Kirjoittaja Aihe: Miten opit piirtämään?  (Luettu 93617 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Protek

• Jäsen
Re: Miten opit piirtämään?
« Vastaus #30 : 10.03.2005 klo 15:58:20 »
Jaa'a, minä olen oikeastaan koko ikäni tykännyt piirtää. Taidot ovat kehittyneet iän ja kokemuksen karttuessa. Nykyisin tulee enimmäkseen "luonnosteltua" kaikenlaista ruutuvihkoihin ja tulosteiden takapuolille. Joskus sitä sitten oikein saa inspiraation ja piirtää jotakin ihan alusta loppuun, mitä ikinä se kulloinkin tarkoittaakaan. Autoja olen aina tykännyt piirtää - ensimmäinen syntyi jo vähän reilun vuoden ikäisenä. Tämä piirros ja joitain muitakin sen ajan piirroksia on talletettuna "Minä" -kirjaani. Kuviksessa en ala-asteella oikein menestynyt, kun aina piti lotrata vesiväreillä jotain ikävää sen sijaan, että olisi saanut piirtää mitä haluaa valitsemallaan tekniikalla. Onneksi yläasteella ja lukiossa oli kuviksenopettaja, joka antoi kehittää omia vahvuuksiaan.
Sarjiksia on tullut piirreltyä jo ala-asteelta saakka ja julkaistiinpa erästä "Teräsvaari" -nimistä hengentuotettani ihan sanomalehdessä. Muutoin sarjakuvani ovat pyörineet Transformers -robottien ympärillä, johtuen jo parikymmentä vuotta kestäneestä TF-fanituksestani. Noita on tullut piirrettyä ihan sinimusteisella kuulakärki-Ballografilla. :P
Luominen on todellakin joskus tuskaa, kun ei ajatuksiaan meinaa millään saada siirtymään paperille, tai sitten tuloksena on jotain, mikä ei kestä minkäänlaista arvostelua. Inspiksen iskiessä kynä suorastaan tanssii paperilla.
Tero

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
Re:Miten opit piirtämään?
« Vastaus #31 : 10.03.2005 klo 16:27:16 »
Mielestäni parhaiten oppii vain piirtämällä säännöllisesti ja opettelemalla tietoisesti uusia juttuja.

Tää on tosi hyvä pointti. Tikkasen Petteri muistaakseni sanoi, ettei hän ollut koulussa paras piirtäjä. Mutta hän oli se joka jatkoi sitä piirtämistä.

Itse sain tokalla jälkkärii kun olin piirrellyt marginaaleihin. Oli niin tylsää tunnilla, ja mikään ei estänyt kuuntelemasta ja pirtämästä yhtä aikaa. Oon aina piirtänyt. Aina se ei oo ollu helppoa. Lapsena kyllä... Lynda Barrylla oli aivan ihana sarjakuva tästä aiheesta McSweeney's Quarterly Concernissa.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

hepsuankka

• Uusi jäsen
  • Elämä on...
« Vastaus #32 : 14.03.2005 klo 16:42:20 »
No joskus pienenä katsoin kun siskoni piirsi aku ankkoja mallista. (ja vielä läpi!)
Kyllä minä olin sitä ennen piirtänytkin, mutta en läpi.
Nyt kun katsoo entisiä piirrustuksia, joista ennen oli niin ylpeä, tuntuu vähän oudolta.... (ei sen puoleen että ne olisivat hyviä nytkään..)
No, vielähän tässä kerkiää tuo piirrostyyli kehittyä, kun ikää on suunnileen 11 vuotta.

Hyvää pääsiäisen odotusta!

Terveisin Hepsuankka

W

• sarjakuvaduunari
  • Jäsen
« Vastaus #33 : 14.03.2005 klo 21:16:06 »
En tiedä miten opin piirtämään, mutta niin kauas kuin muistan olen tykännyt piirtämisestä. Vuosien varrella sillä piirtämisellä on ollut vain erillaisia päämääriä. Ala-asteella olin varma, että minusta tulee muotisuunnittelia, ylä-asteella graafikko tai jotain sinne päin, viimeaikoina olen miettinyt kuvaamataidon opettajan koulutusta....
Pääasia taitaa olla tässä piirtämisessä kuitenkin se, että vesiväreillä lotraaminen vieläkin lievittää migreeniä ja stressiä. Piirtäminen on minulla ennen kaikkea harrastus jolla etäännytän itseni todellisuudesta, kun se otta päähän. Mitä tapahtuu jos siitä tulee osa ammattia? Tämä kysymys on askarruttanut kauan minua :-\

