Kirjoittaja Aihe: Työtahti/työtottumukset  (Luettu 21888 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re:Työtahti/työtottumukset
« Vastaus #15 : 18.11.2003 klo 11:48:40 »
No, olen pitänyt periaatteena sitä, että vain yksi pitkä juttu kerrallaan. Alle kymmensivuisia lyhykäsiä voi sitten olla useampikin. Joku 1-3 on sellanen hyvä määrä niille.
Kyllähän se kieltämättä noilla lyhyillä jutuilla sitten kestääkin valmistua. Mulla on vieläkin sen fantasiajutun, josta näytin sivun aiemmin, viimeinen sivu tekemättä, vaikka tää tarina on ollut pöydällä jo viime keväästä asti!
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #16 : 21.11.2003 klo 14:01:08 »

Olen oikein pistänyt kellon soittamaan aamulla ja kaikki

Joo mullakin soi kello puoli seitsemältä . Sitten juostaan junaan ja illalla seitsemän maissa pääsee takaisin kotiin , käydään kaupassa ,imuroidaan astia ja tiskataan matot.
Sitten 23:15 kun Conan lopettaa vitsien kertomisen ja sen oudon ulkomaan julkkisvieraan haastattelu alkaa, pannaan joutsenlampea tai tannhäuseria korvalappuun, napit kaakkoon ja sekopäisessä mielentilassa huidotaan luonnoksia.
Tussaus täytyy tehdä kiireettömästi pyhäaamupäivänä virkeässä mielentilassa . Tauko kolmen vartin välein, muuten tulee sutta.

Täytyy vielä sanoa, että mulla ei paljoa nopeus vaikuta jälkeen paljoakaan (paitsi yksityiskohtien paljoudella), eli se on yhtä huonoa/hyvää piirsin sitä tunnin tai viikon.

Vaikuttaa se varmaan sullakin sitten kun lyhentää sen tunnin varttiin. Varsinkin , jos jäljen tekemiseen lasketaan luonnostelut , mallien etsimiset ja epäonnistuneiden töhryjen uudelleen piirtämiset.
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #17 : 21.11.2003 klo 16:15:29 »
No joo. Kun puhun läpiä päähäni niin...
Tietenkin se vauhti vaikuttaa. Jos rupeaa kauheasti ylittymään 3 sivua päivässä, niin sitten rupee olemaan jo harakanvarvasta mutta jos tota normaalitahtia rupeaa hidastamaan, niin tuloksena on vain pikkuriikkisillä yksityiskohdilla varustettu sivu, joka tukkoisuudessaan vetää vertoja vaikka nuhaiselle nenälle.
Ja tietenkin vauhtiin vaikuttaa mm. innostus (joka vaikuttaa myös jälkeen) ja aika. Mutta esim. tussausvauhti mulla on aika vakio. Jos sitä yritän nopeuttaa, niin jälki huononee heti. Hitaammalla tahdilla tulee taas tuo tukkoisuus ja ehkä myös kaavamaisuus, kun rupee sitten viilailemaan niitä viivoja liikaa.

Mutta mun piirrustustyyli tosiaan onkin se, että melkein joka ruudun jälkeen pidän tauon. Eli tuskin koskaan piirrän yhteen menoon edes puolta tuntia. Sillä lailla pysyy se vire ja innostus päällä, kun ei ehi puutumaan piirtämiseen.

Ja olen itekin miettinyt, että mitenkäköhän käy mun sarjakuvaharrastuksen, kun pääsen töihin (sitten joskus parin vuoden päästä, kun koulu on loppu). Täytynnee siis nyt ottaa kaikki ilo irti.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #18 : 21.11.2003 klo 19:09:57 »
Ja olen itekin miettinyt, että mitenkäköhän käy mun sarjakuvaharrastuksen, kun pääsen töihin (sitten joskus parin vuoden päästä, kun koulu on loppu). Täytynnee siis nyt ottaa kaikki ilo irti.

