Kirjoittaja Aihe: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus  (Luettu 90683 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
Vs: Suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus
« Vastaus #210 : 03.11.2011 klo 23:56:27 »
ÄKKIÄ PUUKOT ESILLE ETTÄ PÄÄSTÄÄN PUUKOTTELEMAAN SELEKÄÄN! Ja sitten ihmetellään, miksi jotkut kitisee natsimuumioista.  ::)

Taaskaan en ymmärrä sua. Tätä sattuu harmillisen usein. Miten niin selkään?

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
  • "I don't even believe in Jebus!"
« Vastaus #211 : 03.11.2011 klo 23:59:47 »
Taaskaan en ymmärrä sua. Tätä sattuu harmillisen usein. Miten niin selkään?
Siis oikeasti? Talteen? Miksi?

"Nokun se voi poistaa ne!"

...mitä varten?!

Tai jos olemme ironisuuden toisella tasolla jo, no, on se naamankin puukottaminen ihan kiva. Ainakin näkee, mitä on tulossa.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2011 klo 00:02:05 kirjoittanut Emppu »

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #212 : 04.11.2011 klo 00:02:42 »
"Nokun se voi poistaa ne!"

...MIKSI?!

No jos se vaikka tajuaa jossakin vaiheessa mitä on tullut kirjoiteltua?

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
« Vastaus #213 : 04.11.2011 klo 00:05:08 »
No tuskinpa, enemmänkin vain osoittaa säälittävää kyräilyä selkäänpuukottelun toivossa, ja se naisten hommia. Hyvä mies, ryhdistäydy!

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #214 : 04.11.2011 klo 00:16:21 »
Ehkä siinä oli kuitenkin totuuden siemen?

Muumipeikkoa vaan kaikki joukolla vääntämään.

Muumejahan ei laskettu, mutta kuinka paljon uusia Muumisarjoja muuten on viety ulkomaille?

Olen kokeillut kerran tehdä mallikuvia, ja totesin että olisi paljon helpompaa tehdä rennommalla viivalla muumeja, vähän Janssonien tapaan. Mutta niitä ei saa tehdä. En tiedä onko syy enempi siinä että alkuperäiset halutaan pitää selkeästi omana juttunaan ettei tule kopioita, vai siinä että Muumit ovat uponneet samaan suohon kuin muutkin isot lafkat. Mutta ei ihme että uudet Muumit ovat niin usein elottomia, tönkköjä tuijottajia, jos on tärkeämpää että ne ovat just oikein eikä se että ne ovat eläviä. Täytyy olla aika velho että onnistuu tasapainoilemaan siinä välillä.

Itse asiassa luulen että animaattorin koulutus voisi auttaa siinä paljon.

Nyt kaikki opiskelemaan animaattoreiksi jotta voidaan vääntää niitä Muumeja!

Jotenkin muistuu jostain keskustelusta mieleen, miten Aura manas, että viihdesarjakuvaa on vaikea tehdä. Tosiasia kun on, että se on se _sarjakuva_ mitä on vaikea tehdä, ja se, että käsitetään taidesarjakuvaksi sellainen tuotanto, mitä ei tehdä alunalkaenkaan välttämättä sarjakuvallisin meriitein, pitäisi olla selkeä hätähuuto siitä, miten väärin sarjakuvaa tehdään tai käsitetään.

Taidesarjakuvassa on vähän se, että se näyttää usein siltä kuin olisi piirrelty samalla kun puhutaan puhelimessa. Olen itse asiassa välillä miettinyt että olenko oikeasti vain tyhmä kun en ole tajunnut kaikkia kokeiluja, vaan on tuntunut siltä kuin niissä ei olisi mitään juonta tai selkeää ideaa.

Viihdesarjakuvaa on vaikea tehdä. On paljon helpompi alkaa suttailla paperille mitä nyt mieleen tulee, ja sutattu kuva on aina helpompi kuin vaikkapa animaatiomainen pelkistetty piirroshahmo.

