Author Topic: Kritiikki  (Read 44997 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VesaK

  • Jäsen
  • Posts: 15 557
  • Kuka mitä häh?
Vs: Kritiikki
« Reply #150 on: 19.09.2012 klo 11:07:10 »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Posts: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Kritiikki
« Reply #151 on: 25.09.2012 klo 13:19:03 »
Tässäpä hyvä tiivistys ihan kaikesta:

http://www.dylanmeconis.com/how-not-to-write-comics-criticism/

Ei hullumpi. Suomessa ei taida päivälehtikritiikki ihan tuommoista olla... Ainakin ne mitä esmes Kritiikkiportista vielä löytyy ovat ihan täyspäisiä tekstejä. Tanatorvet ja muut pikkulehtien torvelot tietysti sitten erikseen.
Minkälaista on suomalainen sarjakuvakritiikin diskurssi pahimmillaan? Tuota CAFKA-ilmiötä ei sentään löydy. Enää. Eikä Pam, poks, wham... -otsikoita. Entäpä Kääk! -otsikoita? "Kääk! Sarjakuvat eivät ole enää pelkästään lasten lukemistoa" ?  ;D

Timo

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Posts: 16 014
Vs: Kritiikki
« Reply #152 on: 25.09.2012 klo 14:14:07 »

Minkälaista on suomalainen sarjakuvakritiikin diskurssi pahimmillaan? Tuota CAFKA-ilmiötä ei sentään löydy. Enää. Eikä Pam, poks, wham... -otsikoita. Entäpä Kääk! -otsikoita? "Kääk! Sarjakuvat eivät ole enää pelkästään lasten lukemistoa" ?  ;D

Timo

kyllä noita vieläkin löytyy, tuota viimeistäkin.
Suomessa standardi kun on ankka.
Paitsi että pitää tietää teoksen asema laajemmassa taiteellisessa kokonaisuudessa myös kritiikin asema jatkumossa.
Karkeasti ja osin virheellisesti yleistäen ns maakuntatasolla(oli varsinainen  taso mikä hyvänsä) mennään sarjakuva on huumoria linjalla. Ja jos ei ole niin voi vinha!
Osa on tehnyt vuosien verran työtä jottei tarvitse lisätä lauseketta "ei vain lapsille ja lapsenmielisille"
Kuollut meemi ei ole ja on monesti käytössä kun halutaan rajata pois ne osat sarjakuvakenttää jotka eivät omaan makuun ja haluttuun maailmankuvaan sovi.
Mutta se nyt on yleistä medialukutaitoa, jokaisen pitäisi tajuata että Uutispäivä Demari, Nykypäivä, Kotimaa ja Maaseudun Tulevaisuus käsittelevät samaa aihetta eri perspektiiveistä.

Meillä tuon VesaKn linkin esimerkeistä on niin kivuliaan selvästi vielä kohdat 4, 7 ja 10 vallalla ettei mitään määrääkään.

Sarjakuvakulttuurimme on yhä rakentumassa, muotoutumassa, rakentamassa perinteitä ja kaavoja, millainen sen tulee olla jotta on hyväksytty.
On tärkeää olla "salonkikelpoinen"
Monella tapaa tilanne on verrattavissa teini-ikään: ei enää ihan lapsi, mutta ei missään määrin aikuinenkaan, silti valtaisa tarve tulla hyväksytyksi muiden termein.


Sarjakuvakritiikkiä voi  ja pitääkin myös oppia lukemaan. Itse tiedän jo aika hyvin sen perusteella mitä ja miten joku niistä maamme reilusta viidestä sarjakuvakriitikosta kirjoittaa mitä se on.
Täten se ajaa funktionsa jo aika hyvin siinä mikä on tavoite.
Montako tähteä pitää tiputtaa omaan nähden, montako lisätä, omana osumaprosenttina tällä tekniikalla on ollut semmoinen 85-90% tarkkuus paljonko poikkeaa.

On ollut mielenkiintoista huomata että itseni kohdalla on ollut hyvin vähän niitä joissa negatiivinen ja hyökkäävä kritiikki näiltä nimekkäämmiltä sarjakuvakriitikoilta olisi torpannut teokseen tutustumisen.
Sen sijaan moni ylisanainen "parasta ikinä", "kansainvälistä laatua" joka "käsittelee ihmisyyden tilaa" ja "näyttää mihin taidemuoto voi yltää" on riittänyt tilttaamaan vaakakupin ennestäänkin enemmän siihen että kohdistaa mielenkiintonsa sen sijasta vaikkapa johonkin mielenkiintoiseen tai koskettavaankin.

Isoin ongelma on yhä sarjakuvakritiikin määrän vähyys, onneksi sen kohdalla kuten sarjakuvan moninaisuudenkin tilanne on parenemaan päin.

