Kirjoittaja Aihe: Työtahti/työtottumukset  (Luettu 21889 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Re: Työtahti/työtottumukset
« Vastaus #30 : 10.10.2005 klo 13:44:16 »
Kun ja jos pystyn tai ehdin aloittaa projektin (jonka haluan tehdä)... niin mietin juuri tuota että millaista jäljestä tulee jos piirrän pari sivua ja sitten pidän kuukauden taukoa. Saan tuskin koskaan mitään pitkää alpparia ulos, tällä aikataululla ja niin eespäin...

Precis...
ensin kertomus, sivulayoutit ja sellaiset valmiiksi (näitä voi nykertää vaikka kuinka kauan), ja lopuksi puhtaaksipiirtäminen yhteen putkeen esm loman aikana kuten tertsi suunnitteli.
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #31 : 11.10.2005 klo 13:28:46 »
ensin kertomus, sivulayoutit ja sellaiset valmiiksi (näitä voi nykertää vaikka kuinka kauan), ja lopuksi puhtaaksipiirtäminen yhteen putkeen esm loman aikana kuten tertsi suunnitteli.

...ja sitten käsi hajoaa tai aika ei kuitenkaan riitä jos kyse on pitkästä jutusta. :-\ Tai ehkä pitkää alpparia ei kannata edes yrittää tehdä jos siihen ei voi keskittyä "päätyönä".

rama

• Jäsen
« Vastaus #32 : 11.10.2005 klo 13:32:28 »
...ja sitten käsi hajoaa tai aika ei kuitenkaan riitä jos kyse on pitkästä jutusta. :-\ Tai ehkä pitkää alpparia ei kannata edes yrittää tehdä jos siihen ei voi keskittyä "päätyönä".

Word. Tekotahti on tietysti yksilöllistä, mutta tuo lienee varsin hyvä neuvo ainakin minunkaltaiselleni ”nyhertäjälle”...  :P
      Errol Flynn

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #33 : 11.10.2005 klo 13:52:43 »
Word. Tekotahti on tietysti yksilöllistä, mutta tuo lienee varsin hyvä neuvo ainakin minunkaltaiselleni ”nyhertäjälle”...  :P

Itse kitisen tässä, että haluaisin aloittaa pitkän alpparin tietyistä hahmoista. Tai edes jotain. Mutta aika ei vain millään riitä... Ja muut ongelmat siihen päälle... Huomasin pitempien projektien kanssa juuri sen, että niihin pitää voida keskittyä, miljoonan asian ajatteleminen yhtä aikaa on aivan tuhoon tuomittu idea. :( Ja itse teen aina liian nopeaa jälkeä, pitäisi oppia maltillisempi työtahti. Ehkä piirrosjälkiki pysyisi tasalaatuisempana. Tuntuu siltä, etten saa siistiä jälkeä aikaan vaikka kuinka yritän.

Toisaalta, jos sarjakuvan tekee pieniin lukuihin jaoteltuna ei tyylinvaihdos haittaa niin paljoa. Noista pienistä osista saa koottua isonkin tarinan.

rama

• Jäsen
« Vastaus #34 : 11.10.2005 klo 13:59:28 »
Ja itse teen aina liian nopeaa jälkeä, pitäisi oppia maltillisempi työtahti. Ehkä piirrosjälkiki pysyisi tasalaatuisempana. Tuntuu siltä, etten saa siistiä jälkeä aikaan vaikka kuinka yritän.

Meillä on itseasiassa täysin päinvastainen ongelma  ;)
Näkemättä on tietysti vaikea sanoa, mutta nopella piirrostavalla tulee usein paremman näköistä jälkeä, kuin täydellisyyttä himoavalla, kliinisellä nyhertämisellä. Itse yritän opetella ”suttaamaan” enemmän. No jaa, ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolen...
      Errol Flynn

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #35 : 11.10.2005 klo 14:03:44 »
Näkemättä on tietysti vaikea sanoa, mutta nopella piirrostavalla tulee usein paremman näköistä jälkeä, kuin täydellisyyttä himoavalla, kliinisellä nyhertämisellä.