Tietysti kaikkien kukkien olisi hyvä antaa kukkia, diversiteetti ei sarjakuvakentällä ole paha asia. Sekin on hyvä että piirretään joskus ilman paineita ja kokeillaan, luonnoksissa ja tajunnanvirtajutuissa on myös se oma viehätyksensä. Mutta Suomessa se helposti menee siihen että se taide on se ainoa oikea vakavasti otettava tapa tehdä sarjakuvaa. Ja ihmiset sitten nyökkäilevät ja kyselevät että eikö kukaan uskalla sanoa ettei sillä keisarilla ole vaatteita. ;D

Mutta se on sitten taas sitä että mihin vedetään se raja mikä on sitä viihdesarjakuvaa ja mikä taidetta...

edit: Pitänee kai vielä lisätä tää ennen kuin joku näkee punaista: Olen tykännyt monesta ns. taidesarjakuvasta ja myös omistan niitä itse.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2011 klo 00:26:03 kirjoittanut Aura »

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #215 : 04.11.2011 klo 00:25:11 »

Se?

Jos minä olen "se", miksi tajuaisin vasta jossakin vaiheessa? Ja miksi poistaisin tekstejäni, vaikka tajuaisinkin jotain jossakin vaiheessa, mitä en ole tajunnut nyt.

Keskustelupalstan kirjoitukset (kuten muutkin) heijastavat kirjoittajansa sen hetkistä ajattelua ja mielentilaa. Eivät ne ole mitään lopullisia totuuksia.

Tietysti järkevintä ja kauaskatsoisinta olisi varoa esittämästä mielipiteitään. Nythän voi käydä niin, että vaikkapa Ville Hänninen joka päättää kirjastoapurahoista kirjastoapurahalautakunnassa ei puolla apurahan myöntämistä minulle. Mutta tuskinpa kvaak-kirjoittelulla on minkäänlaista vaikutusta oikeastaan mihinkään.

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #216 : 04.11.2011 klo 00:43:50 »
Ottakaa tästäkin kopio ennenkuin poistan tämän:

Jos sijoittajan pitäisi valita sijoittaako julkaisuohjelmaan, johon kuuluu Ville Tietäväinen, Tarmo Koivisto ja Kari Korhonen vai johonkin taiteellisiin kokeiluihin, niin luulenpa että sijoittaja hyvin suurella todennäköisyydellä valitsisi nuo kovat nimet.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #217 : 04.11.2011 klo 00:58:01 »
Nythän voi käydä niin, että vaikkapa Ville Hänninen joka päättää kirjastoapurahoista kirjastoapurahalautakunnassa ei puolla apurahan myöntämistä minulle. Mutta tuskinpa kvaak-kirjoittelulla on minkäänlaista vaikutusta oikeastaan mihinkään.

No höpsis. Älä aliarvioi Villeä, sillä kyllä avantgardesta voi pitää ja digata vilpittömästi ja silti arvostaa perinteistä sarjakuvakerrontaa.

Jotta tämä keskustelu saataisiin edes jotenkin raiteille, niin varmaan lähinnä odottaisimme kaikki sitä realistista hyvin piirrettyä sarjakuvaa. Vaikkapa sitten sinulta, koska sut tunnetaan sarjakuvan parissa aikaansaavana ja ahkerana ihmisenä. Mä en sitä pysty tekemään, koska vaikka kuinka hakisin viivallani suuria idoleitani Milton Caniffia ja Roy Cranea, tulee lopputuloksesta kuitenkin omani. Niin, ja sen sarjakuvan olis syytä tuoda lopultakin realistinen kerronta nykyaikaan. Sitä kaivataan, ja Joonas ja Kari T. Leppänen tekivät jo osansa, niihin ei ole paluuta.
:-)

Miha

• Vieras
« Vastaus #218 : 04.11.2011 klo 01:03:02 »
Ottakaa tästäkin kopio ennenkuin poistan tämän:

Jos sijoittajan pitäisi valita sijoittaako julkaisuohjelmaan, johon kuuluu Ville Tietäväinen, Tarmo Koivisto ja Kari Korhonen vai johonkin taiteellisiin kokeiluihin, niin luulenpa että sijoittaja hyvin suurella todennäköisyydellä valitsisi nuo kovat nimet.

Kopio tallessa.

