Kirjoittaja Aihe: Fruits Basket  (Luettu 27054 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vanilla

• Uusi jäsen
Fruits Basket
« : 03.11.2005 klo 16:24:36 »
Tykkääkö kukaan kyseisestä manga sarjasta...?
Minä itse olen sarjan "suurfanittaja"!!
No,jos et ole vielä lukenut niin lue ihmeessä! Suosittelen.
Jos luet sitä,niin mikä on lempihahmosi??
Minä tykkään eniten Kyosta,Ayamesta,Shiguresta ja Hatsuharustakin.
No entä kenestä et pidä ollenkaan?   Minä en tuosta Yukista niin välitä..
Its sooooo cute...!!! XD

kkcrow

• Vieras
Re: Fruits Basket
« Vastaus #1 : 05.11.2005 klo 14:53:58 »
Bwah, en ole lukenut Furubaa, mutta animena oon nähnyt ekat 12 jaksoa. :B Ja koska manga on usein parempi kuin anime, pitäisi varmaan kokeilla lukemistakin. :D
Mutta siis. Suosikkihahmo... Shigure ja Tohru ainakin. ^-^ Muitakin superüberhienoja hahmoja on, mutta suosikkihahmolistalleni heistä ei taida olla..
Varsinaisia inhokkihahmoja ei ole! ^_^ PAITSI.. En pidä Akitosta. >_>

PTJ-edit: Jätetään se värien käyttö selkeyden vuoksi pois; se on aivan yhtä ärsyttävää kuin jatkuva isojen kirjainten käyttö. Värit on tarkoitettu lähinnä tämän kaltaisille moderaattorilisäyksille, jotta lisäykset erottuisivat alkuperäisviesteistä. Muuten värien käyttö antaa sinusta vähintäänkin keskenkasvuisen kuvan. Kiitos.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2005 klo 19:15:21 kirjoittanut PTJ Uusitalo »

Merlin

• Vieras
« Vastaus #2 : 09.11.2005 klo 12:53:05 »
Pari osaa olen lukenut, mutta ei se kyllä mua koskettanut mitenkään. Piirrosjälki mangassa on mielestäni kamalaa, idea tosin käyttökelpoinen.

Kuroi kagami

• Uusi jäsen
  • Tjaa-a.
« Vastaus #3 : 12.11.2005 klo 19:22:06 »
Ai että pidänkö Fruits Basketista? Rakastan sitä! Pidän erityisesti piirustustyylistä ja idea kirjoissa on mahtava. Kannattaa lukea! Henkilöhahmoista ehdoton suosikki on Saki Hanajima!  Mietityttää vain, kun eräs ystäväni sanoi, että Fruits Basketia aletaan suomentaa ensi vuoden puolella, niin pitääkö tämä paikkaansa? Itse en ollut kuullut moisesta aiemmin, mutta olen enemmän kuin innoissani jos se on totta! :D Onko kukaan muu kuullut tällaisesta uutisesta?

Sakura

• Uusi jäsen
  • Kawaii....Ultra Maniac on paras Anime!!!
« Vastaus #4 : 16.11.2005 klo 19:11:51 »
Moi!
Minä en ole lukenut Furubaa vaikka meillä on 1,2,3 ja 4.Mutta olen katsonut sen sarjan tietokoneelta.

Leo

• Jäsen
« Vastaus #5 : 16.11.2005 klo 19:19:54 »
Sakura: Tervetuloa foorumille. Uusien käyttäjien kannattaa aina tutustua ensiksi netikettiin.

