Kirjoittaja Aihe: Luonnokset  (Luettu 614515 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re:Luonnokset
« Vastaus #75 : 31.03.2004 klo 12:38:10 »
Tämä sopinnee tähän. Väsäsin äkkiseltään yhden täytesarjan erääseen kesällä julkaistavaan festarispesiaaliin (USA:ssa) ja ajattelin näin esitellä eri työvaiheeni.
Tässä on maksimimäärä vaiheita, mitä minulla yleensäkään käytössä on. Eli neljä. Normaalisti en tee kuvakäsikirjoitusta paitsi tällaisista lyhyistä jutuista (1-5 sivua). Ja joskus vaikeammista sivuista sellasen yksinkertaisen tulitikkuaskin kokoisen räpellyksen.
Neljäs elikkäs viimeinen vaihe voisi yhtä hyvin olla vaikka väritys. Eli se on yleensä se, jolloin lisään tekstit ja teen muut tietokonejutut. Tämäkin vaihe jää usein pois, jos joku muu tekstaa ja värittää.
Eli vaiheet 2 ja 3 ovat ne yleisimmät omassa käytössä.

http://members.surfeu.fi/welzunet/vaiheet.html

Niin juu. Tässä halusin myös kokeilla/leikkiä liikkaa&liimaa -menetelmällä ja siksi osa elementeistä on kopioituja.

"Innoittajana" tähän toimi Niilo Pielinen.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #76 : 31.03.2004 klo 16:21:52 »
"Peukalo" on aika epästandardi ääniefekti. Ehkä tarkoitit "thump"? Muita mahdollisia olisivat "whack", "thwack" ja "thud". Kynään sopisi "thwack", paperinippuun "thud".
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #77 : 31.03.2004 klo 20:46:26 »
Joo. Tarkoitin THUMP. Mietin tota itekin.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #78 : 31.03.2004 klo 21:18:06 »
Toi on Welzu hyvin rytmitetty sarjis ja ideakin on hauska. Otsikkoteksteihin ja thumb-tyylisiin sanoihin voisit vähän panostaa tulevaisuudessa. Kirjaimet on erikokoisia ja näyttävät hutaisten tehdyiltä. Tuollaisiin panostaminen lisää laatua huomattavasti. Kiva kun näytit meille miten teet.

8)

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #79 : 01.04.2004 klo 21:05:22 »
Moro.

Soltun teko jatkuu... Päätin eka kertaa koittaa illustratorilla vetää nuo "musteet" kehiin. Ja sitten vähän pohjavärejä sinne tänne. Seuraavaksi loput värit, sitten sävyt ja varjot ja lopuksi viilausta. Näytille pistin, jos joku haluaa seurata missä mennään... Minä ainakin tykkään seurata muiden tekemisiä. Vink vink.

8)
« Viimeksi muokattu: 01.04.2004 klo 21:05:51 kirjoittanut Hazart »

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #80 : 01.04.2004 klo 22:21:01 »
Hazart --> jep, oikein kivan näköistä on! Ja tarkoitan nyt ihan oikeasti enkä mitään "ihan kiva" ;)  Nätti sininen, vaikka tässä vaiheessa työtä tietty vielä varsin tasapaksu ja sävytön. Millä värillä meinaat nuo vaaleanharmaat alueet värittää (et kai jätä niitä tuon värisiksi?)? Oletko muuten aikeissa tehdä tuohon jonkinlaisen taustan? Tee mun mielikseni joku huisa scifi-henkinen tausta!

Nyt meikäläinen lähtee höyhensaarille. Viime yönä n. 3,5 h unta ja herätys töihin klo 4.20. Öitä, kvaakkilaiset.
« Viimeksi muokattu: 01.04.2004 klo 22:23:12 kirjoittanut Hanna »
Klik klik --> Sarjisblogini

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #81 : 01.04.2004 klo 22:33:47 »
Soltun teko jatkuu... Päätin eka kertaa koittaa illustratorilla vetää nuo "musteet" kehiin. Ja sitten vähän pohjavärejä sinne tänne. Seuraavaksi loput värit, sitten sävyt ja varjot ja lopuksi viilausta.

