Kirjoittaja Aihe: Modesty Blaise  (Luettu 166568 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OM

• Jäsen
Vs: Modesty Blaise
« Vastaus #420 : 24.04.2013 klo 10:18:07 »
Minä ainakin olen pettynyt painojälkeen  näissä Jalavan Modestyssä. Kuten on täällä muut kirjoittaneet, viiva on valmiiksi joko rasteroitunutta, sahalaitaista tai joissakin kohdin liian tummia ruutuja. Johtuu tietenkin huonosta alkuperäismateriaalista.  Minua kiukuttaa ensiksikin se, että lahdataan srtippejä liian paljon sivulle ja silloin ne aina kärsivät pienennyksestä, kun alkuperäinen materiaali jo valmiiksi on ihan pelkkää kuraa.  Moneen kertaan kierrätettyy kamaa.  Tämä ei ole kustannus Jalavan vika tosiaankaan.

Toki on totta, että parempaa materiaalia ei varmasti enää löydy. Mutta jokatapauksessa  noiden ulkomaiset vastineet usein ovat paljon paremmin painettu ja hiusviivojakin erottuu kivasti.  Ainakin minulle merkitsee painojälki piirtäjänä paljon. Ei se merkkaa tavallisella kuluttajalle mitään, joille tälläiset julkaisut suunnataankin tietenkin.
 Ja Ruotsissa kun julkaistiin Agentti X:n seikkailuja joitakin vuosia sitten, niin he skannasivat alkuperäisistä Holdawayn originaaleista sivut ja minusta ne olivat todella hyvää jälkeä jopa sarjakuva lehdessä. Mutta iso urakka ja kallis. Mutta he tekivät sen kuitenkin.
Mutta kaikki maksaa ja mitä halvemmalla saa sarjista ulos, sitä paremmin taloon tulee rahaa laadusta viis.  :P
« Viimeksi muokattu: 24.04.2013 klo 10:21:17 kirjoittanut Orjan May »

Markku Jalava

• Jäsen
  • Veteraanikustantaja
« Vastaus #421 : 24.04.2013 klo 10:21:43 »
Mä en tuhlaa rahojani tollaseen 100:n kertaan pyöritettyyn roska materiaaliin, jossa alkuperäisestä loistosta ei ole jäljellä enää muuta, kuin rasteroitunutta, sahalaistaista ja tummaa ruutuu eli paskaa suomeksi sanottuna. Sori ilmaus. Mutta tosi on. Olisin ostanut. Mutta yksi selailu riitti taas kirjakaupassa näihin Jalavan turhakkeisiin. Ne ostavat toki, jotka eivät välitä paino jäljestä ja laadusta.  Hyvä niin, ettei ihan turhaa paperia kuluteta.
Sitten minusta aivan liikaa strippejä sivuilla. Pienennys aina pilaa varsinkin, kun alkuperäinen materiaali on täyttä kaura-kuraa. >:D0

Ruotsalaiset osaavat panostaa laatuun. Agentti X:n seikkailut pari vuotta sitten skannattiin aidoista originaaleista ja paino jälki  sarjakuva-lehdessä oli  minusta ihan hyvää ja laadukasta. Musta oli juuri sellaista mustaa kuin piti. Mutta kaikki maksaa joo.

Nyt kun minulla ei ole enää mitään tekemistä tämän julkaisun kanssa (totta puhuen olen valinnut julkaistavat seikkailut) voin kommentoida Orjan Mayn vuodatusta.

Painojälki on hyvä ja originaaleina on käytetty Titan Booksin teoksia, jotka ovat valtaosiltaan hyviä eikä kaura-kuraa (??) kuten tämä galleriataiteilija väittää. Toki jos originaalit olisivat olleet käytössä niin jälki olisi ollut ensiluokkaista, mutta ne ovat hajonneet keräilijöille ympäti maailman.

Valitettavasti digitaalinen skannaus aiheuttaa sahalaitaisuutta, jonka havaitsee luupilla, ei välttämättä paljaalla silmällä. En tiedä käyttikö Asko skannauksessa korkeinta mahdollista resoluutiota, toivottavasti käytti.

Näitä seikkailuja ei ole julkaistu sataan kertaan suomeksi, ne ovat ensi kertaa albumina. Kaikkia Modesty-albumeja on myyty hyvin, mikä saattaa Orjan Mayn kiukunpurkauksen omaan arvoonsa.

Suomeksi julkaistuista Modesty-albmeista tämä on painoasultaan paras.