Totta, liika nykertäminen ei ole hyvä homma, mutta ei liika hosuminenkaan... Tarkoitan lähinnä sitä, että haluan saada aikaan rentoa jälkeä, mutta kuitenkin ei-hutaistua. Mutta niinhän se ruoho vihertää aina niin kauniisti puolella toisella... :D

tertsi

• Vieras
« Vastaus #36 : 13.10.2005 klo 00:50:17 »
Piirsin just puoli sivua sarjakuvaa, seitsemän ruutua. Siihen meni aikaa viisi tuntia. Taustoja on jonkin verran, mutta ne ovat aika yksinkertaisia.

Sitten mulle kävi taas vanhanaikaisesti: Tässä jaksossa on nainen pääroolissa. Huomasin koko homman piirrettyäni, että toihan näyttää ihan mieheltä! No, sitten piirsin valopöydällä naiselle naisellisemman pään joka ruutuun, eri paperiarkille. Liitän uuden pään sitten photoshopissa. Harmittaa vain, etten taaskaan onnistunut tekemään paperioriginaalia!

Aika paljon menee aikaa tekstaamiseen ja viivoittamiseen.

Semmosta.

EDIT:
Sitten värittämiseen mennee huomenna pari tuntia. Eli puolen sivun graafiseen toteutukseen menee täysi, tiukkatahtinen työpäivä (7 tuntia, tai ylikin). Sitten lähetän modeemilla toimittajalle ja taittajalle sarjiksen, siihen menee tunti.

Aika rankaksi kävisi, jos pitäisi tehdä tämmöistä viisi päivää viikossa, vaikka tollaset  20 vuotta.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2005 klo 01:00:40 kirjoittanut tertsi »

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
« Vastaus #37 : 13.10.2005 klo 10:27:08 »
Itse kitisen tässä, että haluaisin aloittaa pitkän alpparin tietyistä hahmoista. Tai edes jotain. Mutta aika ei vain millään riitä... Ja muut ongelmat siihen päälle...

Hmm... Tekee mieli kysyä että kuinka pitkä mielestäsi on pitkä alppari?

Mulla on työn alla 42-sivuinen jutska, jota olen tähän mennessä piirtänyt päivätyön ohessa jotain 26 sivua yhteensä, tussattu ehkä kymmenisen sivua. Olen tehnyt tätä jo vuoden ja alan kyllä huomata omien taitojen kehittymisen siinä ajassa... joskin vähemmän kuin luulin. Alkuaikoina piirsin todella hitaasti ja huolellisesti, nykyään tulee samantasoista lyhyemmässä ajassa. On kuitenkin ruutuja, jotka tekisi mieli piirtää uudestaan. Yritän vaan pidätellä itseäni siihen saakka, että olen piirtänyt homman loppuun. Jätän tussaamatta ruudut, joihin en ole tyytyväinen, ja katon sitten lopuksi että onko joku juttu uudelleenpiirtämisen arvoinen. Luultavasti huomaan, että en oikeastaan jaksa (paitsi ehkä ne pari kaikista kauheinta).

Valmista pitäisi tulla piirrosjäljen puolesta ensi vuoden helmikuussa ettei niinsanotusti projektit ala kuseen... Mutta toivon kyllä, että saisin tässä syksyn aikana jo väännettyä suurimman osan sivuista. Kunhan nyt pääsis taas vauhtiin, tahtoo uudemman projektin tutkimustyö, käsikirjoitus ja layout viedä vähän turhan paljon aikaa. Lisäksi innostun vähän väliä piirtelemään kaikkea muuta  :-\
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #38 : 13.10.2005 klo 12:36:59 »
Hmm... Tekee mieli kysyä että kuinka pitkä mielestäsi on pitkä alppari?

