Kirjoittaja Aihe: Skannaus ja viivat  (Luettu 92277 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Kähkönen

• Vieras
Re: Skannaus ja viivat
« Vastaus #75 : 08.02.2007 klo 11:20:04 »
...ensin tehdään tiedostosta .ps-tiedosto ja vasta siitä PDF. Tuossahan ps:n teko jää kokonaan väliin.

...En tiedä, mitä ongelmia tuosta ps:n tekemättä jättämisestä voisi koitua...

Kaikkien ohjelmien oma pdf-exportteri ei ole riittävä ominaisuuksiltaan suoraan painokelpoisen pdf:n tekoon. Esim. Freehand 9:n pdf-exportteria ei suositella. Siksi ps ja sitten pdf.

Adoben uusimmissa ohjelmissa on hyvät exportterit, ja niissä pitäisi onnistua suoraan pdf:ksi. ps:n tekeminen distillerillä on vähän vanhahtava tapa.

Omassa pdf-työnkulussani ps:n tekoa ei tarvita, koska taustalla oleva pdflib pystyy tekemään suoraan laadukkaan pdf:n.

dErasmus

• Afrodude
  • Jäsen
  • KiKii!
« Vastaus #76 : 12.02.2007 klo 14:59:18 »
Anteeksi, jos siivutan vain aihetta, mut miten värikuvat saa skannattuu suoraan CMYK-skaalalla?

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #77 : 12.02.2007 klo 15:08:11 »
Anteeksi, jos siivutan vain aihetta, mut miten värikuvat saa skannattuu suoraan CMYK-skaalalla?

Skannerit (kuten digikameratkin) tekevät natiivisti RGB:tä. Eli muunnos täytyy tehdä kuvankäsittelyohjelmassa.

Sika

• Jäsen
« Vastaus #78 : 03.05.2007 klo 18:41:51 »
Huoh!
Luin kaikki 6 sivua läpi...olen hämmentynyt..nyt menen pimeään komeroon.

Teen sarjis sivuni a3 kokoon ja se on 3 rivi sarjis joten piirrän yhden rivin aina a4selle, täten minulle tulee 3 a4sta. Omistan vain a4 skannerin joten joudun skannaamaan kolmesti. Tulostus kooksi olen ajatellut a5 (mutta luultavasti laitan vain nettiin, mutta tuleepahan reenattua tätäkin puolta).
Kuvittelisin että 600 resoluutio riittäisi per skannaus?
Mutta entä jos jollekin sivulle tulisi vain kaksi isoa ruutua, eli tarvitsisis vain 2 a4 paperia skannata. Pitäisikö sillon resoluutiota muuttaa, jotta sivut olisivat yhtä isoja?

tertsi

• Vieras
« Vastaus #79 : 03.05.2007 klo 18:48:03 »
kaksi isoa ruutua, eli tarvitsisis vain 2 a4 paperia skannata. Pitäisikö sillon resoluutiota muuttaa, jotta sivut olisivat yhtä isoja?

Pitää.
Jos suhde lopulliseen kokoon pysyy samana silloin ei pidä. Eli siis ruudun leveys.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2007 klo 18:49:57 kirjoittanut Tertsi »

Sika

• Jäsen
Vs: Skannaus ja viivat
« Vastaus #80 : 04.10.2007 klo 20:28:06 »
Minulla on ongelmia luonnosviivojen häivytyksessä. En omista valopöytää joten olen käyttänyt sellaista taktiikkaa, että skannaan sarjakuvan koneelle ja tulostan sen sitten  paperille ja tussaan tulostetulle paperille. Myöhemmin skannatessa tulee vaikeuksia luonnosviivojen hävityksessä, olen kyllä kokeillut sitäkin, että vaihdan luonnosviivat sinertäviksi, jotta häivytys olisi helpomaa. Ei jaksaisi kumitella tietokoneella jokaista viivaa erikseen. Joo en tiiä tajuaako tästä mitään.

ps. Onko olemassa piirustuspöytää, joka sisältäisi valopöydän? :D

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #81 : 05.10.2007 klo 13:29:11 »
En ole varma onko tästä jo keskusteltu, mutta en löytänyt ainakaan haulla mitään...

Millä tavalla Photoshopissa saa poistettua viivojen sisälle (tai ulkopuolelle) jäävät yksittäiset pikselit? Vai onko siihen mitään järkevää tapaa?

Skannaan kuvat harmaasävynä ja siistin ne sitten thresholdilla pienentämisen jälkeen, mutta viivojen sisään tuppaa yleensä jäämään jonkin verran pikseleitä. Jos thresholdia lisää niin paljon että kaikki pikselit häviävät viivojen sisältä, tuntuu viiva muuttuvan liikaa ja vaaleille alueille ilmestyy suttuja.