Joskus työni on niin kuluttavaa, että ei juuri muuta jaksa, vaikka kuinka haluaisi. Ihannetyö sarjakuvistille on varmaan sellainen, jonka aikana voi pohdiskella uusia seikkailuja. Tai sitten itse sarjakuvistin työ, joka tuntuu aika utopialta monille meistä. Toisaalta työssä tapahtuu kaikenlaisia asioita, joita voi sitten heijastella töihinsä. Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu.

Oma työtahtini on melko hidas, koska minulla on taipumus tehdä liian tarkkaa nyherrystä. Yhden sivun tekemiseen menee monta päivää. Täytynee opetella suurpiirteisempää fiilistelyä ja rutinoitua enemmän.

Tsemiä sarjisgurut!

yrjö alkio

• Jäsen
  • opetus
« Vastaus #19 : 22.11.2003 klo 07:41:21 »
tahtini on rönsyilevä. teen pistopiirtoja jotka kestävät noin 2-20 min. näitä tulee usein päivässä.

lisä pontta ja unenomaista leijuntaa haen sitten yöllä joka on passiivisessa humalassa toimivalle oiva keino saada outoja "lapsen" omaisia ajatuksia ulos.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
Re: Työtahti/työtottumukset
« Vastaus #20 : 08.10.2005 klo 14:07:07 »
Aika vanhahan tämä ketju on, mutta tuolla toisaalla sanoin, että yritän etsiskellä jotain työtahti-ketjua...

Itsellä työtahti on ollut (liian) vaihteleva, välillä ei huvita piirtää inspiksen puutteessa yhtään tai ei ole aikaa, joskus taas on se toinen ääripää että deadline hyökkää äkkiarvaamatta päälle. Joskus olen tehnyt kaksi värisivua yhden viikonlopun aikana, käsihän siinä heti kipeytyi. :( Sitten yritin tehdä ruudun kerrallaan ja pitää taukoa.

Joillakuilla on täällä ollut jopa kolme sivua päivässä, itsellä hajosi käsi heti kun jouduin tekemään kaksi sivua per päivä, olkoonkin, että yritin pitää taukoa ja fuskata taustoissa mahdollisimman paljon. Pitäisi yrittää löytää se oma työtahti, niin kauan kun kädestä on mitään jäljellä... ehkä suurin ongelma on juuri tuo töiden jaksollisuus, joku taisi mainita käden kramppaavan heti kun on ollut taukoa piirtämisessä? Kiire ei ole muutenkaan kivaa, itsellä jälki kärsii heti, vaikka ei se koskaan kauhean siistiä ole.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #21 : 08.10.2005 klo 14:14:50 »
Joillakuilla on täällä ollut jopa kolme sivua päivässä, itsellä hajosi käsi heti kun jouduin tekemään kaksi sivua per päivä, olkoonkin, että yritin pitää taukoa ja fuskata taustoissa mahdollisimman paljon. Pitäisi yrittää löytää se oma työtahti, niin kauan kun kädestä on mitään jäljellä
Tai nyt voi olla kysymys ergonomisesta virheasennosta joka kipeytymistä ja tulehtumista aiheuttaa. Kuitenkin joillekin on mahdollista piirtää vammautumatta. Olisiko käden asento korjattavissa...? Olisiko jumpasta apua? Fysioterapeutti saattaisi löytää keinoja, se on kohdannut kaiken laista. Fysioterapia on kallista mutta saisiko opiskelijaterveydenhuollosta lähetteen?

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #22 : 08.10.2005 klo 14:50:15 »
Fysioterapeutti saattaisi löytää keinoja, se on kohdannut kaiken laista. Fysioterapia on kallista mutta saisiko opiskelijaterveydenhuollosta lähetteen?

Jaa-a. Tähän asti ei kukaan ole oikein jaksanut perehtyä ongelmaan, ja entäs jos se onkin jo liian paha. Sitten voisi pahimmassa tapauksessa tulla stoppi uralle. (Sitä ei halua edes ajatella. Tai no, vaikkei ammattilaiseksi voisikaan ryhtyä, olisi kuitenkin kiva, jos käsi kestäisi harrastuksena piirtämisen.) Voin kysellä jos lähetteen saisi, ei se lääkäri ainakaan heti passittanut minnekään... Käsituki tuntuu vähän hankalalta, sen kanssa ei ainakaan voi piirtää. Voin tietty yrittää itsekin muuttaa ihan aktiivisesti tapaa, jolla pidän kynää. Ehkä käteni on vain kummallista mallia.