Saapi nähdä mitä on tulossa. Mutta tämä olisi valmis jo näinkin. Komeaa hillittyä selvän viivan "tinttityyliä".

Leo

• Jäsen
« Vastaus #82 : 02.04.2004 klo 08:09:11 »
Hazart, sun tän hetkisen soltun väritilanne on yhtä mainio kuin mulla ;D Yleensä värität melkeinpä heti hienoksi. Mutta toisaalta - katsokaapa Hazartin avataria! Siinä on jo melekoisen hienot värit. Haluan todella nähdä Hazart, sitten valmiin solttusi.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #83 : 02.04.2004 klo 12:25:02 »
Ja päivitystä tiedossa... Tässä olen lisännyt kuvaan tummat sävyt jotakuinkin kohdilleen. Vähän on mättöä siellä täällä, mutta eiköhän se siitä sutvaannu. Saa huomatuttaa, jos huomaa törkeitä mogia. Valitsin ensimmäistä kertaa työhöni kaksi valonlähdettä, joista toinen on selkeästi vahvempi. Nyt lähden tekemään vaaleita sävyjä ja siinä asia tulee toivon mukaan vielä paremmin ilmi. Olen aika hyvillä mielellä tästä kuvasta, vaikka se ei mitenkään täydellinen olekaan. Jos jää jokaiseen epäkohtaan kiinni niin minä en ainakaan saa mitään aikaiseksi. Siksi olen korjannut lähinnä kamalat selkeät mogailut ja keskittynyt toimivaan kokonaisuuteen. Taustaa tälle kuvalle on turha odotella, sillä teen tätä harjoitellakseni tiettyjä asioita ja tausta ei nyt kuulu niihin. Ool rait! Saa kommentoida, jos jaksaa...

PS: Yleensä on niin, että ne jotka kommentoivat toisten piissejä, niin heidän tekeleitään kommentoidaan myös. Jos siis odotat kommentteja muilta niin ole itsekin aktiivinen! Pienikin palaute innostaa jatkamaan ja jakamaan. Enkä väsy kannustamaan uusia kykyjä laittamaan töitään esille. Keskeneräisiä tänne luonnoksiin kehittävää palautetta saamaan ja valmiita niihin "näytä kyntesi" osioihin ihasteltaviksi.

Piis and lööv!

8)

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #84 : 02.04.2004 klo 13:56:16 »
PS: Yleensä on niin, että ne jotka kommentoivat toisten piissejä, niin heidän tekeleitään kommentoidaan myös. Jos siis odotat kommentteja muilta niin ole itsekin aktiivinen! Pienikin palaute innostaa jatkamaan ja jakamaan.

Juuri näin. Pätee muuten hyvin muussakin elämässä: tee toisille niin kuin toivoisit toisten tekevän sinulle.

Tuosta soltusta... oikein on hyvät värit tässä viimeisimmässä versiossa. Varjot ovat myös erittäin onnistuneet. Ainoa mikä pistää silmään on tuo "takajalka". Onko se vielä vaiheessa vai aiotko jättää sen tuollaiseksi? Jotenkin keskeneräinen... Jos sen noin jätät niin voisi olla sitten paljon tummempi.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #85 : 02.04.2004 klo 14:04:02 »
Ainoa mikä pistää silmään on tuo "takajalka". Onko se vielä vaiheessa vai aiotko jättää sen tuollaiseksi? Jotenkin keskeneräinen... Jos sen noin jätät niin voisi olla sitten paljon tummempi.

Hehee! Odotinkin jo, että joku vihdoin sanoo tuosta jalasta jotain. Aion feidata (tai sumentaa) sen jalan sinne taakse sitten lopuksi. Joko tummentaen tai vaalentaen. En ole vielä päättänyt. Se ei ole kuvan kannalta olennainen, mutta sen pois jättäminen näyttäisi typerältä. Olen nähnyt monien käyttävän tälläistä tyyliä etenkin nopeammissa töissä ja päätin kokeilla itsekin. Saas nähdä mitä siitä tulee. Eli jalka menee käsittelyyn, kun kuva on muuten valmis. Ja jos se ei sitten toimi niin teen sen tod.näk. samanlaiseksi kuin tuo ensimmäinen.

