Kirjoittaja Aihe: Työtahti/työtottumukset  (Luettu 21886 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Työtahti/työtottumukset
« : 12.11.2003 klo 14:47:24 »
Eli minkäslaisia työtapoja/työtahtia teillä on, jotka sarjakuvia teette (joko työksenne tai harrastuksella)?
Kuinka monella on esim. suht säännöllistä tekemistä ja kuinka monella tekeminen on satunnaisempaa (tai jopa satunnaisen säännöllistä)? Tämä on siis jonkinlainen jatko-osa sille vanhalle, mitä teet -keskustelulle.
Myöskin muu tekemiseen liittyvä kiinnostaa: eli kuunteletko musiikkia tehdessäsi, mihin vuorokauden aikaan on otollisin aika istua piirustuspöydän ääreen yms. Sana on vapaa.

Itse olen tätä miettinyt, kun olen nyt koittanut harjoittaa itselleni jonkinmoista rutiinia. Olen oikein pistänyt kellon soittamaan aamulla ja kaikki :o
Piirtämään olen alkanut kahdentoista aikaan päivällä ja jatkan siitä jonnekin kolmeen tai neljään (kun sitten pitää lähteä kouluun). Siinä välissä surffailen netissä ja etsiskelen lähdemateriaalia (mm. kuvia). Sitten vielä illalla, kun palaan koulusta piirtelen pari tuntia.
Yhteensä siis aktiivista piirrusteluaikaa n. 4 tuntia päivässä (jos jaksan olla piirustuspöydän ääressä, niin määrä on jopa 6-8 tuntia!). Tällä tahdilla näyttäisi, että viikottainen sivumäärä (valmiita sivuja siis) olisi 5-15 sivua (nyt on esim. menossa 5. sivu tälle viikolle).
Musiikkia kuuntelen useimmiten piirtäessäni. Välillä ei jaksa mennä vaihtaan tai kääntään levyä (radiota kuuntelen tosi harvoin) ja tuhraan hiljaisuudessa. Ja normaalisti tykkään ottaa pienen jaloitteluhetken lähes jokaisen piirretyn ruudun jälkeen.

Täytyy vielä sanoa, että mulla ei paljoa nopeus vaikuta jälkeen paljoakaan (paitsi yksityiskohtien paljoudella), eli se on yhtä huonoa/hyvää piirsin sitä tunnin tai viikon.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
Re:Työtahti/työtottumukset
« Vastaus #1 : 12.11.2003 klo 15:04:26 »
Työtahtini on hävettävän epäsäännöllinen. Joskus ei vain jaksa ottaa sitä kynää käteensä ja joskus on sellainen olo, että jos minä nyt piirrän, niin tulee rumaa jälkeä.

Saan aikaiseksi yleensä yhdes sivun parissa päivässä, mutta kun on välissä jopa viikkojen taukoja, niin ei se kovin nopsaan edisty. Nyt minulla on ongelmana se, että harmaat tussini loppuvat aina parin sivun jälkeen, eikä niitä jaksa käydä koko ajan ostamassa... ja kerralakaan ei montaa viitsi ostaa, koska olen typerä...

