Kirjoittaja Aihe: Sin City: elokuva ja sarjakuvat  (Luettu 67437 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Anonyymi Jaarittelija

• Jäsen
  • "I hate Mondays!"
Vs: Sin City: elokuva ja sarjakuvat
« Vastaus #255 : 31.08.2014 klo 22:16:06 »
Sin Cityn uunituore jatko-osa on rapakon takana melkoisessa syöksykierteessä!

Weekend Box Office - August 29-31, 2014

Ensimmäisen puolentoista viikon jälkeen pääsylipputuloja on hädin tuskin kertynyt kasaan kymmenen miljoonan dollarin edestä! Eikä Millerin nimellä kaupiteltava raina ole mikään hitti maailmanlaajuisestikaan!

Frank Miller's Sin City: A Dame to Kill For

Mikä nyt eteen, Frank?

"Kill one man, and you are a murderer.
Kill millions of men, and you are a conqueror.
Kill them all, and you are a god."
Jean Rostand (1894 - 1977)

Vincent

• Jäsen
« Vastaus #256 : 31.08.2014 klo 22:37:42 »
O tempora, o mores. On se hämmentävää, että aikaihmiset käyvät mielummin katsomassa jotain avaruusmarsua kuin tyyliteltyä toimintaa ja tissejä. Tällainen ei olisi tullut kuuloonkaan Kekkosen aikana.

Minulle ei ainakaan ei jäänyt ekasta leffasta mitään muuta positiivista käteen kuin ihan mielenkiintoinen visuaalinen kikkailu ja Marv. En ihmettele ettei (aivan liian myöhään väsätty) jatko-osa jaksa ihmisiä kiinnostaa.

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #257 : 01.09.2014 klo 08:49:17 »
Minulle ei ainakaan ei jäänyt ekasta leffasta mitään muuta positiivista käteen kuin ihan mielenkiintoinen visuaalinen kikkailu ja Marv.

No johan tuossa on sitten monta positiivista asiaa enemmän kuin Marvelin leffoissa.

En ihmettele ettei (aivan liian myöhään väsätty) jatko-osa jaksa ihmisiä kiinnostaa.

Tätä liian myöhään kommenttia en ymmärrä sitten yhtään. Mitä sillä on väliä miten kauan leffan tekemiseen menee? Menihän Michelangeloltakin kuusi vuotta Viimeisen tuomion maalaamiseen. Luuletko, että paavi tuli sen valmistuttua sanomaan, että muuten ihan ok, mutta valmistuminen kesti liian kauan, joten ei ketään enää kiinnosta. Eiköhän se lopputulos ole se tärkein.

Näköjään se kaikki-mulle-heti-nyt-sukupolvi on saanut vallan ja mitään ei jakseta enää odottaa. Minun lapsuudessani sanottiin, että hyvää kannattaa odottaa, mutta nykyään se taitaa olla, että piti odottaa, joten ei enää kiinnosta.

Ja toinen juttu on sitten on tuo leffojen tuottojen vertailu. Onko tosiaan niin, että parhaat leffat ovat niitä, jotka tahkoavat eniten rahaa? Tuolla logiikalla Vincent van Goghin taulut olisivat karmeaa roskaa. Sitä on vaikea uskoa.

Ei tämä nyt ollut mikään puolustuspuhe Sin Citylle, sillä rehellisyyden nimissä on sanottava, ettei siitä klassikoksi ole. Tahtoisin vain nähdä täällä keskustelua muistakin sarjisleffoista kuin Marvelin tekeleistä, sillä itse olen kasvanut niistä ohi. Enkä pistäisi pahakseni, jos keskusteluissa käsiteltäisiin muutakin kuin tuottolukuja tai spekulaatioita siitä kenelle minkäkin hahmon oikeudet kuuluvat. 