Meza

• Vieras
« Vastaus #34 : 16.03.2005 klo 19:45:12 »
Minulla olivat molemmat vanhempani taiteellisia, mutta minä en tuntunut perivän heiltä muuta kuin tahdon piirtää. Pennusta asti jo piirsin piirsin piirsin ja piirsin vaan ihmisiä en koskaan oppinut piirtämään kai noihin aikoihin. Ala-asteella meno sen kun jatkui ja ylä-asteella sitten otin itseäni lopulta niskasta kiinni ja aloin opettelemaan ihmisten piirtämistä eli kiitos sinä nimeltäkutsumaton ex-luokkalaiseni, joka nauroit sen kutosluokan ihmismaalaukseni hiirenkoloon, se sai minut nolostumaan niin että aloin kynä sauhuten opettelemaan ihmishahmojen piirtoa. Samoihin aikoihin tutustuin sarjakuvan "lajiin" mangaan josta sain kovasti mallia ja vaikutteita ihmishahmoihini. Ylä-asteen loppupuolella tuli sitten viimein tajuttua että olen 3 viimeistä vuotta piirrellyt enimmäkseen manga-vaikutteisia ihmishahmoja ja että kaikki muu oli jäänyt hunningolle. Olen minä vain niin nerokas... nyt osaan hädin tuskin edes käyttää värejä. Eläinhahmojen ja maisemien/rakennusten/taustojen uudelleenopettelu (joskaan tasoni kovin huikea vielä aa:lla ollut) vie kyllä aikansa...

Kuviskursseja, ysin koulunumeroita ja ylä-asteiän tuntikausien piirtelyt öisin on takana. Nyt opiskelu tosin rajoittaa hieman tuota yläasteen kauhean aktiivista yöpiirtelyä (öisin tuntuu olevan eniten inspiraatiota).  Tosin viimekuussa piirtelyni rajoittui muutamiin doodleihin joka sai minut pelkäämään että minulle käy juuri samalla tavoin kuin vanhemmilleni.. eli piirtäminen nuoruusiän loppua kohden vähenee kunnes lopulta kaikenlainen piirtäminen jää vain historiaan ja aikuisen arki alkaa painaa päälle.
« Viimeksi muokattu: 16.03.2005 klo 19:47:11 kirjoittanut Meza »

PlösöNalle

• Jäsen
  • Paperitikut on kivoja.
« Vastaus #35 : 10.04.2005 klo 21:38:30 »
Näin nelikymppisenäkään en ole vielä oppinut piirtämään.

Kaikki osaavat piirtää jollain tavalla. Itsekkään en osaa mitenkään piirtää hienosti, mutta kyllä saan jotain aikaiseksi  ;D
Ihminen joka
ei tiedä nimeään.

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #36 : 18.04.2005 klo 22:49:23 »

Kaikki osaavat piirtää jollain tavalla. Itsekkään en osaa mitenkään piirtää hienosti, mutta kyllä saan jotain aikaiseksi  ;D

En sanoisi. Entinen fysiikanopettaja piirsi aika mielenkiintoisen linnun esimerkkiä varten ::) Ihan ajan kanssa tuhersi.
Tiesi siis kyllä itsekin hyvin ettei osannut piirtää ja nauroi koko luokan mukana :)
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

ToniK

• Jäsen
« Vastaus #37 : 23.04.2005 klo 21:36:59 »
Noh,on tässä piirtelyä tullut 6-7 vuotta harrastettua,ja olen parissa "kerhossa" käynyt...Mutta ei ne oikeastaan auttanut..Opin vaan piirtämällä  :o

Arminen

• Jäsen
« Vastaus #38 : 24.04.2005 klo 00:01:03 »
Ei tuohon osaa vastata. Kehityksen tieni on ollut niín sumea, ettei siitä saa erotelluksi tiettyjä hetkiä tai aikajaksoja... Päivä kerrallaan. 

samhain

• Vieras
« Vastaus #39 : 24.04.2005 klo 11:55:15 »
Olen suherrellut siitä asti kun kynä kädessäni on pysynyt ja taito on kehittynyt vuosien mittaan aina hieman (ainakin näin haluaisin sanoa ;D)
Erilaisia asentoja yms. olen oppinut esim. tarkkailemalla ympäristöäni.
Ajan kuluessa oppii uutta ja taidot karttuu, niinhän sitä sanotaan ;)

Kaisu

• Jäsen
« Vastaus #40 : 07.05.2005 klo 17:19:21 »
Vois kait tuota itsekin valottaa vahan tata piirustusasiaa...