42 sivuakin on aika pitkä tarina, mutta lähinnä mielessä on semmoinen sata sivua jossa oikeasti ehtii keskittyä yhteen jos toiseenkin asiaan. Mutta 42 sivuakin vaatii jo keskittymistä tarinaan... paljon.

Suunnittelin tässä että kun sen pitkän alpparin (kuinka pitkä siitä sitten tuleekaan, ehkä ei 50 sivua enempää tai sitten liikaa niin että pitää karsia) niin yritän piirtää sitä vähä vähältä. Oma jälki tuntuu muuttuvan vähän liikaakin, eikä aina positiiviseen suuntaan. Kuitenkin ensimmäistä ruutua jaksaa vielä nyhertää, jospas tekisi ruudun kerrallaan... jälki saattaisi pysyä tasaisempana. Yleensä on aina kiire tullut vastaan.

Huomasin koko homman piirrettyäni, että toihan näyttää ihan mieheltä! No, sitten piirsin valopöydällä naiselle naisellisemman pään joka ruutuun, eri paperiarkille. Liitän uuden pään sitten photoshopissa. Harmittaa vain, etten taaskaan onnistunut tekemään paperioriginaalia!

Joidenkin ihmisten sarjakuvaoriginaalithan ovat täynnä päälle liimattuja ruutuja ja kaikkia lappusia. Voisihan nuo päät liittää ihan originaaliinkin. Sitten siitä näkyisi sarjakuvan tekovaiheet ja muuta hienoa.

Mitä taas tuohon hahmo-ongelmaan tulee, itsellä on juuri päinvastoin: kaikki miehet alkavat näyttää naisilta. :P Minulla oli aivan mieletön homma saada Zacharias (Tulevaisuus) näyttämään joltain about 28-29-jotain mieheltä... Ja kehitystyö jatkuu yhä, nyt kai siihen oikeaan suuntaan...?

Janne Kuusinen

• Jäsen
  • I.L.S.J.K.P.(R)
« Vastaus #39 : 15.10.2005 klo 00:11:13 »
Sijaistoimintojen mestarin tunnustukset, osa 1

"Työpöydälläni" on nyt ollut hieman yli vuoden ajan kaksi A3-kokoista lyijykynäsivua odottamassa tussaamistaan. Sivut on tehty juhannusviikolla 2003 karjalohjalaisella mökillä, jossa vietin kolme päivää piirtäjäerakkona, aikaan sain 7-8 sivua. Vähän väliä nuo A3et pölyttyvät, ja täytyy siivotessa aina muistaa, ettei papereita pyyhi märällä rätillä. Muutama ruutu on jo semmoinen, että ne tulee "sitten joskus" piirrettyä peräte uusiksi.

Pöydän toisella laidalla on lokerikko. S'oon täynnä lyijykynähahmotelmia ja käsikirjoituksia, valehtelematta ainakin sadan sivun verran. Joskus harvoin kun saa sivun valmiiksi, saattaa siihen tulla vuosiluvuksi tyyliin "1997-2005".

Kuin lenkkeilyä tämä. Aloittaminen hankalinta. Juuri kun meinaa aloittaa, nostavat sijaistoiminnot päätään. Tuleekohan tv:stä jotain? Ulkonakin pitäisi tänään käydä. Suomalaisesta voisi käydä ostamassa siveltimen tai Pilotin 0.5:en. Hyllyissä on katsomattomia dvd:itä, pannaan pyörimään vaikkapa I,Robot. Selkää hieman pakottaa, paperin ylle kumartunut työasento ei tekisi hyvää. Kellokin on niin paljon, ja tussauksessa menee joka tapauksessa kuusi tuntia. Mitä jos paperi menee ryttyyn, kun kumitan? Ei millään voi piirtää, kun ei tuota valopöytääkään ole. Huomenna sitten. Opiskellakin pitäisi ja kaupassa käydä, siinä sivussa ehkä masturboida.