Toinen kysymys, tarvitseeko näistä yksittäisistä pikseleistä edes välittää? Muistan jonkun jossain sanoneen että viivojen sisälle jäävät pikselit ovat paha, mutta harvemmin niitä painotuotteesta huomaa...

ps. Onko olemassa piirustuspöytää, joka sisältäisi valopöydän? :D

Ainakin jotkut käyttävät valopöytää piirustuspöytänä.

Muuten tuo taktiikka kuulostaa kovin työläältä. Jos viivat ovat sinisiä voisi tietenkin kokeilla ottaa piirroksesta valokopio ja skannata sitten se... Photarissa näyttäisi toimivan Levels, siinä kun säätelee Input Levelsiä häviää sininen ja musta jää nätisti jäljelle.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #82 : 05.10.2007 klo 13:54:57 »
Millä tavalla Photoshopissa saa poistettua viivojen sisälle (tai ulkopuolelle) jäävät yksittäiset pikselit? Vai onko siihen mitään järkevää tapaa?
Oisko näyttää jotain esimerkkikuvaa. Minä en ainakaan tällä selityksellä osaa vastata. Siis jos oikein ymmärsit, niin tarkoitat mustassa näkyvää sävyvaihtelua?
Lisäksi voisit kertoa, että onko kuva tarkoitus julkaista 1-bittisenä (viivapiirros) vai harmaasävynä (ja jos harmaasävynä, niin millaisena harmaasävynä: rasteroituna vai sävytettynä).

Lainaus
Skannaan kuvat harmaasävynä ja siistin ne sitten thresholdilla pienentämisen jälkeen, mutta viivojen sisään tuppaa yleensä jäämään jonkin verran pikseleitä.
Mitä jos ensin tekisit muut käsittelyt ja vasta viimeiseksi pienentäisit? Itse teen yleensä näin. Muutenkin olen kovin laiska korjailuissa ja periaatteessa hoidan koko homman tasoilla. Eli tumma ja vaalea pää liki yhteen, niin kaikki vähänkin harmaammat alueet katoavat ja tuloksena on selkeä mustavalkopiirros. Sitten vielä muutan sen 1-bittiseksi 50%-thresholdilla.

Lainaus
Ainakin jotkut käyttävät valopöytää piirustuspöytänä.
Niin ja liikkeellä on myös painoissa käytettyjä taittopöytiä. Niitä on eri kokoisena ihan mielettömän suurista pienempiin. Mulla on itellä sellainen (jonka ostin koulusta, kun niitä poistivat*). Nää taittopöydät siis yleensä ovat ihan kunnon pöytiä, joissa pystyy pöytätasoa kallistamaan ja nostamaan ja laskemaan ja se on myös valopöytä. Oikein kätevä vekotin.

* Kannattaa siis kysellä oppilaitoksilta, joissa opetetaan graafista alaa. Jos eivät ole jo ehtineet poistaa kaikkia, saattavat myydä halvalla (itse maksoin omastani 10 euroa). Myös erilaiset mainostoimistot, arkkitehtitoimistot, lehtien toimitukset ja painot ovat paikkoja, joista noita voi kysellä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #83 : 05.10.2007 klo 14:22:06 »
Oisko näyttää jotain esimerkkikuvaa. Minä en ainakaan tällä selityksellä osaa vastata. Siis jos oikein ymmärsit, niin tarkoitat mustassa näkyvää sävyvaihtelua?
Lisäksi voisit kertoa, että onko kuva tarkoitus julkaista 1-bittisenä (viivapiirros) vai harmaasävynä (ja jos harmaasävynä, niin millaisena harmaasävynä: rasteroituna vai sävytettynä).

Lähinnä 1-bittisiä kuvia tässä tarkoitin. Skannatessa viivoihin jää sävyvaihtelua enkä ole saanut kaikkia sotkuja kunnialla pois edes tummentamalla viivoja. Liitteessä näkyy viiva ennen thresholdia ja sen jälkeen.

Lainaus
Mitä jos ensin tekisit muut käsittelyt ja vasta viimeiseksi pienentäisit? Itse teen yleensä näin.

Joskus tein niinkin, mutta toisaalta sain ohjeeksi että kuva kannattaa pienentää ennen thresholdia koska siinä on vielä eniten viivainformaatiota. Tein muutamia kokeiluja enkä huomannut viivan siisteydessä mainittavaa eroa. Bitmapiksi muuttaminen lienee kuitenkin viisainta tehdä vasta pienentämisen jälkeen?

