Kirjoittaja Aihe: Luonnokset  (Luettu 614731 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

O.K.

• Jäsen
Re:Luonnokset
« Vastaus #120 : 06.04.2004 klo 22:34:45 »
.... Ja samoilta sivuilta samalla tyylillä tehty sarjakuva:
http://www.kolumbus.fi/jarmolaakso/Sarjakuvat/Scifi/scifi1.html
Nuolilla eteen taakse, jollei ole itsestään selvää.
Voitin tuolla kemistä albumin joku vuosi.  ;)
Tuota kävin Jarmon sivuilta tiirailemassa joskus tässä ja suurena MUSTAvalkotyylin ystävänä tietysti tykkäsin. Musta musta rules :)
Ja inkkarikin on varsin veikeä. "Valkoinen mies on juuri astunut tiipiihin pyytämään suuren päällikön tyttären kättä. Suuri päällikkö onkin suunnitellut valkoisen miehen varalle jotain aivan muuta..."
- -
Hiiri on muuten yllättävän hyvä piirtotyökalu, jos sitä oppii käyttämään ja jos sattuu laadukkaan jyrsijän saamaan. Macin vanhat harmaat sämpylät ainakin olivat eteviä myös piirusteluhommassa. Pallohiirissä tärkein tekijä oli (ja on) painavahko pallo. Itse kun en ole vielä tykästynyt optisiin (pah, kukkaro se on kun kiristää...) Optisten suuri erottelutarkkuus ei nimittäin ole välttämättä hyvä asia piirtelyssä, se poimii joskus kaikki tärinät viivaan mukaan. Oli hiiri minkä mallinen tahansa, niin sitä paremmin sillä piirtely sujuu mitä hitaammalle sen pistää ja mitä enemmän on tilaa hiiren liikutteluun.
Kannattaa kokeilla myös hiirellä piirtämistä! Vektorigrafiikkaohjelmien kanssa varsinkin suosittelen.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #121 : 06.04.2004 klo 22:54:18 »
Lainaus
Hiukan on sellainen fiilis, et inkkarilla olis tukala olo, kun pää vetäytyy noin taakse, mutta pientä on.

Ja samanlaista jälkeä samalla tyylillä olen tehnyt paljon paljon.
Näin saa nimittäin viidessä minuutissa valmiin kuvan kun siltä tuntuu.

Jotkut kuvat todella upeita, esim semmoinen missä oli kolme päätä. Sarjakuvissa en pysynyt oikein kärryillä. No, näyttö ei ole paras mahdollinen lukualusta sarjiksille.

Ehkä sarjakuvien rytmityksessä ja ruutujaottelussa olisi tarkistamisen varaa, mielestäni.

Mutta kaiken kaikkiaan hienoa ja kiinnostavaa.
Hieman luonnosmaista, vielä, kuitenkin.
Kandeisko printata tietsikalla tehdyt kuvat ja piirtää ne tussilla puhtaaks?
« Viimeksi muokattu: 06.04.2004 klo 22:54:36 kirjoittanut tertsi »

Holle

• Jäsen
« Vastaus #122 : 07.04.2004 klo 22:30:50 »
Viimeksi Verikoirista puuttui lyijykynäluonnos. Viimeisimpään sain sen mukaan. Hieman heikosti näkyy tosin. http://www.verikoirat.com/prosessi2.html
Liittyy hatarasti tähän intiaaniteemaankin puitteittensa puolesta?
Jarmon inkkari tyylikäs.
O.K. inkkari ok. Teknisiin yksityiskohtiin en puutu koska luonnos on analysoitu jo liiankin tarkasti.
Humppaa susien kanssa ammattimainen.
Holle
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

tertsi

• Vieras
« Vastaus #123 : 08.04.2004 klo 00:31:15 »
Viimeksi Verikoirista puuttui lyijykynäluonnos.
Täällähän nousee kykyjä kuin sieniä.

Oikein mukavaa meininkiä. En osaa sen kummemmin analysoida.

Viime aikoina on ollut näytillä aika paljon kuvituksia, vähemmän sarjakuvaa. Tai ainakin tällainen mielikuva mulla on.

