Kirjoittaja Aihe: Luonnokset  (Luettu 614524 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
Re:Luonnokset
« Vastaus #105 : 04.04.2004 klo 22:40:01 »
OK. Kuvassa on kyllä hyviä juttuja, kuten suden pää ja taustasketsi. Keskityn nyt kuitenkin sen kummempia kiertelemättä asioihin, joita voisit musta vähän miettiä. Ymmärrän kyllä, että tämä on luonnos ja sitä myöten monet asiat aiot korjata itsekin.

1. Suden ja ihmisen kokosuhteet. Onko susi liian iso tai ihminen liian pieni. 2. Miehen anatomia on kohdallaan pään ja vartalon kohdalla, mutta raajat on kokosuhteiltaan vähän niin ja näin. 3. Perspektiivi on aika tylsä suoraan sivulta. Ajatteleppa, jos nuo hahmot juoksisivatkin vinosti kameraa päin tai vaikka yläviistosta. Se olisi tehokkaampi. 4. Inkkarin ilme ja asento voisi kertoa enemmän mitä kuvassa tapahtuu. Onko hän iloinen vai pakenee kiireessä vai mitä. Se ei oikein välity.

Tässä jotain mietittävää. Luotan sinuun OK, että tästä saadaan lopulta oiva kuva. Ota kritiikistä se, mihin yhdyt ja pyyhi lopulla vaikka ahter... :)

8)

Hanna... jos sulla on digipokkari niin silläkin voi kuvata... eikä tämä ole kilpailu ;)

Rupean oman inkkarin kimppuun...
« Viimeksi muokattu: 04.04.2004 klo 22:42:15 kirjoittanut Hazart »

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #106 : 04.04.2004 klo 23:08:09 »
Hyviä huomioita jo tähän saakka. Varsinkin suden taaempia jalkoja pitää miettiä, niitähän ei tuossa oikein näy. Mallasin juoksuasentoa valokuvasta (ja ikivanhasta Eläinopin luustokuvasta) ja siinä jäi jalat aika piiloon. Tuota inkkarin nyrkkiä voisi tosiaan muuttaa, vaikka itse en ainakaan juostessa käsiäni rystyset valkoisina purista, mutta näyttää se silti paremmalta nyrkissä, joo. Tai sitten voisi laittaa handuun tomahawkin...

Hanna sanoi että ylävartalo pidemmäksi. Itse melkein lyhentäisin sitä. Kun katsoo matkaa niskasta persauksiin ja vertaa jalkojen pituuteen... niin, en tiedä... Mutta kasvoissa ainakin on tekemistä, poskipäitä ja nenää pitää muuttaa/korostaa.

Ai, se Hazartkin kerkisi mukaan! Joo, sano suoraan mitä mieltä olet noista kokosuhteista. :) 1) Itse arvelin että teen sellaisen ison sudenkörilään - sellaisen alaskapedon... onko tuo sitten sinnepäinkään, en tiedä. Susia ja ihmisiä näkee harvoin samassa kuvassa ;) 2) Inkkarin oikea jalka ainakin on ihan v*turallaan verrattuna vasempaan, mutta entäs muuten? Pitäisikö sääriosien olla pidemmät? Entäs jalkaterät? Pahus! Auta, Jenö Barcsay! 3) Perspektiivi on tuo ihan sen takia, etten uskalla muunlaista juuri nyt ruveta tekemäänkään! Tietysti komia olisi sellainen vinosti kohti kameraa, "laajakulmalinssillä kuvattu" versio. Mutta arvelin vähän mallata sellaisia 1800-luvun erämaamaalauksia... 4) Kunnon virne tuolle pikku "iso-H" Hiawathalle pitää läjäyttää. Sellainen "veljekset kuin ilvekset - paitsi että sudet "- kuva. On vain kovin pieni tuo kuva - no teatraalisuutta peliin! ;)
- -
Mitä mieltä te olette juoksusuunnasta? Nythän se on lukusuuntaa vastaan. Itse näin asian niin, että lukusuuntaan asetettuna kuva tuntuisi seuraavan juoksijoita tai jopa pysäyttävän tilanteen, nyt juoksijat tuntuvat sen sijaan vilistävän paikallaan olevan katsojan editse=vauhdikkaampi. Koetteko te tuon samalla tavalla?

