Millä tavalla Photoshopissa saa poistettua viivojen sisälle (tai ulkopuolelle) jäävät yksittäiset pikselit? Vai onko siihen mitään järkevää tapaa?
Oisko näyttää jotain esimerkkikuvaa. Minä en ainakaan tällä selityksellä osaa vastata. Siis jos oikein ymmärsit, niin tarkoitat mustassa näkyvää sävyvaihtelua?
Lisäksi voisit kertoa, että onko kuva tarkoitus julkaista 1-bittisenä (viivapiirros) vai harmaasävynä (ja jos harmaasävynä, niin millaisena harmaasävynä: rasteroituna vai sävytettynä).
Skannaan kuvat harmaasävynä ja siistin ne sitten thresholdilla pienentämisen jälkeen, mutta viivojen sisään tuppaa yleensä jäämään jonkin verran pikseleitä.
Mitä jos ensin tekisit muut käsittelyt ja vasta viimeiseksi pienentäisit? Itse teen yleensä näin. Muutenkin olen kovin laiska korjailuissa ja periaatteessa hoidan koko homman tasoilla. Eli tumma ja vaalea pää liki yhteen, niin kaikki vähänkin harmaammat alueet katoavat ja tuloksena on selkeä mustavalkopiirros. Sitten vielä muutan sen 1-bittiseksi 50%-thresholdilla.
Ainakin jotkut käyttävät valopöytää piirustuspöytänä.
Niin ja liikkeellä on myös painoissa käytettyjä taittopöytiä. Niitä on eri kokoisena ihan mielettömän suurista pienempiin. Mulla on itellä sellainen (jonka ostin koulusta, kun niitä poistivat*). Nää taittopöydät siis yleensä ovat ihan kunnon pöytiä, joissa pystyy pöytätasoa kallistamaan ja nostamaan ja laskemaan ja se on myös valopöytä. Oikein kätevä vekotin.
* Kannattaa siis kysellä oppilaitoksilta, joissa opetetaan graafista alaa. Jos eivät ole jo ehtineet poistaa kaikkia, saattavat myydä halvalla (itse maksoin omastani 10 euroa). Myös erilaiset mainostoimistot, arkkitehtitoimistot, lehtien toimitukset ja painot ovat paikkoja, joista noita voi kysellä.