Tämä on jo käyty lävitse eikä ole toiminimen ja freelancerin vertailua vaan yleistä toiminimestä.
Auralle sen verran että jos saat starttirahaa niin en epäröisi toiminimeä. Jonkun verran töitä pitää olla kuitenkin tiedossa ja tuo starttiraha-aika kannattaa käyttää siihen että hommaa lisää asiakkaita ja mielellään vakinaisia. Ihan Mutu-pohjalta ei nykyään uskalla eikä ehkä kannata lähteä liikkeelle.
Ihmiset antavat aina nyrkkisääntöjä että jos haluat 2000 € tulot niin yrittäjänä sinulla pitää olla 4000 € liikevaihto. Tämähän ei pidä paikkaansa vaan riippuu mm. siitä työskenteletkö kotona , ostatko palvelut (kirjanpito, mainonta) ja tietysti siitä minkä verran tarvitset rahaa. Tällä alalla nuo sivukulut ovat pieniä ja suurin osa kuluista sellaisia jotka ovat joka tapauksessa pakollisia , yrityksessä kuitenkin voit vähentää ne verotuksessa.
Plussaa
+ saat helpommin töitä kun voit laskuttaa.
+ vähennykset verotuksessa (tietokoneet, niiden ohjelmat, kännykkälaskut, nettiyhteydet, pikkujouluviinat, työhuonevähennys jos teet töitä kotona)
+ se paras plussa , saa itse valita tekeekö työnsä öisin vai sunnuntaisin.
Miinusta:
- maksat verot etukäteen ennakkona
- ei työntekijän etuja: ilmainen koulutus tai työterveydenhuolto
- kirjanpito joka tosin ei ole vaikea, toiminimellä kun suurinpiirtein riittää että kuitit on tallessa
- eläkemaksut, joka on 21% ja risat työtulosta joka ei kuitenkaan tarkoita todellista tuloa vaan saat sen itse määrätä, minimi kuitenkin n. 7000 € vuodessa josta siis 1500 € eläkemaksuja vuodessa.
- KELA: ainakin ennen kela vaati yrityksen taseet ja kaikki nähtäväkseen mahdollisia asumis-ja muita tukia varten. Joiltakin virkailijoilta paperinpyöritely on sammuttanut viimeisenkin järjenvalon. Itse kostoksi lopetin tukien hakemisen.