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Posts: 2 642
Vs: Kritiikki
« Reply #153 on: 25.09.2012 klo 14:31:38 »
Monia esiintyy vaikkei ehkä siinä mittakaavassa kuin englanninkielisessä kulttuurissa. Batman-ääniefektit eivät ole käytössä mutta se Kääk on, "sarjakuva" sanana on neutraalimpi kuin "comics" eli tuo comics-graphic novel on vähän tolkullisemmalla pohjalla täällä, ja leffojen lipputuloista ei puhuta kai muiden kuin Marvel-sarjakuvien yhteydessä.

Joitain muita juttuja sitten nousee esiin, ysikohdasta tuli mieleen muutamakin kirjoitus erityisesti Blacksadista mutta myös vaikka Ankardoista, joissa ihaillaan sitä että hahmojen luonteenpiirteiden ja eläinhahmojen välillä on jonkinlainen yhteys. Vaikka nykyinen Aku Ankka onkin tuosta jonkin verran etääntynyt niin kyllä tuo on silti antropomorfisten sarjakuvien peruskauraa eikä Blacksadin tekijöiden mullistava innovaatio...

Ja kymppikohta toimii hieman molempiin suuntiin, jotkut sarjakuvakriitikot taas vierastavat mihinkään muuhun taidelajiin viittaamista ikäänkuin sarjakuvat olisivat täysin hermeettinen piiri johon millään ulkopuolisella ei voi olla mitään vaikutusta (okei, joidenkin tekijöiden kohdalla tämä voikin pitää paikkansa).

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Posts: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Kritiikki
« Reply #154 on: 25.09.2012 klo 16:47:02 »
Viskaan tuon listan kondensoituna tähän.

#1. Comics Aren’t For Kids Anymore
#2. “Biff! Pow! Zap!” (suom: KÄÄK!!)
#3. “With the box-office success of…”
#4. “Non-fiction graphic novel” OR ”this isn’t a comic book. It’s a graphic novel.”
#5. Cartoon(y)(ish)/comic-book(y)(ish) (Suom. enemmän elokuva-arvosteluissa pejoratiivinen haukku: "Sarjakuvamainen", "Sarjakuvamaiset hahmot"...
#6. Talk bubbles and picture boxes
#7. This muffin is so good that it’s actually a bagel (liian hyvä ollakseen sarjakuvaa)
#8. Comics: A Bold Artistic Choice for a Cartoonist (Sarjakuvantekijä käsittelee muutakin kuin hassuja pottunokkia koomisissa tilanteissa tai seikkailijoita väkivaltaisissa tilanteissa, vaikkapa Palestiinan tilannetta, Afganistanin sotaa, Pohjois-Korean elämää, tai holokaustia hiirin ja kissoin)
#9. The Unbearable Lightness of Word Balloons
#10. Poverty of Reference

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Posts: 10 120
Vs: Kritiikki
« Reply #155 on: 26.09.2012 klo 13:04:12 »
Tuosta listasta puutuu yksi aika olennainen kohta. Se ei tosin koske pelkästään sarjakuvakritiikkiä, että ehkä siksi. Nyt on pakko lainata itseäni tämän ketjun 2 sivulta.
Paras, ja muualta lukemani/kuulemani on kuitenkin se, että teos pitäisi arvioida teoksen ja sen tekijän lähtökohdista (ja ehdoilla). Ei sen perustella millaisen teoksen kriitikko itse olisi aiheesta sorvannut, tai mikä kriitikkoa kiinnostaa.
Asia tuli mieleen taas kun luin päivän HS:ta Jussi Karjalaisen kirjoituksen Reetta Laitisen Kirjailija ja Madamesta.

En tiedä onko kulttuuritoimitus saksinut tai editoinut tekstiä, mutta tuollaisenaan se on harvinaisen nolo kritiikiksi. Ainakin alaotsikkoon on toimitus saanut sorkittua nolon virheen. (Siinä puhutaan esikoisesta vaikka vars. tekstissä mainitaan tämän olevan Laitisen toinen kokonaan oma kirja). Karjalainen tuntee teoksen taustalla vaikuttaneen Olavi Paavolaisen kohtalot, mutta se ei ole mikään syy keskittyä visioimaan omia Paavolaissarjakuvia käsillä olevan teoksen sijaan. Laitisen teos on kiinnostava, muta en ole sitä vielä lukenut.
Kritiikistä ei ole juuri apua mahdollisen hankintapäätöksen tekemiseen, sillä Karjalainen saa sanottua arvion kohteesta jotakin ehkä 3-4 lauseessa. Vertaus Montparnassen Kikiin lienee osuva ...vaikka Kikissä onkin nelinkertainen määrä sivuja. Sinänsä rohkeaa on myös lausua julki se miten sarjakuva jää tämän tyyppisissä historiallisissa esityksissä helposti aika verettömäksi (kuvainnollisesti) verrattuna hyvin tehtyyn tietokirjaan tai proosaan. Tekstin verkkoversio on hieman typistetty eikä kuvanäyte ole mukana, mutta siinä näkyy mainitsemani epäsuhta.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Posts: 2 642
Vs: Kritiikki
« Reply #156 on: 26.09.2012 klo 15:40:23 »
Oli kyllä aika hämmentävä kritiikki..."miksi tämä ei ole 500-sivuinen sarjakuvaversio Synkästä yksinpuhelusta?"
Mutta joo, tuo on kritiikkiongelma yleisesti, ei niin sarjakuvaspesifinen...