Nykypäivän sijoittaja ei suostuisi ottamaan ketään noista, vaan lauman nylkypalkalla raatavia kiinalaisia jotka tekisivät halvan kopion angry birdseistä.

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #219 : 04.11.2011 klo 01:07:45 »
Ville Hänninen ei lue Kvaakkia.

Ei voi olla totta, että taas ollaan samassa pisteessä kiistelemässä "taidesarjakuvasta" ja "viihdesarjakuvasta"...

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
« Vastaus #220 : 04.11.2011 klo 01:11:29 »
Taidesarjakuvassa on vähän se, että se näyttää usein siltä kuin olisi piirrelty samalla kun puhutaan puhelimessa. Olen itse asiassa välillä miettinyt että olenko oikeasti vain tyhmä kun en ole tajunnut kaikkia kokeiluja, vaan on tuntunut siltä kuin niissä ei olisi mitään juonta tai selkeää ideaa.

Viihdesarjakuvaa on vaikea tehdä. On paljon helpompi alkaa suttailla paperille mitä nyt mieleen tulee, ja sutattu kuva on aina helpompi kuin vaikkapa animaatiomainen pelkistetty piirroshahmo.

Tietysti kaikkien kukkien olisi hyvä antaa kukkia, diversiteetti ei sarjakuvakentällä ole paha asia. Sekin on hyvä että piirretään joskus ilman paineita ja kokeillaan, luonnoksissa ja tajunnanvirtajutuissa on myös se oma viehätyksensä. Mutta Suomessa se helposti menee siihen että se taide on se ainoa oikea vakavasti otettava tapa tehdä sarjakuvaa. Ja ihmiset sitten nyökkäilevät ja kyselevät että eikö kukaan uskalla sanoa ettei sillä keisarilla ole vaatteita. ;D

Mutta se on sitten taas sitä että mihin vedetään se raja mikä on sitä viihdesarjakuvaa ja mikä taidetta...
Kun mä en vieläkään oikein natustelisi tuota taidesarjakuvatermiä nielemättä. Tietenkin, jos sarjakuvayhteisö näkee, että päämäärättömästi työskentely on se juttu, mitä kuuluu arvostaa, mutta turha sitten jotenkin itkeä, että kuvakerrontaa hekumoivat natsit ( o/ ) arvostaisivat tällaista työskentelyä tippaakaan. Se on  kuitenkin niin arpapeliä, löytyykö päämäärättömästi työskentelystä todella jotain sellaisia tekijöitä, joilla voisi olla pysyvä vaikutus sarjakuvakerrontaan. Hagelbergillä on varmasti selkeä vaikutus kerrontaan, Rantakin tietyssä mielessä, mutta en nyt sano, että Rantakaan tyylistänsä huolimatta ihan päämäärättömästi asioita tekee.

Kyllä ymmärrän täysin, että kokeiluilla on oma arvonsa, mutta siinäkin veikkaisin, että  Ranta varmaan tekisi jonkun sivun uusiksi, jos löytäisi keskeisen sarjakuvallisen elementin työstämästään sivusta, eikä kokisi tämän tulevan tarpeeksi hyvin ilmi. Tietenkin tämä on jossittelua, mutta toivottavasti ihmiset ymmärsivät millä pyrin; eihän taidesarjakuva ole ainoastaan kokeilua kokeilun perään, ainakaan vaikea sanoa, että tuossa pinkissä järkäleessä oli hirveästi pelkkää kokeilua (jos tämä nyt käsitetään siksi taidesarjakuvaksi). Kaikkea ei tarvitse edelleenkään tehdä valmiiksi, mutta se käsitys siitä, että sarjakuvakerronnalla ei ole mitään väliä kuuluisi tulla vasta sen jälkeen, kun on oppinut sarjakuvakerronnasta ihan helvetisti ensin. Se valitettavasti ei tunnu aina pitävän paikkaansa, ja sitten päivittelee, mistä näitä ihmisiä tulee, joiden mielestä sarjakuvien tekemiseen ei tarvita mitään taitoja.

