O.K., Tässä lähtee. Olen uusi tällä foorumilla, liityin juuri eilen kvaak.fi-jäseneksi ja tämä on ikään kuin ensimmäinen viestini tänne, joten voi kun osaisin kirjoittaa niin, ettei lyödä turpaan... Siis, kiitokseni kaikille niille sarjakuvakansalaisille, jotka ovat tehneet kvaak.fi:stä sen mitä se on, eli hirmu kiva sivusto lukea kaltaiselleni sarjisfanille. Jos jonkun sarjakuvan taustoja olen halunnut etsiskellä, niin olen yleensä vain räpeltänyt googleen tyyliin sarjakuvan nimi/tekijä kvaak.fi, ja joka kerta on tietopakettia eteen tullut, kiitos vielä kerran! No, se mikä laukaisi haluni jäsentyä jäseneksi tähän sivustozydeemiin, oli täältä löytynyt keskustelu, jossa vihjaistiin Don Rosan esittäneen, että Pulivari on kuollut! Aku Ankka, jonka filosofiat ovat tuskaisten ajattelutoimintojeni kantavia tekijöitä, olisi menettänyt koiransa, ja tätä mieltä olisi se tyyppi, jonka olin kuvitellut olevan Carl Barksin et companionsin kulttuuriperinnön intomielinen vaalija! Ryhdyin googleilemaan lisää, ja se mitä löysin, oli jotakin, johon olin emotionaalisesti erittäin valmistautumaton - ja emojitionaalisesti myös, joten en edes yritä laittaa mitään lärvikuvia tähän: Don Rosa olisi sitä mieltä, että Roope Ankka olisi kuollut vuonna 1967. Roope Ankka! Siis yksi Ankkalinnan voimahahmoista! Jos jotenkin yritän kuvailla tuon löydöksen jälkeisiä tuntemuksiani, niin "typertynyt" voisi olla kelpo ilmaus. Löysin samansuuntaista tietoa useasta lähteestä, ja vieläpä kuvan, jossa Aku ja Iines seisovat Roopen haudalla, kuvan piirtäjäksi mainittu Don Rosa. Uusi ilmaus tähän tuolloisia tunnetilojani kuvaamaan: Turta. Niin turta, että melkein tuntui hauskalta lukea täältä kvaak.fi:stä, että juurikin - kuinkapa ollakaan - Don Rosa pitäisi Iines Ankkaa miespuolisena karaktäärinä, olisiko ollut joidenkuiden setä peräti... That´s it. Minulta oli kiskottu matto alta. Tästä on ehkä parisen viikkoa, pari kaljatölkkiä, ja yksi painajainen aikaa - näin unen, jossa Roope Ankka tappeli Kulta-Into Piin kanssa, joten ihon alle meni joutua tietämään, että Barksin ja kollegoittensa sarjakuvaperinteiden jatkajaksi luulemani tyyppi olikin mainittujen perinteiden rikki repijä. Akkarissa kerrottiin jokin aika sitten, että Moby Ankka olisi heillä niin kuin katoavaa kansanperinnettä, koska ammattinsa ei nykymittapuulla olisi eettisesti korrekti. Minulle kyllä kelpaisi Mobykin Aku Ankkaan, hänen tähdittämänsä tarinat olivat mielestäni parhaimmillaan todella hauskoja! Sen sijaan, Don Rosa-nimisen sarjakuvakulttuurin raiskaajan taide voisi mielestäni hyvinkin olla sitä katoavaa kansanperinnettä. Tällaista kirjoitan, nyt kun tiedän, mitä tiedän. Ja juuri nyt tunnen, että on aika viskata ilmaan kysymys tai utelu tai - pelonsekainen - ilmoitus tiedonhalusta, kunpa joku ottaisi kiinni: Jos lueskelen ankkataiteilijoitten taustatietoja, haastatteluja, sen sellaista enemmänkin, joudunko törmäämään yllä nyyhkimääni useamminkin? Jotakin tyyliin taiteilija 1 halusi järjestää Ankkalinnassa joukkomurhan, taiteilija 2 toteutti homman konekiväärillä ja taiteilija 3 viimeisteli ydinpommilla taiteilijan 4 rääkyessä että hyvä jäbät, tota mäkin halusin. Minä tosiaan haluaisin nyt tietää - pari viikkoa sitten en osannut oikeastaan edes kuvitella, että joutuisin joskus lukemaan ja näkemään sellaista, mitä se Don Rosa-(ilmaus itsesensuroitu) pökelsi. Juu, pökelsi. En viitsi muun sortin verbiä yrittää tähän keksiä. Voikaa paksusti, ihmiset!