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #107 : 04.04.2004 klo 23:08:59 »
Hanna... jos sulla on digipokkari niin silläkin voi kuvata...

Sain vasta ihan äskettäin uuden järjestelmäkameran, joten digikameran osto ei ole lähiaikojen hankintalistallani. Kattelin kyllä just netistä noita skannerien hintoja ja yllätyin, kuinka edullisesti saa jo melko hyvänkin harrastajatason skannerin esim. Canonilta. Täytyy katella...
Klik klik --> Sarjisblogini

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #108 : 05.04.2004 klo 00:52:09 »
Hmmm... OK.... Hmmm... mietintää... heheh! Toi inkkarin vartalo kääntyy hiukan mut silti ahteri lähtee suoraan sivulta. Siis etumainen jalka. Mitäs jos se lähtis vähän taaempaa ja sitten kääntyisi myös vähän polvi katsojaan päin. Sama juttu taaemmassa jalassa, mutta käänteisesti. Katso, että jos vartalo kiertyy niin jalatkin lähtevät kohdiltaan. Voisit myös koittaa nostaa varpaita vähän ylös etummaisesta jalasta... Tulis nostetta.

On siinä kuvassa kyllä vauhtia ihan riittämiin.

Jatka mies jatka!!!

8)

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #109 : 05.04.2004 klo 10:47:43 »
Otto K... tästä on ihan hyvä aloittaa, mutta kuva kyllä kaipaa vielä viilailua, kuten jo sanoitkin. Toi suden asento on kyllä periaatteiltaan mahdollinen, tosin täydessä laukassa koiraeläimen etutassut asettuvat silti toisiinsa nähden limittäin, vaikka iskeytyisivätkin yhtä aikaa maanpintaan. Lisäksi tuollaisessa laukassa sudella on köyrympi selkä ja pää enemmän kumarassa. Susi ei koskaan laukka-askeleen tuossa vaikeessa katso sivulle, vaan aina eteenpäin. Jos susi haluaa katsoa laukan aikana sivulle tai takaviistoon, hetki on eri kohdassa laukkaa. Lisäksi miettisin ehkä kokonaan suden juoksuasennon muuttamista, sillä susi juoksee täydessä laukassa (mitä tuo kuva antaa ymmärtää) 55-60 km/h (nopeamminkin!) ja normaali ihminen parhaimmillaankin ja hyvin vähän aikaa vain alle puolet tuosta. Näin ollen, ellei susi ole suorastaan pyyhältämässä inkkarista ohi, tuo kuva ei ole uskottava. Jos he juoksevat kuvassa yhdessä samaa vauhtia, suden asennon tulisi olla toinen. Vaikka leikillisesti pomppiva... Lopuksi kannattaisi vielä kerran katsoa koko-/asentosuhteita molempien osalta ja toisiinsa nähden sekä tarkistaa perspektiivinen sijainti kuvassa. Nyt nimittäin näyttäisi siltä, että jalkojen ja tassujen iskeytymispisteen mukaan sekä inkkari että susi juoksevat lähes peräkanaa liki täsmälleen samalla etäisyydellä kamerasta, mutta koko- ja asentosuhteet sen sijaan viittaavat paikoin siihen, että susi olisi lähempänä ja paikoin siihen, että se olisi kauempana kamerasta kuin inkkari. Suden anatomiassa olisi vielä jonkun verran korjailemisen varaa. Suden luusto ja erityisesti sen rintakehän ja niskanseutu on rotevampi kuin kuva antaa ymmärtää ja tassut isommat. Lavat ja lonkat ovat myös jonkun muun kuin suden. Polvien ja nilkkojen taitekulma on osittain väärä. Reisi- ja sääri- ja jalkapöydänluiden kokosuhteet toisiinsa nähden, sekä koko raajan suhde ruumiinkokoon kannattaa vielä tarkistaa uudelleen.

