Kirjoittaja Aihe: Toiminimellä vai freelancerina  (Luettu 50081 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Vs: Toiminimellä vai freelancerina
« Vastaus #45 : 06.03.2010 klo 17:13:11 »
  Luulisi noille kelpaavan verokortin.
Mutta kun juuri sen verokortilla työskentelyn verottaja voictulkita työsuhteeksi (josta palkanmaksajan on maksettava myös ne sivukulut ja niitä sivukuluja ne ei yleensä halua maksaa)! Tämä on se riski jota asiakas ei halua ottaa.

Ilmeisesti toiminimen perustaminen on melkein pakko ja edessä kuulemma muillakin.
Paitsi että vaihtoehtona on ainakin myös se osuuskunta.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #46 : 07.03.2010 klo 15:30:38 »
Osuuskuntaa tuskin löydän tähän hätään, mutta niissäkin on kuulemma omat ongelmansa niin että eiköhän toiminimi ole yhtä hyvä (tai paha) vaihtoehto...

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #47 : 07.03.2010 klo 16:21:19 »
Mutta kun juuri sen verokortilla työskentelyn verottaja voictulkita työsuhteeksi (josta palkanmaksajan on maksettava myös ne sivukulut ja niitä sivukuluja ne ei yleensä halua maksaa)! Tämä on se riski jota asiakas ei halua ottaa.

Aina on selvitty sillä, että antaa free-verokortista kopion ja sanoo "minä kirjoitan laskun". Lasku takaa työnantajalle että kyseessä ei ole työsuhde.

Juuri tästä syystä Sanoma Newsissä siirryttiin vuoden vaihteessa käytäntöön jonka mukaan talo ei enää maksa avustajilleen millään muulla tavalla kuin laskua vastaan, aikaisemmasta "maksetaan kun julkaistaan" -käytännöstä on siis kokonaan luovuttu.

Sinänsä olis kyllä mielenkiintoista tietää, miten sellaiset tekijät tietävät laskuttaa, joiden jutut vain kaivetaan kysymättä arkistosta. Pitäisikö lukea kaikki konsernin julkaisut pilkkua myöten päivittäin?

Kivi
« Viimeksi muokattu: 07.03.2010 klo 16:24:07 kirjoittanut [kivi] »

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #48 : 08.03.2010 klo 09:11:19 »
Aina on selvitty sillä, että antaa free-verokortista kopion ja sanoo "minä kirjoitan laskun". Lasku takaa työnantajalle että kyseessä ei ole työsuhde.
No jos kerran näin on, niin eiköhän sitten myös kopio sivutulon verokortista (laskun kera) riittäisi?! Ja eikö tämä olisi ratkaisu Aurallekin? Jos työnantaja jotain änkyttää, niin sitten voi sanoa että Sanoma käyttää tätä systeemiä, ja onhan se nyt ihme jos yleinen käytäntö ei teille kelpaa.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Holle

• Jäsen
« Vastaus #49 : 08.03.2010 klo 10:24:36 »
Tämä on jo käyty lävitse eikä ole toiminimen ja freelancerin vertailua vaan yleistä toiminimestä.

Auralle sen verran että jos saat starttirahaa niin en epäröisi toiminimeä. Jonkun verran töitä pitää olla kuitenkin tiedossa ja tuo starttiraha-aika kannattaa käyttää siihen että hommaa lisää asiakkaita ja mielellään vakinaisia. Ihan Mutu-pohjalta ei nykyään uskalla eikä ehkä kannata lähteä liikkeelle.
Ihmiset antavat aina nyrkkisääntöjä että jos haluat 2000 € tulot niin yrittäjänä sinulla pitää olla 4000 € liikevaihto. Tämähän ei pidä paikkaansa vaan riippuu mm. siitä työskenteletkö kotona , ostatko palvelut (kirjanpito, mainonta) ja tietysti siitä minkä verran tarvitset rahaa. Tällä alalla nuo sivukulut ovat pieniä ja suurin osa kuluista sellaisia jotka ovat joka tapauksessa pakollisia , yrityksessä kuitenkin voit vähentää ne verotuksessa.

Plussaa

+ saat helpommin töitä kun voit laskuttaa.
+ vähennykset verotuksessa (tietokoneet, niiden ohjelmat, kännykkälaskut, nettiyhteydet, pikkujouluviinat, työhuonevähennys jos teet töitä kotona)
+ se paras plussa , saa itse valita tekeekö työnsä öisin vai sunnuntaisin.

