Kirjoittaja Aihe: Tex Willerin suuralbumeista  (Luettu 391940 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
Vs: Tex Willerin suuralbumeista
« Vastaus #690 : 09.06.2008 klo 19:08:17 »
Suuren junaryöstön arvostelu on lisätty etusivulle. Palautetta otetaan mieluusti vastaan, kyse kun on ensimmäisestä Tex-arvostelustani.

Ellei palaute liity sen kummemmin Suureen junaryöstöön, voi tekstiä itseään ja sen kirjoittajaa ruotia myös täällä.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #691 : 09.06.2008 klo 21:33:01 »
Kyllä tuo arvostelu ihan linjakas ja oivaltava oli. Pelkäsin, että tulossa on pahempaa loanheittoa (koska kirjoittaja ei ole näillä palstoilla ilmoittautunut intomieliseksi Tex-fanittajaksi), mutta eipä kai tarvetta ollut, koska tarina on oikeasti laadukas. Pystyisin suorastaan allekirjoittamaan arvostelun. Itse olisin ehkä hiukan enemmän ruotinut Ortizin piirrostyyliä, sillä päähenkilöiden ulkoiset piirteet ovat tuon ensitarinan jälkeen jonnin verran muovautuneet parempaan suuntaan.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #692 : 09.06.2008 klo 22:25:23 »

Juna helvetistä! Onpas hieno ruutu.
Arvostelun kuvitus oli hyvin valittu, ei tosiaankaan mitään valittamista. Harmi, ettei lopusta voinut spoilereitten takia sanoa mitään - jotenkin se oli niin syräntä väräjävän haikea.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #693 : 09.06.2008 klo 23:37:12 »
Pelkäsin, että tulossa on pahempaa loanheittoa (koska kirjoittaja ei ole näillä palstoilla ilmoittautunut intomieliseksi Tex-fanittajaksi), mutta eipä kai tarvetta ollut, koska tarina on oikeasti laadukas.

Jos sillä on merkitystä, olen tainnut joskus kertoa taustastani sen verran, että aikanaan omistin kaikki Texit 1970-luvun alusta 1990-luvun vaihteeseen. Vieläkin kaduttaa niiden vieminen pois ja olen usein joutunut vastustamaan kiusausta aloittaa keräily. Toisaalta nykyisin keräileminen on enää yksin kustannuskysymys, mikä hieman laimentaa vanhan divareitten koluajan intoa. Muistelen, että 1970-luvun puolivälin keräileminen kävi vuosien harrastuksesta silloin joskus 1980-luvulla.

Sittemmin olen tyytynyt pääosin lukemaan Suuralbumit ja Maxit, mutta saattaapa vakiolehtiäkin tarttua kouraan. Texin suosion vakaata nousua olen seurannut tyytyväisenä.

Mikäli olisin kirjoittanut arvostelun willeristeille, se olisi painottanut eri asioita, mutta pyrin huomioimaan satunnaisetkin lukijat. Siksi summasin alussa suuralbumeiden taustaa ja korostin perinteiden vaalimista ym. Texiin kuuluvaa perusaineistoa. Lopussa vielä tuli esiin perussuhtautumiseni Texiin: kyse ei ole järin haastavasta materiaalista, mutta viihteenä Tex toimii aina. Kesälukemistona Texiä ei ylitä mikään.

Suuresta junaryöstöstä pidin kovasti. Koska Nizzin kerronta on asettunut jokseenkin tasaisen verkkaiseksi, intiaanikysymysten kaltaiset laajat aiheet saavat hieman epätyydyttävän käsittelyn, kun sivut eivät riitä.

Nizzi hallitsee mielestäni eritoten pienimuotoiset perustarinat, parhaimpiin hän lisää vivahteen lisämaustetta, joka antaa kummasti pontta kokonaisuudelle. Suuralbumeista tällaisia ovat tietenkin erityisesti Aavikon saalistajat ja Viimeinen kapinallinen. Aina ei tarvita karjaparoneja tai intiaanikahakoita, kiinnostavan tarinan voi koota yksinkertaisista aineksista. Lopulta sellaisen toimimaan saaminen on jo taito sinänsä ja sellaisena arvonsa ansaitseva.

Olen toki huomioinut jo aiemmin, että pidän keskimääräistä Texin lukijaa enemmän juuri Ortizin kuvituksesta, siksi esitin syyt erityisen huolellisesti arvostelussa esiin. Taitavia kuvittajia vakiomiehistöstäkin löytyy ja suuralbumeissa esiintyy erityisen taitavia vierailevia tähtiä.

Mitä arvostelemiseen ylipäänsä tulee, loka lentää raskaalla kädellä, mikäli tekijöillä ei ole homma hallussa. Keskimäärin Tex-tarinat ovat niin vakiintuneita, etten oikein osaa kuvitella millainen yhdistelmä saisi karvat oikein pahasti pystyyn. Epätyypilliset Tex-tarinat eivät kuitenkaan enää maistu samalta kuin parikymmentä vuotta sitten.