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #124 : 08.04.2004 klo 13:14:50 »
Viimeksi Verikoirista puuttui lyijykynäluonnos. Viimeisimpään sain sen mukaan ... http://www.verikoirat.com/prosessi2.html

Wau! Hauska juttu, mutta se mikä erityisesti miellyttää on toi sun piirrostyylisi. Se vaan jotenkin uppoaa muhun kuin kuuma veitsi voihin. Saat aikaiseksi tosi rennon ja siistin näköistä jälkeä, Holle! Oli myös kiva nähdä hieman lisää tuota työskentelyprosessiasi, kun viime kerralla sain sen käsityksen että hyppäät heti tuon ideointivaiheen jälkeen suoraan tussaukseen :)  Aika samanlaisia vaiheita käyn itsekin läpi silloin harvoin, kun sarjiksia ehdin piirtämään.
Klik klik --> Sarjisblogini

Jukka

• Jäsen
« Vastaus #125 : 08.04.2004 klo 14:39:03 »
Jarmo: Pidän tosi paljon tuosta paljon mustaa sisältävästä tyylistäsi. Siinä on sitä jotakin. Sellaista tyylikästä synkkyyttä vähän niinkuin jossakin sin cityssä. Varsinkin tuo inkkarikuva on komea.

Sarjakuvakerronnassa, niinkuin täällä jo mainittiinkin, on vielä hieman parantamisen varaa, mutta siihen nyt ei auta kuin piirtää paljon ja nimenomaan sarjakuvaa. Sarjakuvan rytmityksen oppii valitettavasti vain sarjakuvaa tekemällä, ei yksittäisiä kuvia hinkkamalla.
Sen ainakin minä olen huomannut. Eri asia on sitten kallistuuko kiinnostus enemmän kuvittamisen vai tarinankerronan puolelle.

Päivitin taas vaihteeksi nettisuvujani. Eli muutama sivu lisää novellistani:
http://www.geocities.com/jukkatilus/sarjakuvat2.html

Minä olen kyllä valmis tekemään halukkaille käsikirjoituksia, jos niitä kaivataan. Täällä on niin hyviä piirtäjiä, että mielellään väsäisin lyhyehköjä tarinoita kuvitettaviksi.
Itselläni on työn alla pitkä albumi, joka olisi tarkoitus saada valmiiksi jouluun mennessä. Käsis on valmis ja nyt pitäisi alkaa hankkia taustamateriaalia ennen piirtämisen aloittamista. Hirvittää jo etukäteen.

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #126 : 08.04.2004 klo 17:47:31 »
Puhh, meikän inkkari rupesi jumittamaan sitten kunnolla.
Noh, tässä joka tapauksessa uusin versio.
poika ja susi :P
Sisältää paljon epämääräisyyksiä, jotka korjaantuvat puhtaaksipiirrettäessä, joten ihan pikkujuttuihin ei toinna puuttua. Mutta jos olen tehnyt taas jotain isoja kämmejä, niin antaapa kuulua. Omille töilleen tulee ihan oikeasti sokeaksi.

Hazart hei, missäs siun alkuperäisasukas viipyy? Eikö ole vielä säätövaiheessa? ;)

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #127 : 08.04.2004 klo 18:43:41 »

Hazart hei, missäs siun alkuperäisasukas viipyy? Eikö ole vielä säätövaiheessa? ;)

Wow! Toi inkkari on ihan uudella tasolla!!! Perspektiivin vaihto toi kuvaan kiinnostavuutta ja uskottavuutta, eikä hymykään enää ärsytä. Susi on tosi jees myös ja tausta toimii (luonnoshan tämä toki vielä). Eipä tästä sen kummempaa tule mieleen. Katoppa vielä onko tämä lähempi käsivarsi (yläosa) liian lyhyt. Tästä tulee hyvä kuva.

Olen minäkin yrittänyt tehdä inkkaria, mutta kun on kynä ollut ruosteessa ja aika kortilla. Heti pistän esille, kun saan jotain näyttämisen arvoista esille. Hahmon asento on jo päätetty, siinä kaikki... surkeaa, kun ei vaan onnistu... mutta kyllä se täältä tulloo vielä.

