Kirjoittaja Aihe: Taika-Jim, Mandrake taikuri  (Luettu 124944 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
Vs: Taika-Jim
« Vastaus #105 : 14.05.2012 klo 12:52:55 »
Lukijassa herää tuossa hämmennys siksi kun hypnotisointia ei näytetä eli kun ensimmäisen roiston hypnoosi näyttää siirtyvän automaattisesti seuraavan roistoon. Ehkä hypnotisointia tosiaan ei vain näytetä.

Taika-Jim kyllä kykenee myös siirtämään tajuntansa pois fyysisestä kehosta ja liikkumaan astraalikehossa eli ajatusruumiissa tai sielussa (astraaliprojektio tarkoittaa juuri tätä). Kuitenkin hänen fyysinen kehonsa on yleensä silloin transsissa (näinhän on muuten myös tohtori Outo uusimmassa Spider-Manissa (5/12) mennessään kokoukseen astraalitasolle). Aarrekarttakohtauksessa Taika-Jim ei ole vaipunut transsiin, vaan on luomansa harhakuvan vieressä näkymättömänä.

haplo

• Jäsen
« Vastaus #106 : 16.05.2012 klo 14:12:30 »
Luin eilen uuden Taika-Jimin loppuun, ja nyt perään vielä Kvaakin arvostelunkin. Ensimmäisestä tarinasta olen arvostelun kanssa samaa mieltä. Juoni on liian simppeli ja Nardan rooli ohuen ohut, varsinkin kun naisen mukaan tuloa Afrikkaan pohjustettiin niin paljon tarinan alussa.

Samoin olen samaa kieltä siitä, että Ihmetietokone Koljatti oli tarinoista paras. Itse asiassa albumi parani tarina tarinalta kohti loppua.

Toisesta tarinasta löytyi pari pientä virhettä. Tiikereitä ei elä Afrikassa ja toisekseen Taika-Jim soitti tarinan alkupuolella puhelimella saaresta, josta aiemmin kerrottiin ettei sinne ole puhelinyhteyksiä. Noh, sattuuhan näitä. Eivätkä nuo millään tavalla lukuelämystäni haitanneet, osuivatpa vaan silmiin.

Mukava lukuelämys, jonka kansiakin olisi ollut huomattavasti mukavampi katsella jo vaaleamman pohjavärin turvin. Nyt etukansi oli kovin synkeä.

Kahkonen

• Jäsen
« Vastaus #107 : 16.05.2012 klo 14:22:07 »
Toisesta tarinasta löytyi pari pientä virhettä. Tiikereitä ei elä Afrikassa

Entä jos ne olivat bengalintiikereitä? :-)

Minua hymyilytti astronauttien kuuman huoneen koe: 54 astetta!

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #108 : 16.05.2012 klo 22:04:16 »
Ensimmäisestä tarinasta olen arvostelun kanssa samaa mieltä. Juoni on liian simppeli ja Nardan rooli ohuen ohut, varsinkin kun naisen mukaan tuloa Afrikkaan pohjustettiin niin paljon tarinan alussa.

Joo. Narda laitettiin käsikirjoituksessa turhaan monen vaiheen kautta lähtemään Afrikkaan, kun hän ei tehnyt siellä mitään. Toisesta viidakkotarinasta hänet olikin sitten jätetty pois.

Itse tarkoitan tuon ensimmäisen seikkailun liialla simppeliydellä sitä kun
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Toisesta tarinasta löytyi pari pientä virhettä. Tiikereitä ei elä Afrikassa ja toisekseen Taika-Jim soitti tarinan alkupuolella puhelimella saaresta, josta aiemmin kerrottiin ettei sinne ole puhelinyhteyksiä. Noh, sattuuhan näitä. Eivätkä nuo millään tavalla lukuelämystäni haitanneet, osuivatpa vaan silmiin.

Tarkka huomio tuo puhelin. Tiikeri oli kolmannessa seikkailussa. Ovathan nämä aika huvittavia kertomuksia, osin tahattomasti!

Alkuperäisessä stripissä on 150 astetta, ilmeisesti Fahrenheitia. Se muuten olisikin noin 66°C eikä 54°C. Ei toki korkea lämpö kun vertaa saunaan.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #109 : 17.05.2012 klo 00:23:44 »

Ja jäinen jalkakylpy. Taitaa olla olla saunaan ja avantoihin tottuneissa suomalaisissa ainesta astronauteiksi. :)
"Tex-tieteen yli-morisco"

haplo

• Jäsen
« Vastaus #110 : 17.05.2012 klo 08:26:44 »
Entä jos ne olivat bengalintiikereitä?