Nizzin kerrontaan liittyvät osin negatiivisetkin kommentit olivat omissa kirjoissani kohteen normikäsittelyä, jossa onnistumiset ja epäonnistumiset tuodaan sievistelemättä esiin. En ole tähänkään asti siloitellut mielipiteitäni, mitä nyt olen pyrkinyt kehittämään itseäni sen suhteen, että pyrin entistä paremmin tuomaan hyvätkin puolet esille, etteivät negatiiviset osuudet saisi ylivaltaa ellei niin ole tarkoitus. Minun on kuitenkin edelleen vaikea arvioida, milloin teksteistäni jää positiivinen, milloin negatiivinen perusmaku. Tässä tavoitteena oli positiivinen.

Muilta osin suuralbumit ovat myös formaattina vakiokamaa, eikä heilahtelua juuri esiinny. Niinpä niistäkään ei ole normaalisti sanottavaa, mitä nyt Arizona liekeissä nyppi, kun oikoluku oli pettänyt niin pahasti, että kirjoitusvirheet vain vilisivät. Suuren junaryöstön osalta ehkä voisin mainita, että vierastin sanan "gambler" kääntämättä jättämistä, mutta niinpä myös "peluri" esiintyi puhekuplissa, joten asia ei juuri häirinnytkään.

Arvostelun kuvitus oli hyvin valittu, ei tosiaankaan mitään valittamista.

Korvasin nyt tekstiä jaksottavat väliotsikot (tai kolme tähteä tms.) samankokoisilla, samaan kohtaan asemoiduilla kuvilla. Efekti ei ollut sellainen, mitä ajoin takaa, mutta kuvat tulevat tapahtumajärjestyksessä ja ne on valittu hieman tekstiä mukaillen - joskaan ei seuraten - siten, että ensimmäinen on esimerkki tunnelmoinnista, toisessa esiintyy ihmisiä ja kolmantena tulee maisemakuva. Viimeisessä on sitten pikkukuva sankareista satunnaisille lukijoille. Skannaus ei onnistunut kovin hyvin, erityisesti tuo pikkukuva meni pieleen, mutten huomannut sitä aiemmin, kun skannasin sivun rutiinilla useamman kerran.
« Viimeksi muokattu: 09.06.2008 klo 23:39:10 kirjoittanut Jiksi »

VilleM

• Jäsen
« Vastaus #694 : 10.06.2008 klo 20:05:04 »
Pätevä arvostelu. Ihan hyviä huomioita albumista. Kirjoitahan, Jiksi, saman tien juttu Fort Sahara-Maxistakin, nyt kun kirjoituskätesi on selvästi kuumana.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #695 : 10.06.2008 klo 20:19:56 »
Kirjoitahan, Jiksi, saman tien juttu Fort Sahara-Maxistakin, nyt kun kirjoituskätesi on selvästi kuumana.

Heh, ei sekään mahdotonta olisi. Seuraava arvostelu menee työkiireiden takia kuitenkin heinäkuulle. Siihen asti kestää muutoinkin ennen kuin mitään ehdin lukeakaan.

Yleensä olen pyrkinyt arvosteluissa ajankohtaisuuteen, tosin Suureen junaryöstöönkin tartuin sattuman kautta melkoisella viiveellä, kun sopiva tilaisuus tuli aivan yllättäen eteen. Alkujaan suuralbumi ei ollut minulle edes kohdistettu Kvaakin sisäisessä työnjaossa.

Sanotaan nyt, että Fort Saharan kanssa on sama tilanne, joten laitan asian korvan taakse, mutten lupaa mitään. Ennemmin tai myöhemmin tartun kuitenkin Willeriin uudelleen, mikäli asiat vain loksahtavat muutoin kohdalleen. Sanottavaa Willereistä riittää varmasti, siitä asia ei jää kiinni.

Wade

• Jäsen
« Vastaus #696 : 24.07.2008 klo 12:56:44 »
Pätevä arvostelu. Ihan hyviä huomioita albumista. Kirjoitahan, Jiksi, saman tien juttu Fort Sahara-Maxistakin, nyt kun kirjoituskätesi on selvästi kuumana.
Samaa mieltä, Jiksissä on ainesta. Kirjoita, Jiksi, nyt, kun heinäkuu on menossa, arviointi Luurankoylängöstä. Olin itse jo kirjoittanut pitkälle, sitten vasta huomasin olevani jäävi. Laatikaa tuosta arviointi joku?
Wade Koivurinne

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #697 : 24.07.2008 klo 13:01:53 »
"Tex Willer ja Kit Carson saapuvat Fort Blissiin Louisianaan kuljettaakseen seminole-intiaani Ochalan oikeuden eteen Texasiin...

Miksi näitä vaivaudutaan kääntämään niin moneen kertaan. Johan tuo juoniselostus Kvaakista suomeksi löytyy.

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Vastaus #698 : 24.07.2008 klo 13:12:21 »
Miksi näitä vaivaudutaan kääntämään niin moneen kertaan.