Muistakaa sutta piirtäessänne, että susi on todella voimakas eläin painoonsa nähden ja erityisesti tämä näkyy suden etuosasta. Rintakehä, niska ja pää ovat huomattavan jykevärakenteisia, muihin koiraeläimiin verrattuna. Hyeenoja lukuunottamatta. Tuosta kuvasta tulee mieleen enemmänkin Etelä-Euroopasta aikoinaan alueelliseen sukupuuttoon tapettu pienikokoinen ja lyhytkarvainen susirotu tai sitten luonnottoman isokokoinen kojootti. Inkkarien perinteisillä seuduiilla Pohjois-Amerikassa ja Alaskassa asuvat sudet ovat skandinaavisusien kanssa eräitä maapallomme suurimpia ja rotevimpia. Jopa niiden nuoret yksilöt ovat rotevampia ja pitkäkarvaisempia kuin Oton kuvassa.

Inkkarin juoksuasento on minun mielestä jäykkä. Erityisesti ylävartalon liikkuvien osien asento ja sijainti ei ole uskottava. Vasen käsi häirää ehkä eniten. Ei... ehdottomasti eniten. Inkkarin liikkeisiin pitäisi saada enemmän elastisuutta. Selvää viitettä siitä, että nimenomaan lihakset kiidättävät inkkaria eteenpäin. Koko inkkarin asento ja painopiste tuntuu vähän väärältä kuvan ilmentämään vahtiin nähden. Nyt näyttäisi enemmän siltä, että inkkari pikemminkin hypähtää ylöspäin, kuin että se juoksisi täysillä eteenpäin. Hmmm... vaikea selittää. Jotenkin tuo pitäisi saada elastisemmaksi... Hanna ehdotti myös ylävartalon pidentämistä entisestään, mutta mun mielestä noi jalat on jo nyt vartaloon nähden liian lyhyet. Tämä kaikki siis siinä tapauksessa, että kuvassa ylipäätään pyritään realistisuuteen.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2004 klo 10:54:32 kirjoittanut Axuz »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #110 : 05.04.2004 klo 12:01:47 »
Piirtelin tällasen, oliko se eilen, huvikseni, kun lueskelin kvaakkia...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #111 : 05.04.2004 klo 12:23:47 »
Tattis Hazart ja Axuz. Hohhoijakkaa, sen siitä saa kun kopsaa asennot suoraan valokuvista...

Hazart: Tuo lannevaate häiritsee nyt tuota vartalonkiertoa, reiden alkukohta on epäselvä - siitä saattaa tulla sekaannus.

Axuzin kommenteihin sudesta pystynee luottamaan - mieshän on biologi! :) Tietämättömyyttäni menin ymppäämään käännetyn pään tuohon asentoon, mutta suden vartalo pohjautuu kyllä pariin valokuvaan...

Ei mutta minä taidan tehdä kokonaan uuden version, näiden tietojen perusteella. Pitää palata piirtopöydän ääreen sulattelemaan...

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #112 : 05.04.2004 klo 12:34:13 »
Welzu. Tossa on mahtava fiilis tossa oikeanpuoleisessa luonnoksessa. Siitä kannattais duunata kunnon kuva! Sulla on yleensä aika laihoja ja kapeita noi sun hahmot, mutta tässä kokosuhteet on paremmin kohdallaan. Bravissimo! Vasemmanpuoleinen on tollanen perusjuttu, eikä sytytä sen enempää. Ehkä se antaa kasvot tuolle oikeanpuoleiselle ja se on hyvä. Vähän niinkuin character design! Siitä mä tykkään!

8)

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #113 : 05.04.2004 klo 13:23:48 »
Axuzin kommenteihin sudesta pystynee luottamaan - mieshän on biologi! :) Tietämättömyyttäni menin ymppäämään käännetyn pään tuohon asentoon, mutta suden vartalo pohjautuu kyllä pariin valokuvaan...