Edit: Meinas Holle unhoittua. Sulla on toimivat hahmot ja kiva oma tyyli. Kiva, kun näytit tekoprosessia.
 8)
« Viimeksi muokattu: 08.04.2004 klo 18:45:01 kirjoittanut Hazart »

Leo

• Jäsen
« Vastaus #128 : 08.04.2004 klo 19:01:10 »
Näihin ketjuihin aina mielellään kommentoi muiden kuvia (ja luonnoksia), mutta aina se tuppaa jäämään. Anteeksi jos unohdin jonkun taitojaan esitelleen:

Holle: Aivan mahtava sarjakuva! Kolme riviset stripit yleensä tuppaavat venymään ja saavat aivan mahdottoman turhia ja tylsiä ruutuja väliin mahtumaan. Tässä sen sijaan oli tyyliä, joka ruudussa, sillä hahmojen asennot vaihtelivat niin mahottoman upeasti. Enpä löydä haukkumistakaan. Hieno ratkaisu myös vetää ruudut "ei-niin-neliömäisesti" ;D Tutoriaaleja on aina mukava katsella.

O.K.Uusi kuva on parempi edellisiin verrattuna. Pidän inkkarin kasvojen sarjakuvamaisuudesta ja koiran eläväisyydestä, mutta minun silmiini sen juokseminen näyttää kankealta. Perspektiivi on hieno!

Jarmo pidän tyylistäsi käyttää mustavalkoisuutta, mutta minuun sellainen ei uppoa. Jos jaksaisin lukea sarjakuvaa eteenpäin niin varmasti olisin aivan innoissani sarjakuvasta, mutta minä tuppaan arvioimaan sarjakuvan muutaman ruudun perusteella, joten paljon sanottavaa en tästä löydä - en tosin virheitäkään. Ja olen varma, että jos jaksaisin -ja jos ymmärtäisin taidetta- niin hurahtaisin sarjakuvaasi.

Jukka Hauska idea kuvata lähes identtisiä ukkoja bussipysäkillä ja sarjakuva on mielenkiintoinen, sillä siihen pääsee jo kahden ruudun jälkeen sisään. Fontti, jota käytät on silti mielestäni liian pientä ja ehkä jopa sekavaa, joten tarinan seuraaminen on siltä osin ikävää, koska en voi vain löhötä tuolissani ja lukea sitä ;)

Ja loppuun vielä huomautus; taitoni eivät ole edes 10% teidän taidoistanne, joten voitte halutessanne jättää kritiikkini täysin huomiotta (mikä onkin järkevää), enkä tiedä sarjakuvistakaan oikeastaan mitään. Kaikkien teidän työnne olivat aivan mahtavia, mutta haluan antaa kaikille edes vähäsen kritiikkiä, ettei homma mene täydeksi ihQiluksi, jolloin koko homma olisi turha.
« Viimeksi muokattu: 08.04.2004 klo 21:53:19 kirjoittanut Leo Lehtinen »

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #129 : 08.04.2004 klo 21:45:46 »
 Holle: Melkeinpä sanoisin, että paras tähän asti näkemäni verikoirat. (olen nähnyt valitettavan vähän, puute joka täytynee korjata) Ja nyt vasta tajuan kuinka läheistä sukua verikoirat ovat vanhoille herroille, mikä on pelkästään positiivinen asia.

Vähän tyhmältä tuntuu lähteä kritisoimaan, mutta voisit käyttää enemmän mustaa. Jäävät sarjat aika valkoisiksi.

Yksi työvaihe enemmän kuin minulla. Ideointi ja käsikirjoitus erikseen! Ehkäpä tässä se viisasten kivi sujuvampaa kerrontaa etsittäessä.

Jukka: Periaatteessa tyylikästä jälkeä, mutta ei minun lajiani. Eipä osaa muuta sanoa.

OK: No sehän muuttui aika lailla! Parempaan suuntaan minun mielestäni. Pojan juoksu on selvästi juoksumaisempaa. Taustan puut on hienoja, aiotko jättää tuollaisiksi vai piirtää "paremmin"? Minä tykkään.