8)
« Viimeksi muokattu: 02.04.2004 klo 14:04:50 kirjoittanut Hazart »

Leo

• Jäsen
« Vastaus #86 : 02.04.2004 klo 14:11:51 »
Hazart: Pidän todella paljon väritystyylistäsi! Muuten normaalisti sarjakuvissa on tylsännäköisiä harmahtavia sotilaita, mutta sun värikäs solttusi näyttää tosi kiinnostavalta. Ihan oikeasti! Niin mitenkäs se oli, teetkö sarjakuvan jossa solttusi on mukana? Entä oletko ihan itseoppinut värittäjä vai oletko "opiskellut"?  

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #87 : 02.04.2004 klo 14:44:54 »
Mullakin on lisäkysymys Hazartille. Olet todella taitava & värisilmää omaava värittäjä. Teetkö koskaan värityksiä ihan perinteisin "käsimenetelmin" vai käytätkö aina tietokonetta?   Olisi nimittäin varsin mielenkiintoista nähdä sulta sellaistakin jälkeä!

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #88 : 02.04.2004 klo 15:24:04 »
Hmmm... kiitos palautteesta ja kyssäreistä. Olen aina karttanut värejä kuin ruttoa. Mustavalkoinen kuva on ollut minulle kaikki kaikessa, KUNNES noin pari vuotta sitten päätin kokeilla kuvieni värittämistä ja yllätyin. Ei se nyt niin kamalan vaikeaa ollutkaan. Omasta mielestäni en kuitenkaan hallitse värittämistä kovin hyvin. Ehkä keskitasoisesti perustaidot alkaa olla hanskassa. Nyt voisin jopa kuvitella värillisen sarjakuva-albumin tekemistä. Tämä ei olisi tullut mieleenkään pari vuotta sitten, koska olin niin käsi. En tiennyt värien käytöstä mitään.

Olen opetellut lähes kaiken piirtämiseen ja värittämiseen liittyen itse. Jos Luoja on lahjoja antanutkin niin ei se tarkoita, etteikö vaivaa olis nähtävä. Olen lainannut ja ostanut kymmenittäin kirjoja, sekä näytellyt kuvia kavereille ja pyytänyt palautetta. Myös netti on avannut todella paljon mahdollisuuksia oppimiseen ja antanut myös inspiraatiota tekemiseen, kun on nähnyt muiden tekeleitä. Hyvin keskeneräinen kuvailija kuitenkin olen ja monia asioita en hallitse ollenkaan. Aluksi opettelin pään tekemistä pitkän aikaa ja nyt olen siirtynyt vartaloa harjoittelemaan. Erilaiset taustat maisemineen, rakennuksineen ja laitteineen ovat myös harjoittelun alla ja lähisuunnitelmissa.

Tällä hetkellä väritän kuvani lähinnä tietokoneella. Se on helppoa ja sillä saa aika hyvännäköistä jälkeä aikaiseksi. Olen koittanut vähän akryyli- ja akvarellivärejä, sekä pastelli- ja akvarelliliituja, mutta mitään hohdokasta en ole saanut aikaiseksi. Nämä työvälineet ovat listalla odottamassa (aikaa) ja aion palata niiden pariin myöhemmin. Voin pistää sitten esille jotain, kun saan tehtyä.

Tästä jatketaan kehittyminen mielessä, sanoi Darwin, kun apinaa halaili!

8)

Jouni Ahola

• Jäsen
« Vastaus #89 : 03.04.2004 klo 12:22:51 »
Kuuntelin tässä viime yönä inspiroivaa musiikkia ja päätin tuhertaa aiheeseen sopivan kuvan..

Lyijykynäluonnos:

Tussit:

Vesiväritys puuttuu vielä, maalailen sen varmaan tämän päivän aikana jos intoa vielä riittää... Mukavaa päästä pitkästä aikaa maalailemaan vesiväreillä. :D

PS: Kyllä, nuo hiukset ovat aivan kauheat..