Kirjoittaja Aihe: Anime-sarjat keskustelua ja pohdintaa.  (Luettu 23105 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Dragondancer

• Teuvo Töppänä
  • Jäsen
  • Kvaak kvaak kvaak minä olen mies!
Anime-sarjat keskustelua ja pohdintaa.
« : 01.06.2005 klo 15:27:20 »
Mitä sarjoja katsoa ja mitä niistä ajatella?
Itse katson tai olen katsellut paljon hyvin erilaisia anime sarjoja kuten Full Metal Panic! , Full Metal Alchemist,Hellsing, Love Hina, Chobits ja Trigun.
« Viimeksi muokattu: 01.06.2005 klo 15:38:21 kirjoittanut Dragondancer »
Olen ärsyttävä luonnoltani, mutta älä pahastu ajatus oli hyvä.

biuve

• Vieras
Re: Anime-sarjat keskustelua ja pohdintaa.
« Vastaus #1 : 04.06.2005 klo 20:13:55 »
Sailormoo, Neon genesis evagelion(kirjoitin oikein?), Pokemon( ::)) . Eipä kai muuta telkkarista tule.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #2 : 04.06.2005 klo 20:28:50 »
Itse kokoan NGE:a ja Full Metal Panic!ia. Noir ja GITS: Stand alone ovat harkinnassa.

Neon Genesis on ainakin tähän asti ollut todella hyvä. En ymmärrä miksi kaikki tuntuvat morkkaavan päähenkilöä (Shinji). Eihän hänessä toki hirveästi ole sankariainesta, mutta käsi pystyyn kenessä sitä oli 14-vuotiaana (jos vielekään). Hahmot ja tarina ovat parasta A-luokkaa.

FMP! tuntuu ehkä hieman NGE:n lite-versiolta. Enemmän huumoria ja näyttävämpää toimintaa. Vähemmän syntyjen ja syvien pohdiskelua. Henkilöiden keskinäiset suhteet ovat mielenkiintoisia ja päähenkilön kyvyttömyys sosiaalisissa tilanteissa on varsin hupaisaa. Pakollista tissihuumoria on jonkin verran, mutta sekään ei ole siitä kököimmästä päästä.

Molemmat sarjat ovat mielestäni tasokkaita ja viihdyttäviä. Lisää!
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #3 : 04.06.2005 klo 21:03:07 »
Näitä en vaihda:

Kare Kano (His and Her Circumstances) Paras ikinä! Hideaki Annon ohjaama mieletön, loistava, herttainen, viisas sarja, joka keskittyy seuraamaan kahden ihmisen suhteen kehitystä. (Vaikka tarinassa myös välillä seurataan parin jakson ajan jonkun muun hahmon elämää.) Sohjoa parhaasta päästä.

FLCL Kuuden jakson mittainen sarja, joka todistaa, että animesta voi nauttia, vaikka ei tajuaisi tapahtumista mitään. Päinvastoin.. hektisen menon ja hyvän musiikin ryydittämä outo tarina tarjoaa paljon kutkuttavia "WTF, en tajua tästä mitään, mutta nautin silti kympillä" -tyylisiä hetkiä.

Haibane Renmei Lähes Miyazakilaisella hitaalla fiilistelyllä alkava fantasiaelementtejä sisällään pitävä sarja, jonka herttainen meno yltyy loppua kohden hyvinkin pelottavaksi ja synkäksi.

----

NGE on hyvä, miksi se on hyvä, sitä en nyt ala puimaan, koska en ole esseenkirjoitustuulella.

Jaa-a.. pitäisi hommata se Kino no Tabi.. kun sitäkin viimein Suomesta saa, niin että ei tarvitse kärvistellä area-koodien kanssa.
« Viimeksi muokattu: 04.06.2005 klo 21:05:40 kirjoittanut JJ Naas »

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #4 : 04.06.2005 klo 22:24:25 »
Näitä en vaihda:

Kare Kano (His and Her Circumstances) Paras ikinä! Hideaki Annon ohjaama mieletön, loistava, herttainen, viisas sarja, joka keskittyy seuraamaan kahden ihmisen suhteen kehitystä.

Minua alkoi loppupuolella ärsyttämään, että kokeellisuus teknisellä puolella ja huumori tarinan puolella valtasivat liikaa alaa henkilöhahmojen kustannuksella. Päähenkilöjen teiniromanssi oli kun ei edes onnistunut ärsyttämään, joten sitä olisi mielellään seurannut enemmänkin.

JJ Naas

• Jäsen
« Vastaus #5 : 05.06.2005 klo 10:36:49 »
Minua alkoi loppupuolella ärsyttämään, että kokeellisuus teknisellä puolella ja huumori tarinan puolella valtasivat liikaa alaa henkilöhahmojen kustannuksella. Päähenkilöjen teiniromanssi oli kun ei edes onnistunut ärsyttämään, joten sitä olisi mielellään seurannut enemmänkin.

Myönnän, että sarja on laadultaan hieman epätasainen paikoin. Se, että loppupuoli sarjasta on fiilikseltään erilainen johtuu siitä, että Hideaki Anno ilmeisesti riitaantui muun tiimin kanssa ja lähti projektista, kun kaksi komasosaa sarjasta oli jo tehty. Kaikki kokeellisuus ei myöskään ole itsetarkoituksellista, kuten siinä jaksossa, jossa ei ole animaatiota ollenkaan, vaan jakso vedetään läpi liikuttelemalla paperista irtileikattujen hahmojen kuvia... selitys tälle on se, että sarjan animaattorit olivat sitä jaksoa tehtäessä lakossa.  ::)

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #6 : 05.06.2005 klo 11:19:24 »
Kaikki kokeellisuus ei myöskään ole itsetarkoituksellista, kuten siinä jaksossa, jossa ei ole animaatiota ollenkaan, vaan jakso vedetään läpi liikuttelemalla paperista irtileikattujen hahmojen kuvia... selitys tälle on se, että sarjan animaattorit olivat sitä jaksoa tehtäessä lakossa.  ::)

Siitäkö se oikeasti johtui? Minä kun aina luulin, että kaverit vastasivat Evan saamaan kritiikkiin näyttämällä, että oltaisiin me se voitu näinkin tehdä.