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #23 : 09.10.2005 klo 12:23:44 »
Nyt on semmoinen projekti päällä, että aikataulun mukaan pitää saada joka viikko kolme sivua piirrettyä puhtaaksi, ja syksyn aikana olen jäänyt vasta yhden sivun jälkeen suunnitellusta tahdista!... Kun "oikeatkin" työt ovat keikkatöitä, olen onnistunut siirtämään väliaikaisesti lähes kaikki hommat kotiin. Konttorille piipahdan pahimmillaankin nyt vain parina päivänä viikossa.

Siis vaihtelevasti ruudun - pari kerrallaan piirtämällä, välillä maalaamalla tai referenssejä kirjahyllystä etsimällä, välillä koneella värittämällä, skannaamalla, töitä vastaanottamalla tai lähettämällä, sitten muutaman tunnin välein välipalaa laittamalla tai kahvia keittämällä onnistuu toistaiseksi pysymään ihan inhimillisessä kunnossa ja piirtämään hyvänä päivänä sivun sarjakuvaa.

Päivän verran viikossa näkyy kuitenkin aina menevän siihen täydelliseen väsymykseen, kun ei mitään jaksa. Nehän tunnit luonnollisesti otetaan öistä takaisin. Mutta se paljonpuhuttu taukojumppa tekee oikeasti hyvää.

Sopimuksen mukaan painovalmista pitäisi olla joulukuun puolessavälissä. Luottavaisin mielin suuntaamme katseemme eteenpäin, tulevaisuuteen.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

JV

• Jäsen
« Vastaus #24 : 09.10.2005 klo 12:35:28 »
Nyt on semmoinen projekti päällä, että aikataulun mukaan pitää saada joka viikko kolme sivua piirrettyä puhtaaksi

Olisi kiinnostava nähdä näytettä proggiksesta, jota puuhaat... Tuo sivu päivässäkin on niin suhteellista, sehän riippuu vallan siitä tyylistä ja ruutumäärästä, miten paljon aikaa yksi sivu vaatii... Vaikka tapauksessa kuin tapauksessa, se sivu päivässä olisi ihan hyvä tahti.

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #25 : 09.10.2005 klo 12:37:43 »
Teen ”leipätyöpiirtämisen” ohessa myös omia sarjisprojekteja vapaa-ajalla. Koska freelancerin vapaa-aika vaihtelee aikalailla riippuen työtilanteesta saattaa joskus mennä useitakin viikkoja ennenkuin pääsee takaisin harrasteprojektinsa pariin.

Palatessani tällaisen projektin ääreen huomaan usein parin aiemman jakson jäljen liian huonoksi, ja päätään tuskaisena piirtää nämä jaksot uudelleen. No, sen jälkeenhän tietysti se viimeksi ”eka kertaa”piirretty jakso ei enää näytäkään niin hyvältä kuin tehdessä, ja siinä sitä taas mentiin... :-\

Onko kellään muulla moista ongelmaa, ja onko siihen muuta ratkaisua kuin lukita tehdyt jaksot pöytälaatikkoon ja heittää avain pois?
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #26 : 09.10.2005 klo 13:51:10 »
Onko kellään muulla moista ongelmaa, ja onko siihen muuta ratkaisua kuin lukita tehdyt jaksot pöytälaatikkoon ja heittää avain pois?