"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Vincent

• Jäsen
« Vastaus #258 : 01.09.2014 klo 17:43:24 »
Tätä liian myöhään kommenttia en ymmärrä sitten yhtään. Mitä sillä on väliä miten kauan leffan tekemiseen menee? Menihän Michelangeloltakin kuusi vuotta Viimeisen tuomion maalaamiseen. Luuletko, että paavi tuli sen valmistuttua sanomaan, että muuten ihan ok, mutta valmistuminen kesti liian kauan, joten ei ketään enää kiinnosta. Eiköhän se lopputulos ole se tärkein

Huono vertaus ja tiedät sen. Populäärikulttuurin maailmassa pitää takoa, kun rauta on kuuma. Jos Sin City 2:sen tuotanto olisi alkanut samoihin aikoihin, kuin jatko-osilla yleensäkkin keskimäärin, niin fanien innostus olisi pysynyt yllä ja taatusti tuottanut rahaa enemmän. Nyt aikaa ehti kulua niin paljon, että mielenkiinto useimmilta kuoli pois ja siirryttiin seuraavaan mielenkiinnon kohteeseen.

En väitä, että jatko-osien pitäisi aina heti ilmestyä menestyäkseen (esim. Tron: Perintö pärjäsi ihan kivasti vaikka väliä ekan leffan kanssa melkein 30 vuotta), mutta kun ekakin Sin City korkeintaan vain kulttistatuksesta nauttii, niin ei hirveästi voi riskeerata ihmisten unohtavan brändin nimeä. Ei sekään auta, että Frank Miller on nimeään tahrannut rasistisella Holy Terrorilla ja Goddam Batmanilla.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #259 : 01.09.2014 klo 17:55:56 »
Vincent ja Mielonen ovat molemmat oikeassa, tavallaan.

Ensimmäisestä Sin Citystä jäi kyllä päällimmäisenä mieleen ne pomppivat autot. Sarjakuvissa nekin lensivät, mutta mielikuvituksen siivin paljon jykevämmin. Sellaiset lullat vielä rysähtävät alas tullessaan raskaasti.

Sin City oli mielenkiintoinen (populaari)taide-elokuva, joka ei kaipaa jatko-osaa sen enempää kuin 300.

Minua nuo Mielosen mainitsemat vilahdukset sarjakuvissa, kuten Marv baarissa, lähinnä vaivasivat. Ensilukemalta ne tuntuivat yleisön kosiskelulta.

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #260 : 01.09.2014 klo 20:34:41 »
Huono vertaus ja tiedät sen. Populäärikulttuurin maailmassa pitää takoa, kun rauta on kuuma. Jos Sin City 2:sen tuotanto olisi alkanut samoihin aikoihin, kuin jatko-osilla yleensäkkin keskimäärin, niin fanien innostus olisi pysynyt yllä ja taatusti tuottanut rahaa enemmän. Nyt aikaa ehti kulua niin paljon, että mielenkiinto useimmilta kuoli pois ja siirryttiin seuraavaan mielenkiinnon kohteeseen.

En väitä, että jatko-osien pitäisi aina heti ilmestyä menestyäkseen (esim. Tron: Perintö pärjäsi ihan kivasti vaikka väliä ekan leffan kanssa melkein 30 vuotta), mutta kun ekakin Sin City korkeintaan vain kulttistatuksesta nauttii, niin ei hirveästi voi riskeerata ihmisten unohtavan brändin nimeä. Ei sekään auta, että Frank Miller on nimeään tahrannut rasistisella Holy Terrorilla ja Goddam Batmanilla.

Ehkä vertaus ei ollut se paras mahdollinen, mutta pointtini tuli varmaan selväksi. Laita siihen vaikka Toy Story tai Tulen ja jään laulu tilalle, niin on osuvampi.

Sinä näet populäärikulttuurin bisneksenä/pikaruokana ja minä (ehkä naiivisti) ihan vain kulttuurina. Rahan vuoksi taidetta on tehty kautta aikojen, joten sen puolesta nykyisetkin leffat sopivat jatkumoon. Osa teoksista on jäänyt (ja tulee jäämään) elämään. Tiedä sitten onko ne niitä, jotka tehtiin rahankiilto silmissä vai niitä, joihin uhrattiin hieman ajatusta ja vaivaa.