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Posts: 8 110
Vs: Kritiikki
« Reply #157 on: 26.09.2012 klo 20:33:07 »
Asia tuli mieleen taas kun luin päivän HS:ta Jussi Karjalaisen kirjoituksen Reetta Laitisen Kirjailija ja Madamesta.

Olipa todellakin luokaton arvio.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Posts: 16 014
Vs: Kritiikki
« Reply #158 on: 26.09.2012 klo 21:26:07 »
Kritiikin kritisoiminen ei sekään ole helpointa maailmassa.

Omia kulmakarvojani nostivat eniten seuraavat kohdat:
Quote
Urbaanin Tulenkantajat-ryhmän johtohahmona toimineesta Paavolaisesta on kirjoitettu valtavasti. Tässä kontekstissa tarvittaisiin ilman muuta korkeatasoisempaa piirrosjälkeä.

miksi ja miten korkeatasoisempaa piirrosjälkeä? mikä valitussa tyylissä on syy juuri tähän.
Itsellä on usein formaattia ja taiteellisia valintoja kohtaan kritiikkiä mutta nyt uupui syy.
Tämä ei ole syy:
Quote
Nyt Paavolainen on kasvoton ja harmiton heppu. Hänen olisi toivonut murtautuvan sarjakuvan sivuille sinä kaikkien aikojen röyhkeimpänä dandynä, jonka Väinö Kunnas ( Martti Syrjän isoisä) ikuisti 1920-luvun lopussa maalaukseen.

Jos Paavolaista ei kykenisi erottamaan hahmona Minna Craucherista se olisi syy. Se mikäli molemmat olisi piirretty identtisiksi peltohiiriksi se muuten olisi syy.
Mutta kun näin ei mitä ilmeisimmin ole.

Se että taiteilija on tehnyt oman versionsa ei ole riittävä syy. Varsinkin kun tästä ei ole tehty esimerkiksi sitä ainoaa lentävää marsilaista supersankaria muutoin realistisessa historiallisessa kerronnassa.
Itse lukisin mielenkiinnosta toki senkin, kirjallinen supermutantti sopisikin tulenkantajiin jo nimenkin perusteella, mutta sillä taitaa olla yhtä paljon asian kanssa tekemistä kuin sillä miten kriitikolla on laktoosi-intoleranssi.
Jos se ei liity asiaan, se ei kuulu kritiikkiinkään.
Sen enempää kuin perhekunta Kunnas-Syrjäkään.
Itsekin olen sukua Kaurismäille joka tietenkin tekee kritiikistäni aukottoman myös sarjakuvakritiikin kritiikin kannalta.

lainaan vielä kerran, aivan alusta, voi olla että
virhe on käynyt digitoimituksen päässä mutta oikeasti:
Quote
Aktiivinen sarjakuvabloggaaja Reetta Laitinen (s. 1982) on ollut vuodenvaihteesta alkaen sarjakuvaseuran Sarjainfo-lehden päätoimittaja. Laitisen ensimmäinen numero pitää Sarjainfon journalismin hyvin kuosissaan. Tämän hetken sarjakuvavaikuttajia siis.

Laitisen toinen oma albumi Kirjailija ja madame haukkaa megapersoona Olavi Paavolaisessa (1903-64) liian suuren palan.
Miten nämä liittyvät toisiinsa? tai mihinkään? jos esittää teesin sille pitää esittää perusteluja. Sarjakuvabloggaaja ei yksiselitteisesti tarkoita sarjakuvaa tekevää bloggaajaa, sarjakuvanlukija voi pitää sarjisblogia.
On myös täysin mahdollista olla journalisti ilman kykyä luovuuteen. Kriitikon ei tarvitse osata tehdä työtä itse superlatiivisesti tekijään nähden vaan nähdä teoksen kyvyt ja puutteet.
Ainoa mitä minulle jää käteen on henkilöön menevyys jonka tarkoitusta on vaikea nähdä.
Mikä osuus tekijän bloggaus tai päätoimittajuustaustaa on teokselle olennainen? Miten journalismin kuosissa pitäminen liittyy siihen miten käsitellä Paavolaista tai Craucheria?
Sarjainfon journalismin kuosissa pitäminen liittyy aiheeseen ylipäätään mitenkään, muuten kuin sen ollen ainoa sarjakuvaan keskittyvä asialehti.
(Tähtivaeltajan fokus ei ole vain sarjakuvassa ja Anime sekä JapanPop ovat mangaan erikoistuneita ja Ankkalinnan pamaus disney-puolen)

