Kannattaako tekstit lisätä ennen pienentämistä vai sen jälkeen?
Se on oikeastaan ihan sama. Itse teen nykyisin (lähinnä väritöissä) niin, että teen tekstauksen InDesignissä/Illustratorissa eli samalla kun yhdistän värin ja viivan, niin teen tekstin ja puhekuplat. Näin teksti pysyy varmasti koko ajan skarppina (ellei taitossa pdf:ää muuteta kuvaksi ja pienennetä resoluutiota). Omissa jutuissa (kuten uusimmassa Kompastuskivessä) teen tekstauksen suoraan taittoon samalla periaatteella.
Entä kannattaako kuva muuttaa 1200 resoluutioon muuttaessa bitmapiksi vai muuttaako se taas julkaisukoon vääräksi?
Riippuu minkä kokoisena se A3 originaali julkaistaan. 600:n resoluutiolla siitä tulee A5-kokoinen, kun resoluutio nostetaan 1200:een. Tietenkin siitä voi tehdä aanelosenkin 1200:n resoluutiolla, mutta sitten ohjelma keksii sinne puuttuvat pikselit.
mutta: olen ymmärtänyt että herrat Ronkainen ja Loponen eivät edes laita väriä viivan alle... miten tämä on mahdollista? Eiväthän 300dpi:n väritiedoston ja 600dpi:n viivatiedoston raja voi millään kohdata saumattomasti?
Kyllä minä väritän viivojenkin alle. Kun aloitan värittämisen, vedän heti koko sivulle jonkun värin (vaikka sinne tuliskin valkoista) ja alan värittämään sen päälle.
Syy miksi en ole tahtonut käyttää 900-1200dpi:n resoluutiota enää nykyisin viivassa on ollut että olen ymmärtänyt ettei lehdissä viivaa kuitenkaan paineta kuin 600-720 dpi:n tarkkuudella. Olenko väärässä?
Et hirveän. Tuo Timon kertoma 900-1200 resoluutio on tosiaan suositeltava, mutta siitä huolimatta
minimi eli 600:n resoluutio on useimmissa tapauksissa täysin riittävä (malliksi voit käydä vaikka vilkaisemassa Tähtivaeltajan numerosta 2/05 löytyvää Kersantti Napalmia, joka siis on 600:n resoluutiolla, eikä siinä ole nähtävillä lainkaan pikselöitymistä).
Syndikaatista neuvoivat toimittamaan kaiken materiaalin 400dpi:nä. Houkutus olisi suuri 
Syndikaatin kautta aineisto menee yleensä sanomalehtiin, joissa resoluutiomäärät ovat tavallista pienempiä, joten tuo saattaa hyvinkin olla riittävä. Väritöissä 300:n resoluutiolla tehdyt jutut ovat ainakin minulla tulleet ihan hyvinä ulos, vaikka juuri ja juuri silminnähtävää rasteroitumista (ei siis pikselöitymistä) onkin havaittavissa.