Tässä suhteessa netti on tehnyt kunnon karhunpalveluksen, koska alituinen sisällöntuotannon tarve pakottaa tekijät siihen pisteeseen, että puhtaita luonnoksia pitää iskeä nettiin valmiina töinä. En mä nyt tarkoita, etteikö luonnoksista tai luonnosmaisesti rakennetuista töistä näe sitä ideaa, mutta jos idealle ei silleen ole löytänyt muistettavaa kontekstia, sillä tuskin on rahkeita seistä selkeänä teoksena. Tällaiset luonnokset on mannaa muille tekijöille, koska oikeat taitelijat varastavat, ja etenkin jos löytää paremman kontekstin toteuttaa idea, tuskinpa moni sitä luonnosta muistaa. Ongelmana se kuitenkin nousee siinä vaiheessa, kun näitä luonnoksia paapotaan, sen veroisina, että ne olisivat _kuolematonta sarjakuvaperinnettä, joka vain pitää julkaista_, kun kuitenkin puhumme orgaanisesti kehittyvästä kulttuurista.

Down the line; Päämäärähakuisuutta on usein väläytelty jo aikaisemmin, mutta eihän sellainen ota tuulta siipien alle, ellei yhteisö kirjaimellisesti buustaa tällaisia töitä jollain tavalla. Se, miksi tällainen olisi tärkeää, olisi juuri sarjakuvakulttuurin kestävän kehityksen vuoksi, koska muutoin se menee siihen, että sarjakuva-alalle tulee ihmisiä, joilla ei ole haluja nähdä sarjakuvaa kerrontamuotona (tällaisia ihmisiä on jo), ja kuka tahansa voi tehdä johtopäätökset, mitä se aiheuttaa kertovalle taidemuodolle.

Jumalauta, ja töitäkin pitäisi vielä tehdä...! Täällä minä vain kirjoittelen seinällisiä tekstejä, joita kukaan täysijärkinen ei lue. :B
« Viimeksi muokattu: 04.11.2011 klo 01:16:36 kirjoittanut Emppu »

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #221 : 04.11.2011 klo 01:43:29 »
En tiedä, onko Theoa myyty paljon vai vähän vai siltä väliltä.
Sarjassa on tullut tähän mennessä kaksi kirjaa, omistan ne molemmat.
Mukava sarjakuva.

Allekirjoitan muuten mutta niitä kirjoja on kolme: Mumiens blod, De förlorade sidornas bok ja kokoelma I dödskuggans dal.
Sarjalla on nykyisin kaksi tekijää Daniel Thollinin ollessa piirtopuolella apuna.
Haluan käyttää Thollinia ja Skogängia esimerkkinä siitä mitä itse toivoisin käyvän tässäkin maassa: Kun varsinaista skeneä ei kiinnosta kuin omille piireille tehty taidesarjakuva tehdään itse sitä mitä sarjakuva voi olla muttei ole.

Onneksi osa tekeekin näin. Minusta se on ainoa tapa korjata asia, ei ruveta vaatimaan mainstremille(absurdi ajatuskin meillä UG ja alternative ovat sarjakuva valtavirta eikä toisin päin) valtiontukia.
Mahdotonta se(omatoimisuus, ei valtiontuet) ei ole, jos minulta olisi kysytty 1994 että uskotko että kolmen vuoden päästä on kotimaista kansainvälisen tason trilleriä kirjoina ja poikii kopioijia joista  ainakin yksi toinenkin jää kirjallisuuspiirien kadehtimaksi kestohitiksi isänpäivän ja joulumyynnin tuntumaan olisin kehottanut kysyjää hankkimaan paremmat napit.
Niin kuitenkin kävi.

Ei voi olla totta, että taas ollaan samassa pisteessä kiistelemässä "taidesarjakuvasta" ja "viihdesarjakuvasta"...
siksi koska se sarvikuono ei ikinä ole lähtenyt sieltä olohuoneesta. Jos sillle välillä laittaa pöytäliinan päälle se on yhä sarvikuono.

Ja siksi koska tämä on keskustelufoorumi joskin ihmiset sotkevat keskenään faktat ja sisäänrakennetun idea voittamisesta argumentoidaan vahvistaakseen omaa näkökulmaansa ei absoluuttista totuutta.
Puhumattakaan ihmisten "me <>ne" ajattelusta jonka kiistäminen on mielestäni heikko ratkaisu.