Banana sen paljasti:
Toimittaja meni sitten kuitenkin sormeilemaan tuota Kvaakkiin käännetyä laatutekstiä albumin takakanteen, grande Matusalemme!

Ja sormeilu jatkuu:
Itse painotuotteessa "Filippucci" on kirjoitettu oikein kahdella p-kirjaimella.
Oli taas meikäläisen kaali vilipukin vartijana.

Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #699 : 24.07.2008 klo 17:41:51 »
Kirjoita, Jiksi, nyt, kun heinäkuu on menossa, arviointi Luurankoylängöstä.

Kappas, täälläkin on keskusteltu Luurankoylängön arvostelusta. Lurker siihen jo lupautui tarttumaan, kuten olikin toisaalla puhetta. Harmi, että jääväsit itsesi, Wade, laita nyt kuitenkin arvostelun jälkeen työsi tulos ainakin "toisena mielipiteenä" tähän ketjuun.

Kiitos kuitenkin kaikille kehuista, hauskaa että Suuresta junaryöstöstä tuli noin positiivista palautetta. Ilmeisesti se oli normaalia selväsanaisempi, pitää koettaa pitää tämä mielessä seuraavaa arvostelua kirjoittaessa, oli se sitten Tex tai ei.

Wade

• Jäsen
« Vastaus #700 : 24.07.2008 klo 19:18:43 »
Kappas, täälläkin on keskusteltu Luurankoylängön arvostelusta. Lurker siihen jo lupautui tarttumaan, kuten olikin toisaalla puhetta. Harmi, että jääväsit itsesi, Wade, laita nyt kuitenkin arvostelun jälkeen työsi tulos ainakin "toisena mielipiteenä" tähän ketjuun.
Joo, Lurker kerkesi. Jääväsin itseni, koska olen yhtenä artikkelinlaatijana tuossa kirjassa. Joten lienee aika selvää, etten voi kirjoittaa siitä arviointia. Varsinkin, kun olen niin fiiliksissä tuosta Texistä itse.

Lainaus
Kiitos kuitenkin kaikille kehuista, hauskaa että Suuresta junaryöstöstä tuli noin positiivista palautetta. Ilmeisesti se oli normaalia selväsanaisempi, pitää koettaa pitää tämä mielessä seuraavaa arvostelua kirjoittaessa, oli se sitten Tex tai ei.
Joo, samaan malliin vaan!
Wade Koivurinne

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #701 : 25.07.2008 klo 20:48:47 »
Bananan mukaan syksyllä ilmestyy seuraava suuralbumi: Tex Willer 20: Raivoisa rämejahti (Gino D'Antonio – Lucio Filipucci)
http://www.bananapress.fi/Banana/tiedostot/s2521.jpg

Että sitä odotellessa  8]

Jeps, tuo pitää laittaa tilaukseen heti.
Je suis alle kuuden euron pizza!

Wade

• Jäsen
« Vastaus #702 : 29.07.2008 klo 11:40:36 »
Nyt on sitten nuo numerot 6 ja 7/1972 ostettu takaisin 
Ihan mielenkiinnosta, paljonko jouduit pulittamaan näistä Willereistä? Minkä kuntoisina? Nämä kaksi olivat ne alkupään jälkein kaikkein kalleimmat, suorastaan törkeän kalliit numerot kun niitä metsästin ennen mainiota kronikka- sarjaa.
Wade Koivurinne

Wade

• Jäsen
« Vastaus #703 : 29.07.2008 klo 12:14:20 »
35 euroa piti maksaa yhteensä numeroista 6 ja 7/1972. Kohtuu siistejä. Ei mitää huippua. Sattui samaan aikaan ilmestymään toisetkin samat numerot Huuto.nettiin. Hintaa niillä on nyt noin 35 euroa yhteensä, kun ei vielä ole huutoja.

...

Kivoja kyllä nuo kronikat. Pyörii tuon 1/1971 hinta 150 eurossa ja 2-6/1971 jossain 70 eurossa! Ihan hyvin mulle riittävät nuo kronikat 1-3  :)
Joskus taistelin kuusseiskakakkosesta ja hinta nousi 180€:n muistaakseni. Että kova kysyntä sillä oli. Eikö se Ticcin ensimmäinen tarina ole tuossa juuri?

Pahasti aiheesta sivuun tosin.
Wade Koivurinne

ernotam

• Tex Willer-suurkuluttaja
  • Jäsen
« Vastaus #704 : 29.07.2008 klo 16:00:23 »
Joo tuo Yellow Creekin verilöyly 6-7/1972 oli Giovanni Ticcin eka Tex-seikkailu suomessa. Hänen tyylistään ei voi olla pitämättä!

hmm.. rönsyillään lisää: Yellow.. on toki eka Ticcin tarina, alkuperäinen muistaakseni vuodelta 1967 Italiassa. Mutta Suomessa eka Ticcin tarina taisi olla edellinen seikkailu, Apashien maa 1972 / 5-6.