Ketjussa ei ole mainittu Jalavan viimeisimmän Modesty-albumin Palmadoran bandiittijahdin sisältöä. Se on seuraava (alussa lukeva numero tarkoittaa seikkailun järjestysnumeroa):
6 Uncle Happy (Holdaway)
50 Palmadoran bandiittijahti (A Few Flowers for the Colonel; Colvin)
82 Veitsitappaja Ripper Jax (Ripper Jax; Romero)
83 Vaaroja vanhalla maoripolulla (Maori Contract; Romero)
84 Honeygun – kalmanenkeli (Honeygun; Romero)
Kokoelma on asiallinen, vaikka henkilökohtaisesti en oikein pidä Romeron myöhäiskauden tasapaksusta taiteesta. Ihmisten kasvot näyttävät aina samanlaisilta ja hengettömiltä.
Nimitarina Palmadoran bandiittijahti kuulostaa heti tyypilliseltä Alasen Askon keksimältä iskevältä otsikolta (näköjään hän ja Santikon Sauli ovat suomentaneet albumin seikkailut; Sauli kaksi viimeistä). Nimi on alkuperäiseltä nimeltään vähemmän iskevä A Few Flowers for the Colonel (Muutamia kukkia everstille). Se olikin sitten viimeinen Neville Colvinin piirtämä Modesty, jota ei ollut julkaistu suomeksi albumissa. Nyt ne kaikki kuusitoista tarinaa on julkaistu, ja Jalava sai yhden hyvän tavoitteen täytetyksi! Kiitos.
Koen, että juuri Palmadora-tarinan takia minun kannatti hankkia tämä albumi. Toistan itseäni kun sanon, että Colvinin herkästä viivasta tulee minulle usein jopa Holdaway mieleen. Uncle Happy -klassikko minulla jo on monessa muodossa.
Tarinat numero 82–84 jatkavat X-lukemistojen jutuista ja ovat koottuina suomeksi ennen julkaisemattomia. Niiden juonet eivät ole yhtä väsyneitä kuin taide.
Kansikuva on hieno. En vain tajua, miksi albumin nimi kannessa lukee niin sekalaisella ja vaikeasti luettavalla fontilla – melkein jokainen kirjain on erilainen. No, taidetta se tietysti on.