Mitenkäs sitten pitäisi selittää FLCL? Tarina nyt vähintään on "kokeileva".

JJ Naas

• Jäsen
« Vastaus #7 : 05.06.2005 klo 11:44:52 »
Siitäkö se oikeasti johtui? Minä kun aina luulin, että kaverit vastasivat Evan saamaan kritiikkiin näyttämällä, että oltaisiin me se voitu näinkin tehdä.

Pikemminkin siinä kai vastattiin animaattoreiden uhitteluihin, että "Haistakaa pee! Ei me teitä tarvita!"

Lainaus

En tiedä miten FLCL pitäisi selittää.. enkä tiedä onko edes tarvetta. Ainoa mitä tiedän on, että Mamimin hahmo perustuu johonkin olemassa olevaan nuoreen tyttöön, joka oli täysin vakuuttunut, että hän oli tuhopolttaja ja oli polttanut oman koulunsa... vaikka ei oikeasti ollut.

FLCL on kokeellista, mutta silti samalla viihteellistä. Nautin sarjan aiheuttamasta hämmennyksestä, hyvästä musasta, laadukkaasta animaatiosta, vauhdikkaasta toiminnasta.. ja Harukosta. (Ah, Haruko!) Mutta en minä sitä kyllä selittää osaa.

Heikki "VermeS" Heiska

• Otaku
  • Jäsen
  • De Chelonian Mobile
« Vastaus #8 : 05.06.2005 klo 11:56:55 »
Eikö Fooly Cooly ole tarina Naotan seksuualisesta heräämisestä? Hyvä sarja muuten.
"If it commands attention it's culture, if it matches the couch it's art!"
-- Robert Williams

JJ Naas

• Jäsen
« Vastaus #9 : 05.06.2005 klo 14:29:18 »
Eikö Fooly Cooly ole tarina Naotan seksuualisesta heräämisestä? Hyvä sarja muuten.

Tosiaan.. se on ainakin yksi teema. Ja seksuaalinen herääminen tapahtuu vanhemman naisen (Haruko) avustuksella, mikä on niin kuin se useimmiten menee..  Naotan miehinen pääkopasta revitty sähkökitara vastaan sen itsensä miehekkääksi tekokulmakarvoilla naamioineen miehen minimaalinen kitara.. hmm.. tässä on jotain..  ;) ::) ???

Niin, tuli mieleen että olinhan minä joskus keskustellut paikallisissa otaku-illanvietoissa FuriKurista erään japanilaisen HC-otakun kanssa, ja hän selvitti, että yksi FuriKurin teemoista on myös se, että nykyisessä kiireisessä videopelimaailmassa monilla japanilaisilla nuorilla on se ongelma, että heidän todellisuudentajunsa hämärtyy, kuten mainitsemallani tytöllä, joka luuli olevansa tuhopolttajaja.. ja Naotan kommentti kakkosepisodin lopussa: "En enää tiedä, mikä on totta ja mikä ei."  ...  Niinkuin ei katsojakaan.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #10 : 05.06.2005 klo 15:06:52 »
Pikemminkin siinä kai vastattiin animaattoreiden uhitteluihin, että "Haistakaa pee! Ei me teitä tarvita!"

Onneksi animaattorit eivät ole useammin lakossa :)

Canard

• Jäsen
  • Der Zorn Gottes
« Vastaus #11 : 05.06.2005 klo 16:48:56 »
Minä olen enemmän keskittynyt elokuva- ja OVA- pituiseen animeen, kokonaan olen katsonut Noir:in ja Excel Sagan, sekä n. puolet (toistaiseksi) Burn Up Excessiä.

EDIT:Niin, melkein unohdin pantsu-animen merkkiteoksen, Najica Blitz Tacticsin, hyvin kätevänkokoinen sarja, vain 12 osaa, kolme DVD - levyä.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2005 klo 15:28:00 kirjoittanut Canard »

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #12 : 06.06.2005 klo 13:23:18 »
Unohdin mainita vallattoman hyvän R.O.D (Read or Die) minisarjan, joka on supersankariviihdettä siitä paremmasta päästä. Hahmot olivat todella mielenkiintoisia ja animaatio oli kaunista. Tarinakin vei mukanaan... Ja koska tässä oli vain muutama jakso, niin tarina oli todella tiiviisti kerrottu. Ei turhia venytyksiä.

Suosittelen!  8]

"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Canard

• Jäsen
  • Der Zorn Gottes
« Vastaus #13 : 06.06.2005 klo 15:30:50 »
Niin, tuosta R.O.D:stä kysyisin, onko kuinka paljon samankaltainen OVA:n kanssa? Aivan mainio, ja jos TV - sarja on yhtään samankaltainen, niin voisi vahvasti harkita.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #14 : 07.06.2005 klo 13:08:01 »
Hmmm... saattaa olla, että näkemäni R.O.D on juuri tuo OVA. DVD-levyltä minä kyseisen systeemin olen katsonut. Joku animesta enemmän tietävä voi varmaan kertoa, että onko sitä koskaan nähty TV:ssä missään maailmassa.