On totta, että nykyään moni leffa tehdään vain kulutustavaraksi, mutta itse en jaksa sellaisista kiinnostua. Miksi katsoa kertakäyttöistä roskaa, kun on niin paljon hyvääkin tavaraa tarjolla? Onneksi en ole enää teini, joten ei tarvitse olla ajan hermolla vaan kulttuuri-ilmiöihin saa tutustua kaikessa rauhassa.

Vincent ja Mielonen ovat molemmat oikeassa, tavallaan.

Ensimmäisestä Sin Citystä jäi kyllä päällimmäisenä mieleen ne pomppivat autot. Sarjakuvissa nekin lensivät, mutta mielikuvituksen siivin paljon jykevämmin. Sellaiset lullat vielä rysähtävät alas tullessaan raskaasti.

Sin City oli mielenkiintoinen (populaari)taide-elokuva, joka ei kaipaa jatko-osaa sen enempää kuin 300.

Minua nuo Mielosen mainitsemat vilahdukset sarjakuvissa, kuten Marv baarissa, lähinnä vaivasivat. Ensilukemalta ne tuntuivat yleisön kosiskelulta.

Sin City leffat ovat kyllä hyviä esimerkkejä siitä, että jotkin jutut jotka toimii sarjakuvassa ei välttämättä toimi enää valkokankaalla, kuten nuo Jiksin mainitsemat autot. Vastaava tunne tuli tokan leffan ensimmäisestä episodista. Toimi loistavasti sarjakuvassa, mutta jätti kylmäksi teatterissa.

Samaa mieltä, että jatko-osalle ei sinällään ollut mitään tarvetta, mutta onneksi sen voi jättää huomiotta.

Vilahduksien suhteen en mieltäni muuta vaikka muut sanoisivat mitä.  :) Ehkä olen vain helposti kosiskeltavissa.

Vincent

• Jäsen
« Vastaus #261 : 01.09.2014 klo 21:21:06 »
Sinä näet populäärikulttuurin bisneksenä/pikaruokana ja minä (ehkä naiivisti) ihan vain kulttuurina. Rahan vuoksi taidetta on tehty kautta aikojen, joten sen puolesta nykyisetkin leffat sopivat jatkumoon. Osa teoksista on jäänyt (ja tulee jäämään) elämään. Tiedä sitten onko ne niitä, jotka tehtiin rahankiilto silmissä vai niitä, joihin uhrattiin hieman ajatusta ja vaivaa.

Missä välissä annoin tuollaisen kuvan? Ole hyvä ja lainaa sitä kommenttiani, joka antoi tuollaisen virhekäsityksen, sanasta sanaan. Sanoin vain, että Sin City 2:sen floppaus ei ollut yllätys, kun oli niin paljon hajurakoa ekan leffan kanssa. Minä olen mies, joka on jo nuorella iällä ostanut mm. Citizen Kanen, Kummisetä - trilogian ja Seitsemän Samuraita kokoelmaansa samalla kun pikkusiskot (joille ei tänäkään päivänä kelpaa mikään ennen 2000 - lukua tehty) ruikuttivat kuinka itse tulisivat mielummin perseraiskatuksi kuin katsoisivat niistä yhtäkään.

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #262 : 03.09.2014 klo 10:17:42 »
Missä välissä annoin tuollaisen kuvan? Ole hyvä ja lainaa sitä kommenttiani, joka antoi tuollaisen virhekäsityksen, sanasta sanaan. Sanoin vain, että Sin City 2:sen floppaus ei ollut yllätys, kun oli niin paljon hajurakoa ekan leffan kanssa. Minä olen mies, joka on jo nuorella iällä ostanut mm. Citizen Kanen, Kummisetä - trilogian ja Seitsemän Samuraita kokoelmaansa samalla kun pikkusiskot (joille ei tänäkään päivänä kelpaa mikään ennen 2000 - lukua tehty) ruikuttivat kuinka itse tulisivat mielummin perseraiskatuksi kuin katsoisivat niistä yhtäkään.