Otto K... ei tarkoitukseni tietenkään ollut kyseenalaistaa valokuvien mahtia ja ne muutokset, joita minä ajan takaa, tulevat joka tapauksessa olemaan todellista hienosäätöä, ei niinkään suuren linjan muokkauksia. Suden sisäisestä anatomiasta ja luuston rakenteesta suuri osa kuitenkin yleensä hukkuu valokuvissa muhkean karvapeitteen alle. Monet kuvasi vaatimista muutoksista ovat siis millimetriluokan muutoksia, mutta sinällään tärkeitä, jotta se näyttäisi rakenteeltaan ja fysiikaltaan enemmän sudelta kuin dalmatialaisen ja vinttikoiran sekoitukselta. On totta, että karvapeite osittain peittää monet tärkeät kiintopisteet, kuten lonkat ja lavat sekä kaula- jarintanikamien kulkusuunnan ja sternumin (rintalasta) kulman vartaloon nähden, mutta ne ovat siellä silti olemassa. Tämä on vähän sama juttu kuin että ihmisen tukiranka ja lihaksisto on tunnettava ensin ja vasta sitten ihminen on puettava vaatteisiin. Jos vaatteet piirtää suoraan pään alapuolelle, vaikka valokuvasta käsinkin, voi pienilläkin eroavaisuuksilla kuva näyttää jotenkin omituiselta, jos vaatteiden istuvuutta ei ajatella tukirangan ja lihaksiston kautta. Suora kopio on sitten asia erikseen, mutta jos tuo susi on suora kopio valokuvasta, onko tämä susi ollut täsmälleen samankokoinen valokuvassa vai oletko suurentanut kuvaa, ennen jäljentämistä? Ja onko susi valokuvassa kuvattu juoksemaan suoraan sivulta päin? Ja onko valokuvan maanpinta suden painopisteeseen nähden täysin samassa kulmassa kuin piirtämäsi kuvan maanpinta? Jos kuva on netistä otettu, voi olla, ettei kyseessä ole pohjoisamerikkalainen susi. Susilajeja ja niiden alalajeja on aika liuta ja monet pienempikokoiset ja hoikemmat alalajit kyllä muistuttavat paljon tuota piirtämääsi kuvaa. Alaskassa, Kanadassa, Venäjällä ja Suomessakin esiintyvät sudet ovat kyllä aika jöötejä. Etenkin talvipukuisina. Tosin tuohan on kesäkuva ja intiaaneja asui läpi Pohjois-Amerikan, joten voihan tuo olla etelämpääkin, jossa on pienemmät ja lyhytkarvaisemmat sudetkin...   ;)  

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #114 : 05.04.2004 klo 13:44:08 »
Otto K... ei tarkoitukseni tietenkään ollut kyseenalaistaa valokuvien mahtia ja ne muutokset, joita minä ajan takaa, tulevat joka tapauksessa olemaan todellista hienosäätöä
- -  Suora kopio on sitten asia erikseen, mutta jos tuo susi on suora kopio valokuvasta, onko tämä susi ollut täsmälleen samankokoinen valokuvassa vai oletko suurentanut kuvaa, ennen jäljentämistä?...

Jees Axuz, ymmärsin kyllä pointin: tarkkuutta ja hienosäätöä :)
Ei se ole suora kopio, kun käytin useampaa kuvaa mallina. Yritin saada liikkeen perusmuodon valokuvan avulla (en todella tiedä oliko kyseisessä kuvassa juuri alaskansusi), vertasin sitä koiraeläimen luustokarttaan ja virittelin juoksuasennon. (ensimmäinen luonnos ei enää näy tuossa versiossa) Päähän ja kaikkeen mitä on luiden päällä käytän sitten lisää kuvia, eri kulmista. Yritän aina tutkia useita valokuvia ja verrata niitä anatomiakuviin, että saisin jonkinlaisen kokonaiskuvan eläimestä ja liikkeestä - suoraan valokuvasta kopioimalla tekee yleensä jonkin kohtalokkaan virheen tai kuva näyttää vähintäänkin staattiselta. Hankalaa se näköjään on muutenkin...

Realistisen hukan (kuten minkä tahansa) piirtäminen on vaikeaa, enkä tietenkään tähtääkään mihinkään anatomiakirjatarkkuuteen. Mukava tietenkin olisi saada uskottava asento aikaan.

Tulipa muuten uskottavuudesta mieleeni - on sitä tullut susia piirreltyä aikaisemminkin  ;)