Itse en enää jaksa olla kotimaisen sarjakuvan puolestapuhuja, ainoastaan sellaisen jota minusta aidosti ja oikeasti kannattaa lukea oli alkuperämaa mikä hyvänsä.

minusta on hyvä että meillä julkaistaan paljon vaihtoehtosarjakuvaa valtavirtana(ei minä en vieläkään usko hippiaatteesseen. Kukat saa kukkia mutta minun ei tarvitse pitää niistä kaikista, jos joku pitää niistä: kivat sille) mutten silti allekirjoita että FCA 2011 on parasta mihin täällä pystytään.
Jos niin tekisin/luulisin minun pitäisi lopettaa kotimaisen sarjakuvan lukeminen tai sovittaa hamppukravatti itselleni kattoparruihin.
Onneksi tulee käytyä festareilla siellä pienlehtitaivaassakin.
Joka kerta löytyy joku uusi ihminen jolla on intoa ja paloa tehdä just omanlaisensa sarjakuva .

Viestin saa kopioida talteen ja laittaa vaikka facebookin ja muiden sosiaalisten medioiden naureskelupalstalle kuten useille kvaak-viesteille käy, ei kiinnosta vähääkään.

« Viimeksi muokattu: 04.11.2011 klo 02:00:53 kirjoittanut Curtvile »

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #222 : 04.11.2011 klo 02:17:39 »
mutten silti allekirjoita että FCA 2011 on parasta mihin täällä pystytään.

Entäs voisitko allekirjoittaa väitteen, että FCA 2011 on TIETYNTYYPPISEN SARJAKUVAN saralla parasta, mihin täällä pystytään? Koska sehän sen idea on, kuten te kaikki varmasti tiedätte, olettehan toki antologian lukeneet, eikös? Finnish Comics Annualin kokoaa joka vuosi eri ihminen, ja hän myös valitsee sen linjan. Hänninen ei tällä kertaa valinnut tyylilajiksi realismia. Ehkä Kähkönen pääsee joku vuosi valikoimaan oman makunsa mukaisen antologian, se miellyttänee sitten myös Tertsiä ja Curtvileä.

(Itse muuten en pidä läheskään kaikesta, mitä FCA 2011:ssa on mukana. En silti menisi julistamaan, että se mistä minä en pidä on huonostipiirrettyä tekotaiteellista huttua, semmoinen tuntuisi aika ylimieliseltä.)

Kun varsinaista skeneä ei kiinnosta kuin omille piireille tehty taidesarjakuva tehdään itse sitä mitä sarjakuva voi olla muttei ole.

"Varsinaisella skenellä" tarkoittanet esim. Suomen Sarjakuvaseuraa, joka järjestää Helsingin taidesarjakuvafestivaaleja ja jota johtaa Otto Sinisalo, joka tunnetaan myös Fasilitaattori-nimisen supersankarityylisesti piirretyn scifisarjakuvan käsikirjoittajana... Jep jep.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #223 : 04.11.2011 klo 03:11:24 »
Entäs voisitko allekirjoittaa väitteen, että FCA 2011 on TIETYNTYYPPISEN SARJAKUVAN saralla parasta, mihin täällä pystytään? Koska sehän sen idea on, kuten te kaikki varmasti tiedätte, olettehan toki antologian lukeneet, eikös?
tiedän tuon faktan, olet oikeassa joka vuosi eri henkilö valitsee mihin pystytään.
Toivon ettei ole parasta mihin TIETYNTYYPPISESSÄ SARJAKUVASSA pystytään.
Ehkä parasta mitä käsillä olevasta /tilatusta materiallista saatiin kasaan.
Hänninen varmasti kokosi niin hyvän antologian kuin voi, sehän on aina tavoite, oli sarjakuva minkätyyppinen tahansa.
rehellisyyden nimissä aivan jokaista tarinaa en jaksanut lukea loppuun joten voihan olla että niissä olisi ollut lopputvisti joka muuttaa koko tarinan sellaiseksi että olisin luettuani ollut eri mieltä.
mielenkiintoani ei saatu yltämään siihen, monelle muulle toki voi olla parasta ikinä.
minun makuni ei ole universaali.
Ehkä Kähkönen pääsee joku vuosi valikoimaan oman makunsa mukaisen antologian, se miellyttänee sitten myös Tertsiä ja Curtvileä.
ehkä mutta mitenkään sanottua se ei ole. Omasta ylimielisyydestäni saatat hyvinkin olla oikeassa.

