Kirjoittaja Aihe: Hotel -sarjakuvaa  (Luettu 15389 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
Re: Sarjakuvaani
« Vastaus #30 : 23.09.2005 klo 21:22:25 »
Jos tämä oli sarjan aloitus niin ainoa koukku oli tuo lopun "murhaajia" -kommentti. Ja siitäkin jäi semmoinen "Ookkei, mitäköhän seuraavaksi, pikkutyttösiä verta ja suolenpätkiä vai samaa pikkuoutoa loppuun asti??" -olo.

Keronnasta tulee mieleen Ghost in the Shellin tai jonkin muun animeleffan kerrontaa tasapainottava ns. taukokohtaus (panoroidaan jotain kaupunkimaisemaa tms. hitaasti). Tai esim. Mignolan käyttämät tunnelma ruudut joissa kuvataan jotain patsaita tms. Ero on siinä, että elokuvassa taukokohtaukset kestävät muutaman sekunnin ja Mignolalla yleensä yhden ruudun niin nyt luin kerronnalista taukoa 9 sivua.
Toivottavasti seuraavien sivujen aikana tapahtuu jo jotain, muutoin (ainakin tämän) lukijan kärsivällisyys on koetuksella.

Vertailun vuoksi:Eisner kertoi Spiritissä tarinan seitsemässä sivussa.

Piirrosjälki on ihan kivaa.

But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

Joonase

• Vieras
« Vastaus #31 : 23.09.2005 klo 23:41:24 »
Hei kiitos taas palautteesta :) Oli ilo lukea.

Lainaus
Onko tarkoituksesi tehdä tästä nettisarja vai painettu albumi? Painettuna toimisi ehkä paremmin pokkarikoossa, tosin paperin pitäisi olla aika hyvää, että kaikki yksityiskohdat toistuvat kunnolla.
Tarkoitus olisi tehdä tästä ainakin painos sitten kunhan saan kunnialla ensin loppuun, mutta myös nettisarjankin voin tästä ehkä tehdä... Ei tiedä vielä.

Lainaus
Sydämmeltä kirjoitetaan yhdellä ämmällä, sydämeltä, siis.
kiitoksia. Korjattu

Lainaus
Muuten, millä välineillä piirrät kyseistä sarjakuvaa?
Tietokoneella piirrän siis ja piirtopöydän avulla (Wacom a6) Ja softana on nykyään Photoshoppi kun vihdoin sain sen: ] Ennen oli toi Alias Sketchbook.

Lainaus
Jos tämä oli sarjan aloitus niin ainoa koukku oli tuo lopun "murhaajia" -kommentti. Ja siitäkin jäi semmoinen "Ookkei, mitäköhän seuraavaksi, pikkutyttösiä verta ja suolenpätkiä vai samaa pikkuoutoa loppuun asti??" -olo.
Joo, minä aina yritän noudattaa sitä "katsojan mielenkiinto 3 sekunnissa" metodiaa lyhytelokuvia tehdessä, mut tässä on vähän hiukan eri juttu. Toi alku ei ole ei ole koko sarjan alku vaan teen vielä erikseen semmosen alku episodin siihen missä sattuu ja tapahtuu paljon ja vähän selvennetään että mistä on kyse. Muuten toi varsinainen alku on vähän tommosta hiljasta joka pikku hiljaa voimistuu ja selventyy.. Kuitenkin kun aika pitkä tarina on tulossa niin ei voi ihan heti "toiminta" alkaa.

Muttamutta. Laitampa taas pari uutta sivua näytille:

Sivu 10
Sivu 11
Sivu 12
Sivu 13
Sivu 14
Sivu 15

Sit fiksasin viel vähän 1, 2 ja 4 sivua.

/Hm.. Jostain syystä aukee kauhean hitaasti noi sivut ainakin mulla... Onkohan liikaa tavaraa tuol photobucketis
« Viimeksi muokattu: 27.01.2006 klo 23:20:11 kirjoittanut Joonase »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #32 : 25.09.2005 klo 15:18:38 »
/Hm.. Jostain syystä aukee kauhean hitaasti noi sivut ainakin mulla... Onkohan liikaa tavaraa tuol photobucketis
Pienempi tiedostokokokin auttaisi. N. sadan kilon pintaan olisi hyvä tiedostokoko ihan värillisenäkin, mutta sulla näyttää noi olevan yli kahtasataa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Vastaus #33 : 26.09.2005 klo 10:52:45 »
No se olikin sitten sekä pikkuoutoa että suolenpätkiä.