Tää on ihan hirveetä isi-elämää. Pitäisi ja pitäisi. Mikäli pystytte säännölliseen työhön, ottakaa vastaan nöyrä kateuteni.

Qrpitza

• Vieras
« Vastaus #40 : 15.11.2005 klo 01:27:58 »
Vahingossa huomasin tämän ketjun ja aattelin kirjoittaa komentin tänne.

Työtahtia on vaikea määrittää, paitsi viimeaikoina piirtämisestä tuli niin tärkeä asia mulle ja inspiraatiota on tullut niin paljon, että tekee mielii piirtä koko aika. Mutta kun olen opiskelija niin valitettavasti se rajaa sitä vähän.

Piirrän noin 5-6 h päivässä ja silti se on liian vähän. Aloitan joskus 17-18 aikoihin arkipäivisin. Muutama kerta oon piirtänyt niin kauan, että molemmat kädet puutui pariks tunniksi. Yhteen kuvaan (A4) menee jotain 3 päivää, koska olen niitä yksityiskohdat- tyyppejä.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #41 : 16.11.2005 klo 17:28:14 »
Sijaistoimintojen mestarin tunnustukset, osa 1

Pöydän toisella laidalla on lokerikko. S'oon täynnä lyijykynähahmotelmia ja käsikirjoituksia, valehtelematta ainakin sadan sivun verran. Joskus harvoin kun saa sivun valmiiksi, saattaa siihen tulla vuosiluvuksi tyyliin "1997-2005".

Eikös tuo ole normaalia? En mä enää nykyään ajattele keskeneräisiä töitä keskeneräisinä, jos niitä ei ole luvattu mihinkään, vaan mulla on kaikenlaista "taiteellisempaa" ja synkempää kamaa työhuoneen hyllyssä pinossa, eri asteilla, alkaen papereista joissa on pelkät puhekuplat joihinkin siveltimellä laastittuihin fiilispiirros-sarjiksiin, parhaimmillaan kymmensivuisiin valmiisiin tarinoihin joista vain on jäänyt dialogin hiominen kesken.

Albumipiirräntä on jäänyt vähemmälle, kun ei ole tullut anottua apurahaa, mun luonteellani ja työtahdillani siihen pitää varata 8-9 kuukautta täyspäiväisesti, koska koko aikaa ei voi vain piirtää albaria, järki menee ja nälkä tulee.

Olen aikuisiällä vain hidastunut; vaikka piirrän "valmista" nopeammin kuin koskaan, pitää kaikki sarjakuvatussaus tehdä hitaasti, hidastettuna kuin liikkeet tae kwon do'ssa. Puolisivuisen tai sivun sarjan tussaaminen kestää sellaisen kolmisen tuntia, piirrän kyllä tarvittaessa sivun päivässä mutten joka päivä. Sellainen neljä sivua viikossa on tahti joka sopii mulle hyvin.

Joudun nykyään piirtämään osin vatsallaan maaten, osin erilaisia työtuoleja vaihdellen. Olen edelleen sitä mieltä, että TaiK:in kamalat Kukkapuro-tuolit yhdistettynä 16 tunnin työpäiviin (pelkkää piirtämistä) pilasivat selkäni ja häntäluuni silloin kauan kauan sitten (olis pitänyt ostaa konttaustuoli aiemmin). Jonkun verran on pakko edelleenkin olla piirustuspöydän ääressä, kokonaan makuuasennossa piirretyssä sarjakuvassa menevät aina perspektiivit väärin, ja mittasuhteet rumiksi.

Sivun värittäminen kestää koneellakin sellaiset 3-5 tuntia.