Jos sarjakuvakritiikin pääväline alkaa olla luuppi niin ollaan väärillä jäljillä.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #422 : 24.04.2013 klo 10:22:00 »
Minä ainakin olen pettynyt painojälkeen  näissä Jalavan Modestyssä. Kuten on täällä muut kirjoittaneet, viiva on valmiiksi joko rasteroitunutta, sahalaitaista tai joissakin kohdin liian tummia ruutuja. Johtuu tietenkin huonosta alkuperäismateriaalista.  Minua kiukuttaa ensiksikin se, että lahdataan srtippejä liian paljon sivulle ja silloin ne aina kärsivät pienennyksestä, kun alkuperäinen materiaali jo valmiiksi on ihan pelkkää kuraa.  Moneen kertaan kierrätettyy kamaa.  Tämä ei ole kustannus Jalavan vika tosiaankaan.

Toki on totta, että parempaa materiaalia ei varmasti enää löydy. Mutta jokatapauksessa  noiden ulkomaiset vastineet usein ovat paljon paremmin painettu ja hiusviivojakin erottuu kivasti.  Ainakin minulle merkitsee painojälki piirtäjänä paljon. Ei se merkkaa tavallisella kuluttajalle mitään, joille tälläiset julkaisut suunnataankin tietenkin.
 Ja Ruotsissa kun julkaistiin Agentti X:n seikkailuja joitakin vuosia sitten, niin he skannasivat alkuperäisistä Holdawayn originaaleista sivut ja minusta ne olivat todella hyvää jälkeä jopa sarjakuva lehdessä. Mutta iso urakka ja kallis. Mutta he tekivät sen kuitenkin.
Mutta kaikki maksaa ja mitä halvemmalla saa sarjista ulos, sitä paremmin taloon tulee rahaa laadusta viis.  :P
Minusta taas näytti että kerrankin on ollut saatavilla kunnollista materiaalia. En pikaisen selauksen perusteella huomannut hiusviivojen katoamisia. Ainoa miinus on tuo rasteroituminen.

Olisiko noita strippejä voinut painaa isommassa koossa? Mielestäni ei, sivusunnassa ei olisi voitu strippejä suurentaa merkittävästi.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #423 : 24.04.2013 klo 10:24:18 »

Valitettavasti digitaalinen skannaus aiheuttaa sahalaitaisuutta

höpö höpö. Eikä tässä nyt ole kyse sahalaitaisuudesta, vaan rasteripisteistä.

OM

• Jäsen
« Vastaus #424 : 24.04.2013 klo 10:27:39 »
--------------------------------------------------------------------------------

Lainaus käyttäjältä: Markku Jalava - tänään kello 10:21:43

Valitettavasti digitaalinen skannaus aiheuttaa sahalaitaisuutta

Tertsi on oikeassa tuossa mitä hän sanoi. Voidaanko lopputulosta parantaa, jos materiaali skannataan suuremmalla  vaikkapa 800-1200 dpi?

Joo. Tämä uusi alppari oli parempi laadultaan kuin ensimmäinen. Tosi on ja olen samaa mieltä.

Miten  tuollaisen rasteroitumisen saisi pois ennen kuin Jalava antaa painoon materiaalin. Eli voiko työnsä osaava painaja painotalossa vielä vaikuttaa laatuun ennenkuin koneet syytävät sivuja ulos kuin häkää?
« Viimeksi muokattu: 24.04.2013 klo 12:05:16 kirjoittanut Orjan May »

OM

• Jäsen
« Vastaus #425 : 24.04.2013 klo 11:59:30 »
En minä ole Modestyn kappale myynnistä puhunut mitään. Joten älä sepittele omiasi M. Jalava. Hienoa että on myynyt. Ja että tälläisiä julkaistaan on hyvä niille, jotka noita haluavat omaan kokoelmaansa. On aivan toinen juttu sitten nämä paino ja muut asiast joista oli puhetta.
En ole ainoa jolla on ollut moitetta paino jäljestä. Lue tarkemmin osioita. Noissa arvosteluissakin etusivuilla muistaakseni on ollut mainintaa jotain tähän suuntaan.  Minustakin tämä toinen osa on ollut parempi kuin ensimmäinen laadultaan kuten totesin eli en siis mollannut pohja sakkaan kuuluviksi näitä albumeita.  Ja pyrin välttämään sanomasta sellaista, jossa ei olisi jotain todellisuus pohjaa.
Minun mielipiteeni saa  jättää  omaan arvoonsa, koska ne ovat vain yhden ihmisen näkemys..  Mutta minulla on kuitenkin silmää jonkinverran, mitä laatuun tulee, enkä pelkää sanoa sitä ääneen.  En ole sellainen nössö kuten täällä monet, etteivät uskalla suutansa avata.

