No niin Reima, nyt olisi tuhannen taalan paikka noudattaa kerrankin omaa neuvoaan ja olla munaamatta itseään enempää. Siin sarjassa ei ollut mitään loukkavaa. Islam ei kiellä elävien olentojen eikä jumalankaan kuvaamista, jotkut islamistiset suuntaukset kyllä!
Tuohon en ota kantaa. Islam on jollain tapaa kyllä "ongelmainen" kuvien kanssa. Tai vähintään voisi sanoa, että siellä on tekstivaltainen kulttuuri. Oudolta se näyttää meikäläisiin silmiin mm. silloin kun käy taloissa joissa seinillä roikkuu kuvien sijaan pelkkiä kalligrafioita jne. (Outo ei ole paha, outo on erilainen, eikä erilainenkaan ole paha.)
Roju, puhelet yksinäsi Jumalasta ja elävistä?! Mielenosoituksissa (siellä jossain) on oltu vastaan profeetta Muhammedin esittämistä, ja varsinkin hänen esittämistään pilakuvassa. (ks. esim. HS 16.2. s B1).
Muhammed on aika monelle pyhä asia - riippumatta siitä miten asian pitäisi netissä höyryävien suomalaisten mielestä olla! Ja mitä väliä sillä on onko se kasvot vai varpaat vai koko Muhammed? Koska koko pyhän käsite on täällä vieras, niin mitä muuta kuin sitkeää nillitystä voi odottaa!?
Myönsin, että en ollut nähnyt juttua koska Kaltion sivut olivat hävinneet. Nyt näin, eikä minulla ole syytä muuttaa kantaani.
Keijo. Minä en väitteestäsi huolimatta
tuomitse Villeä. Ei minulla ole sellaiseen mitään valtaa tai tarvetta. Tässä tapauksessa Ville vain mielestäni toimi tässä tyhmästi (asteikoilla 1-10 tyhmyys oli lähempänä 10:tä kuin 1:tä). Hän koetteli sananvapautensa ja loukkaavuusymmärryksensä rajoja. Hieno homma! Saatiin taas muutama bitti avaruuteen sen kommentoimisessa. Perinteisestihän tämä kuvanvapaus on koettu pilakuvantekijöiden oikeudeksi. Kyllä. Saavat/saamme kokea huumaavaa vallantunnetta. Hoh hoijaa. Veltti tuossa jo muistuttikin vastuusta.
Pahoittelen, jos tämä mielipiteeni loukkasi jotakuta, ei ole tarkoitus loukata. En vain ole missään vaiheessa kokenut, että sananvapaus olisi meillä Suomessa ollut jotenkin vaarassa ja siksi sen nostaminen esiin näin ikävin motiivein (toisten loukkaaminen) on harmittanut minua. Enemmänkin olen miettinyt että pitäisikö alkaa tästä sananvapaussyystä boikotoida Googlea, Microsoftia (Yahoota nyt en käytäkään).
Tehtyä ei saa tekemättömättömäksi. Ville ehkä saattaa tarvita tukea jos ja kun ymmärtää mitä on tehnyt (tai jos homma tästä paisuu), mutta mitä muuta ihme tukea tässä tarvitaan? Käsittääkseni hän on saanut normaalin rahallisen korvauksen esityksestään?