Nopa

• Uusi jäsen
« Vastaus #6 : 20.11.2005 klo 17:11:52 »
Minäkin pidän Furubasta. Olen sarjan uusi fani eikä minulla ole valitettavasti (vielä) yhtään kyseistä sarjaa hyllyssäni, mutta aijon kyllä hankkia. Animesta olen vain kuullut, nähnyt pätkiä ym. ja kaksi ensimmäistä jaksoa olen katsonut ja aijon ladata sitä koneelleni heti kun on mahdollista! Aluksi en tykännyt piirrosjäljestä, mutta kuin taika iskusta aloinkin pikkuhiljaa pitämään siitä ja aloin kiinnostua kyseisestä sarjasta. en tunne hahmoja juurikaan, mutta Kyo ja Tohru on tällä hetkellä suosikkejani ja minäkään en jostain syystä välitä Yukista, mutten minä häntä mitenkään vihaakkaan.

naka 619

• Jäsen
  • -nopea kana jyvän nappaa ja hidas sen syö-
« Vastaus #7 : 20.11.2005 klo 20:34:37 »
siskoni hyllyssä on fruits basketin eka osa.....
oli se miusta aika hyvä, mitä nyt enkuks tajusin ;D
en oo nähny yhtäkään anime-jaksoa, mutt halluisin kyll nähä...
miusta se piirrosjälki siin mangassa on sööttiä....
eli ei mitään valitettavaa...miusta parhaat hahmot on...tohru ja ....noh ne kaikki kun ovat niin hyvviii   :D

Maria Eastwood

• Uusi jäsen
« Vastaus #8 : 23.11.2005 klo 09:25:41 »
Kaverin luona olen Fruit Basket mangaa lukenut. Piirrostyyli oli mielestäni aika järkyttävän näköistä, onneksi edes siinä animessa ollaan hieman sitä paranneltu. Juoni on todella mielenkiintoinen, ja huumori kirvoitti ainakin parit röhönaurut.
Jos pitää lempihahmo vielä valita niin se on sitten Ayame Sohma, hän muistuttaa niin paljon erästä ystävääni (siis luonteen puolesta), että melkein pelottaa. :D
Get... motivation!

JackOf<3's

• -
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #9 : 23.11.2005 klo 18:32:42 »
Mikä idea tässä sarjassa on? tv: asiasta tietämätön
-

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #10 : 23.11.2005 klo 19:22:04 »
Tyttö on koditon, mutta käy töissä maksaakseen koulunkäynnin. Myrskyisenä yönä harhailee rikkaan luokkakaverin kesähuvilalle (tjs), jossa tämä asuu kahden serkkunsa kanssa (joista toinen jo aikuinen, ammatiltaan kirjailija). Käy ilmi että serkusten yllä on kirous, jonka takia joutuessaan vastakkaisen sukupuolen syleilyyn muuttuvat kiinalaisen horoskoopin eläimiksi... puhuviksi sellaisiksi. Muistaakseni hiiri, kissa (jonka piti olla horoskoopissa muttei ollutkaan, tjs) ja joku kolmas. Kattelin animen kun se tuli aikoinaan ulos, enää en muista näköjään mitään.

Sarjassa tyttö, olisiko ollut nimeltään Tohru, pääsee yhä syvemmälle suvun sisäpiiriin, ja tapaa muut horoskoopin eläimet. Sisältää myös hillittömiä seikkailuja koulussa. Anime loppuu yllättäen tavalla, joka ei mitenkään toimi sarjan muussa yhteydessä, ilmeisesti jotta vielä jatkuvalle tarinalle (manga) löytyisi kuitenkin loppuratkaisu. Järkyttävän huonosti toteutettu loppuratkaisu. Mangan ja animen loppuratkaisu voi erota huimastikin toisistaan, vrt. Hellsing, joka oli aika psyko. Luin mangaakin pari volumea, oli ihan jännä.

Animesta noin yleensä, tuli mieleen että olen viisi-kymmenen sarjaa katsonut, ja hyvin harvassa on ollut tyydyttävä ja ymmärrettävä loppuratkaisu. Hellsing? Fruit Basket? Slayers (Orginal ja NEXT)? Full Metal Panic? Those who hunt elves?
« Viimeksi muokattu: 23.11.2005 klo 19:26:56 kirjoittanut iJusten »

Meza

• Vieras
« Vastaus #11 : 24.11.2005 klo 14:05:55 »
Ja nyt ryhdyn pilkunviilaajaksi (en pahuuttani, haluan vain tarkentaa alkuasetelmia niille jotka eivät sarjaa tunne).