Pitää vielä hiukan ruikuttaa, nimittäin tuosta kerronnasta. Mainitsit tuossa aiemmassa viestissä lyhyelokuvat, mikä voisi osaltaa selittää sen että sarjakuvasi muistuttaa enemmän kuvakäsistä kuin sarjakuvaa. Pikaisen uusintavilkaisun perusteella näytät käytävän vain vaakasuoraa (laajakuva) ruutua eli sitä hitainta ruutumuotoa. Täten kerronta vaikuttaa siltä kuin sitä ei olisi "leikattu", kaikki kohtaukset ovat samanmittaisia ajaltaan.

Mutta jos tarinasi ei ole lyhyt ja käytät kerrontaan saman määrän ruutuja per sivu  kuin korkkarissa niin tarinan kokonaissivumäärä pompsahtaa aika isoksi.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

JV

• Jäsen
« Vastaus #34 : 28.09.2005 klo 01:27:30 »
No se olikin sitten sekä pikkuoutoa että suolenpätkiä.

Pitää vielä hiukan ruikuttaa, nimittäin tuosta kerronnasta. Mainitsit tuossa aiemmassa viestissä lyhyelokuvat, mikä voisi osaltaa selittää sen että sarjakuvasi muistuttaa enemmän kuvakäsistä kuin sarjakuvaa. Pikaisen uusintavilkaisun perusteella näytät käytävän vain vaakasuoraa (laajakuva) ruutua eli sitä hitainta ruutumuotoa. Täten kerronta vaikuttaa siltä kuin sitä ei olisi "leikattu", kaikki kohtaukset ovat samanmittaisia ajaltaan.

Mutta jos tarinasi ei ole lyhyt ja käytät kerrontaan saman määrän ruutuja per sivu  kuin korkkarissa niin tarinan kokonaissivumäärä pompsahtaa aika isoksi.

Minusta vaakakuvat toimii tuossa hyvin, eikä lainkaan tee erityisen "hidasta" vaikutelmaa. Alkusivuissa (siis 1-10) kulki mukavasti kuvan rullaus eli tempo, mutta näissä uudemmissa mättää joku aika pahastikin tommosella kokonaissommitelmatasolla. Lisäksi sinun pitää kehitellä kerrontataitojasi, vaikka ei oikein mitään tapahdu, on silti vaikea seurata mitä tapahtuu. Ja hahmot on hämäävän samannäköisiä ja ilmeettömiä. Hieman enemmän jotain viitettä vois myös taustoissa olla. Semmoiseen A5-kokoon tai pienempäänkin tämä sopisi hyvin, suuremmassa koossa paistaisi valkoinen ihan liikaa.

Siis ekat kymmenen sivua olivat tosi lupaavat, mutta seuraavat vähän kompastelivat. Mutta kiinnostava tyyli sinulla, toivottavasti tarina kasvaa tästä. Ja minusta on ihan hauska nähdä näin ilmavaa kerrontaa - ettei tarvitse änkeä kymmentä ruutua sivulle, ja kolmea puhekuplaa joka ruutuun. Rytmillinen vaihtelu ja ruudutuksen variointi kyllä on ihan suositeltavaa pitemmälle mentäessä.

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #35 : 28.09.2005 klo 06:39:41 »
Kiva. Itse olen koko yön luonnostellut j vähän käsikirjoittanutkin ja ollut lopputulokseen erittäin tyytyväinen. Sitten tulen Kvaakkiin ja näen tällaista jälkeä. Herää kysymys, miksi edes vaivaudun jatkamaan omaa "puuhasteluani".

Kuvituksessa minulla ei ole mitään moitittavaa, Oi Suuri ja Mahtava Taiteilija. Itse juoni ei oikein ottanut meikälaisen kohdalla tuulta siipiensä alle (ja ihan kuin ensimmäisten viidentoista sivun perusteella voisi jotain sanoa) . Ehkä se vain ole minulle. Kerronta tuntuu toimvan, vaikka pienoinen tiivistäminen ei tekisi pahaa. Tunnelmaa tosin sillä varmaankin haetaan ja se voisi taas kärsiä... Älä siis minua kuuntele. Pilaat tuon vielä.

Joonase

• Vieras
« Vastaus #36 : 01.10.2005 klo 22:13:09 »
Iltaa.

Noh, laitan nyt viel kerran uusia sivuja tänne näytille.. Ei ole kai ihan järkevää kaikkia alkaa tänne päivitteleen. Jos ne kotisivut saisin pian (nytkun niiden mahdollinen tekijäkin on löytynyt) niin annan sinne linkin jonne voisitte mennä halutessanne kattelee.

Loput sivut tuosta "ensimmäisestä" päivästä ja vähän jotain muuta kivaa.