Miinusta:
- maksat verot etukäteen ennakkona
- ei työntekijän etuja: ilmainen koulutus tai työterveydenhuolto
- kirjanpito joka tosin ei ole vaikea, toiminimellä kun suurinpiirtein riittää että kuitit on tallessa
- eläkemaksut, joka on 21% ja risat  työtulosta joka ei kuitenkaan tarkoita todellista tuloa vaan saat sen itse määrätä, minimi kuitenkin n. 7000 € vuodessa josta siis 1500 € eläkemaksuja vuodessa.
- KELA: ainakin ennen kela vaati yrityksen taseet ja kaikki nähtäväkseen mahdollisia asumis-ja muita tukia varten. Joiltakin virkailijoilta paperinpyöritely on sammuttanut viimeisenkin järjenvalon.  Itse kostoksi lopetin tukien hakemisen.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #50 : 08.03.2010 klo 14:05:54 »
No jos kerran näin on, niin eiköhän sitten myös kopio sivutulon verokortista (laskun kera) riittäisi?! Ja eikö tämä olisi ratkaisu Aurallekin?

Ei kuulemma käy. Muutamien tahojen kanssa on kyllä toimittu niin että verokortti+lasku (tosin lasku taisi mennä enemmän kirjanpitoa varten, joillekuille taitaa ongelma olla itse verokortti?) Tosin enpä tiedä mikä verokortti mulla sitten on kun kaverilla on kuulemma samanlainen läpyskä ilman "frelanceverokortti"-tekstiä, ja kukaan ei tunnu tietävän mikä läpyskä nyt sitten oikeasti on kyseessä.

Auralle sen verran että jos saat starttirahaa niin en epäröisi toiminimeä. Jonkun verran töitä pitää olla kuitenkin tiedossa ja tuo starttiraha-aika kannattaa käyttää siihen että hommaa lisää asiakkaita ja mielellään vakinaisia. Ihan Mutu-pohjalta ei nykyään uskalla eikä ehkä kannata lähteä liikkeelle.

Hankalin osuus tuossa taitaa olla juuri nuo työsuhteet, niitä ei kauheasti ole ja kuten tiedämme, monella paikalla ei ole kuvituksiin varattuna kovinkaan paljon rahaa. Jos tässä on nyt yksi suht varma ja muutama äärimmäisen satunnainen (siis tasoa "joku ehkä saattaa tilata jotain vuoden päästä jos") ja pienipalkkioinen niin se ei tunnu vielä kovin varmalta pohjalta. Ja ei ole kovin rohkaisevaa sekään ettei käytännön asioista tahdo saada selvää vaikka kuinka yrittäisi kysyä neuvoa. :(

Molin sivuilta: "Ennen starttirahan myöntämistä  työ- ja elinkeinotoimisto selvittää, että yrittäjyys on starttirahan hakijalle sopiva työllistymisvaihtoehto."

Hmm, niin.

edit: Ai joo, tuossahan on vielä se että starttirahaa pitää hakea ennen yrittäjyyden alkamista, jos nyt laskuttaa toiminimen kautta niin eivät kai myönnä sitä enää sen jälkeen...
« Viimeksi muokattu: 08.03.2010 klo 14:46:46 kirjoittanut Aura »

Sihvonen

• Vieras
« Vastaus #51 : 08.03.2010 klo 14:48:53 »
Olen tehnyt keikkahommia suurin piirtein kymmenen vuoden ajan sivutuloverokortilla. Kortin ennakkopidätysprosentti on mukautettu normaalia sivutuloprosenttia inhimillisemmäksi, kun minulla ei ole "päätuloa", eli vain yhtä työnantajaa. Tämä systeemi on toiminut omalla kohdallani vallan mainiosti. Olen myös saanut palautuksina takaisin työhuonevähennykset sekä materiaalikulut (tietokoneet yms.)
Starttiraha voi tietysti ollakin ihan hyvä porkkana toiminimen perustamiseen. Itse olen halunnut kuitenkin välttää ylimääräisiä paperitöitä ja muita tuommoisesta koituvia extra-kommervenkkejä.

Toni

• Jäsen
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
« Vastaus #52 : 08.03.2010 klo 16:20:04 »
Kuvittajilla on selvästi outoja ja pihalla olevia asiakkaita...

Tekstipuolen freelance-töitä 25 vuotta tehneenä en ole ikinä törmännyt tahoon, jolle lasku ja freelanceverokortin tai sivutuloverokortin kopio ei olisi kelvannut ihan ilman mitään mutinoita.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #53 : 08.03.2010 klo 16:54:18 »
Ei kuulemma käy. Muutamien tahojen kanssa on kyllä toimittu niin että verokortti+lasku (tosin lasku taisi mennä enemmän kirjanpitoa varten, joillekuille taitaa ongelma olla itse verokortti?)