Joo, aina joskus tuntuu siltä, että kaikki vanha on aina huonoa. Toisaalta se kai kertoo omasta kehittymisestä, mutta sitten taas toisaalta ei tunnu kehittyvän yhtään... Välillä taas menee piirustustaito ihan täysin, tai siltä ainakin tuntuu. :(

Se on vähän hankalaa, jos tyyli muuttuu radikaalisti kesken sarjakuvan, siis tyyliin seuraavassa ruudussa. Normaalia kehittymistähän näkyy sarjiksessa kuin sarjiksessa, mutta se menee hissukseen... Itse harmittelin tässä sitä, että erään projektin ensimmäinen luku on niin luvattoman kökköä jälkeä, että tekisi mieli piirtää se uudestaan. Tuon ensimmäisen luvun piirsin joskus kesällä, enkä tiedä, missä välissä on aikaa aloittaa seuraava. Toisaalta tuo mahdollinen, hyvinkin äkkinäinen, tyylin vaihdos menee sitten lukujen välissä, ei keskellä sarjakuvaa.

Tietenkin voisit näyttää projektia jollekin ulkopuoliselle, saattaahan olla, ettei kukaan muu huomaa mitään kuin piirtäjä itse. Tai sitten voi katsoa jotain kohtia, jotka ottavat päähän ihan erityisesti, ja piirtää niitä uudestaan liimaamalla vain uusi ruutu päälle. Toisaalta liekö siitä apua, jos uusi ja vanha tyyli eroavat kuin yö ja päivä. (Mistä tuskin kuitenkaan on kyse?)

Kun ja jos pystyn tai ehdin aloittaa projektin (jonka haluan tehdä)... niin mietin juuri tuota että millaista jäljestä tulee jos piirrän pari sivua ja sitten pidän kuukauden taukoa. Saan tuskin koskaan mitään pitkää alpparia ulos, tällä aikataululla ja niin eespäin...

JV

• Jäsen
« Vastaus #27 : 09.10.2005 klo 14:38:02 »
Työtahtikeskustelussa heränneen uteliaisuuden johdosta yritän nyt liittää tähän maistiaissivun tulevasta albumistani. Lyijäys on vienyt vajaan päivän, tussaus suunnilleen päivän, väritys useita tunteja. Lähdeaineistoa on pengottu kaikkiaan noin vuoden alusta lähtien.

http://img186.imageshack.us/img186/5053/mk04rgb3fc.jpg

Paikan päällä käyneille: En ole koskaan ollut Pariisissa. Sekös mua surettaa.

Taisi olla vähän väärä threadi laittaa tuota näytettä, mutta kyllähän tuo havainnollisti. Paljon ihmisiä ja yksityiskohtia, jotka pitää tarkistaa kirjoista - kyllä siihen aikaa tuhraantuu... Kiinnostaa nähdä miten kokonaisuus toimii. Tietokonesprayväritykset kyllä nostaa vähän karvat pystyyn, muuten sujuvaa jälkeä.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #28 : 09.10.2005 klo 14:53:54 »
Mullakin on ollut yksi projekti työn alla kohta kaksi vuotta. Viime joulukuussa mulla oli kolme viikkoa lomaa ja ajattelin, että piirrän sivun jokaisena arkipäivänä. MUTTA sitten reilun viikon jälkeen iski paha flunssa ja projekti jäi siihen. Sitten on "oikeita" töitä ollut niin paljon, että en ole jaksanut jatkaa kyseista projektia.

Suunnitelmissa olisi tarkoitus tarttua härkää sarvista uudelleen. Mulla on lomaa 12.12. - 5.1..

Mutta nyt on käsi tullut kipeäksi.

RRRogntudjunrogntudju!!!
« Viimeksi muokattu: 11.10.2005 klo 13:37:33 kirjoittanut tertsi »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #29 : 09.10.2005 klo 16:14:46 »
Onko kellään muulla moista ongelmaa,
Ei ainakaan täällä, mutta minua onkin siunattu paljon sillä, että perfektionistiä minusta ei löydy etsimälläkään. Kai. Ehkä osittain siinä on sekin, että yleensä työtahti on sen verran kiivas, että muutosta tyylissä ei ehdi näkemään. Sitten myöhemmin kun kattelee vanhoja töitä, näkee, että jotain on tapahtunut. Aika harvoin kuitenkin piirrän mitään uusiksi.