Eli päähenkilö on vanhempansa menettänyt nuori tyttö, joka on asunut isoisänsä luona, kunnes lopulta päätyi tietyistä seurauksista väliaikaiseen ratkaisuun: teltta metsässä. Tietämättään hän kuitenkin asusti Sohman suvun tontilla. Asian paljastuessa hänelle selvisi että hänen luokkakaverinsa, koulun tyttöjen ûberfanituksen kohde, Yuki Sohma, asui tuolla metsässä vanhemman serkkunsa (Shigure) kanssa Sohman suvun omistamassa talossa. Pian selviää että talossa asuu vähän väliä kolmaskin suvun jäsen, impulsiivinen Kyo jolla on pakkomielle Yukin voittamiselle tappelussa. Kaiken tuoksinnassa Tohru pääsee vahingossa perille suvun kirouksesta, kuten iJusten kertoikin. Tapahtumien seurauksesta Tohru päätyy asuttamaan taloa heidän seurakseen kotitöitä vastaan näin väliaikaisesti. Siitä se sitten lähtee.

Tohru pääsee tutustumaan muihinkin suvun kirottuihin jotka näkyvät näin aluksi toinen toisensa jälkeen tulevan kylään oikein tapaamaan häntä. Tätä myötä hänelle selviää minkälaista eläinradan kirottujen elämä tosissaan on. Ja Tohrun tuntien (melkein kuin pyhimys) hän yrittää tehdä kaikkensa ollakseen avuksi, vaikka toisaalta kaikki tuossa suvussa eivät haluaisi sotkea tyttörukkaa tähän suruisaan sukuun. Samalla myös lukija pääsee pikkuhiljaa selville mikä tämä kirous oikeasti on, minkälaiset historiikit kullakin kirotulla on - ja kyllä Tohrun itsensäkin taustat tuodaan esille, samoin hänen ystäviensäkin. Mitä pidemmälle mennään, sitä epätoivoisemmaksi ja monimutkaisemmaksi hahmojen tilanteet päätyvät  että ei voi kuin onnitella, jos sarjan tekijä saa kaiken loogisesti ratkottua vielä joskus.

Herkkänä ihmisenä sarja pistää itkemään ja ymmärtämään miltä kustakin hahmosta tuntuu milloinkin. Huumori tuntuu vain jo pikkuhiljaa katoavan sarjasta kokonaan.
~

Fruits Basket on itselleni tuttu  kohta kahden vuoden ajalta - ja tällä hetkellä odotellaan kärsimättömänä sarjan kahdettatoista osaa (13.12, toivon mukaan) kun julkaisuvälit ovat nyt syksyllä venähtäneet ja kolmattatoista osaakin povataan Tokyopopin saitin mukaan vasta huhtikuulle. Japaneissa  puolestaan ollaan menossa 18. kirjassa. Animen tapahtumat ylsivät vain sinne kuudennen ja kahdeksannen kirjan rajamaille (eri tapahtumajärjestyksiä).

Itse sanoisin että sarjan tarina alkaa purkautua niin moneen suuntaan että löytääköhän se enää sitä kultaista keskitietä. Anime tuntui keskittyvän enimmäkseen Kyohon, kissaan, kun taasen mangassa näyttää siltä että tekijä on päättänyt käydä kunkin eläinrataa edustavan henkilön (plus kourallisen muita) yhtä syvältä lävitse - ja syvemmältä. Välillä pyörryttää jo kun jokin vähäpätöinen sivuhahmo, millä ei olettaisi olevan mitään tekemistä kirotun suvun jäsenten kanssa, vedetäänkin 100+ sivun ajaksi valokeilaan ja sidotaan tekemisiin näiden kanssa. Minut ne ratkaisut yllättävät joskus täysin ja joskus ärsyttävätkin. 