Olen aina piirtanyt, siita ensimmaisesta mustekynalla lattiaan piirretysta lumiukosta lahtien, ehka siksikin ettei oikein ollut niita kavereita ja piirtaminen oli mukavaa ajanvietetta. Piirsin pentuna yksinaan ja siskon ja kavereiden kanssa. Kylla se ajan mittaan harjottelemalla on kehittynyt, seuraamalla sarjakuvia ja sitten myohemmin muitakin teoksia. Ensimmainen varsinainen piirustusta kasitteleva kirja oli joku englanninkielinen How to draw what you see, ei sita manga sarjaa vaan jotain ihan muuta ja siella oli naita palikka-malleja ihmisista ja esineista. Sielta harjoittelemalla ja paljon piirtamalla sita kehittyy ja silman ja kaden yhteispeli alkaa toimimaan paremmin. Olen kaynyt myos kansalaisopiston kursseilla piirtamassa mallia ynna muuta ja se oli kylla hyodyllista ja suosittelen (eihan se ole kuin yksi paiva viikossa yleensa).

Kun nyt sitten olen ollut toissa on oikeastaan piirtaminen ja muu tikertely jaanyt tosi vahalle, mika kylla on ollut harmillista. Just kun keskityt piirtamiseen niin jo pitaa painua nukkumaan kun aamulla on aikainen nousu. Siinapa sitten aikani pahkailtyani paatin lahtea limingan taidekouluun (2002-2003) (2003-2004) sarjislinjalle. Siella oli aika paljon mallista piirtamista ainakin ekana vuonna ja toisenakin paljon. Kuulun siihen sakkiin joka on tutustunut mangaan vasta ensimmaisena liminka vuotena, ehka siksikin kun ei ole ollut nakysalla enka ole netista osannut etsia ja siksi etta serkkuni toi minulle lahjaksi ensimmaisen How to Draw manga-kirjan. (no muistan katsoneeni Candy Candya videolta ihan innoissani ja sitten piirsin sitakin niista videokoteloitten kansista mutta kun saatavuus korpikuusen kannon alla oli mita oli) Olen mina siitakin koettanut opetella mutta tulin siihen tulokseen, etta vaikka vaikutteita varmasti tarttuukin ei minusta tule koskaan taysiverista manga-piirtajaa. :)

Kuitenkin, mielestani kehityin paljonkin tuona kahtena vuotena kun minulla oli kerrankin aikaa piirtaa. Oli semmoisia paivia jolloin en tietenkaan juuri piirtanyt mutta kylla se harjoittelua vaatii ja aikaa olen sitten yrittanyt taas jostakin repia aina kun on mahdollista. Piirtaminen on taas jaanyt vahalle mutta hitaasti ja varmasti se taas etenee. Aina voi harjotella lisaa ja oppia uutta. Ehkapa jo tulevana kesana menen jollekin kurssille...

Vapaapudotus

• Vieras
« Vastaus #41 : 19.05.2005 klo 09:41:47 »
Itse olen vasta 16 vuotta, mutta monet ovat kehuneet tyyliäni
erittäin valmiiksi, sanovat että voisin jo tarjota töitäni lehdille yms.

aloin piirtämisen ns. "tosissaan" joskus kolmentoista vanhana, jolloin se oli...
melkoista cräppiä. Perspeksti, anatomia, kaikki oli täysin hukassa.

Sitten liityin sellaiseen paikkaan kuin www.deviantart.com
jossa kohtasin monenlaisia lahjakuuksia. Aluksi tunsin kateutta muiden
loistavuutta kohtaan mutta se meni ohi pian.
sain heiltä inspiraatiota ja vaikuteitta joka näkyy taatusti tyylissäni.

en vielä nykyäänkään tiedä anatomiasta oikeastaan mitään mutta kai se
ihan mukiin menevää jo on.

ja... toi oli mun tarina.
« Viimeksi muokattu: 19.05.2005 klo 09:44:21 kirjoittanut Vapaapudotus »

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #42 : 29.05.2005 klo 22:31:14 »
Hallelujaa, siskot ja veljet. Haluan todistaa teille. Tai tunnustaa.

Pienenä piirsin pieniä kuvia, mikä kovasti viihdytti niin itseäni kuin koulukavereitani. Alun toisella kymmenellä aloin tajuta, että on olemassa oikeasti sellainen ammatti kuin sarjakuvapiirtäjä, ja aloin suunnistaa määrätietoisemmin eteenpäin kohti tätä alaa.