Tiikeri kuin tiikeri, ei kuulu Afrikkaan. Leijonilla on yhä pieni kanta Aasiassa, mutta tiikeri on puhtaasti aasialainen laji. Bengalintiikeri on tiikerin alalaji.

Tiikeri oli kolmannessa seikkailussa.

No kappas, näin sitä virheestä kirjoittaessa sattuu erheitä. Toisessa tarinassa tiikeri olisikin ollut vielä pahemmin hukassa.  ;)

Arvostelussa oli muuten kiitettävästi nähty vaivaa taustatietojen suhteen. Vain satunnaisesti jossakin aiemmin Taika-Jimiin törmänneenä lukijana tuota osaa arvostelusta oli ilo lukea. Vaikka satunnaiset törmäämiset ovat olleet mieleisiä, en ole tullut syventäneeksi tietämystäni sarjasta lainkaan aiemmin.

Kahkonen

• Jäsen
« Vastaus #111 : 17.05.2012 klo 12:29:05 »
Tiikeri kuin tiikeri, ei kuulu Afrikkaan. Leijonilla on yhä pieni kanta Aasiassa, mutta tiikeri on puhtaasti aasialainen laji. Bengalintiikeri on tiikerin alalaji.

Toinen Falkin sankari Mustanaamio asuu Bengalissa, Afrikassa, ja siellä on tiikereitä. Ensimmäinen selitys on se, että alun perin sarjakuvan Bengali oli Intiassa. Toinen selitys on että Falk erehtyi siinäkin sarjakuvassa. Kolmas selitys on eräs tarina, jossa kerrottiin miten tiikereitä tuotiin Bengaliin ja niitä pääsi karkuun viidakkoon.

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Vastaus #112 : 17.05.2012 klo 13:22:09 »
Alkuperäisessä stripissä on 150 astetta, ilmeisesti Fahrenheitia. Se muuten olisikin noin 66°C eikä 54°C. Ei toki korkea lämpö kun vertaa saunaan.

Tuo on kyllä meikäläiseltä hämmentävä moka. Netistä saa niin helposti oikean tiedon, mutta olen näköjään naputellut konvertteriin epähuomiossa 130 F°, jotta olen saanut tuollaisen tuloksen. Pahoittelen.

Mitä lämpökammioon ja jäävesitestiin muuten tulee, niiden tarkoitushan ei ole mitata astronauteilla äärimmäisen kuumuuden ja kylmyyden sietokykyä, vaan kehon toimintoja, reaktiokykyä ja toimintavalmiutta kyseisissä, varmaankin avaruudessa mahdollisiksi koetuissa olosuhteissa. Testit eivät ole siis pelkkää saunaksi haaleassa kammiossa istumista tai jalkojen työntämistä jääpalojen sekaan, vaan paljon monimuotoisempia kuin Falk ja Davis ovat kuvitelleet.
« Viimeksi muokattu: 17.05.2012 klo 13:24:59 kirjoittanut Asko AA »
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #113 : 19.05.2012 klo 13:31:23 »
Arvostelussa oli muuten kiitettävästi nähty vaivaa taustatietojen suhteen. Vain satunnaisesti jossakin aiemmin Taika-Jimiin törmänneenä lukijana tuota osaa arvostelusta oli ilo lukea. Vaikka satunnaiset törmäämiset ovat olleet mieleisiä, en ole tullut syventäneeksi tietämystäni sarjasta lainkaan aiemmin.

Kiitos. Arvosteluita on tarkoitus laatia kaikille lukijoille. Taika-Jimin jo tunteville tuo taustoitus on varmaan hyvinkin tuttua. Ajattelin kirjoittaa hahmosta ja sarjakuvasta pidemmän esittelyn, koska Taikista ei ollut julkaistu suomeksi pitkään aikaan (sama oli myös Flash Gordonin kanssa). Kyseinen Taika-Jimin albumin arvostelu oli siis täällä.

Tuo on kyllä meikäläiseltä hämmentävä moka. Netistä saa niin helposti oikean tiedon, mutta olen näköjään naputellut konvertteriin epähuomiossa 130 F°, jotta olen saanut tuollaisen tuloksen. Pahoittelen.

Minäkin käytin äskettäin netin konvertteria. Kun luin seikkailun, vertasin sitä alkukieleen, mutta en silloin tarkistanut asteita. Eipä tuo iso moka ole. Käännös on laatutyötä!