"Varsinaisella skenellä" tarkoittanet esim. Suomen Sarjakuvaseuraa, joka järjestää Helsingin taidesarjakuvafestivaaleja ja jota johtaa Otto Sinisalo, joka tunnetaan myös Fasilitaattori-nimisen supersankarityylisesti piirretyn scifisarjakuvan käsikirjoittajana... Jep jep.
en, käytät näppärää kehäpäätelmää siitä että se millaista sarjakuvaa Otto Sinisalo tekee on yhtä kuin mitä suomen estabilisoitunut skene tekee. Että Oton ja Rami Rautkorven erilaisuudessaan virkistävä tuotos olisi normi julkaisujen joukossa ja että Suomen sarjakuvaseura olisi täten jonkinlainen kaappisupersankarifanien seura.
Kiehtova ajatus joka on minusta yhtä scifistinen kuin että Otto olisi vastuussa kaikista sarjakuvaseuran edeltäneistä 39 toimintavuodesta.
Melko hyvin varsinkin niiden ihan ensimmäisten vuosien aikana.

Skene, sikäli kun sellaista on on pieni. Sarjakuvaväki tuntee toisensa ja vaikka monilla on isojakin näkemyseroja valtaosa pystyy moikkaamaan nähdessään toisen.
Skene ei minusta ole yhtä kuin sarjakuvaseura.
Jos jonkun ajatus on että se ON yhtä kuin sarjakuvaseura sillä ihmisellä meissä kaikissa ilmenevä paranoia on lipsahtanut turhan isolle pykälälle.
Sarjakuvaseura pyrkii toimimaan haaraosatojensa kautta ja eri tapahtumissa, ei vain Helsingin festareilla sen minkä resurssit antavat myöten.
kuten kaikessa järjestötoiminnassa  vain pieni ydinjoukko on aktiiveja. Näiden ihmisten oma henkilökohtainen maku näkyy toki sarjakuvaseuran linjauksissakin johonkin pisteeseen asti. selkeä seuraus isompi työpanos =suurempi vaikutus.

Tämä on selvää.

Mutta skene sisältää myös paljon ulkojäseniä, hangaroundeja. Ja niiden muodostumiseen on vaikuttanut myös viimeisten noin 15 vuoden julkaisupolitiikka.
Nyt puhun kaiken, en vain kotimaisen, sarjakuvan julkaisemisesta.
Viimeisen vajaan kymmenen vuoden aikan on yritetty laajentaa koko kenttää ja sitä mitä on tarjolla. Erittäin tervetullutta joskaan ei ongelmatonta.
Tässä mukaan astuvat kustantajien, niin isojen kuin pienten vaikutus ja kyllä myös kirjastojen.

Se mistä minä puhun on se että nk.vaihtoehtoisella, taide TIETYNTYYPPISELLÄ sarjakuvalla on tietty sosiaalinen verkostonsa. Kuten kuuluukin, se on inhimillinen piirre. Siinä vaiheessa kun tällä sosiaalisella klikillä on omissa julkaisuissaan, omassa kaveripiirissään joku joka etenee se ei ole korruptiota vaan ihmisluonne että pyrkii tukeutumaan samankaltaisiin piireihin, yhdistämään voimansa.
Taidepuolella näin on jo historiallisestikin ilman mmitään salaseuraepäilyjä.
Jos itse olisin vastaavassa asemassa minäkin ottaisin ensin yhteyttä jo tietämiini ihmisiiin joiden jäljestä ja kyvyistä on selkeä käsitys enkä vain luottaisi sattumanvaraisiin ventovieraisiin.