Selvästikään Kirjailija ja Madame ei ole Jussi Karjalaisen makuun. Ihan ok, ei tarvitsekaan olla, mutta tämän esitetyn tekstin perusteella mennään asiasta ohi vain koska itse teos ei viehätä kriitikkoa.
Siihenkin on silloin vaihtoehto: jättää kritiikki tekemättä.

Ammattitaidon merkki on paitsi tietää mitä osaa tehdä, myös mitä ei osaa ja sanoa jos ei asiaa osaa/halua/pysty tekemään.

Ikävä sanoa mutta Helsingin Sanomien pisteitä ja uskottavuutta tämä ei lisää.
Se tuskin lienee tarkoitus.
« Last Edit: 26.09.2012 klo 21:48:31 by Curtvile »

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Posts: 10 120
Vs: Kritiikki
« Reply #159 on: 10.01.2013 klo 13:54:03 »
Vaihteeksi ruusuja, eli Römpötin arvio Bechdelin kirjasta Äideistä parhain. Tän päivän Hesarissa. Enpä muista milloin olisin lukenut Harrilta yhtä jyrkkää tekstiä. Siitä täytyy olla ainakin 15 vuotta...

No, enivei. Teos rytätätään aika totaalisesti. Tämä on vasta alkua:
Quote
Homma hyytyy heti alussa, kun Bechdel pohtii omaelämäkertojen tekemistä yleensä ja omaansa erityisesti. Jatkossa tarina jää pirstaleiksi jaarittelevien mietiskelyjen sekaan.
Taiteilijan aiemmat "lesbokronikat" olen sivuuttanut melko sujuvasi, mutta tämä alkoi nyt kiinnostaa koska tuo kuvanäyte (ja ladonta) lupaa osuvampaa otetta kuin mitä olen tekijältä aiemmin nähnyt ja koska
Quote
Bechdel pohtii omaelämäkertojen tekemistä yleensä ja omaansa erityisesti.

Yleisemmin, olen joskus valitellut löperöistä jaarittelu"kritiikeistä", joissa vain kerrataan juonta ja joista ei oikein saa tolkkua että mitä mieltä kirjoittaja on.
Mutta kieltämättä, kun joku nykyaikana kirjoittaa:
Quote
Se ei toimi.
...mulle tulee vähän nihkeä olo. Jään pohtimaan että olisiko tosiaan näin ja meina unohtua että kyse oli sittenkin vain mielipiteestä. Ja entäs miten muut lukijat tämän ottavat? Uskooko kenkään enää kriitikkoa vaikka se mitä sanoisi?

Edit: Ai niin ne ruusut.  :-[  Hyvä, tämmöinen kritiikki vaikuttaa minusta kritiikiltä, eli kirjoittaja on hoitanut tonttinsa mallikkaasti, vaikka onkin joutunut aika lyhyeen sanomansa puristamaan.

Edit2: Verkkoversio on identtinen painetun kanssa.
« Last Edit: 10.01.2013 klo 13:57:58 by Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Posts: 2 642
Vs: Kritiikki
« Reply #160 on: 10.01.2013 klo 15:31:46 »
Mä en välttämättä uskoisi yhden kriitikon "se ei toimi"-mielipidettä lehdessä tai muuallakaan (no, Römpöttiä ehkä enemmän kuin monia muita). Mielipiteitä riittää ja omani ei välttämättä ole linjassa kriitikon kanssa vaikka kriitikko olisikin asiantunteva ja mielipide perusteltu.
Mutta tämä kritiikki oli hyvin yhdenmukainen muutamien muiden näkemieni kommenttien kanssa, joten ennakko-odotukseni eivät ole korkealla vaikka tottakai aion silti kirjan lukea.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Posts: 8 110
Vs: Kritiikki
« Reply #161 on: 30.08.2021 klo 18:19:51 »
Sarjainfossa oli hyvä kolumni kritiikistä kriitikon itsensä kirjoittamana. Se sai minutkin kirjoittamaan näkemyksiäni (Twitterissä, aloitusviestissä viittaamani kolumni).