Muodostin käsitykseni näiden lauseiden pohjalta:
Populäärikulttuurin maailmassa pitää takoa, kun rauta on kuuma. Jos Sin City 2:sen tuotanto olisi alkanut samoihin aikoihin, kuin jatko-osilla yleensäkkin keskimäärin, niin fanien innostus olisi pysynyt yllä ja taatusti tuottanut rahaa enemmän.

Tuosta tuli sellainen mielikuva, että populäärikulttuurissa oleellisinta on voittojen maksimointi. Näköjään syyllistyin ylitulkintaan, joten pahoittelut siitä.

Itse en koe leffojen taloudellista floppaamista yhtä oleellisena ja kiinnostavana asiana kuin leffojen laatu. Tietysti sitä toivoo, että hyvät leffat menestyvät sen verran hyvin, että tekijät voivat jatkaa hyvien leffojen tekemistä. Valitettavasti hyvätkään tekijät eivät aina onnistu, joten olen alkanut vain iloitsemaan edes niistä yksittäisistä laatuleffoista, joita olen onnistunut näkemään. 

Leffateattereissa floppaaminen on vain hetkellinen asia, joten flopeistakin voi muodostua klassikoita. Tästä hyviä esimerkkeja ovat mainitsemasi Citizen Kane ja Blade Runner.

Se, että ihminen ei suostu katsomaan "vanhoja" leffoja kertoo vain ihmisen kapeasta näkemyksestä. 

Vincent

• Jäsen
« Vastaus #263 : 03.09.2014 klo 14:13:20 »
Voin vakuuttaa, että leffan rahalliset tuotot eivät ole minulle tärkeä asia (vaikka tietysti omia suosikkeja kannustan). Sillä logiikalla Bayformers ja Twilight olisivat elokuvataiteen aatelia. Kyse oli vain siitä, että sinä ihmettelit mitä merkitystä leffan tekovuodella on ja minä vastasin.

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #264 : 07.09.2014 klo 19:39:08 »
Jäin pohtimaan julkaisutahdin vaikutusta jatko-osien kaupalliseen menestykseen ja kun nyt viikonloppuna oli hieman luppoaikaa, niin koetin tarkastella sitä tilastollisesta näkökulmasta.

Aineiston kokosin Box Office Mojosta, wikipediasta ja IMDb:stä. BOM:sta sain leffojen budjetit ja avausviikonloppujen tuotot. Kaupallisen menestyksen laskin avausviikonlopun tuoton ja budjetin suhteena. Näin pääsin eroon inflaatiosta ja kaikesta muusta rahan arvoon vaikuttavasta. Sitten tarkastelin kaupallista menestystä suhteessa jatko-osien julkaisuun edelliseen osaan verrattuna (kts. oheinen kuva) satunnaisesti valituissa jatko-osissa. "Satunnaisen" valinnan  tein sen mukaan mitä leffoja tuli mieleen keskittyen leffoihin, joiden jatko-osat ilmestyivät erilaisilla viiveillä.

Kuten kuvasta näkee, niin suurin osa jatko-osista tehtiin viiden vuoden sisään edellisen osan julkaisusta. Tälle välille osuu myös suurin osa menestyneimmistä leffoista (suhteessa budjettiin) vaikkakin kaikista menestynein jatko-osa (Clerks II) tehtiin 12 vuotta ensimmäisen osan jälkeen. Clerks II menestys johtuu pienestä budjetista ja viiden vuoden ikkunaan osuu suurin osa jatko-osista, joten on ymmärrettävää, että sieltä löytyy eniten menestyksiäkin.

Mitä kauemmaksi aikajanalla mennään, niin sitä vähemmän leffoja siellä on, joten tilastollisten johtopäätösten teko on hankalaa. Selvää kuitenkin on, että floppien määrä ei merkittävästi kasva ajan kuluessa ja jos leffa tuottaa kolmasosan budjetistaan avausviikonloppunaan, niin pitäisin sitä hyvänä tuloksena.