Sen lisäksi monet näistä jotka ovat suuntautuneet TIETYNTYYPPISEEN SARJAKUVAAN ovat sarjakuvaa opettavissa oppilaitoksissa opettajina. En yritä nytkään kyseenalaistaa pedagogista pätevyyttä, mutta minä en osaa opettaa mitä en tiedä. Miten voisin olettaa että näin suuntautuneet henkilöt sitten osaisivat saati asettaisivat ensisijaiseksi?

näiden yhtälönä ei ole mitenkään vaikea tehdä talouden laskelmia. meillä on väkeä jolla on jo julkaisuja ja jotain nimeä, jotain myyntiä ja sitten toisaalta sama riski mutta ilman näitä.
Tämä johtaa siihen että on myös enemmän TIETYNTYYPPISEN sarjakuvan julkaisuja.
Totta kai.
Sitä sanotaan syy-seuraus suhteeksi.

Eli toisten aktiivisuus on paha kun muita ei ole?
Ei, mutta aiemmin ketjussa viitatut kuten  muunlaisen sarjakuvanteko hitaus(tähän on kyllä poikkeuksia vahvistamaan säännön) ja tietenkin se helpoin: ei valmista lukijakuntaa/tekijäkuntaa.

Jos joku tekee realistista jälkeä on taloudellisesti kannattavampaa olla mainosAD kuin sarjakuvantekijä. Eikä mennä sinne kertomuspuolelle.
Joskin tämän vuoden näytöt ovat varoen rohkaisevia, oma epäilykseni on että Perkele ja jatkonsa, Fasilitaattori, Lopunperät ja muutama muu ovat liian vähän liian myöhään.
Tässä kohtaa toivon olevani turhaan pessimisti.

Skene on monen tekijän summa ja onneksi muuttuva mutta hyvin hitaasti.
Minulla ei ole ongelmaa sanoa että fasilitaattori on hyvää kotimaista sarjakuvaa koska olen asian kanssa samaa mieltä mutta en edes halua että skene olisi minun makuni mukainen.
Minä haluaisin tänne laaja-alaisen sarjakuvakulttuurin, jossa on tilaa kaikelle sarjakuvalle muta siihen ei ole nähdäkseni vielä edellytyksiä.
jos se on yksin sarjakuvaseuran hartioilla niin ei hyvin mene(en usko että seuran budjettia voi venyttää rajatta) mutten usko että tätä tarkoitit.
Itse vaan uskon että ensin pitää tunnustaa että meillä taitaa ihan oikeasti olla epäkohta ja sitten joko tehdä asialle jotain tai elää sen kanssa eikä väittää ettei minkäänasteista vastakkainasettelua ole missään.

tosin ymmärrän tuntemuksesi, minusta on kunnioitettavaa pitää kaveriensa ja ystäviensä puolia, itse teen saman.

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #224 : 04.11.2011 klo 08:42:38 »
Siis oikeasti, jääkö Suomessa jonkun neron luomukset piiloon pöytälaatikkoon, koska avantgardistisia tikku-ukkoja piirtävät dadaistit pitävät valtaa sarjakuvaseurassa?

Minun kokemukseni mukaan suomalaiset sarjakuva-aktiivit ovat erittäin laaja-alaisesti sarjakuvista pitäviä, lukevat viihde- ja taidesarjakuvaa sekä kaikkea siltä väliltä. En usko, että kukaan viihdesarjakuvan tekijä jää huomiotta, jos hänen sarjakuvansa vain sen ansaitsee. Ehkäpä viihdesarjakuvien syrjinnästä valittavien kannattaisi ottaa hieman etäisyyttä ja katsoa, onko se oikeasti niin hyvää kuin mitä kuvittelevat sen olevan - sen tasoista, että sitä voisi kaupitella ulkomaille? Että se voisi paikata jonkin aukon siellä? Suomalaiselle vaihtoehtosarjakuvalle on markkinoita ja sillä sarassa Suomessa on annettavaa, joten tietysti sitä pyritään markkinoimaan. Viihdesarjakuvassakin voitaisiin olla omaleimaisempia eikä koittaa myydä pakastimia eskimoille.