Eikös nuo freeverokortilla maksetut palkkiot ole viralliselta nimeltään joko Työkorvaus tai Käyttökorvaus.
Niistä ei työnantaja maksele mitään eläkemaksuja, vaan ottaa vain päältä pois verokortissa määritellyn prosentin ennakonpidätystä.
Noin itsekin olen käsittänyt. Tosin on jäänyt hieman hämäräksi pitäisikö tälläkin läpyskällä kertyä eläkkeitä vai ei, kun yhtenä ohjeistuksena oli että tämä sama kortti on myös tavalliseen palkanmaksuun. Mun läpyskässä ei kyllä lue mistään muusta paitsi ennakonpidätysprosenteista. Yksi työnantaja on maksanut taelin kautta.
Verotoimistossa sanottiin että freeverokortilla voi maksaa myös työkorvauksia ja ettei se eroa juurikaan työkorvausverokortista. Sitten taas toisen kerran soittaessani sanottiin että freeverokortilla
ei voi maksaa työkorvauksia, siihen pitää olla erillinen
työkorvausverokortti, joka voi olla rinnakkain freelancerverokortin kanssa.
Kaiken tämän jälkeen ei voi sanoa muuta kuin että aaaaaargh.
Valmis osuuskunta: Lilith . Lsää löytyy kun lyöt googleen hakusanan kulttuuriosuuskunta
Pitääpä selvitellä, varmaan kaikkein järkevintä mulle olisi nyt liittyä johonkin tuollaiseen jos vain pääsen?
YEL-raja ylittyy helposti vaikka se mitä 6500€ vuodessa ei riitäkään elämiseen, ja sen jälkeen on ilmeisesti tuurista kiinni tulkitaanko päätoimiseksi vai sivutoimiseksi yrittäjäksi.