Sivu 16
Sivu 17
Sivu 18
Sivu 19
Sivu 20
Sivu 21
Sivu 22

Minan kuva
Mian kuva

Sitten vielä yksi versio kansikuvasta
ja toinen
Sanokaas jos viittitte et kumpi teidän mielestä parempi? Teen kylläkin vielä varmaan kolmannenkin :)

JA kiitoksia kommenteista ja kohennus ehdotuksista.
Yritämpä panostampa enemmän tuohon kerrontaan ja muihin mitä kerroitte.
Ehkä leikkaan yhdelle sivulle 2 kuvaa tai max 3 niinkuin noissa ensimmäisissä olikin.

Edelleen kaikenlaiset parannusehdotukset ovat erittäin tervetulleita! Kiitos näistä vielä.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2006 klo 23:21:46 kirjoittanut Joonase »

devilis6

• Mr.Devilish
  • Jäsen
  • To Live Is To Die...
« Vastaus #37 : 01.10.2005 klo 22:33:14 »
Sanokaas jos viittitte et kumpi teidän mielestä parempi? Teen kylläkin vielä varmaan kolmannenkin :)
No tietenkin toi ensimmäinen kansi on parempi.
Tietty pitää varoa tota mustan käyttöä, kun painamaan rupiaa...

Toppo

• Jäsen
« Vastaus #38 : 03.10.2005 klo 14:01:17 »
Sarjakuva on aika jämähtäneen tuntuinen... Tuntuu kuin lukisi jotain kuvitettua runoa.

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #39 : 09.10.2005 klo 13:51:24 »
Työtahtikeskustelussa heränneen uteliaisuuden johdosta yritän nyt liittää tähän maistiaissivun tulevasta albumistani. Lyijäys on vienyt vajaan päivän, tussaus suunnilleen päivän, väritys useita tunteja. Lähdeaineistoa on pengottu kaikkiaan noin vuoden alusta lähtien.

http://img186.imageshack.us/img186/5053/mk04rgb3fc.jpg

Paikan päällä käyneille: En ole koskaan ollut Pariisissa. Sekös mua surettaa.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

tertsi

• Vieras
« Vastaus #40 : 09.10.2005 klo 14:03:15 »
No tietenkin toi ensimmäinen kansi on parempi.
Tietty pitää varoa tota mustan käyttöä, kun painamaan rupiaa...
Toinen (ei siis ensimmäinen) on parempi.

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #41 : 09.10.2005 klo 15:06:20 »
Oikein kaunista jälkeä. Toimii odotettua paremmin sarjakuvana. Nyt vaan kirjettä Jalavalle ja albumi kauppoihin ;)
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

Uroskana

• Vieras
« Vastaus #42 : 17.10.2005 klo 01:26:47 »
Siis todella hienoa jälkeä, jotain sellaista mitä itse haluaisin piirtää mutta ei taidot ainakaan vielä riitä. Juuri tuommoinen synkkä musta sopii meikäläisen "truuhevigoottisaatananpalvaaja"-luonteelleni.  Mistä olet tuon tekniikan oppinut? Yhdyn täysin Selinin Ramin kommenttiin, että viittiikö sitä enään itse jatkaa vaivaista tuhertelua... Mutta toisaalta saattaahaan tämä innostaa kehittämään itseään yhä paremmaksi. "Se mikä ei tapa minua, tekee minut entistäkin vahvemmaksi." - Friedrich Nietzsche Juu ja kyllä, totisesti sitä kirjettä Jalavalle kuten Tuukka ehdotteli.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #43 : 17.10.2005 klo 08:13:26 »
Yyyhhyhyhyhh. Tulis Jalavalta kyl bumerangina takas. Tai mistäs sen tietäis, Markku Jalavalla ei välillä tunnu olevan makua laisinkaan. Mua tällainen köykäisesti käsikirjoitettu tietokonepaarustelu lähinnä hirvittää ja painettuna tää näyttäis vielä huomattavasti huonommalta kuin ruudulla.

Arvoisa nimimerkki Joonase, ota pliis se sivellin tai terä käteen ja ja ala treenaamaan oikeaksi piirtäjäksi. Potentiaalia sinussa on. Tytöt ovat söpöjä ja mustan tehokas käyttö on aina miellyttävää. Pyydä joltain käsikirjoitus tai panosta itse tähän puoleen voimaakkaammin. Sarjakuvat harvemmin toimivat jos ne on tehty pelkästä piirtämisen ilosta.

Niin ja toi fontti on muuten ihan kauhea.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #44 : 17.10.2005 klo 11:22:06 »
Tarinapuoli on kyllä aika heikko... Mutta vois mennä Arktisen Banaanin julkaisuna. Jalava ei varmasti ota.