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #114 : 09.06.2012 klo 14:48:12 »
Rupesin etsimään kohtauksia, joissa Taika-Jimin hypnoosi siirtyy yhdestä henkilöstä toiseen ilman että jälkimmäisen hypnotisointia näytetään ruuduissa. Niitä löytyi useita.

Liitteenä yksi tapaus. Taikis on tässä näkymättömänä seuraavallekin henkilölle. Näkymättömyys ei ole todellista, koska Taika-Jimin hypnotisointiele näytetään. Hypnotisoinnin päättymistä (sormien napsautus tai vastaava toimi) ei näytetä.

Nämä sunnuntaistripit ovat Avusta 80-luvun alusta. Fred Fredericksin taide on voimissaan ja värit ovat kauniit.

Kahkonen

• Jäsen
« Vastaus #115 : 09.06.2012 klo 15:51:41 »
Aiheesta sivummalle, onko tuo kierrätetty eli vanhasta muokattu tarina? En muista että toisessa(?) kaksoisolentopresidenttitarinassa olisi ollut tuollaista kohtausta.
« Viimeksi muokattu: 09.06.2012 klo 19:02:09 kirjoittanut Kahkonen »

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #116 : 09.06.2012 klo 20:27:29 »
Aiheesta sivummalle, onko tuo kierrätetty eli vanhasta muokattu tarina? En muista että toisessa(?) kaksoisolentopresidenttitarinassa olisi ollut tuollaista kohtausta.

Presidenttistoori on todellakin kierrätetty. Joitakin eroja on. Tarinan aiempi versio oli Phil Davisin piirtämä. Se julkaistiin Avussa 60-luvun puolivälissä ja sitten Taika-Jim-vihossa 70-luvun alussa. Sekin siis oli sunnuntaisarja.

Avun Taika-Jim oli aikoinaan kova juttu! Senkin lehden sarjistilanne on surullinen nykyään.

EDIT. Näemmä  vanhempi kertomus "Andros" vuosilta 1963 - 64 on julkaistu myös Mustiksessa 16/01. Uudempi versio on vuosilta 1981 - 82 ja sen nimi on "Mandrake's Masquerade - The Xanadu Story". Sitä ei ole julkaistu kootusti suomeksi. Siinä presidentin nimi on Rudolph eikä Andros. Kiitokseksi presidenttinä toimimisesta Mandrakelle lahjoitetaan Xanadu-linnoitus.
« Viimeksi muokattu: 09.06.2012 klo 20:45:39 kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi »

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #117 : 09.06.2012 klo 21:29:51 »
Taika-Jim puhuu seikkailun alussa unelmatalostaan, kun siitä kysytään häneltä muina miehinä ohimennen, ja saa Xanadun sitten lopussa. Skannaan sen stripin tähän. Minulla on melkein koko tämä seikkailu saksittuna Apu-lehdistä.

Tässä ensimmäisessä ruudussa muuten esiintyy koko Xanadussa asuva kööri. Kuinka monta tunnistat näistä viidestä henkilöstä? Jos tunnistat kaikki, tiedät aika paljon Taika-Jimistä.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #118 : 09.06.2012 klo 22:33:30 »
Mihinkään liittymättömänä sivukommenttina kiitokset näistä skannauksista: nämä Apu-lehden sarjakuvat olin minäkin pikkupoikana lävitse tavannut, lehtiä sarjakuvineen säilytettiin tuolloin vintillä josta ne toisinaan kesäisin kaivoin esille, ja hyviä muistoja näistä vieläkin mieleen putkahtaa.

Kahkonen

• Jäsen
« Vastaus #119 : 10.06.2012 klo 01:59:06 »
Tässä ensimmäisessä ruudussa muuten esiintyy koko Xanadussa asuva kööri. Kuinka monta tunnistat näistä viidestä henkilöstä? Jos tunnistat kaikki, tiedät aika paljon Taika-Jimistä.

5/5. Olen lukenut Taika-Jim-tarinan, jossa joku esittelee Xanadua Taika-Jimille. "Kenen tämä on?" "Sinun." Onko tuo presidenttitarina vai olisiko tämä: The Sign of 8 (MandrakeWiki). En muista mistä luin, kun ei näkynyt Tynnisen Mustanaamio-listauksissakaan.

Onkos tuo wiki mainittu täällä ennen? Törmäsin siihen juuri äsken tätä viestiä kirjoittaessani. Noudattelee PhantomWikin tyyliä ja Suomen osalta on hyvin puutteellinen.
« Viimeksi muokattu: 10.06.2012 klo 02:02:04 kirjoittanut Kahkonen »