Ja se, kun sanoin sataan kertaan tarkoitti sitä, että monissa maissa aineistoa pyöritellään uudestaan jan uudestaan , koska parempaa ei ole saatavissa, kuten itsekkin totesit.  Ja Titan albumit ovat olleet erinomaisia.
Se on vaan totuus, että liikkuu paljon sellaista materiaalia, joista painetaan sarjakuvat, että ne ovat tosi huonoa materiaalia eikä nitä enää kannattaisi käyttää. Mutta kun parempaa ei oo niin?!
Olisi kiinnostavaa tietää, miten saatte painometriaalin esimerkiksi juuri Modestyyn? Saatteko albumin, revitte sivut irti ja sitten skannaatte pienellä resoluutiolla vai saatteko te sen digitaalisena formaattina valmiina? Ilmeisesti ette, koska M. jalava sanoit jotain Asko A:n skannauksista kyseiseen albumiin.

Ja uskon, että Asko A tekee hyvää työtä. No. Ehkäpä Asko A kuittaa jotain tähän aiheeseen liittyen jos lukee tätä jos itse on skannannut materiaalin ja kertoo tosta rasteroitumisesta vaikka.

Lainaus arvostelusta kvaakin etusivulta:
"Albumin ainekset ovat kunnossa: sankarikaksikko on valloittava, kertomukset vetävät ja dialogi sisältää juuri olennaisen. Tuttuun tapaan paljasta pintaa ja tylyä väkivaltaa on enemmän kuin amerikkalaisissa sanomalehtisarjoissa. Nämä hienot seikkailut edustavat aliarvostetun Neville Colvinin parasta taidetta, mutta Merirosvon aarteessa ja Tuonelan lautturissa on painoasultaan joitakin liian tummia strippejä. Vika lienee saadussa aineistossa.

Sori...en nyt ihan puhunut omiani tässä "vuodatuksessani"! >:D :-[
« Viimeksi muokattu: 24.04.2013 klo 22:21:03 kirjoittanut Orjan May »

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Vastaus #426 : 24.04.2013 klo 12:13:22 »

Sahalaitaisuudesta "höpöttäminen" taisi alkaa Tertsin ensimmäisestä painojälkitiirailusta.
Siihen Markun vastauskin viittasi, joten antaas olla töksäyttelemättä.

Koska Modestya koskevaksi tarkoitettu keskustelu äityi näinkin tympeäksi ja avoimen pahasuovaksi, lienee syytä ottaa ne syyt niskoilleen, mitkä voin.

– "Merirosvon aarre" -albumin sivut sain Jalavalta taittoon digiskannauksina, joiden resoluutio on 1200 dpi. Edellisen albumin "Mammutin paluu" vastaava materiaali oli 600 dpi. Tahaton ja lähes huomaamaton erhe lienee siis niissä pdf-asetuksissani, jotka olivat käytössä jo edellisessä albumissa. Erityistarkkailussa olivat puhekuplatekstit, joissa oli viimeksi selittämätöntä hajautumista.

– Alkuperäismateriaali ja painojälki eivät tässä albumissa ole millään mittakaavalla "kuraa", vaikka kuinka olisi vanhaa kaunaa lukuisista huonosaattoisemmista Modesty-julkaisuista. Stripit ovat myös varsin luontaisessa ja kätevässä lukukoossa, eikä niitä ole ainakaan pienennetty. Tarinat ovat oikein hyvin valittu setti.

Vaikka olisin jäävi puhumaan omasta duunistani, nämä ovat minun vilpittömät käsitykseni asiasta.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

OM

• Jäsen
« Vastaus #427 : 24.04.2013 klo 12:23:37 »
Asko A:
– "Merirosvon aarre" -albumin sivut sain Jalavalta taittoon digiskannauksina, joiden resoluutio on 1200 dpi. Edellisen albumin "Mammutin paluu" vastaava materiaali oli 600 dpi. Tahaton ja lähes huomaamaton erhe lienee siis niissä pdf-asetuksissani, jotka olivat käytössä jo edellisessä albumissa. Erityistarkkailussa olivat puhekuplatekstit, joissa oli viimeksi selittämätöntä hajautumista.

Tämä selvitti tilannetta paljon. Ja aivan oikeita mielipiteet ovat olleet edelliseen albumiin nähden, koska tuossa todettiin, että ne skannattiin 600 dpi eli albumi Mammuutin paluu. Minun olisi pitänyt enemmän painottaa vuodatuksessani sitä, että tarkoitin kuralla juuri edellista alpparii. Tämä toinen eli uusi on aivan toista maata kuten senkin jo totesin.

ps. Tässä ei oo musta mitään pahan suopaa jos keskustllaan teknisistä asioista. Mielipiteet voi jokainen tuoda esille avoimesti. Ei niin, että pelkää sanoa jotakin  sanottavaa asiallisesti ja perustelee asiat.  Ja tottahan se oli, kuten tuli esille Askon puolelta, skannaukset olivat tapahtuneet eri dpi:llä jne. 