Tätähän minä tässä jo kerran yritin kysyä, eli eikö näille sun asiakkaillesi sitten kelpaa pelkkä lasku ilman verokorttia ?
Koska kyllä se ainakin kirjatukuille kelpaa.

Eihän kuvan käyttöoikeuden myyjä ole mikään työntekijä , vaan pelkkä tekijänoikeuden haltija.
Ja taiteilijaveroilmoituksella on mahdollisuus ilmoittaa ilman verokorttia saatu tulo.

----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #54 : 10.03.2010 klo 12:39:45 »
  Tätähän minä tässä jo kerran yritin kysyä, eli eikö näille sun asiakkaillesi sitten kelpaa pelkkä lasku ilman verokorttia ?
Koska kyllä se ainakin kirjatukuille kelpaa.

Kysyin tuota verotoimistosta ja kuulemma pitäisi olla ennakkoperintärekisterissä voidakseen laskuttaa laskulla. Lisäksi arvioitu summa on niin iso, että olisin alv-velvollinen. (Ei kuitenkaan niin iso, että sillä vuotta eläisin.)

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #55 : 10.03.2010 klo 12:48:52 »
Kysyin tuota verotoimistosta ja kuulemma pitäisi olla ennakkoperintärekisterissä voidakseen laskuttaa laskulla. Lisäksi arvioitu summa on niin iso, että olisin alv-velvollinen. (Ei kuitenkaan niin iso, että sillä vuotta eläisin.)

Siis millaisesta työstä on kysymys? Tiettyjä poikkeuksia lukuunottamatta kuvitukset ovat alv-vapaita.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #56 : 10.03.2010 klo 12:53:57 »
... Lisäksi arvioitu summa on niin iso, että olisin alv-velvollinen. (Ei kuitenkaan niin iso, että sillä vuotta eläisin.)

Näin savustetaan elinkelvottomat yrittäjät alalta pois, jotta huippuosaajat saavat jaettua kakun paremmin.

"Tärkeintä on, että maksat kaikesta. Ei se, saatko mistään töitä. Jos töitä ei ole, maksat silti. Sellainen on meillä sopimus."
« Viimeksi muokattu: 10.03.2010 klo 13:00:04 kirjoittanut Anssi Rauhala »
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #57 : 10.03.2010 klo 14:59:55 »
Siis millaisesta työstä on kysymys? Tiettyjä poikkeuksia lukuunottamatta kuvitukset ovat alv-vapaita.

Sarjakuvasta. Pitää selvittää vielä onko kaikki freeverokortin kautta maksettu automaattisesti palkkaa. Kun olen ymmärtänyt ettei työnantaja maksa mitään freen eläke tms kuluja vaan ne pitää kaikki hoitaa itse. (Verotoimistossa on muuten hassu epävireisen särähtelevä odotusmusiikki, onkohan tarkoituksella valittu?)

Näköjään osuuskunta olisi varmempi vaihtoehto, mutta onko mahdollista löytää valmiita sellaisia jos ei itse saa tarvittavaa porukkaa kasaan? Sitten on tietysti palveluita tyyliin Eezy.fi, mutta en löytänyt tuosta juurikaan juttua, sen verran uusi taitaa olla.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #58 : 10.03.2010 klo 15:08:28 »
Sarjakuvasta.

Ei sarjakuvasta tarvitse alvia maksaa.

Edit: Täsmennetään: sarjakuviin pätevät samat säännöt alvin suhteen kuin muihinkin kuvitustöihin.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2010 klo 15:12:57 kirjoittanut JanneT »
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #59 : 10.03.2010 klo 15:23:22 »
Pitää selvittää vielä onko kaikki freeverokortin kautta maksettu automaattisesti palkkaa.
Tuskin. Automaattisesti palkkiota voisi olla mutta en usko siihenkään.

Näköjään osuuskunta olisi varmempi vaihtoehto, mutta onko mahdollista löytää valmiita sellaisia jos ei itse saa tarvittavaa porukkaa kasaan? Sitten on tietysti palveluita tyyliin Eezy.fi, mutta en löytänyt tuosta juurikaan juttua, sen verran uusi taitaa olla.
Eezyn sivulla oli linkki Kauppalehden artikkeliin. Siinä sanottiin että n. 65-69% (vai mitä se nyt oli?) jää laskutetusta käteen. (Miten kaikilla voi olla niin samanlainen veroprosentti...?) Eli siinä mielessä ei kuulosta ollenkaan pahalta. Välineitä sitten vain verotuksessa amm. hankkimiskuluihin (vaikka siinä on kyllä se omavastuu).

Valmis osuuskunta: Lilith . Lsää löytyy kun lyöt googleen hakusanan kulttuuriosuuskunta