Lainaus
Muutenkin olen kovin laiska korjailuissa ja periaatteessa hoidan koko homman tasoilla. Eli tumma ja vaalea pää liki yhteen, niin kaikki vähänkin harmaammat alueet katoavat ja tuloksena on selkeä mustavalkopiirros. Sitten vielä muutan sen 1-bittiseksi 50%-thresholdilla.

Kokeilin tätä ja tulos oli suunnilleen sama kuin thresholdilla, myös pieniä pikseleitä tuppasi jäämään viivojen sisälle. Hieman säätelemällä sain nekin pois mutta viiva alkoi herkästi kärsiä.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #84 : 05.10.2007 klo 14:37:37 »
Entäs jos ennen bitmapiksi muuttamista yksinkertaisesti klikkaat magic wandilla valkoisia alueita niin että threshold on vaikka 10 ja contiguous pois päältä -> kaikki valkoiset alueet tulevat valituiksi.

Tämän jälkeen klikkaat ruksin siihen contiguousiin ja poistat kaikki valkoiset alueet yksitellen valinnoista, jolloin valituiksi jäävät pelkät viivojen sisällä olevat valkoiset pikselit.

Seuraavaksi otat paintbucketin, valitset mustan värin ja contiguous pois päältä -> etsit valkoisen pikselin viivan sisältä ja klikkaat (tarkista että threshold on taas jotain 10 tienoilla), jolloin kaikki valkoiset pikselit viivojen sisällä värjääntyvät. Nyt voit poistaa valinnat ja muuttaa kuvan bitmapiksi.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #85 : 05.10.2007 klo 14:49:30 »
Tuskin yksittäinen valkoinen pikseli erottuu mustan viivan keskeltä painetussa kuvassa. Paperikin imee väriä sen verran että se menee tukkoon.

Timo

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #86 : 05.10.2007 klo 14:51:33 »
Mä en välitä niistä pienistä pisteistä oikeastaan lainkaan. Pahimmat ja näkyvimmät nopsasti poistan milloin milläkin työkalulla. Lähinnä se näyttää pahalta, jos tussipiirros skannataan ja jätetään grayscaleksi, jolloin valkoinen ja musta ovat harmaita mössöjä. Mutta ei niin juuri kukaan enää tee.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #87 : 05.10.2007 klo 15:00:24 »
Hienoa, se on tärkein tieto että pikseleistä ei tarvitse välittää. :) Eniten ovat ärsyttäneet laajoihin mustiin alueisiin jäävät valkoiset pisteet, mutta ei varmaan mitään niin suurta etteikö se häviäisi painettaessa.

Tämän jälkeen klikkaat ruksin siihen contiguousiin ja poistat kaikki valkoiset alueet yksitellen valinnoista, jolloin valituiksi jäävät pelkät viivojen sisällä olevat valkoiset pikselit.

Tekniikka on kovin työläs jos yksityiskohtia on paljon, mutta yksinkertaisempiin kuviin se käy. Esim logoihin en ehkä uskaltaisi jättää pikseleitä, ja niissähän harvemmin on paljon yksityiskohtia.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #88 : 05.10.2007 klo 15:08:03 »
Joo, noin pienet ei todennäköisesti näy missään (painomuste kummiski leviää sen verran, että ne menee umpeen, jos ei muuta).

Bitmapiksi muuttaminen lienee kuitenkin viisainta tehdä vasta pienentämisen jälkeen?
Joo. Kaikki mahdolliset säädöt joko harmaasävy- tai rgb-tilassa ja vasta sitten muutos lopulliseen (rgb-tila on tietenkin turha, jos skannaa harmaasävynä).

Lainaus
Kokeilin tätä ja tulos oli suunnilleen sama kuin thresholdilla, myös pieniä pikseleitä tuppasi jäämään viivojen sisälle. Hieman säätelemällä sain nekin pois mutta viiva alkoi herkästi kärsiä.
Outoa. Itse en saa noihin valkoisia pisteitä tuolla menetelmällä. Liitteenä vielä esimerkki omasta tyylistäni. Kuvassa viiva on siis 33% suurennettu ja alkuperäisresoluutio on 600. Vähän huono esimerkki, kun tuo ei ole alunperinkään täysmustaa, vaan siellä on noita laikkuja originaalissakin. Mutta eipä ole mitään ylimääräistäkään.
« Viimeksi muokattu: 05.10.2007 klo 15:09:40 kirjoittanut Veli Loponen »
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #89 : 05.10.2007 klo 15:13:29 »
Outoa. Itse en saa noihin valkoisia pisteitä tuolla menetelmällä.

Hmm, joo, itse kokeilin Levelsin kautta sillä kurveja ei Photoshop Elementsistä löydy... Liekö siinä sitten syy.