« Viimeksi muokattu: 24.04.2013 klo 12:34:31 kirjoittanut Orjan May »

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Vastaus #428 : 24.04.2013 klo 12:34:09 »
Ja aivan oikeita mielipiteet ovat olleet edelliseen albumiin nähden, koska tuossa todettiin, että ne skannattiin 600 dpi eli albumi Mammuutin paluu. Minun olisi pitänyt enemmän painottaa vuodatuksessani sitä, että tarkoitin kuralla juuri edellista alpparii. Tämä toinen eli uusi on aivan toista maata kuten senkin jo totesin.

No ei taatusti ole kuraa "Mammutin paluukaan". Tuo 600 dpi on sekin jo tarpeeksi terävä, ettei eroa albumien kesken huomaa tai piirrosviivan hienoinen heikentyminen on jopa vaikeampi huomata, kuten Sampsa totesi.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #429 : 24.04.2013 klo 13:32:01 »
Niin, ei skanneri mitään sahalaitaa tee jos asetukset ovat kohdillaan. Titanin sarja on parasta mahdollista materiaalia mitä Modestyista enää on olemassa. Tiedän, kun olen aikoinaan joutunut wörkkimään ruotsalaisten MB-kirjojen pohjalta.

Matkalla on monta mutkaa - viimeistään painossa voi tapahtua "jotain hassua". Ai että PDF-tiedosto ei voi enää siellä muuttua? Ha ha ha. Oikovedos pitäisi saada aina, jos ei paperilla niin digitaalisesti kumminkin.

Mutta resoluutio ON tärkeä asia. Esimerkiksi Ankardon Varhaisissa tutkimuksissa tekstaukset ovat menneet liian alhaisella dpi:iillä painoon, ja siksi teksti on paikoin levinnyt kuin mustekynä olisi vuotanut.    

Vain Allah on täydellinen. Virheitä pukkaa aina. Muistettava on silti ettei Modesty-tarinoissa itsessään ole mitään vikaa ja käännös on parasta AAA-luokkaa.  
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #430 : 24.04.2013 klo 14:05:20 »
Minäkin olen sitä mieltä, että painojäljen pitäisi olla digitaalisen käsittelyn jälkeen mahdollisimman virheetöntä eli ei pikseliä eikä rasteria, muuten homma on mennyt jossain vaiheessa pieleen. Mammutin luin jo ajat sitten ja Merirosvo odottaa kotona puoliksi luetteuna. En ole pitkään aikaan tätä ketjua vilkaissut, ja nyt minulle tuli ihan täytenä yllätyksenä nämä pikselit ja rasterit. En ole siis huomannut mitään ja yleensä kyllä huomaan. Tokikaan en ole läheskään Tertsin veroinen haukansilmä, joten uskon kyllä, että jotain hässäkkää on. Tänään, kun jatkan Merirosvon lukemista, enpä taidakaan pestä silmälasejani ennen sitä...

Vatapainona painoteknisiin ongelmiin, joiden uskon saaneen viimeaikaisissa keskusteluissa liian suuren roolin, on pakko kommentoida, että mitä sarjakuvan toimittamiseen tulee, niin olen tottunut luottamaan sekä Markku Jalavan ja Asko Alasen ammattitaitoon ja intohimoon. Eikä tämä, kuten myöskään edellinen Modesty-albumi, ole tuottanut minulle pienintäkään pettymystä. Tarinat on valittu huolella, käännös on timanttista ja taitto juuri sopivan ilmavaa. Ja kyllä, painojälkikin näin mutu-pohjalta sanottuna on parempaa kuin monissa aikaisemmissa Modesty-julkaisuissa. Soisin, että kaikki muutkin Modesty Blaise -tarinat julkaistaisiin tässä formaatissa.
"Tex-tieteen yli-morisco"

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #431 : 24.04.2013 klo 14:49:09 »
Painolaatuun liittyen tuli mieleen, että mites paljon parempia nämä uudet ovat verrattuna Arktisen Banaanin kokoelmiin? Viimeisimmäksi olen niitä tainnut lueskella, enkä minä silloin kiinnittänyt mitään huomiota painojälkeen. Ei siis ollut valittamista.

