rosa on niin hyvä, ettei hänen sarjakuviaan voi enää sanoa Aku Ankoiksi?).
Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #67 : 04.10.2006 klo 13:05:19 »
Enivei, hakipa mistä tahansa, niin aina löytyy kuraa ja paskaa, mutta myös jotain normisilsasta poikkeavaa matskua.

Niin! Mikä tässä nyt on niin vaikeaa tajuta. Kun ei tunnu menevän sinne kajuuttaan, ei oikein aina edes itsellä.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
« Vastaus #68 : 04.10.2006 klo 13:08:48 »
Niin! Mikä tässä nyt on niin vaikeaa tajuta.
Vaikeus ei ole asian tajuamisessa vaan asian myöntämisessä.
Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.

J. Suominen

• Jäsen
« Vastaus #69 : 04.10.2006 klo 14:09:37 »
The worst topic ever!

Mutta jos Nalle Virolainen kirjoittaisi ja minä piirtäisin, niin lopputulos saattaisi lopettaa länsimaisen sarjakuvan lisäksi mangan, manhuan, manhwan ja hieroglyfit...

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #70 : 04.10.2006 klo 14:19:14 »
Mutta jos Nalle Virolainen kirjoittaisi ja minä piirtäisin, niin lopputulos saattaisi lopettaa länsimaisen sarjakuvan lisäksi mangan, manhuan, manhwan ja hieroglyfit...

Mutta mankka rulaisi! Haluan tehdä 200-sivuisen mankkaromaanin vielä tässä joskus...
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
« Vastaus #71 : 24.10.2006 klo 15:12:00 »
Ööh... kenenkäs suusta sen totuuden taas pitikään tulla?

Tämä osoittaa taas sen, että enimmässä osassa "huono sarjakuva" -tapauksista ongelma selittyy väärällä kohderyhmällä. Vähän niin kuin tuon jalkapallomangan kohdalla tuolla jokunen sivu sitten.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #72 : 24.10.2006 klo 15:58:40 »
Minä muistan kun Mämmilä alkoi ME-lehdessä (muistaakseni) 1976 ja minä olin silloin 9-vuotias. Mämmilä oli mielestäni erihyvä ja keräsin ne talteen ja elättelin toiveita albumeista. Olin siis vissiin erilainen nuori.  8]

Timo

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
Vs: Mahdollisimman huono sarjakuva?
« Vastaus #73 : 01.06.2009 klo 06:46:20 »
Tämän tekijä yritti tarjota näitä Kvaakin galleriaan. No, samanhenkisten foorumilla on näemmä tilaa.

Heh heh. Täytyypä ittekin tyrkyttää jotain vastaavaa ihan piruuttani tuonne galleriaan.  >:D
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

jinroh

• Rocket Scientist
  • Jäsen
  • Myöhäistä! Isin Shinjit ovat jo täällä!
Vs: Mahdollisimman huono sarjakuva?
« Vastaus #74 : 01.06.2009 klo 11:47:06 »
No, samanhenkisten foorumilla on näemmä tilaa.

Osassa niistä on jopa kuviakin, mutta ne ovat - jos mahdollista - vieläkin karseampia.
@--`-,-- Zettai unmei mokushiroku