Yhdet sanoivat, että tosi valmiin näköistä, ja mene tarjoamaan jonnekin. Toiset sanoivat, että pojassa on mahdollisuuksia kehittyä joskus tulevaisuudessa, mutta ei meidän talossa kumminkaan. Lukion jälkeen harkitsin puolivillaisesti eri koulujen pääsykokeita, mutta kun juuri olin päässyt pois koulusta, miksi olisin jatkanut uudessa koulussa? Näin kysyin itseltäni, ja vastasin: Ehei, jääköön! Menin töihin.

Onneksi menin töihin reproon (sellaiseen paikkaan, missä vielä 80-luvulla valmisteltiin kirjapainojen materiaaleja) ja sain nähdäkseni monia hienoja kuvia, mm. Alexander Lindebergin maalaamat Lasten Kalevalan uusintapainoksen guassioriginaalit! Hyvä Luoja,miten upeata, sanoin itsekseni. Ja iltaisin harjoittelin lisää piirtämistä.

Välillä tarjosin kuvia paikkaan jos toiseenkin. Jotkut sanoivat, että valmiin näköistä kamaa, toiset taas, että ei tätä voida käyttää meidän lehdessä kumminkaan. Armeijan jälkeen lähdin pontevasti Belgiaan, koska siellähän ne kaikki ihailemani sarjakuvamestaritkin olivat siihen aikaan. Näytin töitä, ja ystävällisesti minulle sanottiin, että jos olisi kuitenkin parasta kehittää enemmän rutiinia ja pitkällä tähtäimellä sitten... No, Belgia oli kuitenkin paras paikka nuoren miehen oppia tuntemaan eurooppalainen olutkulttuuri ("Niin, teillähän juodaan aina pelkkää vodkaa, vai?") ja sotkeutua ihme virityksiin ihmissuhteissaan.

Palasin Helsinkiin ja touhotin pokkana palanneeni opintomatkalta Belgiasta ja olevani täten nuori mestari, ja hämääntyneinä jotkut kuvatoimittajat jopa antoivat keikkoja. Mainostoimistot tajusin silloin helpoksi rahaksi. 80-luku oli sellaista. Keikkatöissä sain tilaisuuksia tekniikkojen viilaamiseen. Ja sitten tuli se Sindbad.

Suureellisesti suunniteltu animaatioelokuva etsi suomalaisia piirtäjiä, ja sutena sinne ryntäsimme: Murtosaari, Hiltunen, Kivi, minä ja pari muutakin. Ja siinä projektissa oli päälliköinämme niin monta vanhaa, osaavaa taiteilijaa, että ihan häpeän välttääkseni treenasin entistä enemmän. Opin vähitellen piirtämään. Samoin siinä sai samassa työhuoneessa muiden kanssa harjoitettua teollisuusvakoilua: "Mikä toi sun kynä on? Kato hitto, onpa siisti!"

Projektin kaatumisen jälkeen tuli uusia projekteja, ihan siltäkin pohjalta, että minun arveltiin muka oppineen tosi velhoksi alalla työskennellessäni. Ja keikat eri paikkoihin opettivat joka kerta tekemään jotain uutta. Kirjankuvituksia, lehtikuvituksia, mainosleiskoja, ihme höyrypääideoiden toteuttamista. Se on jatkunut tähän päivään.

Syksyllä täytän 40 vuotta. Olen oppimassa piirtämään paremmin. Odotan, että jotkut sanovat kamaa julkaisukelpoiseksi, ja arvaan, että toiset sanovat, ettei nyt meidän lehteen kuitenkaan. Mutta ei vanha enää jaksa niin välittää. Minä vaan piirrän.

Kolmatta päivää flunssassa, kuumeen noustessa on helppo kirjoittaa tajunnanvirtaa. Käsikirjoittajat tuon varmaan jo tiesivätkin..
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
« Vastaus #43 : 29.05.2005 klo 22:52:18 »
Huoh hoh... Kävinpä katselemassa Kuvittajat Ry:n portfolioita ja koin valaistuksen. Tajusin, että minä en osaa piirtää, en ole koskaan osannut, enkä koskaan tule osaamaan. Olen mitään tietämätön nysväri, itsetuntoaan ja vähäisiä lahjojaan naurettavalla huomion kalastuksella pumppaava luuseri, joka kuvittelee että pipertämällä voisi paikata harjoituksen ja tiedon puutetta. Eli tuo kaikista onnettomin: harrastelija. Opetelkaa te muut piirtämään... Minä menen takaisin nysväämään.
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

tertsi

• Vieras
« Vastaus #44 : 29.05.2005 klo 23:48:16 »
Ökpö:

Mikäs sulle nyt tuli?

Sähän olet hyvä!