Nämä uudet ovat ostoslistalla. Suomalaisessa näkemäni Mammutin jäljellä oli saanut sen verran osumaa ettei sitä viitsinyt ostaa, joten pitää vielä etsiskellä parempia kappaleita.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

tertsi

• Vieras
« Vastaus #432 : 24.04.2013 klo 15:00:16 »
Ennen vanhaan huono painojälki Modestyjen kohdalla tarkoitti yleensä sitä, että hiusviivat ( ja vähän muutkin viivat) olivat kadonneet lukuisten kopiointien vuoksi. Samoin mustan keskellä olevat pienet valkoiset alueet ja viivat olivat menneet tukkoon samasta syystä.

Vaikka tuo kaikki edellämainittu oli sangen harmillista, se oli samalla kuitenkin jotenkin luonnollista. Toisin on pikselöitymisen ja rasteroitumisen kanssa. Ne kummatkin näyttävät jotenkin luonnottomilta ja konemaisilta efekteiltä. Ne etäännyttävät.  Ne estävät tempautumasta täysillä mukaan sarjakuvan mielikuvitusmaailmaan, ainakin minua.

Pikselöityminen ja rasteroituminen harmittavat siksikin, että ne kumpikin ovat ihan turhia vikoja. Oikein toimimalla kumpikaan ei tule kiusaamaan.
« Viimeksi muokattu: 24.04.2013 klo 16:00:46 kirjoittanut Tertsi »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #433 : 24.04.2013 klo 15:04:04 »

Vain Allah on täydellinen. Virheitä pukkaa aina. Muistettava on silti ettei Modesty-tarinoissa itsessään ole mitään vikaa ja käännös on parasta AAA-luokkaa.  
Voihan olla että vika on jo Titan-matskussa?
Toki on hienoa, että nämä loistavat tarinat on saatu suomeksi albumimuodossa. O'Donnell on paras. (Ehkä tämä Modestyjen suomentaminen huipentuisi joskus myös Cobra Trap -kirjan suomentamiseen)

Eikä tuo rasterivirhe ole NIIN kovin paha. Mutta virhe kuitenkin.

edit
Allahin lisäksi myös Apollo vaikuttaa, ainakin toistaiseksi, täydelliseltä.  siis rasteroinnin suhteen, olihan heilläkin alussa muita pikku pulmia.  
« Viimeksi muokattu: 24.04.2013 klo 16:02:15 kirjoittanut Tertsi »

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #434 : 24.04.2013 klo 19:46:08 »
Minusta maininta strippien rasteroitumisesta pitäisi olla myös arvostelussa.

Arvostelua laatiessani mietin, kannattaako rasteroitu viiva eli sahaviiva mainita vai ei, ja lopulta jätin sen pois, koska veikkasin, että hyvin harva sitä huomaa. Lisään sen arvosteluun jälkikirjoituksena, mikäli useat tässä keskustelussa ilmoittavat havainneensa sen.

Kuten monet keskustelijat ovat todenneet, aiemmin Modesty-strippejä on julkaistu suomeksi paljon huonommalla laadulla, koska käytössä on ollut merkittävästi huonompi lähdeaineisto. Pieni sahalaitavirhe pitänee suhteuttaa siihen.

Minusta aiemmassa Modesty-alpparissa oli aavistuksen pienempi sahaviiva, eli en taida olla samaa mieltä mm. Markun kanssa siinä että tämä on painolaadultaan paras Modesty-albumi. Ymmärsin myös Askon viestistä, että resoluution kasvattaminen tähän uuteen albumiin lisäsi myös virheen näkymistä. Käytännössä virheet albumeissa mielestäni ovat lähes huomaamattomia.

Albumia lukiessani kiinnitin huomioni häiritsevästi vain liian tummaan eli levinneeseen viivaan, jota on joissakin paikoissa, esim. sivuilla 37 ja 94 – 95. Se on ihan eri asia kuin paljon puhuttu sahaviiva. Tuon tummuuden sitten mainitsin arvostelussa. En pysty nyt tarkistamaan, mutta uskoisin noiden viivojen olevan aivan samoin Titanin albumeissa.

Joo, Orjan tarkoitti ”kierrätyksellä” kopion kopioiden käyttöä, ei sitä, että seikkailut on julkaistu suomeksi useasti. En kuitenkaan ole ihan varma mihin hänen kritiikkinsä kohdistuu, koska mielestäni hän kirjoittaa useasta eri asiasta yhtä aikaa.

Minustakaan edellinen alppu Mammutin paluu ei todellakaan ollut stripeiltään ”kuraa”!

Muoks. Typoja.
« Viimeksi muokattu: 24.04.2013 klo 19:47:40 kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi »