Kirjoittaja Aihe: Hotel -sarjakuvaa  (Luettu 15413 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Joonase

• Vieras
Re: Sarjakuvaani
« Vastaus #45 : 17.10.2005 klo 11:59:33 »
Kiitosta taas kommenteista.

Ensinnäkin älkää ottako tätä niin vakavasti. En tätä piirtäessä ajatellu edes jvastaaviin lähettää:) Omaksi "iloksi" tätä vain olen piirrellyt.
Joitakin kappaleita kyllä varmaan tästä painan kun on tullut kyselyitäkin siitä, mut en sen enempää... Tuskin.. Tai mistä sitä koskaan tietää.

Tämä sarjakuva on oikeastaan vaan ensimmäinen kokeiluni tehdä tietokoneella ja pirtopöydällä sarjakuvaa. Ja muutenkin tämä tekniikka on parempi tähän sarjakuvan tyyliin (paljon mustaa ja niin.) Tai ainakin helpommin onnistuu.

Olen toki siveltimiä ja teriäkin kädessä pitänyt ja tehnytkin niillä pari n.60 sivuista tarinasarjakuvaa, siis ihan oikeasti piirtänyt piirtänyt. Tulevilla kotisivuilla näette sitten niitäkin.. Toivottavasti.

Ja vielä tuosta tarinasta että se on tarkoituksellakin tuommoinen mitään sanomaton ja ..outo? Mutta voisi se ehkä vähän tehdä selkoa jos tietäisitte tämän tarkoituksen. Vähän runollisuutta olen tässä hakenutkin.

Kiitti :)
« Viimeksi muokattu: 17.10.2005 klo 12:02:40 kirjoittanut Joonase »

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #46 : 17.10.2005 klo 12:00:19 »
Kuvitus on kyllä aivan järkyttävän hienoa... sanoi Kaltsu mitä hyvänsä.  :)

Tuosta tarinasta en vielä osaa sanoa mitään. Voi olla hyvä, mutta voi olla huono. Sen näkee sitten. Dialogi ja kerronta oli kuitenkin töksähtelevää. Jotenkin tuli sellainen olo, että lukisi amatöörimäisesti käännettyä sarjakuvaa. Teksti oli mielestäni tyhjää ja jotenkin väkinäistä. Tekstissä oli selvästikin tavoiteltu jotain tunnetta, mutta ainakin minulle asti tuo tunne ei välittynyt. En osaa selittää oikein kunnolla, että mikä on vikana, mutta mielestäni tuon tekstin tilalle olisi voinut runoilla jotain "Haen maitoa kaupasta. Taivaalla on pilviä. Puu kasvaa." -tyylistä tyhjänjauhamista, enkä huomaisi juuri mitään eroa.

Mutta kyllä tämä lupaavalta vaikuttaa. Lannistaja-Jake taas pääsi vain hieman tuulettamaan.  :P
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Rovio

• Mahdoton.
  • Jäsen
  • The friendly looking lad.
« Vastaus #47 : 17.10.2005 klo 12:45:06 »
Pidän kovasti kuvistasi, mutta en siitä miten käytät niitä. Tuon tyylinen tarina ei vain jotenkin iske. Albumia en ostaisi, mutta ainakin selailisin sitä kaupassa :P on se jotain sekin.
Odotan kyllä innolla miten sovellat kuvitusta toisen tyyliseen tarinaan, tämä tuskin jää viimeiseksi yritykseksi.

Avalkis

• Valveunessa
  • Jäsen
« Vastaus #48 : 17.10.2005 klo 13:00:40 »
Kuvitus on paikoin loistavaa, kuten:
http://i19.photobucket.com/albums/b158/Joonase/E7.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b158/Joonase/pieni5.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b158/Joonase/kaks/hotel21.gif

Koko sarjis juonineen tuollaisella meiningillä olisi kovasti mieleeni. (Olettaen ettei tarina perustu veren viskelyyn.)

Osa sivuista on yksittäin / kokonaisuuten nähden jokseenkin epäyhtenäisen tai keskeneräisen oloisia.
Käsinpiirretyltä tai realistiselta ei liene tarkoitus näyttääkään, mutta esim. nuo liialliset tarkan ja sumean vaihtelut samalla sivulla pistävät silmään. Esim. näissä:
http://i19.photobucket.com/albums/b158/Joonase/hotel10.gif
http://i19.photobucket.com/albums/b158/Joonase/hotel4.gif
Vaikuttaa, että jälkimmäisen sivun alempaan kuvaan on filtteroinnilla yritetty saada ylemmän kuvan tyyli.

Tässä alhaalla kasvot ja niiden varjostus näyttää aiempaan tyyliin verrattuna turhan erilaiselta (huolimatta siitä, että tuota seuraakin suuri koko sivun pläjäys):
http://i19.photobucket.com/albums/b158/Joonase/kaks/hotel20.gif

Kuten muutkin maininneet, noin pehmeä dialogi-fontti ei sopine oikein tyyliin.

Oudossa ei sinällään ole vikaa, mutta tarina jää tällaisenaan melko tylsäksi.
Hotel on nimenä (ja tapahtumapaikkana) melko mielikuvitukseton ja koluttu.
Kaipaisi noilla kuvitustaidoila (kuten nuo alussa linkkaamani) jotain "elämää suurempaa" :).

Kaikki näin rakentavassa mielessä eli keskityin kritiikkin koska ainahan itse kullakin on varaa kehittyä.
Taitoa riittää ja todella hienoa jälkeä enimmäkseen!

PS. Threadille voisi varmaan vaihtaa kuvaavamman otsikon, ettei sekoiteta "Uusin sarjakuvani" tai vastaaviin yleisketjuihin.
« Viimeksi muokattu: 17.10.2005 klo 13:18:41 kirjoittanut Psychic »
http://www.jukkaeronen.com - Suomen luonnosta inspiroituneita fantasiasarjakuvia ja scifi-elokuvia & ambient-musiikkia

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #49 : 18.10.2005 klo 13:40:15 »
Kuvitus on kyllä aivan järkyttävän hienoa... sanoi Kaltsu mitä hyvänsä.

Kuvitus on edelleen vähän raakileenomaista, sanoi Wilpuri mitä hyvänsä. :)

Mutta kyllä tämä lupaavalta vaikuttaa. Lannistaja-Jake taas pääsi vain hieman tuulettamaan.

Sinä sanot sitä lannistamiseksi, minä herättelyksi.

Vähän välillä huolettaa kritiikin taso täällä Kvaakissa. Köykäisiäkin juttuja (Joonasen jutut ovat vieläpä paremmasta päästä) kehutaan turhan yltiöpäisesti ja vasta-alkajiakin kehoitetaan kustantajien juttusille vaikkei rahkeet oikeasti riittäisikään. En minä sitä etteikö saisi yrittää ja itse ehkä turhanki kärkevästi esitän aina omat näkemykseni, mutta eikö olisi paljon parempi että yritettäisimme potkia toisiamme kehittymään ja pyrkimään parempaan, sen sijaan että tarpeettomankin helposti taputtelisimme toisiamme päälaelle.

Eikö sitä pääntaputtelua saa jo ihan tarpeeksi kavereilta, sukulaisilta ja muilta joka miehen mesenaateilta.

tertsi

• Vieras
Re: Hotel -sarjakuvaa
« Vastaus #50 : 18.10.2005 klo 13:53:57 »
Suurin osa meistä  on täällä kuitenkin vain "amatöörikriitikoita".

Olen enemmän huolissani valtalehtien kriitikoiden harrastamasta kotimaisten sarjakuvapiirtäjien selkääntaputtelusta.

Ja on mukavaa, että Kvaakissa vallitsee rohkaiseva ja kannustava ilmapiiri eikä lannistava.

Mutta totta: sarjakuvan täytyy olla tosi hyvä, ennen kuin kannattaa kustantajalle tarjota. Luullakseni.

Ja näin tekijänä voin sanoa, että kyllä sitä itsekin osaa hieman suhteuttaa noita suurimpia kehuja. Vaikka hyvältä ne kieltämättä tuntuu. :)
« Viimeksi muokattu: 18.10.2005 klo 13:55:33 kirjoittanut tertsi »

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #51 : 18.10.2005 klo 16:39:05 »
Olen sekä Kaltsun että Tertsin kanssa samaa mieltä Kvaakin kritiikkien tasosta, toisaalta Kvaak on läpileikkaus sarjakuvien lukijoista: ei ikäisiä, eri näkemyksiä. Kokenutkaan kriitikko ei ole aina oikeassa, vaan kirjoittaa vain "älykkölukijoiden" näkökulman.

Usein tekee mieli olla ottamatta osaa tämän tyyppisiin keskusteluihin, koska ilmeistä kökköä on jo kehuttu maasta taivaisiin. Tässä keskustelussa olen ollut mukana alusta saakka, syystä.

Hotel-sarjakuvasta ei voi muuta sanoa kuin että olisinpa minäkin aikoinani tehnyt moisia sarjakuvia pöytälaatikkoon. Vai onko se tehty jollekulle tytölle...

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
« Vastaus #52 : 20.01.2006 klo 01:31:13 »

Arvoisa nimimerkki Joonase, ota pliis se sivellin tai terä käteen ja ja ala treenaamaan oikeaksi piirtäjäksi.

Ota hakku käteen ja ala treenaamaan oikeaksi kaivosmieheksi. Onko sillä nyt väliä mitä käyttää, kunhan saa hyvännäköistä jälkeä aikaan?

Fontti on hyvä.

Iletys

• What the hell... I'm feeling lucky!
  • Jäsen
  • Pyhät palapelit!
« Vastaus #53 : 27.01.2006 klo 21:28:07 »
[konttaa lattialta] Löytyhän se leuka sieltä tuolin alta. Uskomattoman hienoa jälkeä. Todella mahtavaa. Selkeyttä ei ole kyllä tarvis lisätä yhtään, tuolla tavalla toimivat parhaiten. Hienoa.
I'd hit it, two times!