Vaan tylyyn kritiikkiin sitten. Onko suden selkä-pää liittymässä jotain outoa? Jotenkin näyttää oudolta. Ja se susi ei oikein näytä  liikkuvan, potkii vain vettä etukäpälällä. Pulisongit tai joku muu naamassa saavat inkkarin näyttämään pikemminkin juutalaiselta. Sehän on dustin hoffman pienenä.

Mutta tulossa on kyllä hyvä kuva, työstä ihmeessä huolella valmiiksi asti.

Leo

• Jäsen
« Vastaus #130 : 08.04.2004 klo 21:56:48 »
Jarmo, anna anteeksi kritiikkini. Tarkistin kiireessä vain tuon sarjakuvasi, mutta kuvasi olivat mahdottoman hienoja! Inkkari oli hienosti tehty realistiseksi, mutta mielikuvitukselle tilaa jättäväksi.

Kerroppas, tussaatko kaikki nuo mustat kohdat vai onko se "virtuaalimustetta"? Näytä kuviasi vielä jatkossakin!

Holle

• Jäsen
« Vastaus #131 : 08.04.2004 klo 22:10:38 »
Kiitos kommenteista.
Verikoirien vaaleus johon Jarmo viittasi on tiedossa oleva puute mutta ei vaan tule korjattua. Yritän taas seuraavassa jaksossa. Joskus olen väkisin yrittänyt saada mustavalkoista tunnelmaa mutta teennäiseksi tahtoi mennä.
O.K.:n uusi kuva on taitavasti tehty ( taustat on mukavat) mutta vauhti puuttuu? Onko syynä hieman takakeno asento?
Joitain anatomisia puutteita on mutta en tiedä onko niin tärkeää puuttua niihin , piirtäjä yleensä huomaa ne itse kun katsoo kuvaa myöhemmin.
No, omassa intiaanissa vauhti puuttuu kokonaan. http://www.verikoirat.com/export/c.gif monimutkaisempia asentoja en edes yritä.
Holle
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #132 : 08.04.2004 klo 22:24:41 »
Leo sulla on ihan asiallista palautetta. Rohkeasti vain.

8)

Edit: Hehehe! Tosta Hollen inkkarista tulee hyvä mieli. Se on se ryppyinen päällikkö!
« Viimeksi muokattu: 08.04.2004 klo 22:26:02 kirjoittanut Hazart »

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #133 : 08.04.2004 klo 22:38:06 »
Kiitoksia tähänastisista korjausehdotuksista.
Tein pieniä korjauksia, näyttääkö susi nyt paremmalta?
Poika ja susi v3.1

Hollen huomiot ei tähän vielä ehtineet, tuota pojan juoksuasennon tasapainoa pitää katsoa huomenissa uusin silmin...

Anatomia nyt on mitä on. Tuli muuten mieleeni sellainen asia, että olen tehnyt vähänkään "realistista" tyyliä vain vähän aikaa. Olin pitkään asterix-tintti-luke -akselin piirrostyylin kannattaja ja tein humoristisempaa tyyliä. (vrt "Humppaa susien kanssa", se on jo muutaman vuotta vanha kuva) Anatomiaa ei tullut sillä tavalla opeteltua (matkittua), kun en trikoosankareita hirveästi ihaillut. Sitten kerran lainasin kirjastosta anatomiakirjan... Niin, nyt sitten ei osaa enää heittäytyä piirtämään tikkujalkoja.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #134 : 08.04.2004 klo 23:44:09 »
Ok... en osaa sudesta sanoa. Entä tuo pojan taaimmainen jalka. Kääntyykö liikaa sisäänpäin. Ei välttämättä. Se vaan vetää katseen puoleensa joka kerta eli jotain siinä on... Pidän kuvastasi välittyvästä vilpittömästä tunnelmasta. Se on viaton kuin inkkaripojan elo silloin auvoisina aikoina. Jatka!  :) Ainiin... suden pää, se on SUPER!!!

Mulla lähti vihdoinkin tämä homma käyntiin ja voin laittaa varmaan jo tänään jotain luonnoksen tynkää näytille.

8)
« Viimeksi muokattu: 08.04.2004 klo 23:44:42 kirjoittanut Hazart »