Joskus tulee kuunneltua musiikkia, kun tekee sarjakuvaa. Uusimman projektin alusta tuli aika synkkää tavaraa, kun sitä piirtäessäni kuuntelin lähinnä Danny Elfmania. Jostain syystä tuo musiikki kannusti minua tekemään alkuosiosta täysin "äänettömän"...
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #2 : 12.11.2003 klo 15:18:16 »
Pakostakin säännöllistä on tekeminen kun ammatikseen tekee. Sarjakuvien studiopiirtämistä. Saavun paikalle klo 10 ja tsekkaan sähköpostit ja kvaakkailen ensin. ;) Sitten alkaa työ, katton mitä on tehtäväksi annettu ja miten pian pitää olla valmista. Sitten kvaakkailen vähän. Sitten piirrän tunnin pari kolme tai mitä onkaan agendassa, väritystä, tussausta... Sitten tsekkaan Kvaakin ruokatunnilla... ja sitten jatkan hommia niin kauan kunneka päivä on ohi klo 16, välillä kvaakkaillen. Hommat vaihtelee ryhmäideoinnista yksin nyhjäykseen valopöydän tai koneen ääressä. Viisi päivää viikossa.
Kotona teen omia juttuja jos jaksan, harvoin jaksan.
Freelancerina ollessa rutiinia ei ollut, hommat jäi viime tippaan ja keskiyön jälkeen.
Niin no jaa, teenhän minä vielä jotain tekstauksia freepohjalta. Ja artikkeleita.
En kuuntele mitään. On varmaan sama kuuluuko mitään tai ei, jos keskittyy kunnolla tekemiseensä.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #3 : 17.11.2003 klo 11:56:42 »
Kotona teen omia juttuja jos jaksan, harvoin jaksan.
Freelancerina ollessa rutiinia ei ollut, hommat jäi viime tippaan ja keskiyön jälkeen.

Jotenkin sarjakuvien teko on sen verran työlästä, että puuduttavan työpäivän jälkeen on helpompi pötkähtää tietokoneen eteen ja ruveta pelaamaan tai tsiigata joku DVD...

Saapa nähdä miten minun käy, jos ryhdyn freelancermediamieheksi... tuleeko noutaja vai joku-muu-mikä.
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

juri

• Vieras
« Vastaus #4 : 17.11.2003 klo 14:12:47 »
olen niin yksin.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #5 : 17.11.2003 klo 15:10:34 »
olen niin yksin.

Hienoa. Minä jo ehdiin luulla, että minä puhun täällä joutavia.

Onko kellään muulla kommentoitavaa sarjakuvien teon työtahtiin. Itselläni ongelma on se, että pääharrastukseni (sarjakuvat) alkaa jäämään muident toimien (esim. työ) alle.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #6 : 17.11.2003 klo 15:31:56 »
Mulla on se etu että ei ole päivätyötä ja kouluakin iltaisin vain kolme tuntia (4 päivää viikossa), joten on aikaa. Tänäänkin tussasin kahdeksan strippiä ja väritin neljä. Menevät nettiin yhteen joulukalenteriin.

Illalla vois sitten ehkä tussata sarjakuvaa, jos jaksaa.

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Vastaus #7 : 17.11.2003 klo 15:45:49 »
Lainaus
Pakostakin säännöllistä on tekeminen kun ammatikseen tekee. Sarjakuvien studiopiirtämistä. Saavun paikalle klo 10 ja tsekkaan sähköpostit ja kvaakkailen ensin.  Sitten alkaa työ, katton mitä on tehtäväksi annettu ja miten pian pitää olla valmista. Sitten kvaakkailen vähän. Sitten piirrän tunnin pari kolme tai mitä onkaan agendassa, väritystä, tussausta... Sitten tsekkaan Kvaakin ruokatunnilla... ja sitten jatkan hommia niin kauan kunneka päivä on ohi klo 16, välillä kvaakkaillen. Hommat vaihtelee ryhmäideoinnista yksin nyhjäykseen valopöydän tai koneen ääressä. Viisi päivää viikossa.

Oletko muuten Timo laskenut, kuinka monta tuntia työajastasi valuu päivän mittaan hukkaan Kvaakatessa?  ;D

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #8 : 17.11.2003 klo 15:50:23 »
Oletko muuten Timo laskenut, kuinka monta tuntia työajastasi valuu päivän mittaan hukkaan Kvaakatessa?  ;D
Jaa juu ei näihin nii kauan mene :-) Täytyy vähän henkireikää olla... Koko ajan oon kirjautuneena, mut vilkasen aina välillä nopsasti vaan.

Timo

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #9 : 17.11.2003 klo 16:19:19 »
Jopas. Ennen tajunnutkaan että NÄIN moni teistä on itsekin sarjakuvan väsääjiä. Itse kokeilin joskus nuorna miehenä jotain pientä huvikseni muttei kärsivällisyys riittänyt - eikä anatomian tuntemus, edes pilapiirroksiin - joten nykyisin piirtelen vain puhelimessa jutustaessani hämäriä pilaukkoja ja omituisia fraktaalikoukeroita. Ja niitähän syntyy yhden puhelun aikana...hehheh...