Että repikääpä siitä realismia ;D

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #115 : 05.04.2004 klo 13:57:43 »
Täytyy kyllä sanoa, että uskottavampi tuo hukka on kuin tuo inkkari tällä hetkellä. Sä teet Otto muuten kuvituksen hyvin samalla tapaa kuin minäkin. Itse inhoan ja karsastan yli kaiken suoran kopion tekemistä ja käytän ennemmin juuri sinun tapaasi useampia kuvia yhtäaikaa oman näkemykseni rakentelussa. Yleensä aina, kun teen kuvitusta jostakin elukasta, mulla on iso läjä erilaisia kuvia kyseisestä otuksesta ja teen niistä sitten oman versioni. En vain yhdistelemällä osaa sieltä ja osaa täältä vaan katsomalla lähinnä jostakin kuvasta, miten esimerkiksi takajalka menee tuosta kuvakulmasta ja miten ruumis kiertyy tuosta kohtaa, kun eläimen haluaa vaikka kääntyvän mennessään tuohon suuntaan jne jne. Ihan samalla tavalla, kuin jos katsoisin, miten naisen topin rypyt menevät, kun nainen on tietyssä vartalonkierrossa... En koskaan ole halunnut tehdä kuvasta täyttä kopiota jo olemassa olevasta kuvasta jo senkään takia, että sellainen kuva on jo olemassa. En myöskään siten, että ottaisin johonkin maisemaan vaikka hevosen jostakin ja ihmisen jostakin ja vaikka auton jostakin. Se maisema pitää olla minun töissäni ainakin osittain itse rakentamani, sen hevosen osittain itse rakentamani ja sen ihmisen jne. jne. Joten ihan samalla tavalla itse teen kuin sinäkin ja olen ylpeä sinusta siinä, että olet urheasti yrittänyt muuttaa suden pään asentoa alkuperäisestä... Tällaisessa työssä voi aina sanoa, että minä "suunnittelin" sen itse... Uniikki on aina uniikkia...  ;)

« Viimeksi muokattu: 05.04.2004 klo 13:58:44 kirjoittanut Axuz »

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #116 : 06.04.2004 klo 20:17:05 »
Eihän tämä nyt varsinaisesti luonnos ole, piirsin hiirellä ja lassolla työpäivän päätteeksi toissapäivänä. Mutta onpahan inkkari kuitenkin ja inkkareita on tilattu. Kommentoida saa. Muutoksiakin saa ehdottaa, mutta tekemättä jäävät.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #117 : 06.04.2004 klo 21:41:19 »
Hyvä kuva Jarmo. Yksi parhaita mitä olen sinulta nähnyt. Hiukan on sellainen fiilis, et inkkarilla olis tukala olo, kun pää vetäytyy noin taakse, mutta pientä on. Alahuulikin on vähän turhan suora. Mut kokonaisuus on kuule vahvasti plussalla. Mä diggailen tästä. Upea tyyli ja pisteet kotiin!!!

8)

tertsi

• Vieras
« Vastaus #118 : 06.04.2004 klo 21:42:57 »
Onpa komea!! Ja vielä vain hiirellä tehty!

Todella hienot mustavalkeat pinnat, juuri oikeassa suhteessa ja muotoja muodostaen. Ootko piirtänyt sarjakuvia samalla tyylillä?

Todella professionaalia kamaa!!!

Täällä on ilmaantunut jo sellainen liuta hyviä piirtäjiä, että jossain vaiheessa Kvaak-lehti putkahtanee ulos.

EDIT: Jostain pitäis vaan haalia käsikirjoittajia.
« Viimeksi muokattu: 06.04.2004 klo 21:46:36 kirjoittanut tertsi »

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #119 : 06.04.2004 klo 22:05:46 »
Lainaus
Hiukan on sellainen fiilis, et inkkarilla olis tukala olo, kun pää vetäytyy noin taakse, mutta pientä on.

No niinpäs näköjään onkin. Näitä sattuu nimenomaan näissä nopeissa kuvissa, joita ei tule lainkaan hahmoteltua etukäteen. Pitääpä tarkkailla jatkossa.

Ja samanlaista jälkeä samalla tyylillä olen tehnyt paljon paljon.
Näin saa nimittäin viidessä minuutissa valmiin kuvan kun siltä tuntuu.
Tosin 95% niistä valmiista tulee sitten deletoitua, kun ovat kelvottomia.

Tässä muutama, sivuiltani:
http://www.kolumbus.fi/jarmolaakso/kuvat/mv.html
Tuota yhtä tyttö ikkunalla kuvaa taisin vähän jollain hahmotella etukäteen.

Ja samoilta sivuilta samalla tyylillä tehty sarjakuva:
http://www.kolumbus.fi/jarmolaakso/Sarjakuvat/Scifi/scifi1.html
Nuolilla eteen taakse, jollei ole itsestään selvää.
Voitin tuolla kemistä albumin joku vuosi.  ;)