Tarkastelin myös kaupallisen menestyksen suhdetta leffojen saamiin arvioihin IMDb:ssä mutta "laadun" ja menestyksen väliltä ei löytynyt selkeää riippuvuutta. Tämäkään ei yllätä, sillä kyseessä oli avausviikonlopun tuotot, joten tieto leffan tasosta ei ennätä kunnolla vaikuttaa katsojien valintoihin.

Näkisin siis, että jatko-osan julkaisun ajankohdalla ei itsessään ole merkitystä leffan menestymisen suhteen. Oleellisinta on pitää fanien kiinnostusta yllä leffaa odotellessa tai sitten herättää se riittävän ajoissa ennen ensi-iltaa. Tästähän Vincent mainitsi jo pari viestiä sitten. Marvel osaa tämän pelin hyvin, enkä yhtään ihmettelisi, jos suhteellisen iso siivu leffojen massiivisista budjeteista kuluisi mainostamiseen ja nettihypen kasvatukseen. Sin City II:n tapauksessa en huomannut minkäänlaista hypetystä ja näköjään yksi kielletty mainosjuliste ei saanut riittävästi huomiota mediassa. Tuli myös mieleen, että Millerin sysipaska The Spirit" -leffa saattoi myös vähentään kiinnostusta hänen tekemisiään kohtaan.

Sin City II sai muuten vertailussani todella huonon suhdeluvun. Se oli vain 0.1 eli avausviikonloppu tuotti vain 10 % leffan budjetista. Vastaaviin lukemiin ylsivät sellaiset klassikot kuin Babe: Pig in the big city (7 %), Basic Instinct 2 (5 %), Boondock saints (7 %), Highlander II (16 %), Home Alone 3 (16 %), Kummisetä III (12 %), Son of the Mask (9 %), Universal Soldier returns (10 %) ja  XXX: State of the Union (11 %).

Divine

• Sykkivä
  • Jäsen
  • Rega flexis mur!
« Vastaus #265 : 10.09.2014 klo 10:08:22 »
Jäin pohtimaan julkaisutahdin vaikutusta jatko-osien kaupalliseen menestykseen ja kun nyt viikonloppuna oli hieman luppoaikaa, niin koetin tarkastella sitä tilastollisesta näkökulmasta.

Arvostan!

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #266 : 10.09.2014 klo 13:13:06 »
Tämäkin on nyt julkitullut uudestaan:
http://www.like.fi/kirjat/sin-city-kaiken-takana-nainen

En nyt justiin muista, oliko tämä jo peräti kolmas painos, mutta kuitenkin se on kovakntinen. Olisin nostanut hattua vielä korkeammalle, jos se olisi ollut samassa formaatissa kuin ennenkin. Nyt näitä formaatteja samasta sarjasta on jo kolme. Taitaa jäädä hommaamatta, elleivät julkaise kaikkia muitakin osia kovakantisina.
"Tex-tieteen yli-morisco"

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #267 : 11.09.2014 klo 08:23:42 »
Arvostan!

Mukava kuulla! Ei sitten mennyt näpertäminen ihan harakoille.

En nyt justiin muista, oliko tämä jo peräti kolmas painos, mutta kuitenkin se on kovakntinen. Olisin nostanut hattua vielä korkeammalle, jos se olisi ollut samassa formaatissa kuin ennenkin. Nyt näitä formaatteja samasta sarjasta on jo kolme. Taitaa jäädä hommaamatta, elleivät julkaise kaikkia muitakin osia kovakantisina.

Samaa mieltä Jannen kanssa; eri formaatteja on jo turhan paljon. Se pokkarikoko oli ihan hanurista. Tietysti, jos koko sarjan saisi hienona kovakantisina versioina, niin sitten voisi päivitystä harkita.

Illodiini

• Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • #MeHirviöt
« Vastaus #268 : 20.03.2020 klo 00:22:39 »

Tulipa iso, mutta iso on kirjakin! Pääosin Millerin parasta kautta ja laadukasta työtä niin painojäljessä kuin sidonnassa. Suosittelen!
"There's nothin' wrong with bein' a son of a bitch."

-- Gaspode the wonder dog (Terry Pratchett, Moving Pictures)