Missäs töitänne voi nähdä???

Jukka

• Jäsen
« Vastaus #10 : 17.11.2003 klo 20:02:10 »
Ei säännöllisyyttä. Eihän siitä mitään tulisi. Oikea taiteilija odottaa inspiraatiota ja piirtää sille päälle sattuessaan vuorokaudenputkeen. ;)
No ei vaan tietysti jos piirtäisi tai käsikirjoittaisi ammatikseen niin pakkohan sitä olisi jonkinlainen rutiini kehittää. Tällä hetkellä sitä "ongelmaa" ei ole ja sarjakuvia teen aina kun sille päälle satun. Ideat pyrin kyllä aina kirjaamaan ylös sitä mukaa kun niitä päähän pälkähtää. Toteutus on sitten eri asia ja minua odottaa monta ruutuvihkoa strippikäsikirjoituksia ja hahmosuunnitelmia ja kaikkea muuta epäselvää. Parhaita ovat ne kännissä baarissa saadut ideat joista aamulla saa enää mitään selvää tai jos jotain saa niin lauseenpätkän jossa lukee jonkun tyypin nimi.
Eli mitään rutiinia ei vielä ole mutta toivottasti joskus saavuttaa sen tason että sellainen on pakko kehittää.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #11 : 18.11.2003 klo 09:29:03 »
Täytyy vähän henkireikää olla... Koko ajan oon kirjautuneena, mut vilkasen aina välillä nopsasti vaan.

Huijaat vain itseäsi. Addiktiosi on edennyt jo hälyttävän pitkälle.

Onko kokeneilla konkareilla vinkkiä siihen, että miten pitää mielenkiinto yllä pitkää, synkää, traagista ja ahdistavaa tarinaa tehdessä? Kannattaako vain noudattaa orjallisesti käsistä vai kannattaako piristää prosessia heittämällä väliin hetken mielijohteesta jotakin yllättäviä ideoita? En minä tarkoita, että projekti sinänsä kyllästyttää, mutta usein minulla tulee kesken sarjakuva teon idea jostakin aivan muusta sarjakuvasta, joka ainakin idean syntyhetkellä tuntuu hauskalta piirrettävältä. Se on ärsyttävää.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #12 : 18.11.2003 klo 10:26:56 »
Yksi hyvä tapa on itse asiassa tehdä samanaikaisesti useampaa juttua (no vuorotellen tietenkin). Silloin jos rupeaa toinen tökkimään, niin voi ottaa toisen työn alle. Mulla aika usein (ihan musta riippumattakin) on työn alla yksi pidempi juttu ja sitten ainakin yksi lyhyt parin sivun juttu, joita väsäilen sitten ristiin.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #13 : 18.11.2003 klo 10:30:21 »
Täytyy vähän henkireikää olla... Koko ajan oon kirjautuneena, mut vilkasen aina välillä nopsasti vaan.
Huijaat vain itseäsi. Addiktiosi on edennyt jo hälyttävän pitkälle.
Ei ole. Ei ei.... Kyllä minä hallitsen tämän! Homma on hanskassa! Aaaa.....

Timo

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #14 : 18.11.2003 klo 11:43:27 »
Mulla aika usein (ihan musta riippumattakin) on työn alla yksi pidempi juttu ja sitten ainakin yksi lyhyt parin sivun juttu, joita väsäilen sitten ristiin.

Kuulostaa pelottavalta. Jos minä yrittäisin tuota, niin huomaisin pian, että minulla on 23 pitkän sarjakuvan alkua, joissa jokaisessa on 2 - 6 sivua tehtynä, mutta ei enempää...

Tälläkin hetkellä minulla on kesken vain kaksi lyhyttä ja yksi pitkä. Sekin on jo liikaa.