Ja mitä niihin hahmoihin nyt yleensä ottaen tulee, ne vain jaksavat allekirjoittanutta kiinnostaa yhä ja yhä. Vaan olen niin häiriintynyt ihminen että kaikista vähiten tämä pääkolmikko, Tohru, Yuki ja kyo, jaksaa kiinnostaa.  Suurin kiinnostus kohdistuu tällä hetkellä Katsuyaan (Tohrun edesmennyt isä), Akitoon (suvun päämies), Hatoriin (lohikäärme) ja tämän naissuhteisiin, hevoseen ja kukkoon. Kahden viimeisen nimet jätin paljastamatta, koska he ovat suht uusia hahmoja - siksi kai janoankin heistä lisää tietoa.

Tarinan haarautuminen alkaa mielestäni jo karata melkeinpä käsistä, mutta silti luen. Minua jaksaa yhä kiinnostaa mitä uutta hahmoista ja näiden suhteista ilmenee. Ja yhä moni kysymys vaivaa päätäni - ja eritoten se miten sarja joskus aiotaan päättää. Joskus tosin kun alan pohtimaan vaihtoehtoja, ja lopulta turhaudun,  tekee mieli yksinkertaisesti vain heittää atomipommi tapahtumien keskipisteeseen ja sillä selvä, ei tarvitsisi päätään vaivata. Kenties vain parempi olla ajattelematta, tekijä kuitenkin nakkaa jossain välissä kapuloita rattaisiin jollain uudella paljastuksella joka tuhoaisi aavistelut. Jos tarina jatkuu sinne asti kun Tohru, Yuki ja Kyo pääsevät lukion lävitse (kolmas lukuvuosi lähestyy jo) niin jonkinlaista klimaksia voisi niille tienoille aavistella. Mutta sarja jaksaa kuitenkin yllättää itseäni  sen verran että en ihmettelisi tapahtuisi mitä tapahtuisi enää tässä pisteessä.

Eräs tuttuni vieläpä sanoi ettei pidä shoujo-sarjoista yleensä koska niistä näkee melkein aina heti alusta kenen kanssa päähenkilö päätyy yhteen jos on päätyvinään. Mutta Furuban kohdalla hän jaksoi yhä olla kiinnostunut, koska Tohrusta ei ainakaan tähän mennessä ole voinut sanoa että onko se oikea Kyo, Yuki, joku muu vai ei kukaan. Tässä hän mielestäni oli aivan oikeassa, ratkaisua odotan itsekin - jos sellaista koskaan lukijoille tarjotaan. Itse pelkään niitä faneja, jotka haluavat kivenkovaan parittaa Tohrun joko Kyon tai Yukin kanssa ja kilpakosijaa vihataan sitten hahmona.
Tarina on kuitenkin mielestäni punoutunut niin ettei voisi suoraan sanoa "Tohru ja Kyo kuuluvat yhteen" tai sitten Tohru-Yuki. No, kenties animen perusteella, muttei mangan. Animesta oli siinä määrin jätetty pois pieniä seikkoja (jotka paisuvat lopulta suuriksi mangassa) että parempi kai käsitellä animea ja mangaa eri tasoilla koska niitä eroja tosiaan löytyy.

Piirtojäljen taso laski mangassa tietyssä välissä, käsittääkseni koska piirtäjä rikkoi kätensä. Eikä ihmekkään.

Olen jo jonkin aikaa odotellut lisenssiuutisia että jokin Takayan vanhemmista lyhyistä sarjoista julkaistaisiin englanniksi, mutta mitään ei ole kuulunut ja saa nähdä että tuleeko koskaan kuulumaankaan. Kehtaavatkin vielä pistää tuolloin Tokyopopin versioon juttua ja luonnospätkiä noista sarjoista jos eivät aio julkaista.

.... miksi kirjoitin tällaisen romaanin? *tajuaa ja lähtee tekemään viimein muuta* Onnitteluni vain, jos joku jaksoi tämänkin lukea. 