Luonnostellessani en kestä musiikkia enkä häiriöitä, käsikirjoittaessa vielä vähemmän, piirtäessä levy saa soida rauhassa kun en mä sitä huomaa kuitenkaan. Nykyään myös vältän deadline-kiirettä, vaan ennemmin menen nukkumaan sitten kun aamuneljältä jälki alkaa huonontua, ja sovin aikataulut niin ettei maailma siihen kaadu. Nytkin teen ensi tammikuun deadlinea
:-)

Ja sitten se vihje albumin tekoon - toimi mulla: Piirrä sivu kerrallaan, enintään aukeama kerrallaan valmiiksi (mutta ilman tekstauksia), tekstaa kopioon vasta lopuksi. jokaisen työpäivän päätteeksi laita seuraavan päivän sivu valmiiksi pöydälle ja piirrä siihen ruutujen uloimmat rajat tms - sotke paperi jotenkin, silloin ei tule valkoisen paperin kammoa.

Työn iloa.

Teräskäsine

• Jäsen
  • Punk's not dead
« Vastaus #42 : 16.05.2007 klo 08:28:37 »
Aluksi odotan vain, että päähän pälkähtää jokin idea, jota rupean sitten ideoimaan viikkokaupalla. Kun juoni on selvillä teen siitä käsikirjoituksen, joka yleensä tulee paljon muuttumaan piirtämis prosessin aikana

Sitten aloitan hahmojen luonnostelemisella suttupaperiin, vain jos kysenen hahmo/hahmot ovat uusia. Tällä tavoin voi estää ainakin vähän hahmon radikaalista muodonmuutosta sivujen aikana.

Ja lopulta päästää sitten piirtämään :D Nykyään luonnostelen ensin 5 sivua 3 päivässä, jotka piirän puhtaaksi sitten 5 päivässä. Tämä työvauhti on osoittautunut itselleni erittäin sopivaksi.

vauvakolibri

• Limingan Virallinen Ei-tyttö
  • Jäsen
  • Super-kolibri extraordinaire
« Vastaus #43 : 16.05.2007 klo 14:36:59 »
Kun nyt itse tein 18 sivuisen sarjiksen Aalto yhteispienlehteen niin tahtina oli about sivu päivässä. Eli luonnostelu ja tussaus samana päivänä (mietintä saattoi olla aikaisemmin) tai että tussasin yhden sivun ja aloin luonnostelemaan seuraavaa.

Takapakkia tuli kun en vain osannut piirtää jotain mutta periaatteeni oli että kunhan pidän edes yhdestä ruudusta per sivu, niin muut saavat olla vaikka mitä sontaa (ei nyt ihan mutta jos jokin ei onnistunut täydellisesti, en antanut sen viivyttää liikaa.)

Aikaa meni noin kuukausi ja rapiat kymmenen päivää päälle. Piirtoaikaa kerääntyi ehkä 2-8 tuntia per päivä ja suurin osa työstä tehtiin yöaikaan asuntolan hiljaisuudessa.
Taustat on repäisty jostain hevon kuusesta mutta ei se mitään. Tarina etenee liian nopeasti eikä siinä ole juonta mutta ei sekään mitään!

Musiikkina toimi ensin radio ja sitten Silent Hill 3:n soundtrack.
"Ei on uusi Ehkä."
www.putput.info

Piber

• Sopuli
  • Jäsen
  • yuubervärkki
« Vastaus #44 : 16.05.2007 klo 15:06:33 »
Vielä koulua käydessä ja muutenkin aika seesteistä lapsuutta viettäen en ole halunnut itselleni mitään työtahtia määrittää.
Joskus istun heti koulusta tultuani myöhään yöhön (kl. 02.00).
Joskus taas saattaa mennä monta päivää että en edes koske kynällä paperiin.
Mutta käsikirjoitus vie tarinan pituudesta riipumatta aina vähemmän kuin piirtäminen.
Ehkä sitten kun elanto pitäisi repiä sarjakuvalla niin olisi tiukempi aikataulu.