EDIT: Niin ja jos toistoa tiiliskivessäni ilmenee niin pistetään ne sen piikkiin että pyörin tätä kirjoitellessa muillakin foorumeilla ja ajatukset katkeilevat.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2005 klo 14:17:50 kirjoittanut Meza »

• Jäsen
« Vastaus #12 : 24.11.2005 klo 17:53:22 »
Kirjoitin lyhyen tiivistelmän, koska harva jaksaa lukea romaania saadakseen tietää mistä sarjakuva kertoo  ::) Synopsikset ovat kätsyjä. Eikä mennyt yhtään faktaa väärin, vai mitä?

Mutta joo. Hieno tiiliskivi, kyllä mä sen luin, silmäkovana jos olis ollu vaikka spoilereita, mutta ei ollu niitäkään. Tiedä ny kuinka moni tällä foorumilla on lukenut mangaa niin pitkälle että osaisi tuota kommentoida (nimim. luin kolme volumea 2002(?) enkä muista enää mitää).

Meza

• Vieras
« Vastaus #13 : 25.11.2005 klo 12:03:15 »
Mutta joo. Hieno tiiliskivi, kyllä mä sen luin, silmäkovana jos olis ollu vaikka spoilereita, mutta ei ollu niitäkään.

Naur. Tarkkana olin itsekin niiden kanssa, koska en onneton löytänyt edes valkoista fonttia tai sitä spoileritagia (jossain se oli mutten jaksanut muistaa missä) jotta olisin voinut suoremmin mitään sanoa.

Mmm.. niin tottahan sekin että tuskin kovin moni on kykenevä ottamaan kantaa (paitsi skanlaatio-pirulaiset) kun itse heilun hämärästi jo kuudennentoista kirjan paikkeilla japanijulkaisussa (ei, en ole vielä niin taidokas että ymmärtäisin enempää kuin jonkin neljänneksen lukemastani sanakirjan kera), ja englanninkielisessä menen kirjassa 11, kuten mainitsinkin. Mmm.. malttamaton olen selvästikkin sarjan suhteen.

Ja ei, asiavirheitä ei käytännössä ollut. 'Kesähuvila' termi tosin räsähti jotenkin oudosti korvaani, sillä suurella suvullahan on varsinainen kesähuvila muualla. Jos oikein muistan niin talo oli varsinaisesti Shiguren, joskin suvun nimissä. Mutta juu, ei suurta väliä kai.  Hyvin muistit yleisesti, jos on pitkä aika kulunut viimekosketuksesta. Itselläni pää lahoaa hyvinkin nopeasti monien sarjojen kohdalla jos niitä en seuraa niitä säännöllisesti.

Niin ja sen verran minun täytyy vielä päästä suutani aukomaan kun alkuunkin kerran pääsin, että Takayan väritöissä minua pääsääntöisesti häiritsee jokin - ja se jokin pitää minut ostamasta taidekirjoja vaikka olen muutamiin varsiin kauniisiinkin kuviin törmännyt.
Joidenkin väritöiden kohdalla en vain uskalla mennä edes sanomaan onko ne tehty perinteisin menetelmin vai tietokoneella, molemmat näyttävät minun silmissäni varteenotettavilta vaihtoehdoilta nykyvälineet tuntien. Nämä tasapaksun värin omaavat ovat juuri ne mitkä eivät omaa silmääni niin miellytä. Mm.. pari esimerkkiä näistä (ei minkäänlaisia spoilerivaaroja):
http://i18.photobucket.com/albums/b117/meza/frb01.jpg
http://i18.photobucket.com/albums/b117/meza/frb02.jpg
http://i18.photobucket.com/albums/b117/meza/frb03.jpg

Piirtotyyli puolestaan muuten on suht viehättävä, joskin Tohru-tyyliset silmät pistelevät silmiäni aika ajoin.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2005 klo 12:49:53 kirjoittanut Meza »

• Jäsen
« Vastaus #14 : 25.11.2005 klo 14:30:23 »
Spoiler-tagi on foorumilla, toimii seuraavasti

Koodia: [Valitse]
[spoiler]Darth Vader on Luken isä![/spoiler]
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)